• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne pieniądze uratują projekt nowych kładek na Zaspie?

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (334)
Wizualizacja nowych kładek na Zaspie. Wizualizacja nowych kładek na Zaspie.

Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na ZaspieMapka i budowę nowych kładek pieszo-rowerowych w poziomie gruntu. Ratunkiem ma być finansowanie zewnętrzne.



Która grupa korzysta w Trójmieście z najbardziej sprzyjającej i bezpiecznej infrastruktury?

O planach wyburzenia przeskalowanej i mało przyjaznej pieszym i rowerzystom betonowej kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II po raz pierwszy informowaliśmy pod koniec 2017 roku.

W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych.

W sumie powstanie pięć kładek pieszo-rowerowych i dwa naziemne przejścia, które docelowo mają ułatwić komunikację na największym skrzyżowaniu na Zaspie.



W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych. W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych.

Miasto samo nie udźwignie finansowania



Na szybką realizację tych zamierzeń szanse wydają się jednak - przynajmniej w tej chwili - niewielkie. O los kładki na Zaspie zapytał niedawno w interpelacji do władz miasta Przemysław Majewski, radny PiS. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że są dwie wiadomości: dobra i zła.

- Gmina Miasta Gdańska pozyskała dokumentację projektową dla tego zadania - poinformował Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
To ta dobra wiadomość.

Ale jest też zła. Miasto nie ma środków na realizację inwestycji i szuka zewnętrznych środków na wyburzenie starej i budowę nowej kładki (przy czym wyburzenie dotychczasowego obiektu odbyłoby się dopiero po powstaniu nowych kładek).

- Z uwagi na wysokie koszty związane z jego realizacją i trudną sytuacją finansową miasta wykonanie inwestycji uzależnione jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Obecnie zadanie zostało zgłoszone przez gminę do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, czekamy na ocenę złożonego wniosku - dodał Borawski.


Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat. Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat.

Pięć kładek i dwa nowe przejścia



Docelowo w miejsce starej kładki powstanie nowy zespół pięciu kładek na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści. Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania.

Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej. Co istotne, nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej.

Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym. Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym.

Kładki z kompozytu wytrzymają nawet 150 lat



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy, jak i sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP. Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • Wiecie jak znaleźć pieniądze na jej zburzenie? (1)

    Niech lewacy zrobią akcję "niszczymy beton miast" i że tam potrzeba ze 2 bańki z kasy miasta na ten projekt i bez problemu dostaną.

    • 12 4

    • świetny pomysł

      Na pewno zachwyci Jej Serdeczność

      • 0 0

  • Co za założenie na poczatku (3)

    "Przeskalowana i mało przyjazna pieszym".
    Na podstawie czego autor to stwierdza?

    • 17 4

    • każdy ciąg schodów w mieście jest mało przyjazny pieszym (1)

      chyba że obok zbudowana jest wygodna rampa o małym nachyleniu

      • 2 8

      • To juz ten czas, trzeba wyplaszczyc Gdansk, Unia niech daje kase.

        • 2 3

    • Ba

      Ta przestrzeń jest również mało przyjazna kierowcom czyli słynne "3-poziomowe skrzyżowanie kolizyjne" :) (szerokie filary zasłaniające widoczność i grupka znaków "stop" oraz krzyżowanie kierunków pod filarami)

      • 0 0

  • Dziad kaczor ukradł nam NASZE pieniądze. Trybunał Stanu ! (1)

    • 8 22

    • Masz całkowita racje Donald Ukradł nam nasze pieniadze ale co rok okrada nas władza w Gdańsku

      tylko trzecia droga nas uratuje ruch 2050

      • 3 3

  • finansowanie ze srodkow unijnych (1)

    A jak zeby inaczej??!
    Przeciez miasto musi splacac dlugi, w nieskonczonosc nie da sie zyc w luksusie, nie majac wystarczajacych dochodow.
    Samorzad usiluje zyc z PIT, a ten zostal w kieszeniach pracownikow...
    Stad ideologizacja poczynan majacych na celu obnizke kosztow i rezygnacje ze zdobyczy cywilizacyjnych...
    Mamy chodzic pieszo, uwazac na kolizyjnych przejsciach, dbac o kondycje potrzebna do pokonania roznic poziomow.

    I pamietac, ze do niczego nie jestesmy potrzebni a nasza obecnosc, to koszt i klopot.

    • 8 3

    • "Jakżeby" piszemy razem i z kropką.

      • 2 0

  • Artykuł zaczyna się od tezy autora "O planach wyburzenia przeskalowanej i mało przyjaznej..." (6)

    Wiadomo zatem jaka będzie dalsza jego treść. Przewidywalne.

    • 15 3

    • (5)

      I ta teza jest jak najbardziej prawdziwa. Poza byciem barierą architektoniczną ta kładka jest porażką urbanistyczną Gdańska.

      • 4 5

      • Dzięki że nas oświeciłeś ale pójdź świecić i utrudniać życie innym i gdzie indziej... (4)

        • 1 3

        • Zycie mieszkancom to utrudniasz ty a kładka zycie ułatwiaja (1)

          • 5 1

          • Przeciez ten robak nawet nie mieszka w Trojmiescie :)

            • 1 1

        • (1)

          Jak na razie to życie innym utrudnia ta niedostępna kładka, bo ktoś kiedyś stwierdził, że bezkolizyjna droga szybkiego ruchu przez środek miasta to dobry pomysł.

          • 2 3

          • Świetny pomysł, godny naśladowania, jedno z lepszych rozwiązań w tej części miasta.

            Natomiast sama ulica wymaga już remontu nawierzchni.

            • 3 2

  • Szkoda kasy na ten projekt (5)

    Nie mogę zrozumieć, dlaczego przy tak dużej inwestycji nie można zrobić przystanków autobusowych pod wiaduktem, tak by szybko można było się przesiąść w tamtym miejscu. Obecnie aby przesiąść się np. z tramwaju na autobus 127 czy 158, trzeba przejść kilkaset metrów. Po bardzo kosztownej przebudowie - nadal będzie tak samo, a dodatkowe przejście wręcz spowolni komunikację miejską - tramwaje. Swoją drogą miasto robi wszystko aby zniechęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej. Przykład: przystanki autobusowe na Legionów. Umożliwiają one łatwą przesiadkę z autobusu na tramwaj i odwrotnie, ale co z tego, skoro autobus 127 się tam nie zatrzymuje. Zatrzymuje się dalej, ale do kolejnego przystanku wcale nie jest bliżej. Tak więc osobiście jestem przeciwna tej inwestycji w takiej formie, jaka została zaprezentowana, bo uważam, że korzystanie z komunikacji miejskiej powinno być bardziej ułatwione.

    • 20 4

    • (1)

      a co marzysz aby tramwaj wjeżdżał prosto do autobusu czy może odwrotnie?

      • 1 5

      • Skoro nie zrozumiales, co proponuje Karolina, to niniejsza moja odpowiedz jest juz strata czasu.

        • 4 0

    • Karolina ma rację

      "Integracja przystanków A i T" to nie jest rozrzucanie ich w dużej odległości od siebie.
      W praktyce często projektant rysuje zatoczkę tam gdzie ma trochę miejsca, i na tym się kończy integracja...
      A to własnie tam jest największy ruch w realu

      • 3 0

    • (1)

      Autobus 127 staje na Hynka w obu kierunkach a przystanek tramwajowy jest przy Galerii Zaspa, w bardzo prosty można się przesiąść

      • 0 1

      • Tylko, że w między czasie tramwaj, na który ktoś chciałby się przesiąść, może zwyczajnie odjechać.

        • 0 0

  • Przydałaby się jeszcze historia kładki (5)

    Kładka ma taki kształt, bo kiedyś planowano zabudować pas startowy, gdzie na parterze miały być sklepy, a na dachu ciąg pieszy. Ciąg pieszy miał łączyć wiadukt nad SKM z kładką, a dalej biec do końca pasa startowego, aby ludzie bez problemu chodzili między SKM, a plażą. Za czasów komuny często były takie projekty, ale ze względu na brak pieniędzy wybudowano tylko kładkę i stąd to przeskalowanie. Jak ktoś dobrze poszuka to w internecie jest makieta rozbudowy Zaspy.

    • 128 2

    • Teraz również nie powstanie - środków z UE nie będzie bo Zero i Maliniak je blokują :))))))))))))))) (2)

      • 23 23

      • Doprawdy? (1)

        A ja głupi myślałem, że decyzję o przyznaniu/wypłacie środków podejmuje UE.

        • 14 7

        • Przynajmniej prawidlowo oceniasz samego siebie, reszta moze przyjdzie z czasem.

          • 4 11

    • widzę że 3/4 kładki to ścieżka rowerowa, to już niech zostanie tak jak jest

      • 11 4

    • Kładka na Zaspie...

      Jak można znależć w Archiwum kilkanaście lat temu nową Kładkę obiecał andrzej bojanowski,były v-ce Prezydent Gdańska a obecnie Prezes Targów Gdańskich.Za to o swoje sprawy doskonale zadbał.Żona dorota bojanowska jest Dyr.Spółki deo concierge ,działki przy Domu Zdrojowym w Brzeżnie.Jej operator bez zezwoleń i bez zplanu zagospodarowania przestrzennego zabudowali szpecącymi zabodowami w Brzeżnie.Jest ten Dyr. Spółki deo plaze pzy budowie apartamentowcow na Wyspie Spichrzów.A czy to nie brat Andrzeja jest właścicielem Spółki euro styl?

      • 7 0

  • Kładka łącząca (1)

    Zaspę z ulicą Abrahama albo gdzieś na wysokości PKM Strzyża pilnie potrzebna bo żeby dojść w ten pobliski rejon musimy nadrabiać kilometry a zdrowie już nie te

    • 8 1

    • w tamten rejon możesz dojechać komunikacją miejską a po za tym masz przecież przejście przez wiadukt obok przystanku na Zaspie

      • 1 1

  • (1)

    No Panie Radny. Może wraz z kolegą Kacprem trzeba wystać do rządu o kasę. Tak dobrze idzie wydawanie na festyny .i kogo teraz nazywacie festyniara?

    • 7 8

    • Wystarczyło by niemarnowac setek milionów na kaprysy urzedników w Gdańsku i kasy by nie brakowało i nie trzeba sie nigdzie

      • 2 0

  • Bez sensu.

    Po co kładki skoro za grubą kasę mamy mieć Mevo2.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane