• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa śmieciowa niezgodna z Konstytucją RP?

Donat Paliszewski, adwokat
6 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zgodnie z Konstytucją RP wysokość wszystkich podatków i opłat musi być określona w ustawie. Gdy Trybunał Konstytucyjny stwierdzi niekonstytucyjność artykułów ustawy "śmieciowej", stracą moc wszystkie podjęte na jej podstawie uchwały rad gmin, a mieszkańcy będą mogli domagać się zwrotu dotychczas uiszczonych opłat - przestrzega gdański adwokat, Donat Paliszewski.



Gdański adwokat Donat Paliszewski podkreśla, że ustawa śmieciowa powinna określać stawki podatku. Gdański adwokat Donat Paliszewski podkreśla, że ustawa śmieciowa powinna określać stawki podatku.
Jak już wiadomo, z dniem 1 stycznia 2012 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (...) reformująca od 1 lipca 2013 roku dotychczasowy model gospodarki odpadami na terenie gminy oraz wprowadzająca nową daninę publiczną w postaci opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Danina ta ma wszelkie prawne cechy opłaty lokalnej, co potwierdził ustawodawca (...), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta. Na podstawie art. 6k ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, sposób ustalenia wysokości opłaty został delegowany na radę gminy, która winna podjąć w tej materii stosowną uchwałę. I tak też uczyniła Rada Miasta Gdańska.

Czytaj też: Podatek za śmieci w Gdańsku: 66 gr za m kw.

Natomiast debatującym w sprawie wysokości opłat umknął fakt, iż w zakresie czynników branych pod uwagę przy ustalaniu wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wskazania kompetencji rady gminy do określenia uchwałą jej wysokości, niektóre artykuły ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach mogą być uznane za niezgodne z Konstytucją RP.

Powodów do takiego stwierdzenia jest kilka. Przede wszystkim zgodnie z art. 84 Konstytucji RP każdy obywatel jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie, a nie jak w tym wypadku dowolnie kształtowanych przez radę danej jednostki samorządu terytorialnego.

Czy Trybunał Konstytucyjny powinien zająć się ustawą śmieciową?

Po drugie, zgodnie z art. 217 Konstytucji RP wszystkie elementy konstrukcyjne danin publicznych tj. np. przedmiot opodatkowania, wysokość stawki opłaty lub zwolnienia, muszą być określone w ustawie. Tymczasem przepisy ustawy pozostawiły organom stanowiącym i wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego dowolność w kształtowaniu wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami.

W szczególności to od niczym nie skrępowanej decyzji rady gminy zależy wysokość comiesięcznej opłaty ponoszonej przez mieszkańców. Ustawodawca nie wskazał przy tym, tak jak jest np. przy podatku od nieruchomości czy przy opłacie targowej, maksymalnych stawek za choćby 1 m kw. czy 1 m sześc. zużytej wody. Jednocześnie pozostawiono radzie gminy swobodę w wyborze jednej z kilku, wskazanych w ustawie, metod ustalenia jej wysokości, nie wskazując jednak przesłanek dokonania takiego wyboru. W tym zakresie decyduje tylko i wyłącznie, a zatem swobodnie rada gminy, co powoduje niepewność mieszkańców co do zasadności wysokości płaconych przez nich opłat, a dla wszystkich może przynieść niekorzystne konsekwencje w przyszłości.

Otóż przedmiotem uchwał rady gminy może być tylko i wyłącznie sprecyzowanie wysokości opłaty lokalnej, ale winno to być dokonane w oparciu o ściśle przez ustawodawcę określone czynniki ustalenia jej wysokości ze wskazaniem maksymalnej jej wysokości. Pozostałe kwestie, o czym niżej, winny być określone w akcie rangi ustawowej.

Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, gdy rada gminy może nałożyć opłatę za gospodarowanie odpadami w wysokości choćby 100 zł za m kw. powierzchni mieszkalnej, a następnie, np. w kolejnym miesiącu, podwyższyć do 200 zł. Taka sytuacja z punktu widzenia wskazanych powyżej przepisów Konstytucji RP wydaje się być niedopuszczalna, choć ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach na ten temat milczy.

Bezsporne jest, że tego rodzaju obciążenia w państwie demokratycznym mogą być nakładane tylko w drodze ustawy. Wielokrotnie Trybunał Konstytucyjny podkreślał, że nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podatników, przedmiotu opodatkowania i wysokość stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg, umorzeń i zwolnień nastąpić może wyłącznie w drodze ustawy. Jednocześnie, elementy te powinny być w akcie rangi ustawowej w sposób bardzo precyzyjny, przejrzysty i jasny uregulowane. Natomiast do unormowania w drodze uchwały mogą zostać przekazane tylko te sprawy, które nie mają istotnego znaczenia dla konstrukcji danej daniny, w tym przypadku opłaty lokalnej za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W sytuacji uznania, na ewentualny wniosek uprawnionych, przez Trybunał Konstytucyjny niekonstytucyjności niektórych artykułów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami, stracą moc wszystkie podjęte na jej podstawie uchwały rad gmin, a mieszkańcy będą mogli skutecznie domagać się zwrotu dotychczas uiszczonych opłat od jednostek samorządu terytorialnego. To dopiero będzie przedsięwzięcie.

Odnosząc się do poprzedniego mojego artykułu i podjętej przez Radę Miasta Gdańska uchwały o przyjęciu wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pragnę zauważyć, iż również Prezydent Miasta Gdańska zasadnie dostrzegł podniesiony problem i w drodze autopoprawki poprawił wzór deklaracji, wykreślając jako właściwy w sprawie organ - Dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni - i stanowiąc go tylko adresatem. Ta istotna zmiana jest jak najbardziej właściwa, gdyż tylko wójt, burmistrz lub prezydent może być właściwym organem administracji w tych sprawach.

Po publikacji artykułu dr. Łukasza Karczyńskiego otrzymaliśmy od przedstawicieli gdańskiego magistratu opinię prawną sporządzoną przez legislatorów Biura Analiz Sejmowych. Dotyczy ona znowelizowanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

- Nie budzą [one] wątpliwości, jeśli chodzi o ustalenie kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - przekonują sejmowi prawnicy.

Z całą treścią opinii możesz zapoznać się tutaj: Biuro Analiz Sejmowych w sprawie Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (PDF)
Donat Paliszewski, adwokat

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Chore myślenie! (4)

    Mieszkam sama, posiadam mieszkanie 47 m2. Dotychczas płaciłam za wywóz śmieci od osoby, a teraz mam płacić od metra kwadratowego. Pytam się w jaki sposób moje metry mają produkować te nieszczęsne śmieci.Wydawało się,że to ja je wytwarzam. Radni zastanówcie się, co Wy wymyślacie.Już więcej na Was nie zagłosuję !!!

    • 20 0

    • Ty się ciesz że nie masz 60 metrów.Znając życie pewnie byłaś (2)

      przeciwko ryczałtowi, który dla wielu osób byłby korzystniejszy, a ty zapłacisz i tak tyle samo.

      • 4 1

      • nie chodzi o to co dla kogo korzystne (1)

        każdy ma płacić za siebie
        zarówno ryczałt, jak i metoda powierzchniowa sprawiają, że samotni i rodziny 2-osobowe zrzucają się na resztę...
        Oddzielną kwestią są stawki wzięte z księżyca
        Dlatego boją się od osób, bo by wyszło ile tak na prawdę chcą nam podnieść stawki.
        A tak to samotnym wzrośnie o 600-800%, a komuś spadnie o 20%. I Lisicki myśli, że wszystko gra...

        • 5 0

        • Niestety przy metodzie powierzchniowej

          większośc samotnych dostanie jeszcze boleśniej po d... niż w przypadku ryczałtu. Każdy kto ma mieszkanie większe niż 48mkw. będzie płacił więcej chociaż jest samotny i nie generuje śmieci jak większe gospodarstwa domowe (z większą liczbą osób).

          • 2 0

    • Ale pewnie masz gości i produkujecie więcej śmieci niż normalna rodzina.

      Czyli powinni Ci doliczyć mnożnik.

      • 0 4

  • Dlaczego tak kiepscy są politycy PO. Dlaczego robią takie buble prawne?

    Nie takimi specjalistami PO chwaliła się w wyborach.
    Niech teraz oddadzą swoje pensje i premie za zeszły rok.

    • 7 1

  • HALO HALO COŚ NIE GRA

    powiedzmy że mam te 100 mkw i nie segreguje, to płacę 88 zł. No tak, ale chyba jeszcze dopłacam za wywóz śmieci i jakiś VAT ? Czy coś czemu o tym nic nie ma ?

    • 4 0

  • jak każdy mieszkajacy w tym kraju zaplaci za siebie bez względu gdzie mieszka i jakie zajmuje powierzchnie

    TO BĘDZIE SPRAWIEDLIWIE
    a urzedasów opłacanych przez nas mamy tak dużo ,że z rozliczeniami między Gminami sobie poradzą.

    • 4 0

  • Smieci (1)

    Lisicki i adamowicz do kryminalu

    • 3 0

    • Prędzej czy później tam trafią pycha i pazerność ich zgubi.

      • 0 0

  • Kolejna chałowata ustawa, bo jak zarząd miasta zamierza ustalić, które śmieci w naszym osiedlowym śmietniku są Kowalskiego, który sortuje śmieci, a które Nowaka, który sortowanie ma głęboko w poważaniu.

    • 3 0

  • Smieci

    Uważam że dotychczasowy system był dobry a zryczałtowanie opłat za śmieci to kolejny sposób zarobienia na obywatelach.
    Zamiast pomóc spowoduje jeszcze większe zaśmiecenie lasów i nieużytków

    • 3 0

  • cios w plecy

    jak można wprowadzać dodatkowego pośrednika pomiędzy dostawcą a odbiorcą odpadów komunalnych dając mu możliwość generowania dodatkowych nieuzasadnionych ekonomicznie kosztów - czysty debilizm

    • 4 0

  • dot. usawy smieciowej

    wysokosc oplaty powinna zalezec od ilosci mieszkajacych osob a nie od powierzchni mieszkalnej.

    • 2 0

  • i za co jeszcze?

    CO ZA BARANY SIEDZA I RZADZA MASZYMI PIENIEDZMI ????? TO WOŁA O POMSTE DO NIEBA.....SPOSOB NALICZANIA OPLATY ZA SMIECI OD ILOSCI ZUZYTEJ WODY?????????? CO MA PIERNIK DO WIATRAKA......KOLEGA NIC NIE KUPUJE OPROCZ PODSTAWOWYCH PRODUKTÓW SPOZYWCZYCH , POWTARZAM PODSTAWOWYCH , I NIC WIECEJ NIE ROBI TYLKO MYJE I PUCUJE SWOJ SAMOCHOD , ZA WODE PLACI DUZO ALE SMIECI U NIEGO NIE WIDZIALEM BO POPROSTU NIE MA.........OD POWIERZCHNI MIESZKALNEJ???????? NASTEPNA GLUPOTA .......SASIAD WDOWIEC MIESZKA SAM W 250 METROWYM DOMU A SA RODZINY KTORE W KILKA OSOB NIESZKAJA NA 40 - 50 METRACH......ALBO OD OSOBY.....NASTEPNA GLUPOTA .....PEWNE JEST ZE RODZINA 3-4 OSOBOWA O WYZSZYCH DOCHODACH WYPRODUKUJE WIECEJ SMIECI NIZ RODZINA NAWET 6-7 OSOBOWA ALE O MINIMALNYCH DOCHODACH , I NIE DOSC ZE MNIEJ WYPRODUKUJE SMIECI TO JESZCZE WIECEJ ZAPLACI TYM SAMYM ZMNIEJSZY SIE JEJ DOCHOD............PO DRUGIE I NAJWAZNIEJSZE , JAK MY JAKO KONSUMENCI MOZEMY PLACIC ZA TOWAR DWA RAZY, JUZ PODATEK PLACIMY PARE RAZY ZA TO SAMO......PODAM PRZYKLAD , OCZYWISCIE ZE SMIECI TO NIE TYLKO OPAKOWANIA ALE , KUPUJAC NA PRZYKLAD CIASTECZKA W LADNYM OPAKOWANIU PLACIMY ZA CIASTECZKA I OPAKOWANIE , ALE TYLKO CIASTECZKA ZJADAMY OPAKOWANIE NIESTETY MUSIMY WYRZUCIC CHOCIARZ ZAPLACILISMY ZA NIE NO I OCZYWISCIE JESZCZE RAZ MUSIMY ZA NIE ZAPLACIC............I JESZCZE TYSIAC TAKICH PRZYKLADOW , TYLKO PO CO SKORO ZADEN BARAN NIE WPADL NA PROSTY SPOSOB ZEBY ZA SMIECI PLACIL RZECZYWISTY PRODUCENT SMIECI CZYLI PRODUCENT CIASTECZEK......TO SAMO TYCZY SIE INNYCH PRODUCENTOW MOZE GDYBY PRZYSZLO IM PLACIC ZA SMIECI ZASTANOWILIBY SIE JAK NA PRZYKLAD WYKORZYSTAC OPAKOWANIA ZWROTNE......ALE BARANY POTEM NIE MUSIELIBY MYSLEC CO ROBIC Z MEGATONAMI SMIECI.....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane