- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (281 opinii)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (196 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
W Gdańsku powstanie białoruski port
W mieście odbyły się rozmowy, dotyczące utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańskim. Utworzenie w Gdańsku białoruskiego "przyczółka" istotnie zwiększy przeładunki portu i przyniesie miastu tak potrzebne nowe miejsca pracy.
Jak twierdzą władze gdańskiego portu, jest o co walczyć, gdyż Białoruś jest największym europejskim krajem pozbawionym dostępu do morza, a jej gospodarka wbrew pozorom ma się całkiem nieźle. - Białoruś przeładowuje w zagranicznych portach morskich aż 15 milionów ton ładunków. Gdyby udało nam się przejąć choćby część tego obrotu, a mamy do tego warunki, byłaby to dla portu bardzo dobra wiadomość - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Portu Gdańsk.
Regionalne Białorusko-Pomorskie Forum Gospodarcze odbyło się na Pomorzu już po raz trzeci i zgromadziło czołowych polityków i biznesmenów z naszego regionu. W Forum wzięli udział m.in. wicemarszałek województwa pomorskiego Wiesław Byczkowski, wicewojewoda pomorski Michał Owczarczak, konsul generalny Republiki Białoruskiej w Gdańsku Rusłan Jesin, wicegubernator obwodu mohylewskiego Wiktor Niekraszewicz oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza Janusz Baran.
W Forum uczestniczyli również przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA z prezesem Zarządu Ryszardem Strzyżewiczem. I to właśnie oferta Portu, który zaproponował Białorusinom utworzenie swoich "autonomicznych" terminali i centrum logistycznego w atrakcyjnym miejscu w pobliżu terminalu DCT, spotkała się wśród białoruskich gości z największym zainteresowaniem.
Jak twierdzi rzecznik Portu, aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek. Tylko w takim wypadku gdańska oferta może być konkurencyjna wobec oferty portów Litwy i Łotwy, z których Białorusini obecnie korzystają.
- Sprzedać tych terenów nie możemy, gdyż zabrania nam tego ustawa o portach morskich. Istnieje natomiast możliwość długoterminowej dzierżawy lub utworzenia polsko-białoruskiej spółki, która będzie zarządzać Białoruskim Centrum Towarowo-Logistycznym i zarabiać na operacjach transportowych i logistycznych. Teren jest niezwykle atrakcyjny, gdyż w sąsiedztwie mają powstać nowe szlaki komunikacyjne, w tym Trasa Sucharskiego i Obwodnica Południowa - mówi Janusz Kasprowicz.
Jak dodaje rzecznik gdańskiego portu, w przyszłym białoruskim kompleksie portowym mają być przeładowywane przede wszystkim kontenery, dowożone z/na Białoruś koleją. - Perspektywy są wysokie, tym bardziej, że teraz w kontenerach wozi się praktycznie wszystko - nawet towary masowe, zapakowane w worki - tłumaczy Kasprowicz.
Spośród grup towarowych, które Białoruś eksportuje drogą morską, można wymienić m. in. nawozy sztuczne (kombinat w Salihorsku jest jednym z większych na świecie), autobusy, traktory, drewno, żywność oraz paliwa i produkty ropopochodne, przetworzone w białoruskich rafineriach (w Nowapołacku i Mozyrze).
Bardzo perspektywiczny jest również eksport towarów wyprodukowanych w specjalnych strefach ekonomicznych w Grodnie i Brześciu, skomunikowanych z Gdańskiem linią kolejową polskiej szerokości. W strefach tych zainwestowało już wiele zachodnich przedsiębiorstw w celu obniżki kosztów produkcji, a wśród inwestorów nie brakuje też firm z Pomorza.
Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy - marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy.
Natomiast w pokonaniu problemu różnej szerokości torów pomóc ma system SUW-2000, funkcjonujący już z powodzeniem na granicy z Ukrainą. - Osobiście uważam, że należy ten wynalazek wdrożyć również na granicy polsko-białoruskiej. Bez tego, a także bez inwestycji w poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej, gdańskie przedsięwzięcie może się nie udać, gdyż mamy wielu konkurentów nie tylko w portach bałtyckich, ale również nad Morzem Czarnym. Czeka nas wiele pracy, ale wszystko jest do zrobienia - komentuje Kazimierz Zdunowski, Dyrektor Generalny Polsko-Białoruskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Warszawie.
Opinie (93) 3 zablokowane
-
2009-10-26 08:43
istnieje koncepcja modernizacji tej trasy (1)
Koncepcje istnieją, ale pieniądze idą autostrady zamiast na kolej. Będzie smród i hałas.
- 4 1
-
2009-10-26 15:30
I dobrze, jak wybudujemy drogi,
to wtedy można się zabrać za fanaberie kolejowe.
Towary i tak dojadą, a tak długo przez biurokrację PKP, a nie ze względu na tory, mimo tego że tory w fatalnym stanie. Spróbuj coś wysłać PKP, a zobaczysz jak ten system (nie) działa. Właśnie kasują preferencyjne stawki dla intermodalnych.- 0 3
-
2009-10-26 08:44
Po wielu życzeniowych artykułach o hubach
w końcu info o konkretnym, naturalnym kierunku dla naszych portów.
Teraz walczyć o S16!- 2 3
-
2009-10-26 08:44
Statki na TORY! (1)
i Tiry też !
- 7 2
-
2010-05-17 17:28
tory na statki i do huty!
- 0 0
-
2009-10-26 08:54
białoruskie klimaty jak najbardziej pasują do gdańska:-) (4)
- 6 6
-
2009-10-26 09:04
A albańskie do sopotu (2)
- 4 2
-
2009-10-26 09:19
dyzio do ciebie pasuje klimat gabońsko-jamajski (1)
- 4 2
-
2009-10-26 10:17
dziadek, kręcisz sie jak gó....o w przeręblu, w koło wojtek to samo: dworzec we wrzeszczu, gabon, jamajka, śmieci
- 3 0
-
2009-10-26 12:30
taa do zwłaszcza do moreny
- 0 0
-
2009-10-26 08:57
Panie Redaktorze (1)
wymienił Pan tyle ważnych osób, a nic nie napisał, czy był Przewodniczący RADY NADZORCZEJ ZMPG SA: Paweł Adamowicz?
Albo jest to dyskryminacja medialna tak ważnej osoby, albo zwyczajna olewka?- 9 1
-
2009-10-26 16:03
widocznie bał się PiS-u
aby nie być posądzonym o bratanie się z reżimową Białorusią:))
- 1 0
-
2009-10-26 08:59
A teraz bardzo łatwo pytanie do pomysłodawców (4)
KTÓRĘDY i PO CZYM te towary mają dojechac z Białorusi do Gdańska?
- 10 1
-
2009-10-26 09:51
hm,
- 1 0
-
2009-10-26 09:51
po sieci WI-FI
- 5 1
-
2009-10-26 14:07
(1)
SUW 2000, poczytaj se ignorancie a później zadawaj pytania
- 1 3
-
2009-10-26 16:28
Se pomyśl
1) - u nas kolej "nieopłacasię" i wszystko wożą TIRy - nie sądzę, żeby w tym wypadku było inaczej a autostrady z Gdańaka na wschód nie ma i jeszcze długo nie będzie.
2) - połączenie kolejowe portu nie jest w najlepszym stanie - nowy most dopiero w planach a stary się sypie
3) - SUW 2000 mimo wielu zalet wciąż nie jest szeroko rozpowszechniony- 1 0
-
2009-10-26 09:01
No tak.
..."aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek"...
Agencje towarzyskie tez dostana nowe zlecenia?
Rozochoceni Bialorusini sami sfinansuja budowe autostrady do granicy.- 5 1
-
2009-10-26 09:12
Brakuje jednego wątku (4)
Jak będzie wyglądał transport z Gdańska na Białoruś. Przecież w tym kierunku nie ma żadnych dróg.
- 8 1
-
2009-10-26 09:30
coś przeoczyłaś: (3)
"Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy – marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy."
wpisz sobie też w googlach frazę "szybka kolej elbląsko-mazurska" - to jest odpowiedź na Twoje wątpliwości- 1 0
-
2009-10-26 10:07
A jaka linia kolejowa w Polsce (2)
w obecnej chwili obsługuje transport TIRÓW? Przecież w Polsce praktycznie kolej nie istnieje.
- 1 2
-
2009-10-26 10:30
(1)
Dlatego zamiast krytykować, powinnaś wesprzeć akcje społeczne domagające się modernizacji linii kolejowej w pn-wsch. Polsce, np. podpisać tę oto internetową petycję: http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=4195
- 2 0
-
2009-10-26 11:13
te petycje to komedia
i tak pieniądze dostaną górnicy i ci wszyscy krzykacze co robią dziurę w budżecie no i oczywiście biedni rolnicy z KRUS-u. Ciekawe jak beda sprzedawac swoje płody rolne jak nie będzie czym ich wozić. Rozsądek narodu i rządzących nie zastapia petycje.
- 1 2
-
2009-10-26 09:17
proPOnuje dworzec PKP i SKM we wrzeszczu nazwać BIAŁORUSKIM!! nazwa bedzie konweniowała z otoczeniem:-) (3)
bez obrazy uczuć białorusinów
każda nacja ma swojego murzyna:-)- 3 13
-
2009-10-26 10:18
naszym jest g@llux
- 8 2
-
2009-10-26 15:33
Taaaa
Przecież dworzec w Sopocie to istny paryski Gare du Nord albo Berlin Hbf.
- 0 0
-
2009-10-26 17:19
białoruskie dworce w odróżnieniu od polskich są CZYSTE
- 2 1
-
2009-10-26 09:59
Transport drogowy (1)
Ruch drogowy kontenerow zniszczy cala strukture drogowa,nalezy transport ladowy realizowac tylko koleja !!!
- 7 1
-
2009-10-26 12:06
Dlatego należy Białorusi oddać korytarz ode Sokółki do portu w Gdanzigu. Ciekawe, czy z kurtualzyjną wizytą wpadnie jakiś białoruski pancernik.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.