• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne pieniądze uratują projekt nowych kładek na Zaspie?

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (334)
Wizualizacja nowych kładek na Zaspie. Wizualizacja nowych kładek na Zaspie.

Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na ZaspieMapka i budowę nowych kładek pieszo-rowerowych w poziomie gruntu. Ratunkiem ma być finansowanie zewnętrzne.



Która grupa korzysta w Trójmieście z najbardziej sprzyjającej i bezpiecznej infrastruktury?

O planach wyburzenia przeskalowanej i mało przyjaznej pieszym i rowerzystom betonowej kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II po raz pierwszy informowaliśmy pod koniec 2017 roku.

W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych.

W sumie powstanie pięć kładek pieszo-rowerowych i dwa naziemne przejścia, które docelowo mają ułatwić komunikację na największym skrzyżowaniu na Zaspie.



W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych. W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych.

Miasto samo nie udźwignie finansowania



Na szybką realizację tych zamierzeń szanse wydają się jednak - przynajmniej w tej chwili - niewielkie. O los kładki na Zaspie zapytał niedawno w interpelacji do władz miasta Przemysław Majewski, radny PiS. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że są dwie wiadomości: dobra i zła.

- Gmina Miasta Gdańska pozyskała dokumentację projektową dla tego zadania - poinformował Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
To ta dobra wiadomość.

Ale jest też zła. Miasto nie ma środków na realizację inwestycji i szuka zewnętrznych środków na wyburzenie starej i budowę nowej kładki (przy czym wyburzenie dotychczasowego obiektu odbyłoby się dopiero po powstaniu nowych kładek).

- Z uwagi na wysokie koszty związane z jego realizacją i trudną sytuacją finansową miasta wykonanie inwestycji uzależnione jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Obecnie zadanie zostało zgłoszone przez gminę do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, czekamy na ocenę złożonego wniosku - dodał Borawski.


Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat. Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat.

Pięć kładek i dwa nowe przejścia



Docelowo w miejsce starej kładki powstanie nowy zespół pięciu kładek na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści. Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania.

Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej. Co istotne, nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej.

Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym. Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym.

Kładki z kompozytu wytrzymają nawet 150 lat



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy, jak i sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP. Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • To miasto jest w tak złym stanie, że wystarczy krótki wojaż wakacyjny po (4)

    Polsce (wcale nie tej metropolitarnej, ale nawet tej prowincjonalnej). Owszem widać, że lata 90' i 2000' zadały straszne rany w przestrzeni, ale w tej chwili, nawet poza dużymi miastami widać, jest moc. Różne inicjatywy zarówno samorządowe jak i prywatne pięknie xodciskają swój wpływ i wygląda to dobrze. Jak z robotą w takich miastach - nie wiem, pewnie gorzej niż w Gdańsku, ale...pozostaje mnóstwo pytań, co miasto zrobiło, że inni są już w innej niemalże galaktyce, a my? Krzywe chodniki nawet w pobliży najgłówniejszego miasta, trawa i chaszcze porastają ścieszki i drogi. Ulice dziurawe i z koleinami. O architektonicznych koszmarach i kompletnym braku wizji (" tu doniczka z drzewkiem cytrynowym, tam równość, albo śmierć" i jakoś leci....:(

    • 34 4

    • Nie trzeba jezdzic po Polsce. Wystarczy wyjechac odrobine za obwodnice i juz ma sie skom cywilizacyjny.

      • 6 1

    • malkontentom na tym portalu nasze stanowcze NIE

      • 0 1

    • Bo Gdańsk jest obecnie zasciankiem nie tylko Polski ale i europy dzieki szkodnikom urzednikom

      • 7 1

    • Polityka Ratusza Gdańskiego

      Jest tego typu, że infrastrukturę robią tylko za unijne środki, gdzie da się wyszarpać dofinansowanie. Dlatego zupełna nieciagłość inwestycji: tu placyk, tam 200m ulicy.
      Najważniejsze w budżecie są drogie "misie ideologiczne" typu Mevo 1 i 2, Fala, TriStar, no i trzeba utrzymać Lechiję i Stadion, ECS, Kunszt, Targi Gdańskie i szereg przytułków urzędniczych...
      W związku z tym np. szkoły wyglądają rozpaczliwie, niektóre jeszcze niedocieplone 30 lat po komunie, ogrodzenia zardzewiałe się przewracają

      • 3 0

  • Ale czemu nie dysponuje? Przecież tak dużo kasy idzie na kierowczyków! (9)

    Niech sobie kierowczyki same zbudują swoje asfalty i je utrzymują. Dlaczego my mamy płacić na to lobby samochodowe roszczeniowych morderców w samochodach, którzy już  tylu pieszych zabili i tak duþżo zwierząt i tak nas codziennie trują?
    Zabierze się  pieniądze tej roszczeniowej grupie kierowczyków to będą pieniadze na wszystko i na złote pociągi co 5 minut. Aż tak dużo kasy kradną nam kierowczyki.

    • 8 35

    • Weź pigułkę (1)

      I oręduj za pokryciem kosztów komunikacji miejskiej w 100% z biletów.

      • 8 5

      • Weź pigułkę

        I oręduj za pokryciem kosztów samochodów w 100% z podatków w paliwie.

        • 3 4

    • My, w portkach obcisych, znaczy się rowerzyści, juz mamy plan jak was okrasc. (1)

      • 4 5

      • wy w portkach luźnych już nas okradacie od dziesięcioleci.

        I trujecie, zabijacie, niszczycie, hałasujecie, itd. Wystarczy tej specjalnej kasty.

        • 4 2

    • (2)

      Gdy widzę że ktoś używa określenia "kierowczyk" od razu wiem, że mam do czynienia z brodatym oszołomem wpit... jarmuż i seler naciowy.

      • 4 4

      • gdy widzę, że ktoś używa określenia obcisło.... przypuszczam, że jest to jeden z wielu autoholików

        próbujących stygmatyzować kogokolwiek, kto nie jest bezrefleksyjnym wielbicielem samochodów.

        • 2 2

      • czyli oceniasz ludzi po swojej głupocie bo gdyby miał rozum wiedział bys ze wiekszosc je tez mieso

        • 1 0

    • masz całkowita racje dla obecnych władz Gdańska priorytetem nie jest komunikacja miejska ani ruch ekologiczny po miescie

      tylko samochodoza !!Bo wszystkie działania urzedników i marnowanie setek milionów to potwierdzaja w tym miescie.

      • 2 2

    • dlatego że rozbiera się linie kolejowe po to by na nich robić ścieżki rowerowe. Trzeba potem organizować transport dla wykluczonych komunikacyjnie - ale spokojnie. Jak rowerzyści będą płacić za korzystanie ze ścieżek rowerowych to może się zaoszczędzi na inne wydatki? Apropo tego kto jest roszczeniowy - rowerzyści to jedyna grupa dla której trzeba organizować transport w postaci dodatkowych miejsc w pojazdach komunikacji miejskiej albo trzeba zamawiać przyczepę.

      • 0 0

  • (6)

    Pomysł przejść i kładki jest super. Martwi jedynie to, że sygnalizacja na tych przejściach będzie pewnie całkowicie spowalniała tramwaje, bo w Gdańsku priorytet dla tramwaju jest pojęciem egzotycznym i obcym.

    • 64 11

    • Priorytetem jest SKM a nie tramwaj. A tutaj jest potrzebne rządowe dofinansowanie - niestety Skarb Państwa jest pusty. (1)

      • 3 7

      • priorytetem powinno być promowanie podejścia systemowego

        np. łańcuchów ekomobilności typu: przejazd rowerem, SKM i ostatnia mila pieszo lub MEVO.

        • 1 1

    • Priorytetem to jest autobus a awaryjna codziennie zło tramwajowy powinien byc zastepowany buspasami i autobusami (3)

      No ale do autobusów potrzeba kierowców a brak chetnych bo placa grosze wiec skompromitowane władze Gdańska wola 100 rayz wiecej wykladac na tramwajowy złom niz dac ułaek tego na podwyzke dla kierowców bo tramwaj nawet małpa moze prowadzić

      • 1 3

      • (2)

        A ty dalej nie możesz przeboleć tramwaju na BGW? Zamiast wkładać całą swoją energię w pisanie tego bełkotu, mógłbyś/mogłabyś nauczyć się składnego i uzupełnionego o znaki interpunkcyjne pisania.

        • 1 2

        • Tramwaj na BGW jest tylko dlatego, że deweloperka zagarnia rezerwę drogową na "Do studzienki" (1)

          Bo bardziej odjechanego rozwiązania z myszkującym tramwajem nie da się wymyślić.

          • 3 1

          • Może i będzie wolno i bez sensu, ale za to drogo i nieatrakcyjnie czasowo.

            • 3 1

  • Panie radny Majewski a gdzie są pieniądze z KPO??? (6)

    • 11 21

    • Tam, gdzie powinny być.

      To drogi kredyt. I celowy, na eurobzdury.

      • 8 4

    • Niemce nam zabraly.

      • 8 5

    • Pytaj targowiczan, gdzie ten drogi kredyt.

      • 11 1

    • (1)

      Głupie pytanie. Przecież wiadomo, są blokowane pod byle jakim pretekstem, byle by zniechęcić wyborców do PiS.

      • 11 4

      • to nie jest byle jaki pretekst, ale poważny powód

        niespełniania elementarnych warunków wynegocjowanych jako "kamienie milowe".

        • 1 7

    • KPO to nie złota rybka tylko pożyczka - kiedyś trzeba będzie oddać

      • 7 0

  • Bicie piany

    Projekty, wizualizacje - to zawsze dobry sposób, aby przetransferować kasę do znajomków.
    A realizacja? Cytując "klasyka": pieniędzy nie ma i nie będzie.

    • 13 3

  • W sondzie brakuje jednego beneficjenta.

    Nazywa się on deweloper.
    Pomysły likwidacji kładki zbiegły się z ogrodzeniem działki nieopodal kładki. Wcześniej kładkę remontowano, dodano windy itp. Teraz jest ciśnienie na likwidację. By metr apartamentu był bardziej opłacalny.

    • 34 6

  • Jeżeli nie mamy pieniędzy (2)

    To nie budujmy kładek, które nie są niezbędne.

    • 21 6

    • przecież chodzi o budowę kładek, które istotnie podnoszą komfort i bezpieczeństwo ruchu (1)

      nakłady na poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów cechują się najwyższymi wskaźnikami produktywności spośród wszystkich nakładów na infrastrukturę miejską. Przy okazji mogą przyczynić się do wzrostu zainteresowania przejazdami komunikacją miejską.

      • 3 5

      • Naziemne przejscie zamiast kladki to obnizenie poziomu bezpieczenstwa ruchu i to przede wszystkim dla niechronionych

        uczestnikow ruchu, o ktorych tak bardzo trzeba rzekomo dbac.

        • 2 3

  • oby to nigdy nie powstało... (2)

    • 34 10

    • jakiś argument? (1)

      autoholizm się leczy

      • 2 4

      • Trzeba dziurę zasypać i zrobić normalne skrzyżowanie - jak inne w tym ciągu

        • 3 6

  • Temat cięgnie się latami (7)

    Tak jak opisana w artykule, pierwsza wzmianka na temat kładki 2017r mamy już praktycznie 2024r i w dalszym ciągu w tej sprawie są tylko plany... Miasto nie ma środków, żeby ogarnąć temat... Szkoda, bo na inne Bzdury miało.

    • 58 15

    • Bo to droga inwestycja. (1)

      I potrzebna głównie deweloperowi, co ma pobliską działkę. Kładka mu przeszkadza, bo będzie z niej widać do 3 piętra, co się
      dzieje w apartamentach. Proste?

      • 11 15

      • Oczywiście ludzie którzy muszą nią dygać nie istnieją...

        Ot, filozofia kierowczyka.

        • 13 8

    • wszystko wydane na rydwany (3)

      • 10 8

      • (2)

        piaskownice, owce, i "okrągły stół"

        • 8 5

        • ...i polski nieład (1)

          Te środki zagrabiono!

          • 1 3

          • Przestan, to jest dla was tylko zaslona, bardzo wygodnie sie marnotrawi, kiedy paluchem mozna wskazac innego umoczonego.

            • 1 1

    • czemu tu się dziwić?

      kiedy autor projektu - ten z wybujałym ego - przekonał dawnego dyrektorka drmg to już raczej za późno na zmiany, niestety.

      • 1 0

  • "zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną" (1)

    Czyli w standardzie "czerwona fala" dla głównego kierunku ruchu

    • 27 2

    • I z tramwajem stojącym po kilka minut na każdych światłach

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane