• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę koniec planetobusów

Michał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan
28 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bez linii B słaby dojazd do ACK
Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni. Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni.

Po sześciu latach prywatny przewoźnik obsługujący gdańską linię autobusową 820 kończy działalność. W sobotę pomarańczowe planetobusy wyjadą na trasę po raz ostatni. To mocno skomplikuje życie mieszkańcom Osowej.



- Z końcem stycznia kończę działalność przewozową - powiedział Jakub Sachse, prezes spółki Planetobus. - Nie doszło do zapowiadanej w Gdańsku pełnej prywatyzacji rynku. I szybko do niej nie dojdzie. Urzędnicy wolą wspierać własną spółkę przewozową, czyli ZKM. Ten biznes nie ma dla mnie perspektyw. Dlatego kończę z autobusami i skupiam się na równolegle prowadzonej działalności deweloperskiej.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ciągu ostatnich miesięcy Sachse próbował sprzedać linię 820 (Osowa-Ujeścisko), razem z autobusami i kierowcami. Zainteresowany był PKS Gdańsk, ale kilka dni temu wycofał się z negocjacji.

- Koniec linii 820? Jestem w szoku. Byłam stałą klientką "planety" - mówiła nam wczoraj Justyna, studentka z Osowej. - Główną zaletą tej linii było to, że można było nią dojechać bezpośrednio do Wrzeszcza i Śródmieścia. Teraz chyba kupię samochód, bo przesiadki mnie męczą.

Zarząd Transportu Miejskiego o decyzji Sachsego dowiedział się od "Gazety".

- Stawia nas to w bardzo trudnej sytuacji, bo mamy niewiele czasu na dostosowanie naszej oferty do potrzeb mieszkańców Osowej - mówiła Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM.

Od niedzieli Osowa będzie jedyną dużą dzielnicą "górnego tarasu" Gdańska, która nie będzie miała połączenia ani z centrum, ani z Wrzeszczem. Nie wiadomo, czy miasto stworzy nową linię, czy zwiększy częstotliwość tych kursujących obecnie.

- Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej.

Historia Planetobusów to ponad 6 lat. Pierwszy Planetobus (niewielki, 35-miejscowy minibusik) wyjechał na trasę 6 listopada 2002 r. Jakub Sachse stworzył nowe połączenia, bo urzędnicy odmówili wydłużenia miejskich linii autobusowych do wybudowanych przez Sachsego osiedli. Tłumaczyli, że prowadząca tam ul. Wodnika jest dla autobusów ZKM... zbyt dziurawa.

Sachse na dziury się nie oglądał. Rok po pierwszym kursie wydłużył linię 820 do centrum Gdańska, a w 2004 r. autobusy - do Ujeściska. Choć nie korzystał z miejskich dotacji, oferował tańsze bilety niż ZKM.

Kłopoty zaczęły się w 2006 r., kiedy rozpoczął się uciążliwy remont ul. Spacerowej. Autobusy stały w korkach, rozkład jazdy można było wyrzucić do kosza. - Od tego momentu frekwencja zaczęła spadać - mówił Sachse.

Do kłopotów linii 820 przyczyniła się też poprawa oferty miasta. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył bowiem połączenia konkurujące z linią 820 (m.in. linię 179 do Owczarni).
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan

Opinie (312) ponad 10 zablokowanych

  • Osowianie - NIEmądra społeczność

    Nie chcieli rozwiązania z obwodnicą północną, to Planetobus zwątpił przez te korki. Stójcie sobie teraz sami na tej zapyziałej Osowie. Szybszym rozwiązaniem dla Was niedługo będzie miły spacer przez obszar leśniczego ul. Spacerową. Pozdrówcie po drodze ode mnie pana liska i panią sowę. Ja Pozdrawiam Was z centrum (może dzięki temu będzie u nas więcej powietrza).

    • 0 0

  • żałuję bardzo ...

    że nie bedzie już planetobusu ... komunikacja z centrum Gdańska dla mieszkańców Osowy zawsze była problemem, piewsza planeta częściowo złogodziła ten problem, w końcu bez stania na kolejnych przystankach można było dojechać do pracy ... żenujące są te kłótnie o to kto z osowy, kto nie, i że Osowa to wiocha i dobrze nam tak ... każdy płaci (przynajmniej powinien) podatki i chciałby aby miasto dbało o każdego mieszkańca, bez względu czy z ul. grunwaldzkiej, czy z ul. kielnieńskiej ...

    • 0 0

  • W koncu bedzie spokoj z przejezdzajacymi pod oknami planetami!

    • 0 0

  • Linia 820, łącząca dotychczas Osowę z centrum Gdańska i Wrzeszczem, przestaje kursować, dlatego zmieniona zostaje trasa popularnej "betki".

    Zobacz też: internetowa wyszukiwarka połączeń dla Gdańska

    B ma jeździć na Osową od 2 lutego. Autobus w dni powszednie jeździł będzie co pół godziny, zaś w dni wolne od pracy co godzinę. Zmiana trasy ma ułatwić podróż wszystkim, którzy korzystali dotychczas z wycofywanych z użycia Planetobusów.

    Planetobus, czyli linia 820, została wprowadzona przed sześciu laty przez prywatnego przewoźnika - firmę, która budowała osiedla na Osowej. Powodem był brak połączeń dynamicznie rozwijającej się dzielnicy z centrum Gdańska i Wrzeszczem. Ostatni autobus 820 wyjedzie na ulicę w sobotę.

    Dokładny przebieg trasy linii B:
    Orunia (Gościnna) - Trakt św. Wojciecha - Brama Wyżynna - Dworzec Główny - Błędnik - Dąbrowskiego - Powstańców Warszawskich - Beethovena - Trzy Lipy - Rakoczego - Potokowa - Słowackiego - Port Lotniczy - Spadochroniarzy Radiowa - Radarowa - Wodnika - Kielnieńska - Barniewicka - Osowa PKP

    • 0 0

  • Autobus linii B (1)

    Jakim prawem mieszkańcy Oruni Dolnej maja być pozbawieni możliwości dojazdu autobusem B do pracy. 80% pasażerów jeździ codziennie ta linia do Akademii Medycznej, Conradinum i Szpitala Srebrzysko. Pan Lisiecki po raz kolejny swoimi decyzjami pokazuje, że Dyskryminuje mieszkańców Oruni Dolnej. Niech Urzędnicy Dla Osowy otworzą nową linię. Łaski nie robią, a oszczędności niech szukają u siebie w Urzędzie.

    • 0 0

    • Ciekawy jestem, czy Lisicki pomyślał, że ludzie na starą trasę B powykupywali już bilety miesięczne.

      Ciekawy też jestem, czy w 2 dni ZTM upora się z rozwieszaniem rozkadów.

      • 0 0

  • B po nowj trasie od 2 lutego.

    Drobna uwaga do ZTM. Skoro już zdecydowaliście, że likwidujecie linię B w jej dotychczasowym kształcie, to proponuję zmianę oznakowania nowej linii na inną niż B np L lub F. Taka zmiana oznakowania linii zapewni mniej konfliktów od dnia 2 lutego. Przyzwyczajeni pasażerowie do dotychczasowego przebiegu tej linii jeszcze bardzo długo będą wsiadali do B tak jakby jezdziła ona po starej trasie i konflikty na linii kierowca- pasażer gotowe.Do tego doliczyć stracony czas na powrót pasażera na zamierzony kierunek jazdy to ogromne utrudnienie. Jak na przystanek podjedzie autobus o innym oznakowaniu to się przynajmniej spyta czy dojedzie tam gdzie zamierz czy nie i to ograniczy powody do zdenerwowania i nikomu potrzebnej straty czasu. Co do samej nowej trasy będzie ona miała i zwolenników i przeciwników, ale prawdę powiedziawszy nic ona nie daje tym co chcą dalej jezdzić po trasie 820 ale za to zbiera wygodne połączenia linią B. Ponownie praktyka i dobro przegrywa z ekonomią.

    • 0 0

  • B-rzadziej niż dotychczas

    Teraz dojazd z centrum na lotniska to był horror.Czy miasto chce zupełnie wykończyć Rębiechowo.
    Gfdynio! Buduj szybko swoje lotnisko.Dla Gdańszczan też będzie wygodniej.
    Ja mieszkam na Chełmie i też chcę mieć bezpośrednie połączenie z innymi dzielnicami,a nie mam.Dlaczego? Nawet do dworca muszę jechać z przesiadką.

    • 0 0

  • A wogóle czemu Osowa to jest Gdańsk?

    A np. Kowale. które leżą jeszcze przed obwodnicą to już gm. Kolbudy?

    • 0 0

  • Panie Prezydencie!!!

    Gratulacje z powodu likwidacji dotychczasowej trasy linii B.. Teraz my NIEPEŁNOSPRAWNI PORUSZAJĄCY się na wózkach nie będziemy mogli dostać sie do lekarza w Akademii Medycznej. Miasto przez tyle lat nie zadbało o to by wybudować windy aby niepełnosprawni mogli sie dostać do tramwaju PANIE PREZYDENCIE W GDAńSKU NIESTETY żYJA OSOBY PORUSZAJąCE SIE NA WóZKACH. kTóRYM MIASTO NIE MOżE UTRUDNIAć W DOSTANIU SIE DO LEKARZY. A MOżE BEDZIE pAN NAS WOZIł SWOIM SAMOCHODEM???

    • 0 0

  • Beznadziejna komunikacja miejska w Gdansku to zasluga włodarzy. Nie należy kłócić się między sobą, ale uzmysłowić rządzącym, ze zostali przez nas wybrani. I ich zdaniem jest tak zorganizować komunikację, aby działała prawidłowo (patrz inne miasta: Warszawa, Poznan itd)

    Ja zimą jezdze autem, latem rowerem, na autobusy/tramwaje w ogole nie licze, bo nie mam czasu 5 razy sie przesiadac, aby dojechac gdziekoliwek w Gdansku.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane