• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uratowali pierwszą łodź wybudowaną w Gdyni. Muzeum zyskało niezwykły eksponat

Piotr Weltrowski
17 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (49)
  • W czwartek, 17 sierpnia, odrestaurowaną "Samarytankę" udostępniono zwiedzającym. Symbolicznie podniesiono na niej też banderę.
  • W czwartek, 17 sierpnia, odrestaurowaną "Samarytankę" udostępniono zwiedzającym. Symbolicznie podniesiono na niej też banderę.
  • W czwartek, 17 sierpnia, odrestaurowaną "Samarytankę" udostępniono zwiedzającym. Symbolicznie podniesiono na niej też banderę.
  • W czwartek, 17 sierpnia, odrestaurowaną "Samarytankę" udostępniono zwiedzającym. Symbolicznie podniesiono na niej też banderę.

Historyczna łódź sanitarna "Samarytanka" - pierwsza jednostka zaprojektowana i budowana przez Stocznię Gdyńską - została odrestaurowana i od czwartku oficjalnie udostępniona jako eksponat zwiedzającym Muzeum Marynarki WojennejMapka w Gdyni.



Kiedy ostatnio byłe(a)ś w Muzeum Marynarki Wojennej?

W 1930 r. Stocznia Gdyńska SA otrzymała zlecenie od Urzędu Morskiego na wybudowanie motorówki sanitarnej na potrzeby lekarza portowego, za niebagatelną wówczas kwotę 90 tys. zł.

Jej głównym zadaniem miało być przewożenie chorych ze statków do szpitala kwarantannowego na Babich Dołach. Miała to być pierwsza konstrukcja od początku zaprojektowana i zbudowana w Gdyni. Budowie nadano numer B-01.

Pojawiły się trudności z polskim silnikiem, więc łódź została przekazana Urzędowi Morskiemu dopiero w 1933 r., co zresztą powoduje pewną kontrowersję, bo choć pierwotnie "Samarytankę" zwodowano w 1931 r., to banderę podniesiono na niej później.



Zarazem jest więc pierwszą łodzią wybudowaną w Gdyni (takiej wersji trzyma się większość historyków)... jak i nie jest, bo wcześniej banderę podniesiono na jednym z kutrów.

Służyła żołnierzom, choć tylko przez kilka dni



Co ciekawe, dość szybko łódź wycofano ze służby ratowniczej i przekazano ją do Kapitanatu Portu, gdzie do września 1939 r. służyła jako jednostka pilotowa.

Wodowanie "Samarytanki" Wodowanie "Samarytanki"
Podczas wojny "Samarytanka" służyła polskim żołnierzom, choć ledwie przez kilka dni (dlatego też zainteresowało się nią jakiś czas temu Muzeum Marynarki Wojennej).

Jej późniejszy pełny los jest nieznany. Wiadomo, że została przejęta przez Niemców, zmodernizowana i przemianowana na "Stegen". Niemcy zamontowali w niej nowy silnik.



W 1945 r. znaleziono ją przy nabrzeżu Belgijskim, ale już bez silnika. Mogła więc służyć już wyłącznie jako eksponat. Co prawda próbowano ją reaktywować, ale pomysł został zarzucony. Dopiero w 1971 r. trafiła z powrotem do Stoczni Gdyńskiej, gdzie została odremontowana i postawiona przed gmachem jej zarządu.

Uratowana od zapomnienia i odrestaurowana



Kolejny raz odrestaurowali ją zresztą sami stoczniowcy, na początku tego wieku wyremontowali jej kadłub. Niemniej po upadku stoczni jej los zaczynał rysować się w ciemnych barwach. Ustawiona na tyłach budynku przy ul. Czechosłowackiej powoli niszczała z dala od wzroku turystów oraz mieszkańców Gdyni.

Ostatecznie udało się ją uratować - ówczesny właściciel jednostki, czyli Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna - przekazał ją Muzeum Marynarki Wojennej.

Jednostka została przetransportowana na miejsce jesienią 2021 r. Od tego czasu trwały prace restauracyjne. W czwartek, 17 sierpnia 2023 r., łódź została oficjalnie udostępniona zwiedzającym, symbolicznie podniesiono na niej także banderę.

"Samarytanka" stoi przed budynkiem muzeum (od strony ekspozycji), tuż obok innej historycznej jednostki - najstarszego zachowanego polskiego okrętu - kutra pościgowego "Batory".

"Samarytanka" w chwili budowy była motorówką stalową, pełnopokładową, napędzaną dwucylindrowym silnikiem polskiej firmy "Perkun", o mocy ok. 65 KM. Jej całkowita długość wynosiła 15 m, szerokość 3,8 m, głębokość kadłuba 2,8 m, zanurzenie ok. 1,5 m, a pojemność 28 BRT.


Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (49)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane