• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstanie białoruski port

Kuba Łoginow
26 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdański Port ma ambicje stać się atrakcyjnym miejscem przeładunkowym dla białoruskiej gospodarki. Gdański Port ma ambicje stać się atrakcyjnym miejscem przeładunkowym dla białoruskiej gospodarki.

W mieście odbyły się rozmowy, dotyczące utworzenia Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańskim. Utworzenie w Gdańsku białoruskiego "przyczółka" istotnie zwiększy przeładunki portu i przyniesie miastu tak potrzebne nowe miejsca pracy.



Jak twierdzą władze gdańskiego portu, jest o co walczyć, gdyż Białoruś jest największym europejskim krajem pozbawionym dostępu do morza, a jej gospodarka wbrew pozorom ma się całkiem nieźle. - Białoruś przeładowuje w zagranicznych portach morskich aż 15 milionów ton ładunków. Gdyby udało nam się przejąć choćby część tego obrotu, a mamy do tego warunki, byłaby to dla portu bardzo dobra wiadomość - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik Portu Gdańsk.

Regionalne Białorusko-Pomorskie Forum Gospodarcze odbyło się na Pomorzu już po raz trzeci i zgromadziło czołowych polityków i biznesmenów z naszego regionu. W Forum wzięli udział m.in. wicemarszałek województwa pomorskiego Wiesław Byczkowski, wicewojewoda pomorski Michał Owczarczak, konsul generalny Republiki Białoruskiej w Gdańsku Rusłan Jesin, wicegubernator obwodu mohylewskiego Wiktor Niekraszewicz oraz prezydent Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza Janusz Baran.

W Forum uczestniczyli również przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA z prezesem Zarządu Ryszardem Strzyżewiczem. I to właśnie oferta Portu, który zaproponował Białorusinom utworzenie swoich "autonomicznych" terminali i centrum logistycznego w atrakcyjnym miejscu w pobliżu terminalu DCT, spotkała się wśród białoruskich gości z największym zainteresowaniem.

Jak twierdzi rzecznik Portu, aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek. Tylko w takim wypadku gdańska oferta może być konkurencyjna wobec oferty portów Litwy i Łotwy, z których Białorusini obecnie korzystają.

- Sprzedać tych terenów nie możemy, gdyż zabrania nam tego ustawa o portach morskich. Istnieje natomiast możliwość długoterminowej dzierżawy lub utworzenia polsko-białoruskiej spółki, która będzie zarządzać Białoruskim Centrum Towarowo-Logistycznym i zarabiać na operacjach transportowych i logistycznych. Teren jest niezwykle atrakcyjny, gdyż w sąsiedztwie mają powstać nowe szlaki komunikacyjne, w tym Trasa Sucharskiego i Obwodnica Południowa - mówi Janusz Kasprowicz.

Jak dodaje rzecznik gdańskiego portu, w przyszłym białoruskim kompleksie portowym mają być przeładowywane przede wszystkim kontenery, dowożone z/na Białoruś koleją. - Perspektywy są wysokie, tym bardziej, że teraz w kontenerach wozi się praktycznie wszystko - nawet towary masowe, zapakowane w worki - tłumaczy Kasprowicz.

Spośród grup towarowych, które Białoruś eksportuje drogą morską, można wymienić m. in. nawozy sztuczne (kombinat w Salihorsku jest jednym z większych na świecie), autobusy, traktory, drewno, żywność oraz paliwa i produkty ropopochodne, przetworzone w białoruskich rafineriach (w Nowapołacku i Mozyrze).

Bardzo perspektywiczny jest również eksport towarów wyprodukowanych w specjalnych strefach ekonomicznych w Grodnie i Brześciu, skomunikowanych z Gdańskiem linią kolejową polskiej szerokości. W strefach tych zainwestowało już wiele zachodnich przedsiębiorstw w celu obniżki kosztów produkcji, a wśród inwestorów nie brakuje też firm z Pomorza.

Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy - marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy.

Natomiast w pokonaniu problemu różnej szerokości torów pomóc ma system SUW-2000, funkcjonujący już z powodzeniem na granicy z Ukrainą. - Osobiście uważam, że należy ten wynalazek wdrożyć również na granicy polsko-białoruskiej. Bez tego, a także bez inwestycji w poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej, gdańskie przedsięwzięcie może się nie udać, gdyż mamy wielu konkurentów nie tylko w portach bałtyckich, ale również nad Morzem Czarnym. Czeka nas wiele pracy, ale wszystko jest do zrobienia - komentuje Kazimierz Zdunowski, Dyrektor Generalny Polsko-Białoruskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Warszawie.

Opinie (93) 3 zablokowane

  • istnieje koncepcja modernizacji tej trasy (1)

    Koncepcje istnieją, ale pieniądze idą autostrady zamiast na kolej. Będzie smród i hałas.

    • 4 1

    • I dobrze, jak wybudujemy drogi,

      to wtedy można się zabrać za fanaberie kolejowe.
      Towary i tak dojadą, a tak długo przez biurokrację PKP, a nie ze względu na tory, mimo tego że tory w fatalnym stanie. Spróbuj coś wysłać PKP, a zobaczysz jak ten system (nie) działa. Właśnie kasują preferencyjne stawki dla intermodalnych.

      • 0 3

  • Po wielu życzeniowych artykułach o hubach

    w końcu info o konkretnym, naturalnym kierunku dla naszych portów.
    Teraz walczyć o S16!

    • 2 3

  • Statki na TORY! (1)

    i Tiry też !

    • 7 2

    • tory na statki i do huty!

      • 0 0

  • białoruskie klimaty jak najbardziej pasują do gdańska:-) (4)

    • 6 6

    • A albańskie do sopotu (2)

      • 4 2

      • dyzio do ciebie pasuje klimat gabońsko-jamajski (1)

        • 4 2

        • dziadek, kręcisz sie jak gó....o w przeręblu, w koło wojtek to samo: dworzec we wrzeszczu, gabon, jamajka, śmieci

          • 3 0

    • taa do zwłaszcza do moreny

      • 0 0

  • Panie Redaktorze (1)

    wymienił Pan tyle ważnych osób, a nic nie napisał, czy był Przewodniczący RADY NADZORCZEJ ZMPG SA: Paweł Adamowicz?

    Albo jest to dyskryminacja medialna tak ważnej osoby, albo zwyczajna olewka?

    • 9 1

    • widocznie bał się PiS-u

      aby nie być posądzonym o bratanie się z reżimową Białorusią:))

      • 1 0

  • A teraz bardzo łatwo pytanie do pomysłodawców (4)

    KTÓRĘDY i PO CZYM te towary mają dojechac z Białorusi do Gdańska?

    • 10 1

    • hm,

      • 1 0

    • po sieci WI-FI

      • 5 1

    • (1)

      SUW 2000, poczytaj se ignorancie a później zadawaj pytania

      • 1 3

      • Se pomyśl

        1) - u nas kolej "nieopłacasię" i wszystko wożą TIRy - nie sądzę, żeby w tym wypadku było inaczej a autostrady z Gdańaka na wschód nie ma i jeszcze długo nie będzie.
        2) - połączenie kolejowe portu nie jest w najlepszym stanie - nowy most dopiero w planach a stary się sypie
        3) - SUW 2000 mimo wielu zalet wciąż nie jest szeroko rozpowszechniony

        • 1 0

  • No tak.

    ..."aby przyciągnąć białoruski biznes, należy mu zaproponować coś więcej, niż tylko zwykły przeładunek"...
    Agencje towarzyskie tez dostana nowe zlecenia?
    Rozochoceni Bialorusini sami sfinansuja budowe autostrady do granicy.

    • 5 1

  • Brakuje jednego wątku (4)

    Jak będzie wyglądał transport z Gdańska na Białoruś. Przecież w tym kierunku nie ma żadnych dróg.

    • 8 1

    • coś przeoczyłaś: (3)

      "Zdaniem ekspertów, szanse na powodzenie tego przedsięwzięcia są duże, ale pod warunkiem dobrego skomunikowania gdańskiego portu z białoruskim zapleczem. A obecnie jest z tym kłopot, ze względu na różną szerokość torów (polskie tory dochodzą tylko do Grodna i Brześcia) oraz fatalny stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, czyli pomiędzy Gdańskiem a Białorusią. To się jednak może zmienić, gdyż istnieje koncepcja modernizacji tej trasy – marszałkowi Janowi Kozłowskiemu wspólne działania na tym kierunku zaproponował podlaski wicemarszałek Ignacy Jasionowski, pomysł ten wspierają też niektóre warmińsko-mazurskie samorządy."

      wpisz sobie też w googlach frazę "szybka kolej elbląsko-mazurska" - to jest odpowiedź na Twoje wątpliwości

      • 1 0

      • A jaka linia kolejowa w Polsce (2)

        w obecnej chwili obsługuje transport TIRÓW? Przecież w Polsce praktycznie kolej nie istnieje.

        • 1 2

        • (1)

          Dlatego zamiast krytykować, powinnaś wesprzeć akcje społeczne domagające się modernizacji linii kolejowej w pn-wsch. Polsce, np. podpisać tę oto internetową petycję: http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=4195

          • 2 0

          • te petycje to komedia

            i tak pieniądze dostaną górnicy i ci wszyscy krzykacze co robią dziurę w budżecie no i oczywiście biedni rolnicy z KRUS-u. Ciekawe jak beda sprzedawac swoje płody rolne jak nie będzie czym ich wozić. Rozsądek narodu i rządzących nie zastapia petycje.

            • 1 2

  • proPOnuje dworzec PKP i SKM we wrzeszczu nazwać BIAŁORUSKIM!! nazwa bedzie konweniowała z otoczeniem:-) (3)

    bez obrazy uczuć białorusinów
    każda nacja ma swojego murzyna:-)

    • 3 13

    • naszym jest g@llux

      • 8 2

    • Taaaa

      Przecież dworzec w Sopocie to istny paryski Gare du Nord albo Berlin Hbf.

      • 0 0

    • białoruskie dworce w odróżnieniu od polskich są CZYSTE

      • 2 1

  • Transport drogowy (1)

    Ruch drogowy kontenerow zniszczy cala strukture drogowa,nalezy transport ladowy realizowac tylko koleja !!!

    • 7 1

    • Dlatego należy Białorusi oddać korytarz ode Sokółki do portu w Gdanzigu. Ciekawe, czy z kurtualzyjną wizytą wpadnie jakiś białoruski pancernik.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane