• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miliony na lepszy dojazd na północ Gdyni. Czterech chętnych na przebudowę Unruga

Patryk Szczerba
17 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (291)
Najnowszy artykuł na ten temat Prace na Unruga skończą się dopiero za rok
W zakres prac wchodzi m.in. przebudowa ul. Unruga z Bosmańską. W zakres prac wchodzi m.in. przebudowa ul. Unruga z Bosmańską.

Cztery firmy są chętne, by rozbudowywać ul. UnrugaMapka na odcinku od estakady KwiatkowkiegoMapka do skrzyżowania z ul. BosmańskąMapka w Gdyni. Przy zakładanym budżecie 43,5 mln zł na inwestycję, tylko jedna oferta przekracza tę kwotę, a najtańsza jest niższa niż 30 mln zł. Po podpisaniu umowy, prace mają trwać rok.



Czy przebudowa ul. Unruga zmieni sytuację kierowców z północnych dzielnic?

Przypomnijmy, że przetarg ogłoszono w marcu. Rozstrzygnięcie miało nastąpić w kwietniu, ale termin składania i otwarcia ofert był przesuwany. W końcu ustalono go na 14 lipca.

Budżet został ustalony na 43,5 mln zł. Zgłosiło się czterech wykonawców:

  • Kruszywo sp. z o.o.: 29,9 mln zł
  • Strabag Polska: 30,9 mln zł
  • MTM SA: 35,4 mln zł
  • WPRD Gravel/Elgrunt: 43,9 mln zł

Teraz urzędnicy będą analizowali oferty. Wykonawca będzie miał rok na zakończenie prac.

Lokalizacja przebudowy Lokalizacja przebudowy
Po remoncie ulica będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z nawierzchnią bitumiczną. Jezdnia miejscami poszerzona zostanie do trzech pasów ruchu w rejonie skrzyżowań - pasy do skrętu w lewo/prawo.

Skrajny prawy pas w każdym kierunku przeznaczony będzie do poruszania się pojazdów komunikacji miejskiej.

Przebudowa ul. Unruga: co się zmieni?



  • Wzdłuż całego odcinka po stronie południowej zaprojektowano chodnik z kostki betonowej oraz ścieżkę rowerową o nawierzchni bitumicznej.
  • Po stronie północnej, na odcinku Kwiatkowskiego - CechowaMapka, powstanie chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych, miejscami ze ścieżką rowerową oraz miejscami postojowymi równoległymi (łącznie 13 miejsc postojowych, w tym trzy dla osób z niepełnosprawnościami).
  • Na odcinku od ul. Cechowej do ul. BosmańskiejMapka, po stronie północnej, powstanie chodnik o zmiennej szerokości dowiązany do istniejącego zagospodarowania terenów przyległych oraz ścieżka rowerowa i miejsca postojowe równoległe.
  • Na północnych wlotach podporządkowanych (za wyjątkiem ul. Cechowej) w celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów pojawią się wyniesione przejścia i przejazdy rowerowe.
  • Na skrzyżowaniu ul. Kwiatkowskiego i UnrugaMapka, na wlotach północnym i wschodnim, pojawią się chodniki i ścieżki rowerowe wraz z przejściami i przejazdami w dowiązaniu do istniejących oraz projektowanych.
  • Zatokę autobusową wyznaczono na wlocie południowym w celu wyeliminowania konieczności wjazdu autobusów jadących z ul. Kwiatkowskiego z kierunku południowego w kierunku zachodnim i północnym, w ul. Unruga, a następnie wykonania manewru zawracania.

Dodatkowo, w rejonie skrzyżowania ul. Unruga i FlisakówMapka, nie będzie skrętu w lewo z ul. Unruga z kierunku wschodniego. Dopuszczony zostanie skręt pojazdów z ul. Flisaków w kierunku ul. Kwiatkowskiego oraz wyznaczono dodatkowy pas dla tych pojazdów.

W obrębie skrzyżowania wyznaczono wyniesione przejście i przejazd rowerowy przez ul. Unruga.



Skrzyżowanie Unruga z CechowąMapka będzie czterowlotowe



Kolejne skrzyżowanie ul. Unruga z ul. Cechową/Szlifierzy zaprojektowano jako czterowlotowe z sygnalizacją świetlną.

- Na wlotach wschodnim i zachodnim wyznaczono po trzy pasy (jeden dla pojazdów skręcających w prawo i do jazdy na wprost dla autobusów, drugi do jazdy na wprost i trzeci do skrętu w lewo). Za skrzyżowaniem w obu kierunkach zaprojektowano przystanki autobusowe. Wokół całego skrzyżowania zaprojektowano przejazdy dla rowerzystów i przejścia dla pieszych. Natomiast skrzyżowanie ul. Unruga z ul. RobotnicząMapka także będzie czterowlotowe - bez możliwości skrętu w lewo - ze względu na znikomy udział relacji. W obrębie skrzyżowanie wyznaczono przejście dla pieszych przez ul. Unruga w formie wyniesionej - informują urzędnicy.
Z kolei skrzyżowanie ul. Unruga z ul. BosmańskąMapka będzie miało postać małego ronda z jednym pasem ruchu oraz z dodatkowymi pasami poza tarczą ronda dla najbardziej obciążonych relacji (Bosmańska - Unruga Zach. i Unruga Zach. - Unruga Wsch.). W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na każdym wlocie i wylocie zaprojektowano wyniesione przejścia i przejazdy dla rowerzystów.

Sklepy spożywcze na Obłużu



Po przebudowie ul. Unruga będzie szersza i wygodniejsza dla wszystkich: pieszych, rowerzystów i kierowców. Po przebudowie ul. Unruga będzie szersza i wygodniejsza dla wszystkich: pieszych, rowerzystów i kierowców.

Ul. Unruga: co będzie przebudowane oprócz infrastruktury?



Zaplanowano przebudowę:
  • oświetlenia ulicznego: słupów i lamp oświetleniowych,
  • sygnalizacji świetlnej,
  • kanalizacji deszczowej wraz z przykanalikami i wpustami,
  • kanalizacji sanitarnej,
  • ciepłociągu,
  • wodociągu,
  • gazociągu,
  • kanału technologicznego,
  • sieci teletechnicznej.

- Jesteśmy w historycznie najważniejszym momencie - po rozbudowie ul. Kwiatkowskiego, z czego efektów tysiące mieszkańców korzysta każdego dnia, przechodzimy z aktywnością na ul. Admirała J. Unruga, która nakładem kilkudziesięciu milionów zmieni zarówno znaczący obszar Obłuża, jak i pozwoli na sprawniejszą komunikację dla Oksywia i Babich Dołów - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Quiz Dzielnice Trójmiasta Średni wynik 65%

Dzielnice Trójmiasta

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (291) 4 zablokowane

  • Chorzy fanatycy (2)

    Z UM Gdynia, na siłę chcą nas wepchnąć na rowery, hulajnogi i zbiorkom ( którego kursy tną), Gdynia to nie Kopenhaga ( ukształtowanie terenu, rozmiar, klimat) , ale co tam Kucyk wie lepiej co dobre dla mieszkańców

    • 14 1

    • Sami się wpychajmy na rowery. U mnie w bloku jedna rodzina ma 4 samochody, bo dzieci już jeżdżą. Ulice nie będą z gumy!!!

      • 0 2

    • A niektórzy myślą, że u nas Ameryka i takie obszary, że szerokie dwupasmowki wszędzie wejdą.

      • 0 1

  • Ucieczka

    Żeby choć drogi wyjazdowe z Gdyni zrobili, bo do tzw centrum to już nie ma po co

    • 8 1

  • Przebudowa - dobre soboe

    plan roku, jak z wielkopolską, przebudowy nic nie dadzą jeśli jedyną drogą na północ będzie ta nieszczęsna i w wiecznym remoncie estakada.
    zamiast przybudów powinni pomyśleć o alternatywie dla tego pożal sie boże mostu

    • 5 0

  • Jak kargule

    Przetarg przetargiem a robotę wygra jak zawsze mtm

    • 6 0

  • Unruga (1)

    Faktycznie w tej chwili ulica i przyległy teren to dramat, parkują gdzie popadnie (trawniki, klepiska i krzaki) gdzie popadnie, i te dziury. Kosmetyczny remont tu nie pomoże, mały odcinek drogi. Sprawę trzeba rozwiązać globalnie raz na zawsze. Po co buduje się wiadukty czy tunele. Fakt byłoby drożej, ale innego wyjścia nie ma. Tylko kto podejmie takie decyzje. Urząd miasta z tym prezydentem ma małe zainteresowanie północnymi terenami Gdyni. Dla nich zachód Gdyni jest ważniejszy i w tym kierunku idą "skromne' inwestycje.

    • 8 1

    • Parkomatów jeszcze nie ma. Za to w Małym Kacku obok szkoly amerykańskiej (a jakże!) biblioteka z 22 wieku z dojazdem jednego au

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Po pierwsze to prawie całkowicie znikną miejsca parkingowe wzdłuż ulicy. To spowoduje zatłoczenie parkingu przy Kauflandzie a to z kolei przełoży się na to że ten parking będzie płatny. Żeby ten problem zlikwidować należałoby zrobić/ucywilizować dziki parking za przystankami autobusowymi w kierunku Auto Mastera. Dalej, buspas jest tu potrzebny jak dziura w moście . Przy dwóch ogólnodostępnych pasach ruchu i usprawnieniu przejazdów autobusów w kierunku Górnego Pogórza nie ma potrzeby tworzenia buspasa. W kierunku Oksywia i Babich Dołów jeździ raptem pięć czy sześć autobusów z czasem kursowania co 20/30 minut. Nie generuje to żadnych korków przy dwupasmowych jezdniach. Ale w Gdyni jak zawsze trzeba coś zrobić niby poprawiając a jednak dowalić mieszkańcom.

    • 70 11

    • To może w kierunku Oksywia i Babich Dołów puścić autobusy co godzinę albo całkiem zlikwidować? (1)

      • 1 10

      • A co ma jedno do drugiego??? A co do likwidacji autobusów lub ograniczaniu ich kursowania to w ostatnim czasie Gdynia promuje komunikację miejską poprzez jej zamykanie np. linia 309, 209 jadąca na B. Doły w praktyce zlikwidowane, a 109 ograniczone kursy. Ja nie piszę o komunikacji a o problemie drogowym!

        • 10 0

    • I bardzo dobrze jest wielki parking pod Kauflandem. W mieście trzeba ograniczyć ilość miejsc parkingowych na rzecz zieleni ścieżek rowerowych chodników przez lata kierowcy przyzwyczaili się że tylko oni są najważniejsi a cała reszta pod mur.

      • 3 6

  • MTM wygra. (1)

    Dziękuję za uwagę.

    • 4 1

    • Nie wygra

      Bo nie

      • 0 0

  • Były miejsca parkingowe, będzie ścieżka rowerowa po której nikt nie będzie jeździł przez 10 miesięcy w roku. Brawo!

    • 6 2

  • Unruga (1)

    Wszyscy już wiemy że potrwa to co najmniej 1,5 roku w porywach do dwóch.

    • 4 0

    • Bez kozery stawiam 3 lata.

      • 2 0

  • Ta przebudowa da tyle co zjazd Kwiatkowskiego dalej będą korki tylko ułatwienie będzie dla bus pas-a, a kierowcy jak stali w korku to będą stać

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane