• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwaga na fałszywe faktury za prąd

Michał Brancewicz
20 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Po czterech konkursach nadal brak prezesa Energi
Fałszywa faktura bardzo mocno przypomina oryginał. Różni się jednak numerem konta oraz klienta. Nie zgadza się też stan licznika. Fałszywa faktura bardzo mocno przypomina oryginał. Różni się jednak numerem konta oraz klienta. Nie zgadza się też stan licznika.

W Trójmieście ktoś podszywa się pod Energę i dostarcza mieszkańcom podrobione faktury. Dostawca prądu otrzymał już zgłoszenia w tej sprawie, docierają one też do nas. Fałszywy dokument można dość łatwo zidentyfikować, chociażby po tym, że jest w białej kopercie bez logo firmy.



Czy umiał(a)byś rozpoznać fałszywy rachunek?

- W ramach przestrogi i uczulenia was na kolejne próby wyłudzenia. Dziś [wtorek - red.] otrzymałam sfałszowaną fakturę do zapłaty z Energi. Wygląda identycznie, jak oryginalna, ale różni się detalami tj. koperta była zwykła, biała bez adresata, grafika faktury dziwnie wyblakła, numer konta oraz klienta oczywiście fikcyjny i niezgodność numeru licznika. Sprawdźcie swoje faktury, zanim zapłacicie - informuje pani Magdalena na swoim profilu na jednym z portali społecznościowych.
Co ciekawe, nie ma ona nawet podpisanej umowy z Energą, co oznacza, że przestępcy działają na "chybił-trafił" licząc, że ktoś się złapie na ich podstęp.

Czytaj także: Tysiące klientów Energi z wysokimi rachunkami za prąd

Energa potwierdza, że takie zjawisko ma miejsce.

- Dotarły do nas sygnały o kilku przypadkach, gdy klienci Energi otrzymali fałszywą fakturę, której nadawcą jest rzekomo Energa - mówi Adrian Werner z departamentu marketingu i komunikacji. - Mamy również informacje, że do fałszywych faktur dołączone było pismo o rzekomych zmianach numeru telefonu obsługi Energa, które też jest fałszywe i nie zostało wysłane przez naszą firmę.
Jedna z pracownic działu tBOK (telefonicznego Biura Obsługi Klienta) informuje nas z kolei o kilkunastu zgłoszonych przypadkach.

- Informujcie klientów z takimi fakturami o tym, że są one fałszywe i zasugerujcie zgłaszanie sprawy organom ścigania - apeluje w liście do redakcji
Gdańska policja ustala obecnie, jaka jest skala zjawiska.

Jak ustalić autentyczność faktury:

- sprawdzić, czy podany jest prawidłowo numer klienta,
- sprawdzić, czy numer konta do wpłaty jest właściwy, w części numeru powinien zawierać się numer klienta,
- jeżeli na fakturze jest rachunek xx 1060 xxxx xxxx xxxx xxxx xxxx - to faktura nie należy do Energi, bowiem spółka nie ma umowy z tym bankiem od 31.08.2015,
- sprawdzić, czy faktura przyszła w firmowej kopercie,
- faktura powinna być wysłana z Brodnicy z informacją: Nadano w UP Brodnica 1, dnia...

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (180) 1 zablokowana

  • Niekompetentni (2)

    To nie jest pierwszy przypadek, w ktorym klienci otrzymuja falszywa fakture. Od dawna w Internecie mozna znalezc informacje (niestey nie sa to informacje od Energi, a od oszukanych klientow), ze kraza falszywe faktury. Zatem Energa o problemie wie od dawna i nie robi z tym absolutnie nic aby zadbac o bezpieczenstwo klientow. Poziom niewiedzy i braku kompetencji u pracownikow Energi jest druzgocacy. Ostatnio panie z eBoku odsylalay mnie pod rozne numery i zadna z tych osob nie potrafila udzielic mi podstawowych wyjasnien. Platnosci przez Internet bezpieczniejsze? Byc moze, ale ile jest (glownie starszych osob) bez dostepu do Internetu, ktore oplacaja fv w banku i nawet nie maja pojecia, ze przelaly pieniadze na falszywe konta? Dodam jesszcze ostatnia z akcji Energi, gdy natretne, nie rozumiejace, ze maja zaprzestac nachalnego kontaktu paniusie telefonowaly w celu przedluzenia umowy z gwarancja yalej ceny dla stalych klientow. Jak sie okazalo nie podawaly wszystkich najistotniejszych informacji i naciagnely rzesze ludzi ogromne koszty ktore ujawnily sie przy pierwszej fakturze. Proceder niezgodny z polskim prawem, a do tego ta niedbalosc o klienta. Znacie lepszego dostawce energii elektrycznej? Chetnie zmienie. Poprosze o podpowiedzi. Dzieki.

    • 2 0

    • Fałszywe FV to plaga (1)

      Fałszywe faktury to plaga dzisiejszych czasów i nie dotyczy to tylko Energi ale także operatorów telekomunikacyjnych, banków. Każdy kto otrzymuje rachunek inny od poprzedniego winien się z nim dobrze zapoznać i skontaktować się z konkretną firmą. Niestety nikt nie czyta rachunków tylko idzie na pocztę czy robi przelew. Jak Energa zmieniała nr kont też była awantura bo wtórny analfanetyzm jest bardzo popularny i nikt nie czyta dokładnie rachunków i pism...

      • 0 0

      • fv

        Zgadzam sie z Toba, ze falszywe fv to plaga dzisiejszych czasow. Ale jak wytlumaczyc fakt, ze enerdze zdarza sie to nieproporcjonalnie czesto w stosunku do innych dostawcow uslug?

        • 0 0

  • dobra rada

    Energa w powstałej sytuacji powinna informować klientów o realiach a nie zostawiać ludzi z problemami. Po co i kogo były te telefony o zawieranie umowy na stałą cenę? Co to było? Czy Energa każdemu do domu w liście to wyjaśni?Warto na 1-go spisywać sobie do zeszytu wszystkie liczniki: prąd , woda, gaz,itd.
    Dostałem zaległą fakturę z 24Energa"na dużą sumę i zapłaciłem tylko część, na pozostałą resztę mam czas do września, czy to trudne do opanowania? Aktualne faktura już przyszła i widać stany licznika z dnia do dnia. Niech każdy patrzy za co płaci a nie jak "na wnuczka", OK?

    • 3 0

  • PiS przejął energe

    I zaczęło się kombinowanie przy fakturach

    • 5 2

  • może w końcu jakaś asteroida trafi w tą obrzydliwą naszą ziemię..i zniszczy wszystko doszczętnie

    i nikt już nikogo nie oszuka..

    • 0 0

  • Rozliczenia Rzeczywiste! (1)

    Polecam "Rozliczenia Rzeczywiste". Sam sczytujesz licznik, płacisz tyle ile zużywasz i wtedy kiedy zużywasz. Żadne tam prognozy i żadna papierologia! Robię tak od kilku lat i jest OK!

    • 2 0

    • Sam zczytujesz licznik, przeliczasz i placisz pomijajac fv?

      • 0 0

  • ? (3)

    Mam dwa pytania-czy zmieniony został numer konta bankowego,na który mamy wpłacać rachunki i czy numer klienta też zmienili.
    Otrzymałam w końcu rachunek,ale numer konta i mój numer się nie zgadzają.

    • 1 0

    • zmienił się nr indywidualny konta bankowego, ostatnie 10 cyfr konta jest jednocześnie nr Faktury , łamanej przez /FES/ nr (1)

      kolejny od 01 ....zmienił się nr klienta, ale on nie bierze udziału w w/w oznaczeniach

      • 0 0

      • dlaczego w takim razie nie powiadomiono klientów o zmianie numeru konta i nadania nowego numeru klienta-skąd mam mieć pewność,że to jest mój numer?

        • 0 0

    • Tak, zmienili. Nie dziwie sie, ze masz watpliwosci, biorac pod uwage, ze co chwile zmieniaja numer konta i klienta... Ja mam juz druga fv z nowym numerem i konta i klienta.

      • 0 0

  • obywatelka

    Ręce opadają ale też na energę. Zmieniają co rusz jak nie konto bankowe to to to tamto. Jestem księgową i ostatnio jak płaciłam za swój prywatny prąd to miałam cykora

    • 1 0

  • energa

    ja tam mam swiece i nie korzystam z ich uslug i niemam problemu z rachunkami ...........i mam nastroj wieczorowa pora przy winku marki wino flaszka 5.20 z butelka ha ha ha......

    • 0 0

  • Fałszywe faktury za energię

    Dzisiaj dostałam fałszywą fakturę do gabinetu stomatologicznego na 804.76 zł. Porównałam ten list z drugim, prawdziwym rachunkiem domowym, który przyszedł też dzisiaj. Koperta biała, bez logo i innych oznaczeń. Pod przezroczystym okienkiem słabo widoczny jakiś pomarańczowy kod paskowy. I najważniejsze - naklejony niebieski znaczek ze stemplem GDAŃSK 5. Faktura podobna, ale inny odcień zielonego, nie jaskrawy zielony Energy ale bardziej oliwkowy i ziarnisty. Brązowy znaczek Energy wypłowiały. Nr konta bankowego ma inną czcionkę niż w oryginale. Inaczej wyglądają kody paskowe i kody QR. Szczególnie ten kod , który widać w okienku koperty na fałszywce jest zwykły, a na oryginale jest bardziej kostkowy. Zamiast napisu Nadano w Brodnicy, jest Nadano w BR 345.

    • 1 0

  • 2 faktury

    Sprawdziłem swoje faktury na Rumię i stwierdzam, że mam zdublowane tj. nr. klienta jest na obu taki sam ale nr konta bankowego inne z końcówką taką samą i nr kont tez inne jedna zaczyna się na 581240696089601040 xxxx xxxx a druga na 331240696089601049xxxx xxxx. Końcowki tez inne. Nr faktur też inne zawierają 10 ostatnich cyfr konta bankowegoukośnik FES/00003. Obie fry nie mają nr klienta w nr faktury . Na jednej fakturze okreś rozliczenia 10.02.2016 - 08.04.2016 zużycie energii 250 kwh - kwota 172,20 a na drugui\iej fakturze okres rozliczenia 12.01.2016 - 08.03.2016 - kwota 48,88. Obie f-ry zawierają informację o zmianie nr rachunku, nr klienta, sygnaturę dokumentu a droiga f-ra uwaga- zmiana nr. konta bankowego. Obie nadano z UP Brodnica, obie nie maja w nr rachunku xx160xxxx. Obie mają logo Enerii, sa czytelne nie wyblakle

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane