• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne pieniądze uratują projekt nowych kładek na Zaspie?

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (334)
Wizualizacja nowych kładek na Zaspie. Wizualizacja nowych kładek na Zaspie.

Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na ZaspieMapka i budowę nowych kładek pieszo-rowerowych w poziomie gruntu. Ratunkiem ma być finansowanie zewnętrzne.



Która grupa korzysta w Trójmieście z najbardziej sprzyjającej i bezpiecznej infrastruktury?

O planach wyburzenia przeskalowanej i mało przyjaznej pieszym i rowerzystom betonowej kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II po raz pierwszy informowaliśmy pod koniec 2017 roku.

W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych.

W sumie powstanie pięć kładek pieszo-rowerowych i dwa naziemne przejścia, które docelowo mają ułatwić komunikację na największym skrzyżowaniu na Zaspie.



W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych. W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych.

Miasto samo nie udźwignie finansowania



Na szybką realizację tych zamierzeń szanse wydają się jednak - przynajmniej w tej chwili - niewielkie. O los kładki na Zaspie zapytał niedawno w interpelacji do władz miasta Przemysław Majewski, radny PiS. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że są dwie wiadomości: dobra i zła.

- Gmina Miasta Gdańska pozyskała dokumentację projektową dla tego zadania - poinformował Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
To ta dobra wiadomość.

Ale jest też zła. Miasto nie ma środków na realizację inwestycji i szuka zewnętrznych środków na wyburzenie starej i budowę nowej kładki (przy czym wyburzenie dotychczasowego obiektu odbyłoby się dopiero po powstaniu nowych kładek).

- Z uwagi na wysokie koszty związane z jego realizacją i trudną sytuacją finansową miasta wykonanie inwestycji uzależnione jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Obecnie zadanie zostało zgłoszone przez gminę do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, czekamy na ocenę złożonego wniosku - dodał Borawski.


Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat. Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat.

Pięć kładek i dwa nowe przejścia



Docelowo w miejsce starej kładki powstanie nowy zespół pięciu kładek na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści. Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania.

Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej. Co istotne, nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej.

Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym. Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym.

Kładki z kompozytu wytrzymają nawet 150 lat



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy, jak i sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP. Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • jakie unijne pieniądze? (1)

    to są nasze podatki i składki przemielone w Brukseli i łaskawie przyznane, jesteśmy już płatnikiem netto

    • 11 3

    • wiesz, że piszesz nieprawdę

      ciekawe, czy piszesz te dyrdymały za darmo czy też należysz do farmy trolli?

      • 0 7

  • ten kompozyt na 150 lat to jak kiedyć płyta CD na 100 lat

    • 7 1

  • (11)

    Pieniądze z Unii? Żałosne. Jak nie stać nas na to, i władze nie są w stanie na to wygospodarowac pieniędzy to trzeba to usunąć a nie jak cyganie czekać aż ktoś hajsem sypnie (już pomijając to, że część tego hajsu pochodzi z naszych własnych portfeli). Jak mnie nie stać na utrzymanie czegoś to tego czegoś się pozbywam. Nie rozumiem dlaczego miasto miałoby być inne. Jak władzuchna nie umie ogarnąć to trzeba tę władzuchnę wymienić. To nie jest fizyka kwantowa, żeby nie można było sobie poradzić z takim problemem.

    • 72 128

    • Na dzień dzisiejszy bierzemy z UE trzy razy więcej niż wpłacamy. (5)

      • 12 23

      • Akurat na dzisiaj dzięki PiS jest odwrotnie - wpłacamy 1% do budżetu UE a nie dostajemy Nic :))))))))))))))) (4)

        Dlaczego? Zero i Maliniak nie potrafią się dogadać w tej sprawie :))))))))))))))))))))))))))))))) Ale za czasów PO rzeczywiście dostawaliśmy 3 razy więcej niż wpłacaliśmy :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        • 13 19

        • Nie dzieki pisowi cymbale tylko przez szwabów ktorzy krecą tym wózkiem (1)

          • 7 18

          • Morawiecki jest z PiS, więc się zgadza.

            • 10 4

        • Morawiecki pisać nie umie a Duda kazdy porioblem prosty dla normalnych ludzi daje do kucharki Julii (1)

          • 3 2

          • Szto? Nie panimaju...

            • 0 0

    • Ot i prymitywne myślenie sebixa

      Któremu się wydaje ze coś ogarnia i znajdzie na ekonomii . A potem głosuje na równych sobie. Intelektem. Brawo pisowska propaganda

      • 13 9

    • Ręce opadają.

      Zwróć się do swoich kumpli, którzy wytrwale przez 2,5 roku blokują środki z Unii dla Polski. I przestań uprawiać tępą propagandę.

      • 16 3

    • Kiedy ostatnio byles u psychiatry?

      • 1 1

    • PiS blokuje pieniądze z Unii

      • 5 1

    • Bo pieniądze z naszych podatków idą na między innymi konkordat i 500+

      • 1 2

  • A po co kładka? Powinny być pasy na jezdni. Kładki i tunele to zło! ;)

    • 4 10

  • Unia pomaga. Szkoda że PO hamuje wypłate srodków dla Polski.

    Janina

    • 10 9

  • jak miasto zrezygnuje z mevo 2 pieniądze się znajdą

    na kładki

    • 12 1

  • Brawo. (1)

    Wielkie brawa należą się dla tego kto wpadł na tak zdurniały pomysł bo nagroda darwina to za mało. Gdzie w metropolii w której budynki wyrastają jak grzyby po deszczu i wprost proporcjonalnie przybywa aut na ulicach wdraża się pomysł aby kolejną "nitkę" przeciąć przejściem dla pieszych z sygnalizacją. Brawo, brawo.

    • 8 7

    • tylko spójne działanie na rzecz poprawy warunków jazdy rowerem i chodzenia pieszo może przyczynić się do redukcji korków

      inwestowanie wyłącznie w drogi dla samochodów w żadnym mieście świata nie przyczyniło się do rozładowania korków. Liczba samochodów nie musi rosnąć proporcjonalnie do liczby mieszkańców. W wielu dobrze zarządzanych miastach świata liczba samochodów i skłonności do korzystania z nich maleje.

      • 4 0

  • Pieniedzy niemaja dla mieszkanców jak zawsze ale na kaprysy urzedników i defraudacje to maja 180mln Fala,200mln Mevo

    a oraz wiele innych realizowanych kaprysów urzedników do pryewatnych firemek !!Zagłosuje na tego kto zablokuje Fale i Mevo w Gdańsku!!

    • 11 1

  • (1)

    Oby nie dostali żadnych funduszy na taką kładkę. Zdecydowane NIE dla przejść naziemnych w tym miejscu!

    • 12 5

    • Zdecydowanie nie dla fanaberii kierowczyków

      • 1 2

  • gigantomania trzyma się mocno (32)

    zasypać ten dół z drogą i zrobić normalne skrzyżowanie jakich tysiące są w mieście, na poziomie gruntu, ze zwykłymi przejściami z sygnalizacją - serio w tym miejscu nie ma aż takiego wielkiego ruchu by w środku miasta musiało być bezkolizyjne (hehe) skrzyżowanie zajmujące przestrzeń pińciuset hekratów.

    • 123 208

    • (11)

      a wtedy bedziesz utyskiwal na korki,zle ustawione swiatla!.a zasypanie i wybudowanie nowego,,jak tysiace"bedzie w gratisie!.

      • 36 18

      • (8)

        90% rzeczy którymi człowiek się martwi, w rezultacie w ogóle się nie wydarza. tacy jak ty już nie raz płakali, że przejście naziemne przy Locie sparaliżuje całe Trójmiasto, a nic takiego się nie stało. są w Gdańsku większe i trudniejsze skrzyżowania na poziomie gruntu (Hucisko, Grunwaldzka-Miszewskiego) niż to na Zaspie, i jakoś to funkcjonuje bez większych problemów od lat. zasypanie tego dołu i zbudowanie kawałka drogi na poziomie gruntu i wymalowanie pasów dla pieszych z pewnością będzie też dużo tańsze niż projekty kolejnych kładek, ich zbudowanie i późniejsze utrzymanie, więc ładnie proszę: przestań się mazać.

        • 30 43

        • Przeciez paralizuje cala okolice, Ty jakis niepelnosprawny intelektualnie chyba jestes. (7)

          • 40 22

          • (5)

            Całe miasto stoi a trupy zabitych na tym przejściu (miało być ich przecież setki) piętrzą się w tunelu przez to jedno przejście. Gdyby nie było przejścia przy Bramie Wyżynnej, to na pewno nie byłoby korków w centrum.

            • 17 8

            • Skoro juz stwierdzono, ze lgales jak pies o braku korkow, to przerzucasz sie na sterty trupow. Prosty jestes jak cep. (4)

              • 8 9

              • Korki nie zwiększyły się tam ani trochę, więc o czym Ty w ogóle mówisz? (1)

                • 12 8

              • Zwiększyły się.

                Przejście przy Bramie Wyżynnej zakorkowało wyjazd z Podwala Przedmiejskiego w stronę Huciska.

                • 1 5

              • Ciekawe, jak to przejście wpływa na korki, gdy wcześniej w tym samym miejscu samochody też stały, tylko nie było przejścia (1)

                Poza tym, to jest miasto. Miasto jest dla ludzi. Zachęcam udać się czy to w okolice Bramy Wyżynnej czy GUMedu. Jest tam zarówno przejście naziemne, jak i tunel.

                Jakimś dziwnym trafem prawie nikt nie korzysta z tuneli, a wszyscy wolą "marnować czas" na światłach, ale zostać na poziomie ziemi.

                • 11 12

              • Mów za siebie, ja tam śmigam tunelami. Odkąd większość łazi góra to w tunelu jest spoko, szybko i nie trzeba się przepychać.

                • 6 3

          • Korki będą już na Zabiance...

            • 4 1

      • Pamiętajcie 4 x nie (1)

        • 10 3

        • 4 x tak, na pohybel spisimsynom.

          • 2 9

    • A potem będzie narzekanie że tramwaj stoi na światłach (6)

      • 20 8

      • Najważniejsze że rowerzyści nie będą stawać na światłach (bo i tak nie stają)

        • 13 3

      • tak, to prawda (3)

        Należy kosztem transportu indywidualnego nadać priorytet tramwajom. W większości przypadków też przejścia dla pieszych powinny być pozbawione świateł, a piesi powinni zachować zdrowy rozsądek i dać tramwajom przejechać. Rzadko gdzie i kiedy ruch tramwajów jest tak duży, aby to zaszkodziło czasom przejścia pieszym. Natomiast dobrze by poprawiło czasy przejazdu setek osób w tramwaju.

        • 9 8

        • (2)

          Piesi i zdrowy rozsądek. To jakiś oksymoron.

          • 9 5

          • (1)

            Powiedział przedstawiciel grupy tworzącej codziennie wielokilometrowe korki na obwodnicy, bo nie potrafi utrzymać dystansu, trzymać się pasa jezdni i jeździć zgodnie z przepisami.

            • 6 3

            • gdyby prędkość na obwodnicy by była 70 km/h by było bezpieczniej a korki by były mniejsze

              • 1 2

      • Na rondzie w Letniewie nie stoją.

        • 0 0

    • Rury z GPR-u byly użyte w oczyszczalni ścieków w Warszawie (2)

      Rozpadły się po 10 latach?
      Kompozyty GPR nie są takie mocne jak się wydaje. Ja ten kompozyt o grubości ścianki 2 mm łamię w rękach, a jestem słabeuszem. Stali 2mm nie dam rady wygiąć...

      • 9 4

      • i co doktorku-autorku projektu

        sam tytuł nie wystarczy aby przekonać ludzi do swoich błędnych założeń. Opisz jaki masz układ z producentem z francji, może ci drmg odpuści.

        • 5 2

      • GPR to kompozyt, stal to stal

        sama rura stalowa jest super ale podatna na rdzewienie, GPR już nie
        ważny jest nie tylko sam materiał ale również połączenia rur, transport rur, sposób układania rur - to wszystko to składowe długowieczności

        • 2 0

    • Jedyne sensowne rozwiązanie to zasypać. (2)

      Inne skrzyżowania na tej trasie mają zwykłe światła - to jedno niczego nie zmienia w przepustowości, a włączenie się do ruchu czy zmiana kierunku i tak jest problemem (stop i brak widoczności).

      • 13 22

      • Bredzisz...

        • 2 2

      • najlepiej, tu układać komuś życie

        samemu nie korzystając, Co mnie obchodzi kładka np. na Oruni.

        • 0 0

    • Bez sensu (2)

      Co ty wiesz na temat wielkości ruchu w tym miejscu? Mieszkam przy samej kładce i z okna widzę (i słyszę niestety) że ruch jest ogromny. Korzystam też codziennie z tego skrzyżowania od początku jego powstania zarówno pieszo, rowerem i samochodem i uważam, że jest w Gdańsku wiele skrzyżowań, które powinny być poprawione w pierwszej kolejności. A kładkę na Zaspie zwyczajnie wyremontować. Tak już zresztą zaczęto robić kilka lat temu i odnowiony odcinek ok 50 m kładki wygląda całkiem nieźle. A rozwalanie starej i budowanie nowych kładek nie ma sensu, bo znowu nie będzie środków na ich utrzymanie.

      • 12 6

      • Ostatnio był artykuł o największych skrzyżowaniach (1)

        https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Skrzyzowania-z-najwiekszym-natezeniem-ruchu-w-Gdansku-Nawet-ponad-110-tys-aut-w-ciagu-doby-n181066.html

        To skrzyżowanie nie jest w top 5. Przegrywa np. ze skrzyżowaniem Słowackiego i Potokowej. Nie, to nie jest jakieś wybitnie wielkie skrzyżowanie. Dziś ma 3 poziomy i nadal kolizyjne skręty w lewo.

        • 2 0

        • jak ten "węzeł" kiedyś robiło bpbk

          to czemu tu się dziwić. Jak zwykle wygrały wybujałe cechy charakteru doktora pimpka z PG z drugim niewysokim zwanym prezesem. Obojgu wzrostu matka natura nie dała to poszaleli na rysunkach.

          • 2 1

    • To wszystko POd developera obok.

      • 7 2

    • czemu się dziwić że nowe rozwiązanie jest przeskalowane

      przecież każdy ruch tego jegomościa autora jest przeskalowany, nieadekwatny do rzeczywistych potrzeb. Zerknij na jego poprzednie projekty. Ile to już razy "optymalizował" rozwiązania np. ostatnio kładki dla pieszych które potem nie spełniały odporności na drgania. Tylko Mosty Katowice Tobie odpowiedzą na to pytanie.

      • 3 0

    • Najzabawniejsze, że faktycznie nigdy nie było bezkolizyjne (1)

      i nie będzie.
      To skrzyżowanie było pośmiewiskiem od momentu powstania.

      • 3 2

      • Jedyne na świecie trójpoziomowe skrzyżowanie w pełni kolizyjne - to zabytek polskiej inżynierii drogowej

        Zasypać i zrobić normalne skrzyżowanie - takie jak jest 500m wcześniej przy ETC.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane