• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unijne pieniądze uratują projekt nowych kładek na Zaspie?

Maciej Korolczuk
21 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (334)
Najnowszy artykuł na ten temat Tu strach o zawieszenie samochodu. Będzie remont
Wizualizacja nowych kładek na Zaspie. Wizualizacja nowych kładek na Zaspie.

Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na ZaspieMapka i budowę nowych kładek pieszo-rowerowych w poziomie gruntu. Ratunkiem ma być finansowanie zewnętrzne.



Która grupa korzysta w Trójmieście z najbardziej sprzyjającej i bezpiecznej infrastruktury?

O planach wyburzenia przeskalowanej i mało przyjaznej pieszym i rowerzystom betonowej kładki nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej z al. Jana Pawła II po raz pierwszy informowaliśmy pod koniec 2017 roku.

W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych.

W sumie powstanie pięć kładek pieszo-rowerowych i dwa naziemne przejścia, które docelowo mają ułatwić komunikację na największym skrzyżowaniu na Zaspie.



W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych. W sumie ma powstać pięć nowych kładek i dwa nowe przejścia dla pieszych.

Miasto samo nie udźwignie finansowania



Na szybką realizację tych zamierzeń szanse wydają się jednak - przynajmniej w tej chwili - niewielkie. O los kładki na Zaspie zapytał niedawno w interpelacji do władz miasta Przemysław Majewski, radny PiS. Z uzyskanej odpowiedzi wynika, że są dwie wiadomości: dobra i zła.

- Gmina Miasta Gdańska pozyskała dokumentację projektową dla tego zadania - poinformował Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
To ta dobra wiadomość.

Ale jest też zła. Miasto nie ma środków na realizację inwestycji i szuka zewnętrznych środków na wyburzenie starej i budowę nowej kładki (przy czym wyburzenie dotychczasowego obiektu odbyłoby się dopiero po powstaniu nowych kładek).

- Z uwagi na wysokie koszty związane z jego realizacją i trudną sytuacją finansową miasta wykonanie inwestycji uzależnione jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego. Obecnie zadanie zostało zgłoszone przez gminę do dofinansowania w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027, czekamy na ocenę złożonego wniosku - dodał Borawski.


Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat. Futurystyczny kształt kładek to efekt zastosowania kompozytu, który jest w stanie wytrzymać nawet 150 lat.

Pięć kładek i dwa nowe przejścia



Docelowo w miejsce starej kładki powstanie nowy zespół pięciu kładek na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści. Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania.

Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej. Co istotne, nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej.

Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym. Obecna kładka z roku na rok jest w coraz gorszym stanie technicznym.

Kładki z kompozytu wytrzymają nawet 150 lat



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy, jak i sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP. Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

Opinie (334) ponad 10 zablokowanych

  • To żenujące (5)

    " Miasto nie dysponuje środkami na wyburzenie betonowej kładki dla pieszych na Zaspie ".
    Największe miasto w Polsce nie ma kasy na wybudowanie kładki dla pieszych.
    To o aquaparku możemy już zapomnieć.

    • 6 2

    • Żenujące jest odebranie miastu Gdańsk wszystkich pieniędzy jakich się dało przez PiS (1)

      • 0 6

      • Będą po wyborach jak się okaże, że blokowanie nie pomogło donaldowi.

        • 0 0

    • O aquaparku zapomnialem dwa lata temu, kiedy kazdy skrawek wokol stadionu zostal zabudowany salonami samochodowymi. (2)

      • 1 0

      • (1)

        Miejsce jeszcze jest ale jak budowali salony to ja myślałem ze budują w końcu aquapark a potem mi szczęka opadła :-)

        • 1 0

        • Mnie szczeka opadnie, gdy najwieksze miasto w Polsce doczeka sie prawdziwego basenu.

          • 1 0

  • Kładka (1)

    Dopóki w Polsce rządzi PIS i ziobryści , pieniędzy z KPO nie będzie i wszystkie projekty Nie zostaną zakończone !

    • 6 7

    • Pieniądze z KPO będą ale dopiero po wyborach.

      Kiedy to sie okaże, że blokowanie nie pomogło donaldowi wygrać. Wy niemcy serio nie rozumiecie Polaków i macie nas za naiwnych...dlatego zawsze przegrywacie bo Polak swój rozum ma i wyczuje na kilometr złe intencje sąsiedniego narodu.

      • 2 0

  • Jak czytam o zsynchronizowanych światłach, zaraz przypomina mi się Aleja JP II z milionem bezsensownych świateł w żaden sposób (5)

    • 14 4

    • ...nie zsynchronizowanych i działających każde jak chce. (4)

      Tak wygląda synchronizacja świateł drogowych wg UM Gdańsk i GZDiZ.

      • 8 0

      • Ciekawe ... (2)

        ... że światła przy szpitalu kiedyś na przycisk teraz są bez przycisku i trzeba się zatrzymać nawet jak nikt nie czeka na przejście. Chciałbym poznać powód demontażu tego przycisku.

        • 6 2

        • Covid19 (1)

          • 2 1

          • No no ...

            ... ale demontaż był po pandemii jak zdjęli z przycisków folie a do tego jakoś w innych miejscach przyciski ciągle są a nawet montuje się nowe.

            • 3 0

      • Kazde dziala nie jak chce, tylko tak, zeby prawidlowo jadacy kierowca stal na kazdych z nich.

        A jak spod tych nowych sklepikow ruszy sie w strone szpitala na tyle sprawnie, zeby zdazyc minac na zielonym skrzyzowanie z Leszczynskich, to potem ma sie zielona fale, oszukalo sie ten super gdanski, wrogi mieszkancom system.

        • 1 1

  • Jedno z niewielu miejsc w Gdańsku (1)

    gdzie nigdy nie ma korków mimo sporego ruchu i geniusze z UM już kombinują jak to zepsuć. Jak zwykle przeciwko mieszkańcom.

    • 11 6

    • Mylisz się

      Z tym nigdy to kolega przesadził. Ten odcinek mogę obserwować z balkonu i korki tu też się czasami zdarzają bo odległość od najbliższych świateł wcale nie jest aż taka duża.
      Częściej jednak są kolizje samochodów które z Jana Pawła chcą wjechać na Rzeczypospolitej i światła ten problem w znacznym stopniu by wyeliminowały.

      • 2 3

  • Komu to przeszkadza? (3)

    Kolejne dwa przejścia na Rzeczypospolitej = większe korki w tym rejonie. do tego dochodzi bieg na tramwaj na czerwonym i znaczny wzrost wypadków gwarantowany. Nie wiem komu stare rozwiązanie przeszkadzało. 40 tamtędy chodzę i nie widzę problemu. Są windy, więc wjedzie niepełnosprawny, wózek czy rower. Są przystanki autobusowe przed kładką i za nią.

    • 14 4

    • Wladzom miasta, ktore nie dbaly, nie dbaly, az w koncu i beton sie skruszyl. (1)

      • 2 1

      • Kasy nie ma.

        Niedługo niczego nie będzie...
        Kononowicz

        • 0 1

    • Windy są tylko z jednej strony wiaduktu.
      Czas przejazdu się zwiększy ale korków raczej nie będzie, podobnie jak na światłach obok pętli tramwajowej.
      Przejazd rowerem będzie łatwiejszy a droga pieszych krótsza.

      • 1 2

  • Kładka- mi się podoba (1)

    Korzystając z niej czuję się zdecydowanie bezpieczniej niż korzystając z przejść naziemnych. Poza tym idę swoim tempem, nie gonią mnie żadne światła, czy spojrzenia kierowców "mających strzałkę". Jeżeli do tego windy działają tak jak powinny, to kładka nie stanowi ograniczeń. Co do budżetu Gdańska, (pomijając moje preferencje) ciekawe jak gruby szmal poszedł na sam projekt. Projekt, na który wiadomo było, że nie będzie pieniędzy.

    • 15 4

    • A gdyby tak zrobić windy dla aut? Przecież to takie wygodne i zawsze sprawne.

      • 0 4

  • Super projekt. (3)

    Zostawic bezkolizyjnosc tam, gdzie jest ona niepotrzebna, a wprowadzic kolizje na wielopasmowej i najbardziej zatloczonej nitce. Wszystko w imie braku koniecznosci utrzymania sprawnej technicznie windy. Wspanialy kraj.

    • 12 1

    • (2)

      Zróbmy tam lepiej windę dla samochodów. Zajęłaby znacznie mniej miejsca niż ten patowęzeł.

      • 1 3

      • Ale gdzie konkretnie? Gdzie mialaby byc ta winda, ktorej zrobienie sugerujesz? Do czego mialaby sluzyc? (1)

        • 1 0

        • Naturalnie między aleją jedynego słusznego papieża i Aleją Rzeczypospolitej

          • 0 0

  • Co z kładką nad obwodnicą w osowej? (3)

    • 7 1

    • Nic, moze unia kiedys da.

      • 1 2

    • To mieszkańcy Osowej jednak nie są na nie?

      • 3 1

    • Mieszkańcy oprotestowali. Osowa zawsze jest na nie.

      • 2 2

  • Tempo jak w zamulonym Senacie doktora koperty :D (3)

    "W ciągu sześciu lat miastu udało się przygotować dokumentację projektową nowych obiektów i przejść naziemnych przy przystankach tramwajowych"

    Aż łezka kręci się w oku, przypominają się lata 2007 - 20015.

    • 13 4

    • Włącz TVP

      To przypomną Ci się lata 1949-1989

      • 2 3

    • nie można ukarać za termin wykonawcy

      miasto tonie w długach przez nierzetelnych wykonawców którzy wymyślają argumenty do aneksu, a jako podrzędny urzędnik w drmg widzę wszystko. Szef mi jednak każe przygotować aneks a wykonawcy się on nie należy. Przecież to nieuczciwe wobec innych odpowiedzialnych wykonawców. Mam sprzeciwić się swojemu dyrektorowi i nie dawać aneksu - to mnie ochrzani

      • 1 0

    • jeśli wiesz że Kar czewski brał w kopertach to zgłoś do pislamskiej prokuratury

      • 1 0

  • Zasypać ten dół! Aleja JPII to lokalna droga o małym ruchu - nie potrzebuje takiego węzła (1)

    To skrzyżowanie jest niebezpieczne i kolizyjne. Inne skrzyżowania na tej drodze są jednopoziomowe, więc zysk dla przepustowości żaden. Przed dworcem PKP, przed FORUM robią przejścia dla pieszych, a tu trzymają się tej dziury jak pijany płotu. Chyba chodzi o to by kasę wydać i może coś z niej skapnie dla swojaków.

    • 8 10

    • JP II to droga o małym ruchu???? puknij się mocno w łeb i zapraszamy tutaj o 18,00 a zobaczysz jaki tu jest mały ruch , który trwa do 22.00 a jak zabudują pas startowy to doopiero będzie kongo

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane