• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwaga na fałszywe faktury za prąd

Michał Brancewicz
20 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Po czterech konkursach nadal brak prezesa Energi
Fałszywa faktura bardzo mocno przypomina oryginał. Różni się jednak numerem konta oraz klienta. Nie zgadza się też stan licznika. Fałszywa faktura bardzo mocno przypomina oryginał. Różni się jednak numerem konta oraz klienta. Nie zgadza się też stan licznika.

W Trójmieście ktoś podszywa się pod Energę i dostarcza mieszkańcom podrobione faktury. Dostawca prądu otrzymał już zgłoszenia w tej sprawie, docierają one też do nas. Fałszywy dokument można dość łatwo zidentyfikować, chociażby po tym, że jest w białej kopercie bez logo firmy.



Czy umiał(a)byś rozpoznać fałszywy rachunek?

- W ramach przestrogi i uczulenia was na kolejne próby wyłudzenia. Dziś [wtorek - red.] otrzymałam sfałszowaną fakturę do zapłaty z Energi. Wygląda identycznie, jak oryginalna, ale różni się detalami tj. koperta była zwykła, biała bez adresata, grafika faktury dziwnie wyblakła, numer konta oraz klienta oczywiście fikcyjny i niezgodność numeru licznika. Sprawdźcie swoje faktury, zanim zapłacicie - informuje pani Magdalena na swoim profilu na jednym z portali społecznościowych.
Co ciekawe, nie ma ona nawet podpisanej umowy z Energą, co oznacza, że przestępcy działają na "chybił-trafił" licząc, że ktoś się złapie na ich podstęp.

Czytaj także: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

Energa potwierdza, że takie zjawisko ma miejsce.

- Dotarły do nas sygnały o kilku przypadkach, gdy klienci Energi otrzymali fałszywą fakturę, której nadawcą jest rzekomo Energa - mówi Adrian Werner z departamentu marketingu i komunikacji. - Mamy również informacje, że do fałszywych faktur dołączone było pismo o rzekomych zmianach numeru telefonu obsługi Energa, które też jest fałszywe i nie zostało wysłane przez naszą firmę.
Jedna z pracownic działu tBOK (telefonicznego Biura Obsługi Klienta) informuje nas z kolei o kilkunastu zgłoszonych przypadkach.

- Informujcie klientów z takimi fakturami o tym, że są one fałszywe i zasugerujcie zgłaszanie sprawy organom ścigania - apeluje w liście do redakcji
Gdańska policja ustala obecnie, jaka jest skala zjawiska.

Jak ustalić autentyczność faktury:

- sprawdzić, czy podany jest prawidłowo numer klienta,
- sprawdzić, czy numer konta do wpłaty jest właściwy, w części numeru powinien zawierać się numer klienta,
- jeżeli na fakturze jest rachunek xx 1060 xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx - to faktura nie należy do Energi, bowiem spółka nie ma umowy z tym bankiem od 31.08.2015,
- sprawdzić, czy faktura przyszła w firmowej kopercie,
- faktura powinna być wysłana z Brodnicy z informacją: Nadano w UP Brodnica 1, dnia...

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (180) 1 zablokowana

  • Wykorzystano fakt, że Energa dławi się błędami własnych faktur wystawianych klientom. (3)

    Całe szczęście, że problem nie dotyczy klientów płacących swoje faktury w e-BOKu. Oszuści byli na tyle łaskawi, że chociaż adres portalu Energi podali poprawnie :-P

    • 18 4

    • sądząc po komentarzach tutaj, nawet e-Bokowi się nie upiekło

      • 1 1

    • Ebok wcale doskonały nie jest i tez miewa chamskie zwiechy

      • 2 1

    • Skąd wiesz że nie dotyczy?

      Za rok się okaże że też płaciłeś nie na to konto.

      • 1 0

  • Totalna bzdura! (1)

    Absolutnie nie jest regułą, że w numerze konta do wpłaty ujęty jest numer klienta.

    Najlepiej sprawdzić wiarygodność danych dzwoniąc na automatyczną infolinię 555 555 555. Trzeba mieć pod ręką swój numer klienta i PESEL.

    Tak ELEMENTARNEJ informacji pan redaktor(?) nie był w stanie umieścić w swoim dziele?

    • 9 10

    • taaaa, ja mam juz 3 numery klienta. Probowalem infolinii i dopiero w okienku pokazali mi, ktory z tych numerow jest aktualnie uzywany. Oczywiscie informacji o dodaniu cyferek do poprzedniego numeru klienta nie dostalem.

      • 1 0

  • Ktoś wyczuł szansę na zarobek w tym bałaganie (1)

    W ENERDZE totalny burdel. Od zgłoszenia reklamacji do jej zarejestrowania mija 2 tygodnie.
    Odpowiedź to już miesiące.

    Kto w tym bałaganie się połapie?

    • 25 0

    • Mają 30 dni zgodnie z ustawą o rozpatrywaniu reklamacji i podmiotu rynku finansowego. Jeżeli się nie ustosunkują w terminie reklamacje uznaje się za zasadną

      • 1 0

  • wejdzcie na strone energi

    Jest opisane co i jak z numerem konta.proste jak drut.

    • 3 11

  • Raczej nie ustala

    Bo nie chce zgłoszenia przez telefon przyjąć tylko fatygowac się trzeba do komisariatu a na to już nie każdy ma czas i ochotę wiec raczej dużo nie ustala.

    • 8 3

  • Typowa polska przedsiębiorczość ;)

    • 6 0

  • Burdel Energa

    W tej Energii to totalny burdel panuje.Rachunki nie przychodzą na czas,gadają aby płacić,,z góry.Dopiero po opierniczeniu ich na miejscu w biurze już na następny dzień przyszedł do mnie rachunek.W liście jakiś czas temu Informowali że niby jakieś zmiany na lepsze robią,z tąd opóznienia w wysyłce rachunków,a prawda jest taka że ktoś włamał się do ich systemu.

    • 14 1

  • Przerażające (1)

    Kilka przykładów, jak działają oszuści:

    1. wysyłka spreparowanych faktur od Energi,
    2. wysyłka fałszywych e-maili z informacją o niedostarczeniu przesyłki przez kuriera, pocztę itp.,
    3. wysyłka fałszywych e-maili z informacją o wystawieniu e-faktury od operatorów komórkowych i telewizyjnych,
    4. wysyłka listów do nowych przedsiębiorców z informacją o dodaniu do katalogu stron, co jest BEZPŁATNE. Oczywiście firmy te wysyłają przedsiębiorcom fakturę, którą możemy dobrowolnie zapłacić... Niestety wielu nieświadomych przedsiębiorców płaci.
    5. Wysyłka spreparowanych listów o zmianie numeru rachunku bankowego do spłaty kredytu.

    To tylko ułamek tego, na co możemy trafić.

    • 12 0

    • Nieźle...

      6. Maile o wygranych na 300 % prezentach, jeśli coś tam ( w domyśle - zapłacisz),
      7. Maile od niby- nowych - operatorów z newsem, że przejęli teraz rozliczanie i proszą o podanie danych,
      8. właściwie... patrz pkt 7, tyle że przez telefon (nazwa 'firmy' niewiele się różni od oryginału),
      9. Klasyka gatunku - maile podszywające się pod bank,
      10. Przedsiębiorcy - dziwne zawiadomienia via mail o umieszczeniu firmy w rejestrze dłużników + konto do spłaty (kwoty nieduże, pisma brzmią groźnie, adres skrytka pocztowa albo drzwi w biurowcu)
      11. Przedsiębiorca - maile o nagłej i niespodziewanej możliwości współpracy (bardzo oczywiście korzystnej) lub konferencji handlowej - tylko potrzebny.... zadatek...

      I tak dalej

      Tylko skąd wszyscy wysyłający mają nasze dokładne dane:(

      • 5 0

  • Dziś dostałam taki rachunek...jeszcze mam herzklekoty..

    • 8 1

  • takiego przydvpic to nie problem (2)

    tylko trzeba chcieć a nie czepiać sie babci co sprzedaje pietruszkę z własnego ogródka przed brama targowiska bo ja nie stać na zapłacenie miejsca

    • 29 0

    • tak

      • 2 0

    • Trzeba wysłac komadosów ze Straży Miejskiej

      To sprawna ekipa powinni dać radę.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane