• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę koniec planetobusów

Michał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan
28 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bez linii B słaby dojazd do ACK
Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni. Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni.

Po sześciu latach prywatny przewoźnik obsługujący gdańską linię autobusową 820 kończy działalność. W sobotę pomarańczowe planetobusy wyjadą na trasę po raz ostatni. To mocno skomplikuje życie mieszkańcom Osowej.



- Z końcem stycznia kończę działalność przewozową - powiedział Jakub Sachse, prezes spółki Planetobus. - Nie doszło do zapowiadanej w Gdańsku pełnej prywatyzacji rynku. I szybko do niej nie dojdzie. Urzędnicy wolą wspierać własną spółkę przewozową, czyli ZKM. Ten biznes nie ma dla mnie perspektyw. Dlatego kończę z autobusami i skupiam się na równolegle prowadzonej działalności deweloperskiej.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ciągu ostatnich miesięcy Sachse próbował sprzedać linię 820 (Osowa-Ujeścisko), razem z autobusami i kierowcami. Zainteresowany był PKS Gdańsk, ale kilka dni temu wycofał się z negocjacji.

- Koniec linii 820? Jestem w szoku. Byłam stałą klientką "planety" - mówiła nam wczoraj Justyna, studentka z Osowej. - Główną zaletą tej linii było to, że można było nią dojechać bezpośrednio do Wrzeszcza i Śródmieścia. Teraz chyba kupię samochód, bo przesiadki mnie męczą.

Zarząd Transportu Miejskiego o decyzji Sachsego dowiedział się od "Gazety".

- Stawia nas to w bardzo trudnej sytuacji, bo mamy niewiele czasu na dostosowanie naszej oferty do potrzeb mieszkańców Osowej - mówiła Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM.

Od niedzieli Osowa będzie jedyną dużą dzielnicą "górnego tarasu" Gdańska, która nie będzie miała połączenia ani z centrum, ani z Wrzeszczem. Nie wiadomo, czy miasto stworzy nową linię, czy zwiększy częstotliwość tych kursujących obecnie.

- Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej.

Historia Planetobusów to ponad 6 lat. Pierwszy Planetobus (niewielki, 35-miejscowy minibusik) wyjechał na trasę 6 listopada 2002 r. Jakub Sachse stworzył nowe połączenia, bo urzędnicy odmówili wydłużenia miejskich linii autobusowych do wybudowanych przez Sachsego osiedli. Tłumaczyli, że prowadząca tam ul. Wodnika jest dla autobusów ZKM... zbyt dziurawa.

Sachse na dziury się nie oglądał. Rok po pierwszym kursie wydłużył linię 820 do centrum Gdańska, a w 2004 r. autobusy - do Ujeściska. Choć nie korzystał z miejskich dotacji, oferował tańsze bilety niż ZKM.

Kłopoty zaczęły się w 2006 r., kiedy rozpoczął się uciążliwy remont ul. Spacerowej. Autobusy stały w korkach, rozkład jazdy można było wyrzucić do kosza. - Od tego momentu frekwencja zaczęła spadać - mówił Sachse.

Do kłopotów linii 820 przyczyniła się też poprawa oferty miasta. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył bowiem połączenia konkurujące z linią 820 (m.in. linię 179 do Owczarni).
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan

Opinie (312) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ruszać ,,B"!!!

    Kolejny głupi pomysł Pana Lisickiego.Zostawcie trasę B w spokoju!!!

    • 0 0

  • "Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej."

    Taa i jeszcze rzadziej niech jeżdżą 110, 157, 126 i wogóle do pracy będę się spóźniał godzinami.

    • 0 0

  • Kocham Gdynię i jej niebieskie autobusy!!!

    Widocznie pan Lisicki ma układy z taksówkarzami i obiecaŁ im ,,kasę",bo B przestanie byc linią ,,do lotniska" i zamiast spózniać się 10 minut (norma) będzie jeżdził jak mu wypadnie a więc będzie niewiarygodny!!!

    • 0 0

  • Ja jestem za wydłużeniem llini B

    Fajnie że wy macie czym dojeżdzaćDO PRACY , ale ja pracuję w selgrosie i nie mam jak tu dojechać. A Planeta to jakiś koszmar co 2 autobus jeździł i stało się po godzine na przystanku. Nawet dziś czekałam na planetę 50 min bo kurs o 9:05 nie jechał. Więc wydłużenie B to dla mnie jak zbawienie. Mieszkam na stogach i mieć parę przesiadek to nie tylko strata kasy ale i czasu.

    • 0 0

  • Osowy, a nie Osowej!!! (3)

    Panowie dziennikarze, proszę nie wypaczać jezyka polskiego. Nie mówi sie "Osowej", tylko "Osowy, Osowie" - tak samo, jak nie mówi sie w "Częstochowej", tylko w "Częstochowie".

    Pozdrawiam!

    • 0 0

    • (2)

      Według Twojej reguły powinno się pisać "w Biale Podlasce", a nie "w Białej Podlaskiej". Co do Osowej (Osowy), to wprawdzie obie formy uznaje się za poprawne, ale tą uzasadnioną historycznie jest odmiana przymiotnikowa. Nazwa się wzięła od wsi Osowa Góra (Osowej Góry, Osowej Górze itd.), stąd analogicznie powinno się odmieniać obecną nazwę.

      • 0 0

      • A możesz podać pochodzenie tej nazwy, (1)

        czy też raczej: jej znaczenie?
        Dzielnica o takiej nazwie ("Osowa góra") jest też w Bydgoszczy, i zawsze zastanawiałem się skąd taka nazwa i co oznacza(ła). Wiesz?

        • 0 0

        • Tak, wiem

          "Osowa" to przymiotnik pochodzący od osy (dawniej nazywano tak drzewo osiki czy osiny) - jak dębowa od dębu itp. Dziś powiedziałoby się "osinowa" albo "osikowa". Niemiecka wersja to Espenkrug, czyli Osowa Karczma (początkowo w miejscu wsi Osowa była karczma przy drodze do opactwa w Oliwie) - Espe czyli osina.

          Jeżeli interesuje Cię historia bydgoskiej dzielnicy, to możesz zacząć do zerknięcia tu: http://dir.icm.edu.pl/pl/Slownik_geograficzny/Tom_VII/649

          Warto oglądać też stare mapy (zwłaszcza WIG i Messtischblatt) np. na mapy.eksploracja.pl albo mapy.amzp.pl.

          Świetne źródła są też w bibliotekach cyfrowych, np. takie (terenów bydgoskich chyba nie obejmują, ale może znajdziesz na tej samej stronie coś dla siebie):
          http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=16250&dirds=1&tab=2
          http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=3084&dirds=1&tab=1

          • 0 0

  • NIE ZMIENIAJCIE TRASY LINII B !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Do niekumajacych złomiarzy

    Gdyby ZKM utrzymywałby się tylko z biletów to nie starczyłoby nawet na utrzymanie starych IKARUSÓW!

    • 0 0

  • IDIOCTWO DO POTĘGI!!

    Tak się własnie docenia prywatna inicjatywe i godziwego przedsiebiorce w tym kraju! A władze juz zapomnialy kto wspieral komunikacje przy tych remontach torów wdzedzie, na Hallera/Mickiewicza na przykład!??Planetobusy jezdzily nikt inny! W obie strony z częstotliwoscia 3-5 min! Tylko dzieki nim ta komunikacja jakos wygladala!ZKM by nigdy nie stanał na wysokości zadania w takiej podbramkowej sytuacji! Banda idiotów i tyle rządzą naszym krajem za nasza kase!!

    • 0 0

  • jak można się cieszyć, że konkurencji ubywa? (2)

    przecież to paranoja, im większa konkurencja tym lepszy poziom usług, a to że są korki to tego nie przeskoczy ani ZKM ani żaden prywatny a jest to wina urzędników i "ekologów" którzy wolą żeby lasek pochłaniał spaliny z korków zamiast wyciąć troszkę lasu i ułatwić życie, zwiększyć zawdowolenie mieszkańców, co się przekłada na zaoszczedzony ich czas, zmniejszą frustrację, większą efektywność w pracy itp. itd... wydaje się że niewiele taka droga znaczy a jednak znaczy ogromnie dużo dla społeczeństwa...

    • 0 0

    • asd

      Gdyby nie byłoby żadnych protestów mieszkańców pewnej dzielnicy to spacerowa byłaby już dawno 2x2 ....

      • 0 0

    • Oszczędność czasu da tylko transport szynowy.

      I w ogóle ciekawe, gdzie Twoja dwupasmówka miałaby przebiegać przez Oliwę.
      Przez park?

      • 0 0

  • o co chodzi

    Nie kumam faceta-co do tego maja bądź miały korki na ul. Spacerowej??
    Jeśli ktos jeździ komunikacja miejska nie ma innej możłiwości żeby dojechać do Gdańska czy Oliwy jak przez Spacerową, druga sprawa to ,że po Wodnika jeździ teraz 179 to co, on jedzie tylko do Oliwy a klienci jexdzący do Gdańska czy na Chełm nadal jeźdzą 820.
    Nie rozumiem tej sutuacji-teraz z wózkiem bede musiaa sie tłuc dwoma autobusami i pociągiem bądz tramwajem z dwoma przesiadkami

    Zawiezenie lini 820 to wielka strata

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane