• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni i Sopocie najchętniej w Polsce jeżdżą pociągami

Ewelina Oleksy
10 listopada 2023, godz. 13:00 
Opinie (99)
Gdynia w zestawieniu zajęła drugie miejsce. Gdynia w zestawieniu zajęła drugie miejsce.

Gdynia i Sopot to dwa miasta, w których liczba pasażerów kolei jest największa w stosunku do liczby mieszkańców. Popularności pociągów w powiatach przyjrzał się ostatnio Urząd Transportu Kolejowego. Gdańsk też wypadł dobrze w zestawieniu.



Jak często jeździsz pociągami?

- Pomorze wygrywa w kolej - podaje Urząd Transportu Kolejowego, który sprawdził, czy mieszkańcy poszczególnych polskich powiatów chętnie jeżdżą pociągami i czy mają dobry dostęp do stacji. Okazało się, że ci w Trójmieście tak - nawet bardzo.
Gdynia i Sopot wygrały w zestawieniu obejmującym 2022 r. - to w tych miastach liczba pasażerów jest największa w stosunku do liczby mieszkańców. Na przeciwnym biegunie są 43 powiaty, w których pasażerowie w ogóle nie mają dostępu do stacji.

Sprawdź rozkład jazdy PKP



Według branego pod uwagę w badaniu wskaźnika wymiany pasażerskiej na stacjach powiatu w stosunku do liczby mieszkańców, najlepiej wypadł Sopot (miasto na prawach powiatu).

Sopot drugi rok z rzędu wygrał w zestawieniu miast, których mieszkańcy najczęściej korzystają z pociągów. Sopot drugi rok z rzędu wygrał w zestawieniu miast, których mieszkańcy najczęściej korzystają z pociągów.

Sopot drugi rok z rzędu wygrywa



- W Sopocie wartość wskaźnika wyniosła 391 wsiadań/wysiadań przypadających na jednego mieszkańca. Oznacza to, że przy założeniu, że w  Sopocie jedynymi podróżującymi koleją byli mieszkańcy tego miasta, każdy z nich podróżował koleją niemal 400 razy w roku. To wynik znacznie wyższy od ubiegłorocznego, który nieco przekroczył 233 i również był najlepszym wynikiem w kraju - informuje UTK. - Jednak w miejscowościach o dużym znaczeniu turystycznym wysoki wskaźnik wykorzystania obrazuje w większym stopniu, jak ważnym środkiem transportu dla danego ośrodka jest kolej, niż jakie jest faktyczne wykorzystanie przez mieszkańców. W przypadku Sopotu znaczenie kolei jest niepodważalne.


Gdynia na drugim miejscu



Poza Sopotem jeszcze tylko 3 powiaty w Polsce osiągnęły wskaźnik powyżej 100.

- Zaraz za Sopotem uplasowała się Gdynia z wynikiem 138,2 (w 2021 r. było to 92,3), następnie Skierniewice, gdzie na jednego mieszkańca przypada 106,9 podróży koleją rocznie (rok wcześniej było to 73,9). Najlepszą czwórkę zamyka powiat grodziski, który osiągnął wynik podobny do skierniewickiego - 104,6 (wzrost o ponad 19 punktów w ciągu roku) - wymienia UTK.
Liczba pasażerów kolei w Trójmieście rośnie. Liczba pasażerów kolei w Trójmieście rośnie.

Jak wypadł Gdańsk?



Kolejna grupa powiatów to te, w których wskaźnik wykorzystania kolei był niższy niż 100, ale nie mniejszy niż 50. Takich miejsc w Polsce jest 9.

Stawkę tę otwiera Gdańsk z wartością wskaźnika 91, następnie powiaty miński (76,4), nowodworski (71,7), żyrardowski (70,8), miasta na prawach powiatu Katowice (65,3), Siedlce (63,5), powiat pruszkowski (57,3), następnie ulokowała się Warszawa (50,7) i na końcu tej grupy powiat otwocki (50,2).



- Liczba pasażerów kolei rośnie, jednak nadal w wielu lokalizacjach jej oferta wybierana jest rzadko. Dotyczy to również miejsc, gdzie pociągi zatrzymują się częściej niż raz na godzinę. Bogata pod względem liczby pociągów oferta najbardziej wpływa na zwiększenie wykorzystania kolei. Pozostałe powody to właściwe skomunikowanie z innymi środkami transportu czy też stworzenie połączeń, które są odpowiedzią na główne motywy, dla których ludzie podróżują - komentuje wyniki analizy dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz


Ponad 2 mln ludzi bez dostępu do stacji kolejowej



Od ubiegłorocznej analizy nie zmieniła się sytuacja związana z dostępnością kolei w powiatach. Nadal w 43 z 380 powiatów pociągi się nie zatrzymywały. Oznacza to, że na terenie 11 proc. powiatów nie ma ani jednej czynnej stacji kolejowej. Tym samym blisko 2,3 mln mieszkańców Polski nie może skorzystać z przejazdów pociągami na obszarze powiatu, w którym mieszka.

Najgorzej ta sytuacja wygląda w województwach warmińsko-mazurskim, małopolskim i mazowieckim.

Miejsca

Opinie (99) 2 zablokowane

  • Cena

    Nie dziwie się, cena IC jest o ~50% tańsza niż skm na trasie Gdynia - Gdańsk

    7.20zł SKM
    4zł IC

    • 6 1

  • Czeka nas kolejny niedorozwój w PKP wracają na stanowiska Kolesie Donalda i zegarka .Pseudolino kupili tylko dla gigantycznej (1)

    Jako jedyni na swiecie podpisali umowe na okrojone na maksa Pseudolino i za modernizacje trzeba było potem dopłacić 70mln zł!! A w standardzie było praktycznie gratis ,no ale własnie oto chodziło by przeplacic kilka razy wkoncu to tylko miliiony z kasy rodaków !Pze najblizsze 10lat nic sie na PKP nie zmieni a raczej zmieni sie ale na gorsze bedzie trzeba robic ciecia bo pieniedzy niema i nie będzie!!

    • 5 10

    • No patrz, za Donka liczba pasażerów kolei rosła

      A za cudownego PiS poleciała na pysk. Cuda jakieś. A czy ta modernizacja (której nie było, bo niepotrzebna - skróciłaby podróż o 2 minuty właśnie za 70 milionów) jest teraz z tobą w pokoju?

      • 2 2

  • SKM robi robotę .

    • 4 2

  • (1)

    Bez jaj... A czy wpadł ktoś na pomysł, że zwyczajnie brakuje tutaj alternatywy wobec nieudolnych monopolistów?

    • 4 4

    • nieudolnych? monopolistów?

      A kto ci (i komukolwiek innemu) broni świadczyć taką usługę?
      Szczególnie fajnie się to robi, gdy ma się tylko jednego klienta, samorząd województwa...
      Bo jeśli mówić o monopolu, to raczej jest to monopol klienta/płatnika, bo tylko on może być zainteresowany takimi usługami.

      Próg wejścia?
      Samorządy mogą się dogadać, wyznaczyć tereny i zbudować alternatywę... Ba, nawet maja przewoźnika...
      To wolały sprzedać tereny pod linię nadmorską i południową deweloperom. A z przewoźnikiem zawierają umowę na rok maksimum (ostatnio lepiej)... Wolały zaorać ZNTK i wynieść tę usługę do Chojnic.

      Czy w takich warunkach ma się "business continuity", które pozwala na inwestycje?
      Na tych wojenkach wszyscy tracimy. Tylko urzędnicy zyskują i uzasadniają swoje istnienie w coraz bardziej bizantyjskich strukturach...

      • 2 0

  • czyli sie potwierdziło...

    "Co najlepszego można zrobić w Gdyni?
    Kupić bilet do Gdańska..."

    • 4 9

  • gdyby nie SKM, zbudowane na wojennych reparacjach

    Trójmiasto byłoby wykluczone komunikacyjnie i zatkane samochodami.

    • 5 0

  • nie przystoi

    Gdynia jest taką dużą stacją węzłową a nawet pełnego zadaszenia nie ma na peronach dalekobieżnych... że trzeba moknąć na tym odcinku do schodów, albo przy wysiadaniu z pociągu...

    • 6 1

  • Wszystko dzięki korkom

    Gdyby nie było w Trójmieście korków nie byłoby wygranej.

    • 5 2

  • za to wiele ludzi ma dostęp do ścieżek rowerowych (3)

    przez głupią politykę samorządową rozbiera się linie kolejowe i buduje się tam ścieżki rowerowe

    • 7 3

    • linie kolejowe, w śladzie których powstają trasy długodystansowej turystyki rowerowej (1)

      zostały już dawno rozebrane z powodu swojej nierentowności. Obecnie działania na rzecz poprawy dostępu pieszych i rowerzystów do przystanków czynnych linii kolejowych mogą wpłynąć na znaczne zwiększenie obszaru napływu pasażerów do istniejących linii kolejowych, z korzyścią dla wszystkich.

      • 1 5

      • A ludzie ze Skarszew mają dojechać autem no i w Pszczółkach mają narzekać że mają drogę tranzytową? Dzięki za taką politykę. Nie rentowność ale czas przejazdu i rozkład jazdy dobijały linie kolejowe. Czy uważasz że trasa Kościerzyna Pszczółki nie miałaby racji bytu gdy mamy PKM?

        • 0 0

    • A ten znowu swoje

      Chciałeś osiedlać się na wsi, to pracuj na wsi.

      • 1 2

  • Ważnym czynnikiem poprawiającym jakość systemu komunikacyjnego naszej metropolii (2)

    są działania polegające na poprawie komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do stacji PKM i SKM. Czekam na porządną kładkę dla pieszych i rowerzystów od strony północnej peronu stacji SKM Gdańsk Stocznia (do GUMEDu i Młodego Miasta), tunel dla pieszych i rowerzystów do peronów stacji PKP i SKM stacji Gdańsk Oliwa (od strony ulicy Droszyńskiego i w stronę budynków Olivia Center) i szereg innych podobnych inicjatyw przy wielu innych stacjach tej kluczowej linii.

    • 1 3

    • jeśli tylko kasę na to znajdzie

      samorząd...

      • 0 1

    • Tunel jest barierą dla wielu osób - tak mówią ich przeciwnicy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane