- 1 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (105 opinii)
- 2 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (233 opinie)
- 3 Czemu śmieci rozsypano obok śmieciarki? (50 opinii)
- 4 Wyciek oleju do Motławy. Wznowiono ruch (90 opinii)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (156 opinii)
- 6 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (254 opinie)
W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów
Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.
- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.
Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.
W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.
- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.
Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.
Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.
Miejsca
Opinie (246) ponad 10 zablokowanych
-
2017-05-10 08:19
(1)
"Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?"
Odpowiedź jest oczywista i jest tylko jedna - mój własny samochód. Kicham na komunikację wiejską. Czym oni chcą zachęcić normalnych ludzi do korzystania np. z tramwajów? Rozklekotanym taborem? Zimą w nim zimno, latem gorąco. Do tego co chwilę jakieś wypadki, notoryczne spóźnienia, nigdy nie można polegać na takim transporcie.- 18 10
-
2017-05-10 09:31
niestety racja komunikacja jest beznadziejna a powinna byc najbardziej atrakcyjnym środkiem transportu
- 0 0
-
2017-05-10 08:40
(1)
Wystarczy w nocy usuwac usterki w zajezdni zamiast spac. Wozy zjezdzaja z awariami i rano tak samo wyjezdzaja.
- 19 7
-
2017-05-11 16:38
Prawda
- 1 0
-
2017-05-10 08:42
przygotowywanie gruntu pod kolejna podwyżkę
cen biletów?
- 16 2
-
2017-05-10 08:47
Jedno pytanie
Ile trwa modernizacja oraz naprawa składów?
Może tam za mordy trzeba potrząsnąć.- 17 2
-
2017-05-10 08:47
Jak wstęp na MOLO w Sopocie podrożał po zdewastowaniu przez wichury- zdrożeją bilety za jazdę komunikacją w Gdańsku.
- 13 0
-
2017-05-10 08:51
poprawka
113 jest sprawnych właśnie się jeden pali
- 24 2
-
2017-05-10 08:51
(2)
Myślę,że tymczasowym rozwiązaniem braku taboru mogłoby być zakupienie lub wydzierżawienie z Warszawy,albo Krakowa odstawionych tam wagonów 105 Na.Warszawa ma sporą nadwyżkę takich tramwajów
- 10 3
-
2017-05-10 11:05
Jakiego braku? Czytałeś artykuł?
- 0 0
-
2017-05-10 11:56
Ale przy tym trzeba myśleć! A po co? Za to pomatołom nie płacą...
- 1 1
-
2017-05-10 08:55
Tramwaje to idiotyzm (3)
Bo transport nie powinien być oparty o zawodne i kolizyjne tramwaje, tylko jak wszedzie w cywilizowanym swiecie, o sieć SKM z zasilaniem z trzeciej szyny. Zadnych skrzyzowan dróg z tramwajami, zadnej zrywajacej sie trakcji. Zadnych wypadkow, zadnych awarii. Po jaka cholere pomiedzy jezdniami Armii Krajowej puszczono tramwaj skoro mozna bylo puscic tam tory SKM... byloby szybciej... dzisiaj z Ujesciska na Nowy Port do rodzicow jade 50 minut a SKM moglbym jechac 20.
- 6 12
-
2017-05-10 10:14
(2)
Szczególnie ta trzecia szyna jest świetnym rozwiazaniem. Pewnie nie masz mawet pojęcia, skąd się wzięła w systemie metra oraz wyjątkowo w berlińskim sbahnie.
- 3 0
-
2017-05-10 13:19
A skad wolisz prad? Z trakcji u gory, przez pantograf? Jakims dziwnym trafem nigdzie na swiecie poza Rzymem i Gdanskiem nie ma kolejowej komunikacji miejskiej z pantografami. I nie, nie wiem skad sie to wzielo, po jakiego ch*ja mam znac historie trzeciej szyny, wspolczuje ci jesli masz takie zainteresowania noobie
- 0 0
-
2017-05-10 13:26
Jakos nie widzialam w moskiewskim i warszawskim metrze pantografow (y) trakcja jest pod spodem
- 0 0
-
2017-05-10 08:56
Motorniczy zapatrzyli się na BOR ,co chwila dzwon.Jest pretekst na zakup nowego szmelcu od braci .Na nowe przecież nie ma kasy. A tak hajterzy czepiają się Gdyni i tamtejszych inwestycji. Wpierw popatrzy na własne podwórko.
- 5 0
-
2017-05-10 09:04
(1)
109 w godzinach szczytu???? To chyba jakiś żart. Łatwo policzyć na podstawie rozkładu jazdy.
- 7 4
-
2017-05-10 12:53
A co?
wg Ciebie 11 linii = 11 tramwajów? Na samej każej linii jeździ od 5 do 15 szt.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.