• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W marcu pojedziemy SKM-ką z Trójmiasta do Tczewa?

Maciej Naskręt
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem. Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem.

Jest szansa, że na początku marca z Trójmiasta do Tczewa i Pruszcza Gdańskiego pojadą pociągi SKM. Wszystko zależy od daty zakończenia wartej ok. 500 mln zł przebudowy linii dalekobieżnej na odcinku z Gdańska do Pruszcza. Inwestycja, zdaniem PKP PLK, ma być gotowa na przełomie lutego i marca. Przebudowy torów w Gdyni i Sopocie są już zakończone. Sprawdzamy, co dalej z rozbudową stacji Gdańsk Wrzeszcz.



Czy połączenia SKM Trójmiasta z Pruszczem Gd. i Tczewem są potrzebne?

Dobre informacje dla osób, które do Trójmiasta docierają m.in z Tczewa i Pruszcza Gdańskiego. Po ok. dwóch latach przerwy na tę trasę powinny wrócić składy SKM.

- Chcielibyśmy, by pociągi pojechały od 8 marca. Zgodnie z naszym planem połączenie byłyby realizowane przez siedem dni w tygodniu. Każdego dnia z Trójmiasta do Tczewa i z powrotem pojedzie 16 pociągów. Natomiast od poniedziałku do piątku dodatkowo pojedzie osiem pociągów w relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Przewoźnik czeka na zatwierdzenie swoich propozycji przez zarządcę linii - spółkę PKP PLK. PLK zapewnia, że powinno być to formalnością, z jednym "ale".

- Termin pierwszego przejazdu uzależniony jest od zakończenia prac na gdańskim odcinku linii dalekobieżnej. O szczegóły jednak należy pytać w Centrum Realizacji Inwestycji naszej spółki - wyjaśnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

PKP PLK nie obawia się zbyt dużego obłożenia linii dalekobieżnej.

- Magistrala w Trójmieście może przyjąć kolejne składy, linia jest przepustowa. Po modernizacji będzie ona mogła nie tylko przyjąć ruch SKM-ek, ale także jeszcze bardzo wielu składów towarowych - zapewnia Lewiński.

Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczy się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł. Dotychczas wymieniono lwią część torowiska, zostały zmodernizowane perony na Oruni i w Oliwie, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Budowlańcy podwyższyli je do wysokości 76 cm.

Kiedy zatem finisz prac na torach między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim?

- Inwestycję planujemy zakończyć na przełomie lutego i marca. Wykonawca na budowie jest solidny i wierzymy, że do marca udostępni przewoźnikom dwa tory - mówi Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz. Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz.
Co z peronami na stacji Gdańsk Wrzeszcz?

Wciąż nie widać prac budowlanych na terenie stacji Gdańsk Wrzeszcz. Miał tam powstać nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej - PKM - między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy dalekobieżne. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Projekt nowego peronu opracowała spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, ale to PKP PLK zleca jego budowę. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od trzech lat przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem.

Kiedy wreszcie tam zobaczymy maszyny budowlane?

- Na wiosnę. Musieliśmy nieco zmienić pierwotny przebieg torów. Perony nie będą budowane jednocześnie. Najpierw powstanie ten bliżej peronu SKM, potem rozpoczniemy budowę kolejnego peronu od strony budynku dworca. Całość powinna zostać oddana w połowie 2015 r., gdy pojadą pierwsze składy pociągów PKM - mówi Maciej Dutkiewicz.

Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie. Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie.
Przebudowa torów dalekobieżnych w Sopocie i Gdyni zakończona.

Pasażerowie mogą już podróżować dwoma kompleksowo zmodernizowanymi torami na trasie z Oliwy do Chyloni. Prace na tym odcinku zostały zakończone w połowie stycznia - 2,5 miesiąca wcześniej, niż zakładały to plany kolejarzy.

Modernizacja zakładała przebudowę ok. 18,5 km trasy, co oznacza, że zbudowano ponad 50 km nowych torów i rozwieszono nad nimi 71 km sieci trakcyjnej. Przebudowane zostały też dwa mosty, 11 wiaduktów, 13 przepustów oraz jedna kładka dla pieszych.

Wyremontowano również siedem peronów na stacjach i przystankach: Sopot, Gdynia Orłowo, Gdynia Główna, Gdynia Chylonia. Perony zostały podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach i podróżnych z ciężkim bagażem.

Miejsca

Opinie (157) 2 zablokowane

  • Gdzie tu logika?

    Według ciebie, ktoś ktoś ma dom w Łomiankach, pracuje w centrum Warszawy codziennie dojedżając do pracy jest według Ciebie słoikiem? A w ogóle skąd macie takie określenia?

    • 6 1

  • To chyba trzeba zmienić nazwę na Szybka Kolej Wiejska, ewentualnie Szybka Kolej Wojewódzka

    chyba że pociąg nie bedzie się zatrzymywał między Pruszczem a Tczewem

    • 7 7

  • Gluszek cudotworca rzadzi!!!

    • 4 1

  • Nareszcie!!

    • 2 1

  • Gdańsk...

    To brzmi dumnie !

    • 2 6

  • Z tym podjazdem dla wózków w Chyloni jest coś nie tak .

    Albo jeszcze nic nie zrobiono , albo ktoś go ukradł .

    • 3 0

  • Czy p. Lewiński mówiąc o przepustowości w Trójmieście

    ma również na myśli odcinek przez Orunię? Zobaczymy jak tam będzie z przepustowością.

    • 2 0

  • Przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz i prowadzenie ruchu pociągów (1)

    Na wiosnę ma się rozpocząć przebudowa stacji Gdańsk Wrzeszcz wraz z torami nr 1 i 2 na części szlaku Gdańsk Wrzeszcz - Sopot. Część pociągów dalekobieżnych pojedzie po torach SKM. W związku z przebudową wynikającą z wydłużenia torów SKM do Śródmieścia na stacji Gdańsk Główny został rozebrany peron nr 3. Spowodowało to że przejazd pociągów z torów dalekobieżnych na tory SKM i odwrotnie możliwy jest tylko z jednego toru nr 3 z niskim peronem. Ciekawe jak sobie kolejarze poradzą z przepustowością którą tak się chwali p. Dyrektor Lewiński.

    • 1 0

    • Jak już wielokrotnie pisałem

      Dopiero zacznie się cyrk.
      Wtedy pasażerowie docenią "urok" podróżowania koleją.
      Pan Lewiński zajmuje się modelarstwem kolejowym, nie koleją.
      Tak przy okazji - ile trwa już remont linii Reda - Hel?

      Co do stacji Gdańsk Wrzeszcz - koniec przebudowy tej stacji /która nota bene miała zacząć się już ponad naście lat temu/ jest bliżej nieokreślony.
      Pociągi z Gdańska do Warszawy pojadą normalnie, tj. 3 godziny oraz +/- 20 minut - gdzieś w roku 2018 - 2020.
      I wywalonych prawie 10 miliardach zeta na remont tej linii.

      • 2 0

  • ale po co?

    TAM NIC NIE MA....

    • 2 2

  • Tak narzekacie na SKM do Tczewa...

    Jak się przypatrzycie w taryfę biletową Przewozów Regionalnych a SKM Trójmiasto na odcinku Gdańsk Główny - Tczew, na bilecie jednorazowym w taryfie normalnej zaoszczędzimy 2,10zł, a na miesięcznym 31zł. Pozdrawiam Hejterów

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane