• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

WSA: organizacja ruchu w Śródmieściu Gdańska niezgodna z prawem

Maciej Korolczuk
27 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego organizacja ruchu, jaka obowiązywała w Śródmieściu Gdańska od wiosny 2017 r. była wadliwa prawnie. Decyzja prezydenta o jej ustanowieniu została uchylona. Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego organizacja ruchu, jaka obowiązywała w Śródmieściu Gdańska od wiosny 2017 r. była wadliwa prawnie. Decyzja prezydenta o jej ustanowieniu została uchylona.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku stwierdził nieważność organizacji ruchu na Głównym Mieście wprowadzonej wiosną ubiegłego roku. Miasto ograniczyło wówczas wjazd do ścisłego centrum samochodom ciężarowym i pojazdom wolnobieżnym, tzw. meleksom. Wyrok nie jest prawomocny, a drogowcy czekają z reakcją na jego uzasadnienie.



Jakie pojazdy nie powinny mieć możliwości wjazdu do ścisłego centrum Gdańska?

Zmiany organizacji ruchu w Śródmieściu Gdańska weszły w życie w kwietniu 2017 r. Zgodnie z nowymi przepisami na teren Głównego Miasta mogą wjeżdżać jedynie pojazdy ciężarowe o masie poniżej 12 ton w godzinach 21-10, a na niektóre ulice pojazdy budów posiadających identyfikatory Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Całkowity zakaz wjazdu obejmuje pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton, ciągniki rolnicze, TIR-y, pojazdy specjalne o masie przekraczającej 3 tony oraz pojazdy wolnobieżne.

Nowa organizacja wynikała z polityki władz miasta, które konsekwentnie ograniczają wjazd pojazdów do ścisłego centrum. Znaki B5, jakie stanęły na wjeździe do Strefy Ograniczonej Dostępności miały jednak uderzyć głównie w firmy meleksowe, z usług których miasto nie jest zadowolone.

Jak się można było spodziewać, nowe przepisy nie przypadły do gustu prywatnym przewoźnikom. Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Ten właśnie wydał wyrok (nieprawomocny), w którym stwierdził nieważność zaskarżonego aktu prezydenta Gdańska z kwietnia 2017 r. i zasądził na rzecz skarżących zwrot kosztów postępowania sądowego.

Co na to Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, odpowiadający za projekt i wdrożenie nowej organizacji ruchu?

- Wyrok nie jest prawomocny. Czekamy na jego pisemne uzasadnienie. Wówczas zapadnie decyzja, czy wniesiemy skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Pewne jest, że do momentu rozpatrzenia sprawy przez NSA będzie obowiązywała organizacja ruchu zakładająca zakaz wjazdu na teren Głównego Miasta pojazdów ciężarowych w tym pojazdów wolnobieżnych (typu meleks).

- Sąd wskazał, że nowy projekt organizacji ruchu nie posiadał dostatecznie pogłębionej analizy wpływu na bezpieczeństwo ruchu. Nie wykluczamy, że wykonamy taką analizę uwzględniając uwagi WSA - dodaje Kiljan.
Jak mówią urzędnicy, wyrok sądu nie będzie miał raczej wpływu na kolejne zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu Gdańska. W styczniu, tuż przed upływem ważności tzw. wjazdówek na obszar Strefy Ograniczonej Dostępności, urzędnicy ogłosili, że identyfikatory automatycznie zostają przedłużone do końca czerwca.

Jak czytamy w informacji prasowej "Prace nad nowymi zasadami trwają. Wprowadzone zostaną od 1 lipca. Zmiany na pewno nie będą dotyczyły mieszkańców SOD. Celem wypracowania i wprowadzenia nowych zasad jest zmniejszenie, w stosunku do obecnej, liczby pojazdów uprawnionych do wjazdu w obszar strefy".

- Będziemy kontynuować ograniczanie ruchu kołowego, w tym pojazdów wolnobieżnych, w obszarze GM. Od kilku lat konsekwentnie podejmowane są działania, aby zminimalizować ruch w ścisłym centrum i obszar ten uczynić przyjazny pieszym - kończy Kiljan.
Biorąc pod uwagę determinację właścicieli firm meleksowych ciąg dalszy z pewnością nastąpi.

Opinie (160) 6 zablokowanych

  • odśnież chodniki na Grunwaldzkiej zamiast ścieżek rowerowych

    miernoto z zdiz

    • 2 2

  • Meleksy

    Ci meleksiarze nie potrafią jeździć. Nie patrzą na pieszych

    • 3 3

  • Szkoda tylko,że miasto

    nie tyle walczy z meleksami, co chciałoby przejąć przewozy turystyczne po starym mieście dla siebie i ziomków, którzy mają eygrać stosowny przetarg. Specyficzna budyniowa wolnorynkowość:)

    • 2 1

  • Wjazd dla każdego, parkingi wysoko płatne.

    Ci, którzy są za całkowitym zakazem wjazdu powinni się nieco zastanowić. Jeśli zakaz ma być całkowity, powinno dotyczyć to wszystkich, nawet mieszkańców. Osobiście jestem za umożliwieniem wjazdu każdemu, aczkolwiek parkowanie w ścisłym centrum powinno być kilkukrotnie droższe, np 5 zł za 30 min. Problem rozwiązałby się sam. Nie było by problemu z dojazdem na pocztę i do kilku instytucji znajdujących się akurat w ścisłym centrum czy z odwiezieniem kogokolwiek.

    • 1 0

  • Odpowiedzialność karna za decyzję z naruszeniem prawa...

    Ktoś, kto ma obowiązek działać na podstawie i w granicach prawa wydając decyzje z naruszeniem prawa, mając do dyspozycji sztab prawników powinien ponieść odpowiedzialność karną i pokryć wyrządzone szkody.

    • 1 0

  • Jak wiele rzeczy np. progi zwalniajace przy przejściach

    widać gdańsk lubi robić rzeczy nielegalne

    • 4 0

  • trzeci swiat!

    Przez samochody traci turystyka, a co za tym idzie finansowo całe miasto!

    • 0 1

  • Wyrzucić wszystkie samochody z centrum (1)

    • 0 2

    • Jak się nie podoba to zamieszkaj poza centrum. Albo umrzyj!!!

      • 0 0

  • gdańsk mieszkaniec się nie liczy

    Gdańsk to jeden wielki parking dla cwaniaków którzy najlepiej parkowaliby w drzwiach do restauracji lub na hali targowej.
    mieszkaniec dla władz miasta liczy się tylko wtedy kiedy oczekuje poparcia w wyborach .
    podwale staromiejskie żeby do jechać po pracy do domu to horror.

    • 0 1

  • Adamek pijawka

    Niszczenie przedsiębiorczości przed urząd po co więc były szkolenia dofinansowane przez Unię. Urząd to pralnia pieniędzy. Urząd prowadzi walkę bo chcą przejąć interesy obywateli.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane