• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W marcu pojedziemy SKM-ką z Trójmiasta do Tczewa?

Maciej Naskręt
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem. Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem.

Jest szansa, że na początku marca z Trójmiasta do Tczewa i Pruszcza Gdańskiego pojadą pociągi SKM. Wszystko zależy od daty zakończenia wartej ok. 500 mln zł przebudowy linii dalekobieżnej na odcinku z Gdańska do Pruszcza. Inwestycja, zdaniem PKP PLK, ma być gotowa na przełomie lutego i marca. Przebudowy torów w Gdyni i Sopocie są już zakończone. Sprawdzamy, co dalej z rozbudową stacji Gdańsk Wrzeszcz.



Czy połączenia SKM Trójmiasta z Pruszczem Gd. i Tczewem są potrzebne?

Dobre informacje dla osób, które do Trójmiasta docierają m.in z Tczewa i Pruszcza Gdańskiego. Po ok. dwóch latach przerwy na tę trasę powinny wrócić składy SKM.

- Chcielibyśmy, by pociągi pojechały od 8 marca. Zgodnie z naszym planem połączenie byłyby realizowane przez siedem dni w tygodniu. Każdego dnia z Trójmiasta do Tczewa i z powrotem pojedzie 16 pociągów. Natomiast od poniedziałku do piątku dodatkowo pojedzie osiem pociągów w relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Przewoźnik czeka na zatwierdzenie swoich propozycji przez zarządcę linii - spółkę PKP PLK. PLK zapewnia, że powinno być to formalnością, z jednym "ale".

- Termin pierwszego przejazdu uzależniony jest od zakończenia prac na gdańskim odcinku linii dalekobieżnej. O szczegóły jednak należy pytać w Centrum Realizacji Inwestycji naszej spółki - wyjaśnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

PKP PLK nie obawia się zbyt dużego obłożenia linii dalekobieżnej.

- Magistrala w Trójmieście może przyjąć kolejne składy, linia jest przepustowa. Po modernizacji będzie ona mogła nie tylko przyjąć ruch SKM-ek, ale także jeszcze bardzo wielu składów towarowych - zapewnia Lewiński.

Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczy się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł. Dotychczas wymieniono lwią część torowiska, zostały zmodernizowane perony na Oruni i w Oliwie, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Budowlańcy podwyższyli je do wysokości 76 cm.

Kiedy zatem finisz prac na torach między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim?

- Inwestycję planujemy zakończyć na przełomie lutego i marca. Wykonawca na budowie jest solidny i wierzymy, że do marca udostępni przewoźnikom dwa tory - mówi Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz. Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz.
Co z peronami na stacji Gdańsk Wrzeszcz?

Wciąż nie widać prac budowlanych na terenie stacji Gdańsk Wrzeszcz. Miał tam powstać nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej - PKM - między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy dalekobieżne. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Projekt nowego peronu opracowała spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, ale to PKP PLK zleca jego budowę. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od trzech lat przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem.

Kiedy wreszcie tam zobaczymy maszyny budowlane?

- Na wiosnę. Musieliśmy nieco zmienić pierwotny przebieg torów. Perony nie będą budowane jednocześnie. Najpierw powstanie ten bliżej peronu SKM, potem rozpoczniemy budowę kolejnego peronu od strony budynku dworca. Całość powinna zostać oddana w połowie 2015 r., gdy pojadą pierwsze składy pociągów PKM - mówi Maciej Dutkiewicz.

Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie. Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie.
Przebudowa torów dalekobieżnych w Sopocie i Gdyni zakończona.

Pasażerowie mogą już podróżować dwoma kompleksowo zmodernizowanymi torami na trasie z Oliwy do Chyloni. Prace na tym odcinku zostały zakończone w połowie stycznia - 2,5 miesiąca wcześniej, niż zakładały to plany kolejarzy.

Modernizacja zakładała przebudowę ok. 18,5 km trasy, co oznacza, że zbudowano ponad 50 km nowych torów i rozwieszono nad nimi 71 km sieci trakcyjnej. Przebudowane zostały też dwa mosty, 11 wiaduktów, 13 przepustów oraz jedna kładka dla pieszych.

Wyremontowano również siedem peronów na stacjach i przystankach: Sopot, Gdynia Orłowo, Gdynia Główna, Gdynia Chylonia. Perony zostały podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach i podróżnych z ciężkim bagażem.

Miejsca

Opinie (157) 2 zablokowane

  • Wydaje mi się, że nie ma sensu puszczać SKM-ek do Tczewa (3)

    I tak mało kto się tam z PR-ów przesiądzie. Lepiej by było zwiększyć ilość składów do Pruszcza.

    • 7 20

    • na jakiej podstawie sądzisze, ze się mało osób przesiądzie?
      pociągi PR są przepełnione do granic możliwości w godz. szczytu, tak więc z uwagi na komfort podróży gro osób przesiądzie się własnie do SKM.

      • 10 1

    • (1)

      PR-y w Tczewie między 13 a 18, a w dni przed/po świąteczne przez całą dobę, wyglądają jak wagony bydlęce. Zawsze jest kilka, kilkanaście osób, które się po prostu nie mieszczą do pociągu.

      • 6 1

      • Trochę przesadzasz

        Fakt, że zdarzają się numery jak wiosną-latem zeszłego roku z jednym pociągiem do Gdańska między 6:00 a 7:00, ale od nowego rozkładu jest już bardziej znośnie. Byś pojeździł trochę autobusami po Gdańsku w godzinach szczytu albo SKM-ką po 9:00 to byś zatęsknił do PR. No dobrze, ale faktem jest, że komfort taki sobie, bo trzeba bić się o miejsca siedzące, ale raczej nie ma problemu ze zmieszczeniem się w środku. Przynajmniej tak jak ja jeżdżę. Natomiast swój wniosek wyciągam stąd, że PR-y po prostu jeżdżą nieporównywalnie częściej niż SKM-ki mają jeździć...

        • 1 1

  • ale to będzie ..

    może znów Cię zobaczę A..

    • 0 0

  • bzdura: (1)

    "Wyremontowano również siedem peronów na stacjach i przystankach: Sopot, Gdynia Orłowo, Gdynia Główna, Gdynia Chylonia. Perony zostały podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach i podróżnych z ciężkim bagażem." Panie redaktorze proponuję udać się z ciężkim bagażem na stację Gdynia Główna i Gdynia Chylonia i sprawdzić te udogodnienia, których nie ma !!! albo Pana ktoś zrobił w jajo albo nierzetelnie pisze pan artykuł.

    • 16 1

    • To drugie jest aktualne .

      • 0 0

  • Gd Śródmieście (1)

    Szkoda, że nie wspomnieli, że SKM do Tczewa nie będzie zatrzymywać się na stacji Gd Śródmieście, bo nie planowali połączenia lini E65 z torami SKM dalej niż Gdańsk Gł.

    • 19 1

    • Ojejku,no to pojadą z Głównego,albo przesiądą się na Oruni. To nie koniec świata. Trochę mniej malkontenctwa...

      Ojejku,no to pojadą z Głównego,albo przesiądą się na Oruni. To nie koniec świata. Trochę mniej malkontenctwa...

      • 2 1

  • Fajnie

    ale gdyby wykonawca tych prac kupił sobie jeszcze jedną łopatę to by skończyli 2x prędzej ...

    • 6 0

  • A ciekawe skąd ta "cudowna" skm weźmie składy do obsługi tej relacji? (2)

    skróci te, które jeżdżą po Trójmieście? a moze zrezygnuje wreszcie ze Słupska?

    • 12 3

    • wyremontuje wiele składów w Pesie w Bydgoszczy (1)

      • 1 1

      • hahahaaaaa

        • 1 1

  • wladze tworza biedne dzielnice Brzezno, Nowy Port, Stogi (2)

    Dlaczego wladze Gdanska swiadomie tworza dzielnice biedy nad morzem, nawet tramwaje jezdzace do Brzezna, Nowgo Portu, na Stogi sa najstarsze. Wszedzie na swiecie najbogatsze dzielnice sa nad morzem. Niemcy zbudowali pasazerska kolej z Gdanska Glownego przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy zdewastowali i zamkneli. Tym pociagiem mozna by dojechac w 10 minut na plaze.

    • 29 2

    • Bo klienci nie chcieli korzystać. Woleli auta.

      Sprokuruj klientów, pogadamy.

      • 9 4

    • Czasy się zmieniły.

      Kiedy Niemcy budowali sieć kolei i korzystali z niej - liczba samochodów była znikoma. Teraz aby pojechać do Brzeźna po prostu wsiada się w samochód, bo przecież nie każdy mieszka w Gdańsku Głównym, aby wsiąść w kolejkę SKM!

      Czy turysta z Mazur czy Warszawy ma wysiąść w Gdańsku centrum i dalej jechać SKMką... bo ona jest? Bezsens. Jadąc samochodem z Wrzeszcza, Oliwy, Sopotu o "górnym" tarasie nie wspominając - tylko autem lub autobusem.

      • 9 4

  • ciekawe

    Czym obsluza dodatkowe polaczenia. Skladow juz brakuje i rano ludzie jada ryby w puszce. Moze gdy przyjada sklady zmodernizowane (te bez klimatyzacji) .... Ale pewnie na niewiele sie to zda bo to jezdzi obecnie sie w miedzy czasie rozsypie i znowu beda braki taboru. A nawet jesli nie SKM pewnie wynajmie czesc skladow do Warszawy i jeszcze powie, ze dzieki temu nie bedzie podwyzki biletow.

    • 13 1

  • jesli pkm jezdzi od stacji gdansk wrzeszcz (2)

    tzn. ze jak będę chciał pojechać ze stacji Gdańsk główny na lotnisko to mursze się we Wrzeszczu przesiąść ?

    • 5 3

    • dokładnie tak

      • 0 0

    • nie

      tak,
      to zależy

      • 0 0

  • akurat skończą... (2)

    Między Zaspą a Wrzeszczem stara trakcja i stare tory nietknięte. Od Wrzeszcza do Gdańska pełno niewymienionych elementów sieci, słupów. I oni maja zdążyć!? Do marca?? Robią już trzy lata i nagle mieliby tak przyspieszyć...pewnie, już to widzę. Szkoda, że redaktor o to nie dopytał.
    No bo chyba nie mają zamiaru pozostawić częściowo starej infrastruktury?

    • 9 2

    • To zrobią razem ze stacją Wrzeszcz

      Na PKM będzie to działać jak trzeba ;)

      • 2 1

    • ah to rozumienie przy czytaniu....

      nie każdemu dane...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane