• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W marcu porozumienie w sprawie zabudowy targów Rakowego i Siennego

Katarzyna Moritz
24 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Koncepcja przebudowy targów Rakowego i Siennego, którą w grudniu zaakceptował konserwator. Koncepcja przebudowy targów Rakowego i Siennego, którą w grudniu zaakceptował konserwator.

Gdańsk przyłączył się do rozmów Multi Development z PKP PLK, by uspokoić zarząd PKP, który obawiał się prywatnego partnera w inwestycji na Targu Siennym i Rakowym. Wygląda na to, że wszystkie porozumienia zostaną podpisane w marcu.



Oś widokowa pomiędzy ul. Rogaczewskiego i ul. Bogusławskiego. Oś widokowa pomiędzy ul. Rogaczewskiego i ul. Bogusławskiego.
Z targu Rakowego i Siennego wyprowadzili się już kupcy z Gildii, zburzono stojącą tam kamienicę, a także pawilon z gastronomią i pieczywem. Dwa miesiące temu, po długich negocjacjach, wojewódzki konserwator zabytków wydał też zgodę na koncepcję zabudowy tego terenu. Miejsce to tylko czeka by w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego rozpoczęła się tam jedna z największych inwestycji w Gdańsku, warta 800 mln zł.

Przeszkodą jest ciągle nie zawarte porozumienie pomiędzy holenderskim inwestorem Multi Development a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Gdańsk, który do inwestycji dokłada swoje grunty, postanowił włączyć się do rozmów.

- Znaleźliśmy miejsce do współpracy, bo ostatnio nasze drogi zamiast się zjeżdżać, rozjeżdżały się - przyznaje zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski. - Włączyliśmy się do rozmów, ponieważ PKP PLK bardzo się obawiało prywatnego partnera. Przedstawiliśmy to, co już mamy uzgodnione i naszą rolę w przedsięwzięciu. Myślę że uspokoiliśmy zarząd PKP.

Negocjacje Multi Development z PKP PLK ciągną się już od kilku miesięcy. Dopiero podpisanie umowy między spółkami będzie zielonym światłem do zawiązania spółki dewelopera z miastem. Holendrzy z PKP uzgadniają m.in. kwestię przykrycia betonową płytą, o powierzchni 2,5 ha wykopu, którym biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja.

Sprawę komplikuje też fakt, że w grę wchodzi wykorzystanie funduszy unijnych, m.in na budowę stacji Gdańsk-Śródmieście. Andrzej Bojanowski zapewnia jednak, że to nie powinno być problemem.

- Jest wola wszystkich, od PKP przez gminę, po Multi Development, żeby w marcu zakończyć proces negocjacji i dojść już do fazy przedinwestycyjnej. Podpisać wszystkie porozumienia i umowy ostateczne wspólników i wejść w fazę projektową - obiecuje Bojanowski.

Zabudowa Targu Siennego ma potrwać ok. 5 lat i w zależności od tego, kiedy się rozpocznie, powinna zakończyć się w 2017 lub 2018 roku.

Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają biura. Rozrywka, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Wraz z drogami wewnętrznymi ciągami spacerowymi ma tu powstać ok. 100 tys. m kw. powierzchni.

Na spółce z Holendrami miasto zyska przy kanale Raduni, odbudowany tzw. Kunszt Wodny. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.

Opinie (88) 6 zablokowanych

  • Ale paskudna ta architektura,może w jakiejś Rumia by pasowała ale nie do 1000letniego miasta (14)

    • 117 24

    • Tempa wypowiedź (1)

      niegodna Gdańszczanina, ale w tym wypadku pasuje do człowieka, który ją wypowiedział zapewne. Ciekawe, czy byłeś na spotkaniach w sprawie zabudowy i cokolwiek zrobiłeś np. po przez wybory, aby zmienić osoby współodpowiedzialne za tworzenie tego. Ja osobiście wstrzymuję się od wypowiadania. Czasami marny projekt na papierze wychodzi lepiej, niż ten co w planach zachwycał i nie mnie to oceniać. Nie mnie też kazać to budować w innych miejscach aglomeracji. Każdy zakątek Pomorza zasługuje na dobrą architekturę.

      • 14 19

      • tempa czy tępa?

        Born in Gdansk chyba sam jest "tempy".

        • 3 2

    • Bezsensu... (1)

      Powinna tam być zwarta, kilkupiętrowa miejska zabudowa. Na parterach sklepy, wyżej biura/ewentualnie mieszkania.

      • 16 3

      • Przeciez taka jest zwarta gdzie trzeba! A oś musi byc kontynuowana!

        W innym artykuje jest lepsza wizka i nie wyglada to zle. Nie ma co marudzic. Wiadomo, ze kamieniczek wam tam nie wybuduja - to samo co z City Forum.

        • 1 1

    • 1000 letnia? (2)

      to trzeba by tylko jakies domiki ze słomy i belek drewnianych budowac...

      • 5 12

      • a czemu nie?

        • 6 0

      • ALLELUJA ze lud nie ma glosu inaczej bylby tam 2gi LICHEN!

        • 1 0

    • będzie kolejna afera,bo zburzyli zabytkową kamienicę, ciekawe czym przekupili PKP

      • 5 1

    • widoki z tej nowej zabudowy będą koszmarne-dziurawa Okopowa, zakorkowana Armii K. smród spalin...zastawianie samochodami (5)

      miejsca zielieni przed budynkami-koszmarkami

      • 3 3

      • To lepiej nic nie budowac, albo zyjmy w namiotach z tej wysokosci zaden widok nam nie grozny! (4)

        • 0 2

        • a na co mamy widoki, na wszędzie zaprakowane samochody, przejść się nie da, a stre miasto straszy swoim wyglądem, sprzed wojny (3)

          lepiej wyglądało!

          • 1 1

          • Co ma piernik do wiatraka... ?

            Gdanska nie zamknie sie na 2 lata, zeby przeprowadzic generalny remont wszystkich drug i budynkow, wypelnic luki w zabydowie. Poza tym istnieje taki maly detal jak Kasa...
            Wiec marudzenie na prowadzenie nowych inwestycji, bo gdzie indziej jest brzydko jest troche nieuzasadnione. Z takim podejsciem bysmy tu mieli po wojnie zarosniete ruiny jak na wyspie spichrzow taki od co dziki park krajobrazowy.

            • 0 3

          • (1)

            'wszedzie zaparkowane samochody'
            przeciez jest transport publiczny, wiekszosc ludzi ktora ma do niego dobry dostep nie chce korzystac z wlasnego lenistwa. (bo rozumiem tych co mieszkaja na peryferiach)
            Inwestowanie w drogi to niekonczaca sie opowiesc zwarzajac na to ze samochodow ciagle przybywa, wiec nie w samochodach problem tkwi raczej, ale w ludziach.

            • 1 0

            • co ma piernik do wiatraka-a to,że miasto jest oszpecane i tylko kopertami zarzucane,nic i nieczego nie będzie

              zaklinam-niech i ta inwestycja skończy się jak inwestycja na Wyspie Spichrzów

              • 0 0

  • I tak nie wierzę, że to zbudują. (3)

    Tak samo jak nie wierzę w zabudowanie Wyspy Spichrzów.

    • 60 14

    • (2)

      no i te szkice ?? co to za paint-modeling ?? widać , że biuro architektoniczne to najlepsze w 3-mieście - hahhahahah , za taki szkic wyleciałbym z pracy

      • 3 1

      • No tak, to nie sa jedyne wizualizacje tego projektu. Zobacz poprzednie artykuly... P

        • 0 2

      • Skoro nie rozpoznajesz programu, to widac ze chyba nie pracujesz w tej branzy. :P

        • 0 0

  • Taka prawda że w Gdańsku nic się nie udaje więc i pewnie z tej inwestycji nic nie wyjdzie i zostaną tylko wizualizacje (8)

    • 45 26

    • jak ze stadionem, aleją Havla i innymi, nie? (4)

      ech, ci gdynianie z PiS-u...

      • 14 5

      • Havla to porażka-miała ułatwiać a korki są jeszcze większe, wczoraj 20min stało się na Łostowickiej by na Chełm wjechać, to (3)

        porażka nie sukces

        • 5 4

        • a kto powiedział, że większa ilość dróg prowadzi do zmniejszenia korków? (1)

          potrzebne są rozwiązania systemowe w całym mieście a nie pojedyncze inwestycje

          • 8 0

          • I projekty spoleczne, a nie ze w kazdym samochodzie po jednej osobie.

            Mentalnosc ze tylko nieudacznicy jezdza Transp. Publicznym itp inteligentne wypowiedzi z jakimi mozna sie spotkac w komentarzach pod artykulami.

            • 2 0

        • Przeciez zbudowali wam Tramwaj na Chelm? Wiec co za problem

          • 1 0

    • i całe szczęście! (1)

      • 2 0

      • adamowicz musi odejsc !!

        • 5 5

    • Tobie pewnie w zyciu za to wszystko sie udaje, wiec najlepiej stad wyjedz i juz nie marudz :)

      • 1 1

  • Nastepny koszmarek architektoniczny (3)

    Klika swojaków rządzi w tym mieście. Wydział Architektury Biuro Rozwoju Miasta i developerzy. Ta banda architektów którzy powinni garaże projektowac, dewastuje to miasto. Krewetka, dawny Monopol teren przy Domu Technika, Sąd na Morenie bez parkingu to ich wizytówki.

    • 86 11

    • parkingi dla urzędników

      a nie pospólstwa

      • 8 2

    • Sąd pod mostem to jest mistrzostwo, to prawda!
      Szkoda ze tych budynków nie postawili na olszynce albo równie innym pięknym miejscu. Reprezentacyjne budynki sadów w centrum miasta to przeżytek. takie rzeczy to budowało się 500 lat temu. Ale nie teraz w nowoczesnej metropolii.

      • 7 1

    • Bojanowski musi odejść.

      Nic się nie uczy na błędach. 1) Pozbawili Dolne Miasto szans na rewitalizację przez autostradę pn. Podwale Przedmiejskie, to samo chcą z Wrzeszczem/Zaspą przez Drogę Czerwoną. 2) Na Wyspie Spichrzów najpierw wciskał Muzeum Budyniu itp. atrakcje, a później klęskę tłumaczył tym, że się inwestorowi nie opłacało, bo punkt mało komercyjny. Teraz wciskają Centrum Dziewictwa Historycznego i skończy się taką samą klapą. Jak długo jeszcze?

      • 2 1

  • Oszpecanie miasta trwa. (2)

    Zdewastowane zabudowami strychy starych kamienic, oklejanie styropianem starych domów, okna jak popadnie, cudo architektury- rejon hotelu Monopol.

    • 74 13

    • Racja (1)

      Ciekaw jestem, kto za 20,50 czy 100 lat będzie sobie robił zdjęcia na tle Monopolu tak jak robią sobie na Długiej czy Mariackiej? Nowoczesne budowanie to lipa i tyle!

      • 18 3

      • Prosze was wyrobcie paszporty i wio za granice troche pozwiedzac!

        Moze ta koncepcja nie jest najlepsza, ale to tylko koncepcja wiec moze cos w niej uledz zmianon. Ale nie da rady budowac miasta jedynie w oparciu o przeszlosc i o historyzujaca architekture, gdyby swiat polegal na ciaglych powrotach do przeszlosci nie byloby kola, ale kwadrat! Wazne sa nawiazania... jak np oś kompozycyjna nawiazujaca do Traktu Królewskiego.
        Zyjemy w XXI wieku, a nie w XVII -zreszta pewnie ludzie tamtej epoki rowniez nie doceniali wspolczesnej tamtym czasom architektury.

        • 0 0

  • ja (3)

    warto zagospodarowac ten teren , bo ma potencjał. Jesli za tym projektem powstana miejsca pracy to jestem za .

    • 27 12

    • tak praca przy sprzątaniu i jako sprzedawca w sklepie

      za najniższą krajową

      • 5 7

    • pewnie, najlepiej fabryke niech tam postawią. (1)

      • 4 1

      • Z takim podejsciem to szykuj sie na zmywak do Anglii, albo na Wsch zeby sie troche dowartosciowac.

        Kazda praca zreszta jest potrzebna. Ze glupi system, ktory przyszedl z zachodu pozwala teraz kazdemu isc na byle studia w wyzszej szkole Bog wie czego, to nie dziwcie sie, ze teraz Pani w sklepie potrzebuje tytulu mgr i znajomosci jezyka obcego.

        • 0 0

  • PKP niech kible na dworcach i w pociągach umyje i wyremontuje.

    Ręce precz ty bando złodziejska z PKP od Gdanska.

    • 46 5

  • (1)

    Brac sie do roboty nieroby za dużo dyskutujecie aż wyjdzie tak jak z wyspą spichrzów.Wstyd!!!

    • 26 6

    • wyspa spichrzów

      mury zacne szkoda ze sobie a muzom pozostały

      • 5 1

  • (2)

    Nie jestem przeciw zabudowie obu Targów, ale powyższa wizualizacja jest
    jak dotąd, najgrosza z możliwych...
    W poprzednich artykułach, traktujących o zabudowie obu Targów, była
    ładna wizualizacja, w której kanał Raduni, stanowił wewnętrzny zbiornik wodny,
    nad którym było ładne, estetyczne przejście, chyba nawet ze szkła.

    • 39 4

    • (1)

      To jest ta wizualizacja ze szkłem nad Radunią, tylko rzuty są zrobione w drugą stronę. Przypatrz się drugiej wizualizacji - jest tam widoczny tunel szklany po prawej str, o który zapewne Tobie chodziło.

      • 2 0

      • bo to Sketchup :P

        Wizualizacja wydaje sie byc paskudna... gdyby wydali na nia pewnie wiecej kasy to nikt by sie nie zorientowal ze to ten sam projekt.
        Skoro to koncepcja to na pewno wiele jeszcze ulegnie zmianie. Mniejmy nadzieje, ze oficjalny projekt bedzie godny tej lokalizacji

        • 0 0

  • Zabudować, zabetonować, wyciąć wszystkie drzewa i broń Boże nie sadzić nigdzie nowych, nie planować parków!!! Przecież żyjemy w (3)

    zieleni...

    • 33 14

    • ja tu drzewa widzę, inaczej niż np. na Wzgórzu w Gdyni (1)

      ale ty żyjesz w innej bajce

      • 6 4

      • namalowane tylko.

        • 4 1

    • Przeciez jest ziolony dach na jednym z budynkow i pozostaje Park z tzw. Mały Błędnik z Radunia. To i tak wiecej zieleni niz obecnie - parking i Gildia, chyba ze chodzi ci o zielen na torowisku.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane