• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uśmiechnij się, jesteś w Trójmieście

Magdalena Szałachowska
5 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Przydrożne witacze to nie tylko miły akcent, ale i biznesowa wizytówka miast. Przydrożne witacze to nie tylko miły akcent, ale i biznesowa wizytówka miast.
Wszyscy wiemy, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Dotyczy to również miast, dlatego w ostatnich latach coraz bardziej popularną formą ich promocji są tzw. witacze. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak witają przyjezdnych Gdańsk, Sopot i Gdynia.
Wstępny projekt nowego, gdańskiego witacza. Wstępny projekt nowego, gdańskiego witacza.

Witacze to swoista wizytówka miasta w postaci konstrukcji ustawianej przy drogach wjazdowych i wyjazdowych z miejscowości. Ich głównym zadaniem jest witanie gości lub informowanie mieszkańców, że szczęśliwie dotarli do domu. Dobrze przygotowane witacze mogą nie tylko zachęcić gości do ponownego odwiedzenia miasta, ale także do inwestowania w nim.

"Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni" - napis na gdyńskim witaczu rzuca się w oczy szczególnie po zmroku, dzięki efektownemu podświetleniu. Niewiele osób wie, że to najlepszy witacz w Polsce, w 2006 r. nagrodzony pierwszą nagrodą w konkursie zorganizowanym przez firmę AMS "Bramy Kraju".

- Ostatnio widziałam kampanię reklamową Hiszpani, której hasło brzmiało "Uśmiechnij się, jesteś w Hiszpani", czyżby plagiat? - żartuje Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Gdyni.

Wjeżdżający do Sopotu od ośmiu lat czytają "Witamy w uzdrowisku Sopot".

- Pracujemy nad nowym typem witaczy, niespotykanych jeszcze w Polsce - mówi Katarzyna Kucz-Chmielecka, rzecznik prasowy sopockiego magistratu. - Docelowo stworzymy dwie wersje witaczy: bardziej urozmaicone i interaktywne dla gęsto zabudowanej Al. Niepodległości, gdzie kierowcy często zwalniają oraz prostsze w przekazie dla dróg, gdzie ruch jest szybszy. Projekt zrealizujemy w przyszłym roku, dlatego nie chcę zdradzać jego szczegółów, by bogatsze miasta szybciej z nich nie skorzystały.

Najmniej przyjazne są liczące już niemal 10 lat witacze gdańskie, które ani nie witają, ani nie zachęcają do powrotu. Jak się okazuje również one postoją tylko do przyszłego roku.

- Nowe, podświetlone witacze, stylistyką będą nawiązywały do istniejącego Systemu Informacji Miejskiej - zapowiada Bogdan Podoski, inspektor z referatu promocji Urzędu Miasta w Gdańsku. - Według wstępnych koncepcji planowaliśmy umieścić na nich informację o Euro 2012, jednak pomysł chwilowo upadł.

Gdańsk na projekt SIM, obejmujący m.in. drogowskazy i tablice informacyjne w najbardziej uczęszczanych miejscach do 2009 r. planuje wydać w sumie 5 mln zł.

- Bardzo się cieszę, że witacze zaczęły być postrzegane jako istotny element wizerunku i tożsamości wizualnej miast - mówi Marek Kuzaka, wiceprezes AMS. - Jednak jako firma nagradzająca miasta za system identyfikacji muszę przyznać, że w całym kraju jest jeszcze bardzo wiele do zrobienia.

Opinie (75) ponad 20 zablokowanych

  • Nowy witacz Gdańska

    Wizualnie ogólnie mi się nie podoba. Ciemny i do niczego nie zachęcający. Kontury panoramy miasta to dobry pomysł ale nie w ciemnym kolorze. Niech zrobią kolorowy, na samej górze herb a na dole "Witamy...". Niech jeszcze nad tym pomyślą.

    • 0 0

  • Niezadowolona

    z takiego pomysłu. Te pieniądze na witacze mogłyby być przeznaczone na jakieś bardziej potrzebne cele... A witacz przedstawiony na zdjęciu nie podoba mi sie jest zbyt ponury, szary, przygnębiający... Gdyby było więcej koloru to kto wie...

    • 0 0

  • mogliby np rozpisać konkurs dla takich jak my
    widać, że zawodowi "artyści reżimowi" nie POtrafią wyłamać sie ze stereotypu wt "witaczy"
    jestem pewny, że przy godziwej nagrodzie rajcy mieliby ból głowy od ilosci oryginalnych niesztampowych i banalnych "witaczo-żegnaczy"
    gdańskowi tobym zrobił nawet za frajer, bo bida aż piszczy
    z tych 3 u góry najlepszy jest z gdyni

    • 0 0

  • smutny ten gdański

    popieram wielu przedmówców jakiś zbyt posępny, przecież chyba nie musi być utrzymany w kolorystyce ulic na Starówce. Gdyński jest super, prosty ale od razu wzbudza pozytywne emocje - gratuluję pomysłu.

    • 0 0

  • moze być

    calkiem fajny...jak wam nie pasoje to wymyscie sami cos lepszego i bardziej originalnego.pozdrawiam

    • 0 0

  • tak czy siak - Gdyński witacz jest najładniejszy (1)

    zawsze jak wjeżdżam do tego miasta od strony Sopotu to się uśmiecham - elegancki, podświetlony, uśmiech na twarzy

    • 0 0

    • Nowy gdański jest super

      Ten gdyński jest tak samo idiotyczny jak jego prezydent. Mozna witaczowi doczepić brodę?

      • 0 0

  • pierniczę witacze

    za te 5 mln to mogli by w końcu zrobić moją ulicę, o którą bój trwa już ponad 25 lat. Mam w d...witacze, bo mi nic nie dają!! Szkoda pieniędzy, zwykła tablica z nazwą już nie wystarczy?! To jakiś niezdrowy wyścig reklamowy jest i to za nasze pieniądze!!!

    • 0 0

  • smutny ten gdański witacz... Czy jest logiczną częścią promocji miasta, czy pojedynczym, wyrwanym z kontekstu elementem ?
    Prócz logo, czy herbu Gdańska, "witacz" powinien zawierać slogan, który będzie rozwinięty, uzasadniony w innych materiałach promujących ( informacyjnych, internetowych, przewodnikach itp ) to miasto. To powinien byc element całościowej, przemyślanej identyfikacji miasta.

    • 0 0

  • Taaaaa,koledzy(anki)z Gdanska,czasami jak piszecie glupoty na temat Gdyni to mam wrazenie ze ze zlosci Gule Wam ostro skacza.Dzisiaj jest mi Was Zal,szkoda ze Macie tak pokreconych ludzi w Samorzadzie.Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Kto ma pokeconych ludzi?

    Czy widziałas, żeby prezydent Gdanska podchodzil do swoich gości w lateksowych rekawiczkach? A wasz superhiper prezio tak traktuje gdynian.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane