• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę koniec planetobusów

Michał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan
28 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bez linii B słaby dojazd do ACK
Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni. Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni.

Po sześciu latach prywatny przewoźnik obsługujący gdańską linię autobusową 820 kończy działalność. W sobotę pomarańczowe planetobusy wyjadą na trasę po raz ostatni. To mocno skomplikuje życie mieszkańcom Osowej.



- Z końcem stycznia kończę działalność przewozową - powiedział Jakub Sachse, prezes spółki Planetobus. - Nie doszło do zapowiadanej w Gdańsku pełnej prywatyzacji rynku. I szybko do niej nie dojdzie. Urzędnicy wolą wspierać własną spółkę przewozową, czyli ZKM. Ten biznes nie ma dla mnie perspektyw. Dlatego kończę z autobusami i skupiam się na równolegle prowadzonej działalności deweloperskiej.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ciągu ostatnich miesięcy Sachse próbował sprzedać linię 820 (Osowa-Ujeścisko), razem z autobusami i kierowcami. Zainteresowany był PKS Gdańsk, ale kilka dni temu wycofał się z negocjacji.

- Koniec linii 820? Jestem w szoku. Byłam stałą klientką "planety" - mówiła nam wczoraj Justyna, studentka z Osowej. - Główną zaletą tej linii było to, że można było nią dojechać bezpośrednio do Wrzeszcza i Śródmieścia. Teraz chyba kupię samochód, bo przesiadki mnie męczą.

Zarząd Transportu Miejskiego o decyzji Sachsego dowiedział się od "Gazety".

- Stawia nas to w bardzo trudnej sytuacji, bo mamy niewiele czasu na dostosowanie naszej oferty do potrzeb mieszkańców Osowej - mówiła Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM.

Od niedzieli Osowa będzie jedyną dużą dzielnicą "górnego tarasu" Gdańska, która nie będzie miała połączenia ani z centrum, ani z Wrzeszczem. Nie wiadomo, czy miasto stworzy nową linię, czy zwiększy częstotliwość tych kursujących obecnie.

- Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej.

Historia Planetobusów to ponad 6 lat. Pierwszy Planetobus (niewielki, 35-miejscowy minibusik) wyjechał na trasę 6 listopada 2002 r. Jakub Sachse stworzył nowe połączenia, bo urzędnicy odmówili wydłużenia miejskich linii autobusowych do wybudowanych przez Sachsego osiedli. Tłumaczyli, że prowadząca tam ul. Wodnika jest dla autobusów ZKM... zbyt dziurawa.

Sachse na dziury się nie oglądał. Rok po pierwszym kursie wydłużył linię 820 do centrum Gdańska, a w 2004 r. autobusy - do Ujeściska. Choć nie korzystał z miejskich dotacji, oferował tańsze bilety niż ZKM.

Kłopoty zaczęły się w 2006 r., kiedy rozpoczął się uciążliwy remont ul. Spacerowej. Autobusy stały w korkach, rozkład jazdy można było wyrzucić do kosza. - Od tego momentu frekwencja zaczęła spadać - mówił Sachse.

Do kłopotów linii 820 przyczyniła się też poprawa oferty miasta. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył bowiem połączenia konkurujące z linią 820 (m.in. linię 179 do Owczarni).
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan

Opinie (312) ponad 10 zablokowanych

  • Do ESI

    ZTM jest jednostką budżetową miasta przez miasto powołaną i na zlecenie miasta organizuje komunikację w mieście i moja uwaga nie jest skierowana wyłącznie do ZTM-u- bo tak krawiec kraje jak mu materiału staje. Co do linii 100 jest ona potrzebna ale nie w tej wersji przebiegu trasy co ostatnio proponowana . Efektem tak przeprowadzonej linii będzie słaba rentowność tej linii. Tworzenie nowego węzła przesiadkowego na przystanku SKM Politechnika jest bez sensu z kilku powodów. Po pierwsze Al. Hallera jest już i tak zatkana u zbiegu z Al. Zwycięstwa. Po drugie nie wszyscy dojeżdżający do akademii medycznej są pasażerami SKM. W tym przypadku jest potrzebna linia z centrum Gdańska lub z centrum Wrzeszcza. Wiem że jest to trudne zadanie ale wykonalne.

    • 0 0

  • już widzę jak miasto myśli nad naszymi potrzebami

    Mówi się, że Osowa to dzielnica bogatych ludzi, którzy płacą najwięcej podatków, a najmniej z tego mają. Nie jeździłam planetobusem od dawna, ale był jakąś opcją. Już widzę, jak miasto puszcza do nas autobus.

    • 0 0

  • anty adamowicz

    Dla p. Adamowicza Osowa to nie jest Gdańsk, może chciałby oddać ją Gdyni??? bo sam nie interesuje się nią w ogóle. Od początku kosmetyki Spacerowej było widać zaangażowanie tego pana w rozwiązywanie problemów komunikacji. Nawet rowerem nie można dojechać bo ścieżka wzdłuż Spacerowej kończy się w 1/2 drogi. To samo sprawa z real'em (daw. geant)- niewyegzekfowany zgodnie z umową bezpośred. dojazd do obwodnicy. Same porażki. To uświęcone 10-lecie prezydentury to jakiś absurd. Czapka rajcy mu na oczy spadła na nosie się zatrzymała zadartym...

    • 0 0

  • Do Monopol stop.

    Co do twojej wypowiedzi to w wielu punktach jest moja zgoda i to w 100%!!! Błędem było 8 lat temu pozostawienie ZKM-u w całości. Co do Ikarusów i 105-tek to niestety na tamte czasy właśnie one postawiły komunikację na nogi w Gdańsku . Lepszych autobusów w tym czasie nikt w Polsce nie mógł kupić. Albo komunistyczne Ikarusy abo właściwie nic taka była rzeczywistość. Ale ilość tych autobusów i tramwajów była taka że można było w szczytach wysyłać jeszcze dodatkowe kursy na przeciążonych liniach. Wtedy władze nie proponowały społeczeństwu - przesiądzcie się na komunikację zbiorową- tak jak teraz i masz problem przyjedzie czy nie przyjedzie . I do tego częstotliwość na niektórych liniach powala co 30 lub nawet co 60 minut.Te fakty naprawdę zachęcają do korzystania z komunikacji zbiorowej.

    • 0 0

  • od B trzymajcie rece z daleka, a ten autobus powinien jezdzic co 10 min

    a nie co 40, to swiadczy o tym jak beznadziejnie dziala komunikacja miejska w Gdańsku, a o oszolomie Lisickim lepiej nie wspominac,

    • 0 0

  • A autobusy były nowoczesne , klimatyzowane , kierowcy z odzysku z ZKM....raj na ziemii

    • 0 0

  • Autobusy z Planetobusa to chyba pamiętają kanclerza Adenauera...

    • 0 0

  • Wyborcza a rzetelność dziennikarska (2)

    Widzę że do napisania takiego artykułu potrzeba było aż 3 dziennikarzy !
    Artykuł nie rzetelny jak zawsze ze strony Wyborczej.

    Zastanawia mnie dlaczego Panowie nie napisali jak ZKM Gdynia pożegnał się z Planetobusem - wszyscy wiemy jaka to firma, nikt nie chciał u Pana Sachse pracować, w jakim stanie był jego tabor.
    O Pana nie wykonywanych kursach na liniach "za tramwaje" wszyscy wiemy - jak Pan kazał swoim pracownikom oszukiwać.

    Panie Saschse - tonący brzytwy się trzyma, po raz kolejny pokazuje Pan jaki reprezentuje Pan poziom.
    Rynek transportu miejskiego to rynek otwarty dla uczciwych firm - jeżeli chce Pan dalej działać w tej branży to niech Pan konkuruje w Gdyni.

    • 0 0

    • Sachse nie wygrał przetargu i teraz płacze (1)

      Planetobus przegrał przetarg organizowany przez ZTM Gdańsk i teraz płacze że jaki to on biedny jest.
      Panie Sachse - kup Pan NOWE autobusy i startuj do przetargu w Gdyni - ma Pan okazję - a te mercedesy 0305 niech odda Pan do muzeum motoryzacji.

      • 0 0

      • w takim razie kto ten przetarg wygrał?

        • 0 0

  • Dżizas (1)

    Jak się cieszę, że mam już samochód i prawko.

    A dla Adamowicza mamy kolejnych wyborców, którzy chętnie wezmą udział w referendum dotyczącym odwołania władz miasta, jak tylko ktoś się wystarczająco wkurzy i je zorganizuje.

    • 0 0

    • cześć adaś sam se piszesz komenty głupku jeden.

      • 0 0

  • (4)

    Ręce precz od B!!! Obecna trasa jest idealna. Błagam nic nie zmieniajcie ;(

    • 0 0

    • Dziekuje stoje w korku na Słowackiego :/ (3)

      • 0 0

      • Trasa B (2)

        Jak dla mnie to obecna trasa jest właściwa,
        Ale kto wysiada na Oruni Gościnna??
        Puścić B na Orunię Górną! Od razu więcej ludzi będzie jeździć!

        • 0 0

        • Nosz kurna (1)

          drugi raz piszę jełopie, że wiele osób wysiada na przystanku Gościnna. Jak dalej niż do Sandomierskiej nie jeździsz (na Oruni Górnej mieszkasz więc nie wiesz), to nie widzisz ile ludzi tam wysiada. I tak już na linii B jeździ wiele osób.

          • 0 0

          • Oj chyba nie widziałeś tłumów

            Większych tłumów niż w 154 lub 254 chyba nie ma, no może 199. Więc nie wciskaj mi że tyle luda na Gościnna jeździ!Siur okej.
            Może nie widze ile ludzi tam wysiada, ale pod LOTem jak B podjeżdża to zawsze powietrze i pare ludków wiezie, takie ilości ludzi co na Górną jedzie w B w zyciu nie widzialam

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane