• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę koniec planetobusów

Michał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan
28 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bez linii B słaby dojazd do ACK
Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni. Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni.

Po sześciu latach prywatny przewoźnik obsługujący gdańską linię autobusową 820 kończy działalność. W sobotę pomarańczowe planetobusy wyjadą na trasę po raz ostatni. To mocno skomplikuje życie mieszkańcom Osowej.



- Z końcem stycznia kończę działalność przewozową - powiedział Jakub Sachse, prezes spółki Planetobus. - Nie doszło do zapowiadanej w Gdańsku pełnej prywatyzacji rynku. I szybko do niej nie dojdzie. Urzędnicy wolą wspierać własną spółkę przewozową, czyli ZKM. Ten biznes nie ma dla mnie perspektyw. Dlatego kończę z autobusami i skupiam się na równolegle prowadzonej działalności deweloperskiej.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ciągu ostatnich miesięcy Sachse próbował sprzedać linię 820 (Osowa-Ujeścisko), razem z autobusami i kierowcami. Zainteresowany był PKS Gdańsk, ale kilka dni temu wycofał się z negocjacji.

- Koniec linii 820? Jestem w szoku. Byłam stałą klientką "planety" - mówiła nam wczoraj Justyna, studentka z Osowej. - Główną zaletą tej linii było to, że można było nią dojechać bezpośrednio do Wrzeszcza i Śródmieścia. Teraz chyba kupię samochód, bo przesiadki mnie męczą.

Zarząd Transportu Miejskiego o decyzji Sachsego dowiedział się od "Gazety".

- Stawia nas to w bardzo trudnej sytuacji, bo mamy niewiele czasu na dostosowanie naszej oferty do potrzeb mieszkańców Osowej - mówiła Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM.

Od niedzieli Osowa będzie jedyną dużą dzielnicą "górnego tarasu" Gdańska, która nie będzie miała połączenia ani z centrum, ani z Wrzeszczem. Nie wiadomo, czy miasto stworzy nową linię, czy zwiększy częstotliwość tych kursujących obecnie.

- Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej.

Historia Planetobusów to ponad 6 lat. Pierwszy Planetobus (niewielki, 35-miejscowy minibusik) wyjechał na trasę 6 listopada 2002 r. Jakub Sachse stworzył nowe połączenia, bo urzędnicy odmówili wydłużenia miejskich linii autobusowych do wybudowanych przez Sachsego osiedli. Tłumaczyli, że prowadząca tam ul. Wodnika jest dla autobusów ZKM... zbyt dziurawa.

Sachse na dziury się nie oglądał. Rok po pierwszym kursie wydłużył linię 820 do centrum Gdańska, a w 2004 r. autobusy - do Ujeściska. Choć nie korzystał z miejskich dotacji, oferował tańsze bilety niż ZKM.

Kłopoty zaczęły się w 2006 r., kiedy rozpoczął się uciążliwy remont ul. Spacerowej. Autobusy stały w korkach, rozkład jazdy można było wyrzucić do kosza. - Od tego momentu frekwencja zaczęła spadać - mówił Sachse.

Do kłopotów linii 820 przyczyniła się też poprawa oferty miasta. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył bowiem połączenia konkurujące z linią 820 (m.in. linię 179 do Owczarni).
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan

Opinie (312) ponad 10 zablokowanych

  • B MUSI ZOSTAĆ

    Autobus B musi zostać jak jest ,a nie jednemu zabrać a drugiemu dac nie zgadzam się

    • 0 0

  • bardzo sie ciesze bardzo !!! przynajmniej jak jade tramwajem nie musze oglądać tych pomarańczy

    • 0 0

  • A ja widziałem pełno zaparkowanych planetobusów w jakimś zakładzie, jaby mechanicznym na Marynarki Polskiej przy Zieloym (1)

    Trójkącie. Może ktoś wie, co one tam robiły i czy ma to z czymś związek?

    • 0 0

    • zajezdnia

      tam jest zajezdnia

      • 0 0

  • 820 (1)

    nie mogę w to uwierzyć, a co z mieszkańcami Ujeściska?? mamy tylko jeden autobus 118 , który zawsze jest przepełniony, no i 164 oraz 174 ale one jeżdżą tak rzadko, że szkoda gadać. 820 to była alternatywa i bezpośredni autobus . Nie mogę się nadziwić jak to możliwe, budują osiedla w których mieszka coraz więcej ludzi a autobusów jak na lekarstwo i jak tu nie ma być korków, wszyscy sobie kupmy auta i Gdańsk to będzie już w ogóle jeden wielki korek. Ludzie ręce opadają !!!

    • 0 0

    • popieram

      ...nie mogę w to uwierzyc też!Własnie co z mieszkańcami Ujeściska...?To było swietne połaczenie i swietne rozwiązanie dla naprawdę wielu osób...!!!

      • 0 0

  • Potrzebna ZKM nowa linia trasą 820 (6)

    Planetobusem jeżdziliśmy codziennie z Chełmu do Wrzeszcza i co teraz ????

    Obecnie ZkM z Chełmu to kontynacja eksperymentu, jazda z przesiadkami do Wrzeszcza .

    ZTM ,ZKM Prosimy o uruchomienie linni trasą 820.

    Zmiana B to nieporozumienie.
    Obecna C nie załatwia sprawy (remont Łostowickiej, Korki Słowackiego, nie jedzie Al. Zwycięstwa i Grunwaldzką)

    Brak Linii Ujeścisko, Sródmieście, Wrzeszcz, Oliwa, Osowa
    Brak bezpośrednich linii z Chełmu do innych dzielnic .

    • 0 0

    • to zjedz do gdańska tramwajem i sie przesiadz pod dworcem

      .

      • 0 0

    • Planetobus był dobry bo: (2)

      1.Dobre połączenie bez przesiadek
      2.Tanie bilety relatywnie do zKM
      3.Taryfa strefowa
      4.Brak złodziejskiej taryfy czasowej
      5.Kultura kierowców
      6.Czystość pojazdów
      7.Brak bandytów z "Renomy"
      Wolał bym jeżdzic rowerem 20 km dziennie do roboty niż śmierdzacym i złodziejskim oraz bandyckim zKM

      CBA powinna zając się Adamowiczem i resztą "lodziarzy"

      • 0 0

      • KSW - ile Ci zapłacili za ten komentarz (1)

        Skoro Planetobus był taki wspaniały dlaczego zlikwidował połaczenia linii 825, 828, 855 ?
        Dlaczego mieszkańcy nie korzystali z tych linii?

        Planetobus to:
        1. Stare zdezelowane autobusy
        2. Kierowcy których nie chciał zatrudnic żaden inny przewoźnik nawet PKS Gdańsk
        3. Atrakcyjna stawka aż 9 zł za godzinę
        4. Brut w autobusach - nawet nie zdjęli zagranicznych napisów.
        5. Nie wykonywane kursy wieczorne.

        • 0 0

        • Dali nowe mieszkanie z garażem i Mercedesa CLS 500

          Co się tak głupio pytasz??? Ta linia była bardzo fajna i funkcjonalna relatywnie tania. Taryfa strefowa była też korzytsna. Mówię tu jako pasażer którzy wolał pojechac z Oswej do Gdańska Planetobusem niż samochodem bo to było wygodne.

          powiedz mi ile ZTM z Renoma zaplacili ci za twoje uwagi poza tym jak do mnie się zwracasz to podpisz się bo nie wiem czy mówię do "kogoś" czy do "czegoś"

          • 0 0

    • B

      Początek na Oruni Górnej, lub nie które kursy poranne zamiast 254 lub 154 jako B, jednym autobusem do Wrzeszcza!

      • 0 0

    • A 162 i 262.? ;>> No i C.? W sumie faktycznie stoi w korkach, ale bez przesady, nie zrobią jeszcze linii przez główny do wrzeszcza, bo po prostu będzie zbyt dużo linii, w końcu ludzie by chcieli, żeby w każdym kierunku dało się jechać jednym autobusem i co by wtedy było.? Masa linii, a autobusy by normalnie puste jeździły, sądzę że jedna przesiadka to aż tak człowiekowi nie zaszkodzi.. tym bardziej jak nie musi wcale długo czekać.

      • 0 0

  • Bzdura (1)

    Co oni gadają, że frekwencja zaczęła spadać. Moja siostra regularnie jeździ 820 i przyznała, że frekwencja może nie jest większa niż była, ale na pewno nie spadła. Zresztą wystarczy się przejechać 820, żeby się przekonać. Nie bardzo rozumiem jaki jest rzeczywisty powód zamknięcia linii, ale na pewno nie jest to jej nierentowność.

    • 0 0

    • masz racje

      Faktycznie frekfencja nie spadła. Trzy osoby w całym autobusie i to jeszcze w wersji mini to przecież wielki tłok !!!

      • 0 0

  • indolencja ZTM (1)

    To ze Planetobusy maja zaprzestac kursowac wiadomo bylo od dawna a teraz raptem ZTM oglasza wszem i wobec ze czuje sie zaskoczone ta decyzja nie dosc ze wykazuje sie indolencja to jeszcze puszcza w eter klamstwa

    • 0 0

    • Tak jest to prawda

      • 0 0

  • A dzieci? (6)

    Planetobus dowoził dziesiątki uczniów do gimnazjum i szkoły podstawowej. Teraz brak jakiejkolwiek alternatywy. Dla części dzieci oznacza to nawet 2-3 km na piechotę. Czy to aby na pewno jest jeszcze miasto Gdańsk Panie Adamowicz?

    • 0 0

    • asd (3)

      Nic się nie stanie dzieciom jak się przejdą trochę do szkoły ... kiedyś nie było planetobusu i jakoś ,,biedne'' dzieci chodziły do szkoły.

      • 0 0

      • Kiedyś nie było samochodów i autobusów, ba nawet szkoły nie było. Może warto powrócić do tych czasów, nieprawdaż?

        • 0 0

      • Zacofane barany/ice nie powiiny się wypowiadać

        • 0 0

      • pewno, 3 km z pelnym plecakiem na przelaj przez blotniste osiedle o 7 rano.. na wsi sa gimbusy, a tutaj 10 tys osiedle, ktore sie ciagle rozbudowuje bez autobusu, bez dróg.. PARANOJA i jak to w naszym kochanym kraju - wszystko robione bez glowy!

        • 0 0

    • na wsi chodzą 15 km do szkoły i jakoś im świat się nie wali na głowę (1)

      leniuchy z was... osowiaki

      • 0 0

      • Są też miejsca na świecie, gdzie wogóle nie chodzą, bo mają za daleko, ale do czego zmierzamy?

        • 0 0

  • To są istne jaja i granda!!! (8)

    O likwidacji linii 820 słyszałem już w2008 roku i to nie w grudniu a pierwsze informacje dochodziły do mnie już w okolicach lipca!!! Pan Sachse usiłował sprzedać linię z kierowcami PKS-owi a ten się wypiął. Bo miał racje- od tworzenia linii komunikacyjnych jest ZTM. Dlaczego PKS miałby tworzyć w pełni komercyjną linię która generowała by mu straty. Niech ZTM nie chowa głowy w piach i nie udaje strusia , że o niczym nie wiedział! Wiedzieli o likwidacji linii 820 ale mają węża w kieszeni i muszą oszczędzać, a jak wygląda oszczędna komunikacja to widzimy na co dzień. Przypomnijcie sobie lata 80-te jak wyglądała komunikacja w Gdańsku. Wtedy tramwajami i autobusami jezdziło bardzo dużo ludzi ale też autobusów i tramwajów było znacznie więcej bo komuniści nie oszczędzali na komunikacji. Jak się chce mieć dobrą komunikację to trzeba inwestować w nią duże pieniądze , bo dobre musi kosztować a tandetę można oferować za małe pieniądze. Po naukę organizacji komunikacji szanowne grono z ZTM-u powinno udać się do sąsiada za miedzę.

    • 0 0

    • (5)

      Z uwagami Panie Szofer to proszę do Prezydenta i Rady Miejskiej. ZTM zleca jeżdżenie na tyle często, na ile starczy mu pieniędzy. A że tych pieniędzy jest za mało, a dla wierchuszki ważniejsze jest bzdurna linia 100 dla emerytów jeżdżących do Akademii Medycznej... Wnioski każdy wyciągnąć może sam.

      • 0 0

      • Po co dyskutujesz z tym ZKM-owcem (2)

        Czuć go na milę. Zwłaszcza te wspominki o starych dobrych czasach zdradzają związkowca. To że ludzie w latach 80-tych jeździli komunikacją miesjką wynikało z prostego faktu - nie mieli samochodów misiu, a nie dlatego, że komuniści nie żałowali kasy. Mam ci przypomnieć czym nas woziliście w latach 80-tych? Te syfiaste przemrożone ikarusy i wiecznie niedomykające się 105-tki. Zamiast szyb sklejka. Tramwaj wyjeżdżający z Wita Stosza rozpieprzał sięn już na Wojska Polskiego. Ja pamiętam więc się uprzejmie przymknij.
        Gdyby Budyń miał jaja i podzielil ZKM nie byłoby dzisiaj problemu. Ale położyli się przed związkowcami i zapewnili im na 8 lat pozycję monopolisty w Gdańsku. Teraz tłumaczą to koniecznością realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej i docelowo chęcią prywatyzacji przewoźnika komunalnego. He he już to widzę tę prywatyzację.
        Zresztą projekt unijny można był z powodzeniem realizować w podzielonym ZKM-ie. Było wydzielić tramwaje i dwie firmy autobusowe i byłoby po problemie.
        Gdyby od początku postawiono w Gdańsku na konkurencję Sachse odnalazłby się jako jeden z przewoźników w systemie ogranizowanym przez ZTM. I nie obchodziłyby go wtedy opóźnienia. Miłaby płaceone za wykonane kilometry - a o opóźnienia i wpływy z biletów martwiłby się ZTM. Musiłaby się namęczyć by tak ułożyć rozkład na czas remontu Spacerowej żeby ludzie się nie wnerwiali i nie przesiedli do samochodów.

        • 0 0

        • Za to w Gdyni masz nowoczesny tabor :D (1)

          Pseudo konkurencja w Gdyni - przetargi na 1 lub 2 brygady a maksymalnie 2 lata.
          Panie profesorze Wyszomirski - proszę o prawdziwą konkurencje w Gdyni - pakiety na 20 autobusów na conajmniej 8 lat a nie pseudo przetargi gdzie Gryf podstawia autobusy rocznik 1996.
          Przewoźnicy komunalni w Gdyni jezdzą trupami a stanowia oni 3/4 rynku komunikacyjnego.
          Jest 60 Jelczy 122 MB do wymiany nie mówiąc już o trolejbusach.
          Dlaczego Pan Sachse nie uruchomił bezposredniego połaczenia Osowa - Sopot Gdynia?

          • 0 0

          • A u was biją murzynów

            Piszemy tu na razie o Gdańsku związkowy funkcjonariuszu. Nie masz odwagi nawet wymyślić sobie nicka anonimowy działaczu? Służę uprzejmie - "cykor związkowy" będzie odpowiednie.
            Poczytaj sobie opinie o usługach Pana Sachse. Woził ludzi nienajnowszymi autobusami, a i tak wyrobił sobie markę. Jak jest kojarzona marka ZKM Gdańsk możemy zaraz sprawdzić na forum. Mały test skojarzeń - podaj pierwsze słowo które ci przychodzi na myśl gdy powiem ZKM Gdańsk. Obstawiam, że 50% to będą wyrażenia niecenzuralne. I to by było na tyle związkowa pokrako.

            • 0 0

      • ANT ESI (1)

        A Ty masz wszystkich w rodzinie i aby napewno mózg czy może g... pod kopułą.

        • 0 0

        • ESI ma 100% rację

          a Ty, jaki taki, na pewno powinieneś poprawić znajomość pisowni i nieco poczytać przepisy prawa ;P

          • 0 0

    • do szofer (1)

      "bo komuniści nie oszczędzali na komunikacji"

      Ale jak czytam Twoją wypowiedź to dochodzę do wniosku, że oszczędzali na oświacie, czego jesteś najlepszym przykładem. Naprawdę nie słyszałeś nigdy o "dodrukowywaniu" pieniądza w okresie PRL?

      • 0 0

      • xxxx

        Ty,, "Stary rocznik" chyba masz 12 lat. Zakaz dostepu takim do netu!!

        • 0 0

  • jakies dwa tygodnie temu pytalem czy nie szukaja kanarow do pracy

    a facet do mnie ze nie bo firmę likwiduje

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane