• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o gazoport w Gdańsku

Mikołaj Chrzan
20 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pływający gazoport mógłby powstać w Porcie Północnym w Gdańsku. Byłby dwukrotnie tańszy niż budowa klasycznego portu w Świnoujściu. Pływający gazoport mógłby powstać w Porcie Północnym w Gdańsku. Byłby dwukrotnie tańszy niż budowa klasycznego portu w Świnoujściu.
Gazoport w Świnoujściu będzie co najmniej dwa razy droższy niż w Gdańsku. Portowe lobby z Pomorza opracowało znacznie tańszą koncepcję - pływającego terminalu w Porcie Północnym

W grudniu 2006 r. zapadła decyzja: terminal do przeładunku gazu ziemnego powstanie w porcie w Świnoujściu. Utratę wartej kilkaset milionów euro inwestycji na Pomorzu przyjęto z niedowierzaniem. Powodem zdziwienia było m.in. to, że w Gdańsku do budowy gazoportu planowano wykorzystać gotową infrastrukturą Portu Północnego. Wariant ze Świnoujściem wydawał się dużo droższy, bo tory wodne, nabrzeża i falochrony trzeba tam wybudować od podstaw.

Rafał Wiechecki, były już minister gospodarki morskiej ze Szczecina (LPR) bagatelizował tę sprawę. Niezbędne w Świnoujściu falochrony wycenił na ok. 150 mln euro (ok. 600 mln zł) i planował, że budowę ich niemal w całości sfinansuje UE.

Wiechecki grubo się pomylił - ostatnie analizy wykazały, że falochron ma kosztować aż 1,2 miliarda złotych! To więcej niż wyceniany na miliard złotych gdański stadion Baltic Arena, którego finansowanie wciąż stoi pod znakiem zapytania.

Tak wielkich kwot na budowę falochronu w funduszach unijnych nie ma. To jednak nie okazało się przeszkodą - tydzień temu rząd podjął decyzję, że inwestycja sfinansowana zostanie z budżetu państwa. A na wydatkach na falochron się nie skończy, bo budowa samego terminalu gazowego ma pochłonąć kolejne 1,6 mld zł.

Oficjalnie nikt decyzji o wyborze Świnoujścia nie kwestionuje. "Gazeta" dotarła jednak do przygotowanego w Gdańsku alternatywnego projektu budowy gazoportu u nas.

- Jest koncepcja budowy "pływającego gazoportu", który mógłby powstać po przedłużeniu pirsu naftowego w Porcie Północnym. W Stoczni Gdynia wybudowano by specjalną barkę, na której zamontowane byłoby instalacje do przeładunku skroplonego gazu. Podziemny gazociąg połączyłby Port Północny z projektowanymi podziemnymi zbiornikami gazu w podgdyńskich Mechelinkach. Podobne rozwiązania, oparte na pływających instalacjach, powstają już w innych krajach-odbiorcach skroplonego gazu - mówi nasz informator.

- Prowadziliśmy w tej sprawie rozmowy. Jeśli będzie zamówienie, jesteśmy w stanie w naszym suchym doku wybudować barkę na potrzeby terminalu - mówi Arkadiusz Aszyk, członek zarządu Stoczni Gdynia.

- Pływający terminal to bardzo ciekawa koncepcja, dobrze komponującą się z planami budowy w Porcie Północnym miejsca schronienia dla uszkodzonych statków - ocenia Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Największym atutem są niskie koszty - cały gdański projekt można by wybudować za 700 mln zł. Na razie Przedsiębiorstwo Górnictwa Naftowego i Gazownictwa rozkłada jednak ręce. - Lokalizacja w Świnoujściu jest ostateczna, jesteśmy już w trakcie wyboru projektanta terminalu w tym porcie - mówi Tomasz Fill, rzecznik Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Inaczej uważają jednak posłowie opozycji. - Jeśli po wyborach przejmiemy władzę, postaramy się zmienić te decyzje - mówi Anna Zielińska-Głębocka, posłanka PO z Gdańska. - Znam analizy dotyczące obu wariantów. Wynika z nich jasno: lokalizacja terminalu w Gdańsku jest dwa razy tańsza i nie szkodzi przyrodzie w takim stopniu, jak budowa w Świnoujściu. Nie ma powodów, by marnotrawić pieniądze podatników.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (54) 6 zablokowanych

  • Nie kumacie klakierzy PO

    Gzoport ma powstać w Świnoujściu min. po to, aby zrównoważyć rozwój polskich portów.
    Nie ma to związku z polityką.
    Czy wczorajszy deszcz to też wina PiS-u?

    • 0 0

  • Trójmiasto poradzi sobie bez gazoportu, Szczecin nie...

    Nasze Trójmiasto poradzi sobie bez gazoportu, bo i tak w miarę dobrze sobie radzi, natomiast Szczecin przędzie znaczenie gorzej... Ze Szczecina jest geograficznie bliżej do Berlina, niż do Warszawy. Zaniedbując Szczecin wepchniemy go gospodarczo w łapy Niemiec a to będzie tragiczne w skutkach dla Polski, jej gospodarki, polityki, integralności a w przyszłości może i granic... Już raz w XIII w. straciliśmy Pomorze Zachodnie bo Piastowie byli zajęci bardziej swoimi dzielnicowymi waśniami i wąskimi interesami lokalnymi, niż wsparciem militarnym dla slowiańskich Gryfitów - książąt zachodniopomorskich, lenników Krakowa. Wtedy to Pomorze Zachodnie zdominowali Niemcy na 6 wieków.. Dzisiaj w Europie nie walczy się "ogniem i mieczem" (całe szczęście...) , ale walczy się pieniędzmi, finansami, siłą gospodarki, dypolmacją itd... Dlatego, uważam że dla dobra całej Rzeczypospolitej (a nie tylko Szczecina) lepiej będzie jak gazoport powstanie jednak w Szczecinie !

    • 0 0

  • (2)

    popieram, inne porty też powinny się rozwijac

    • 0 0

    • stać nas na takie gesty? (1)

      a może nas stać...? w ramach zrównoważonego rozwoju proponuję pociągnąć autostradę do Węgorzewa i wybudować dworzec kolejowy w.............. (tu możecie wpisywać wszystkie wioski)

      • 0 0

      • nowy wygląd strony

        ktoś odpowiada na mój komentarz, a ja o niczym nie wiem!

        Gesty
        nie mam żadnych gestów, tylko myslę, że cała Polska to nie wyłacznie Gdansk

        • 0 0

  • a ja, NIE fla PISdupków i NIE dla POPaprańców

    oto co robią przez 20-lat, kraj toczy się w rynsztok!!
    Gorsza jakość paliw w Polsce

    2007-09-17 05:01
    Źródło: mojeauto.pl/UOKiK
    Wojciech Traczyk


    Wyniki kolejnej już kontroli na polskich stacjach paliwowych przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w pierwszym półroczu wykazały, że pogorszyła się jakość paliw. Z 270 losowo wybranych i skontrolowanych stacji na prawie 4,5 proc. spośród nich paliwa nie spełniały wymogów jakościowych, podczas gdy przed rokiem paliwa złej jakości wykryto tylko na 2,9 proc. stacji

    • 0 0

  • Szanse są marne ale warto powalczyć. (1)

    W sumie Gdańskowi się należy.

    • 0 0

    • ale slle - zbiorniki w Mehelinkach ??

      kto to wymyślił - gazociąg będzie szedł wzdłuż całego Trójmiasta a gaz składowany w okolicach Gdyni?? To czemu nie zrobić pływającej bazy przeładunkowej w Gdynii ... kto to w ogóle wymyslił

      • 0 0

  • Gdańsk nie potrzebuje tej inwestycji (2)

    Mamy tyle innych że bez tego terminalu który zatrudni pewnie ledwie kilkadziesiąt osób.
    Dajcie go do gdyni lub świnoujścia u nich teraz kiepsko z inwestycjami.

    • 0 0

    • as

      Nowy port, czy inne przedsiebiorstwa, to nie tylko nowe miejsca pracy, ale rowniez podatki, ktore zasilaja kase miasta i regionu.

      • 0 0

    • ???

      Nie potrzebuje? A zdajesz sobie sprawę ile kasy co roku trafiało by do budżetu miasta?

      • 0 0

  • Ile kosztuje życie Polaka? (2)

    Drodzy i ślepi fani PO i przeciwnicy PISu , myślący wąskimi kategoriami regionalnymi i perspektywą kilku dni do przodu... Jak myślicie, ile istnień ludzkich będzie kosztowało nas, Polaków, ponowne odzyskiwanie Szczecina i Pomorza Zachodniego z niemieckich łap, jeśli zaniedbamy ten region i pozostawimy go na pastwę Berlina? Ostatnio ten "odzysk" kosztował nas życie 6'000,000 obywateli polskich. Czy wszystko można przeliczać na pieniądze? Ile warte jest życie Polaka? No ile dajecie... Opamiętajcie się, wybory sie skończą a Polska będzie istnieć dalej, bez względu jaki będzie wynik tych wyborów. Tyle, że nasi potomkowie i następcy albo będą z nas dumni, albo będą na nas pluć, jak my na "targowiczan"...

    • 0 0

    • rownomierny rozwoj portow a przede wszytkim dywersyfikacja w dostarczaniu energii wazny element planowania (cos sie wydarzy w trojmiescie a rafineria + terminal gazowy zapewni fajerwerki Szwedom a nam łaske kraju rad) nie mowiac o ekologii,

      • 0 0

    • mamy XXi wiek i jestesmy w Unii europejskiej, o czym Ty piszesz? o jakim odzyskiwaniu Szczecina?
      o jakim zyciu Polaka?
      im szybciej powstanie ta inwestycja tym lepiej dla bezpieczeństwa energet. Polski
      obecnie jestesmy uzaleznieni od Rosji i to raczej z tej strony rosyjski rzad jest dla polski srednio przyjazny, więc zanim przykręcą kurek, zróbmy gazoport

      pam minister przeszacował inwestycje o 600 milionów złotych?
      woła o pomste do nieba, taki minister

      • 0 0

  • Ten minister od śledzi :/

    Pytanie, jakie można tu postawić, brzmi: Czy stać nas na marnowanie ciężkich pieniędzy, żeby zadowolić kanapową partyjkę LPR? Zwłaszcza, że koalicja już nie istnieje. I drugie: Do czego nam Ministerstwo do spraw Śledzi i Szprotek?

    • 0 0

  • no tak ale

    jesli tańszy to mniej w łapę ktoś dostanie a o to chodzi

    • 0 0

  • KOSZTY

    wiele wypowiedzi dotyczy kosztów tej budowy,
    i pieniędzy z budżetu = wspólnej kasy na nią.
    Dwie kwoty, które wychwiciłem w tekście
    to 1,2mld! i 700mln PLN, różnica jest znacza,
    dokładnie 500mln ..... !
    Za taką kwotę możnaby było chyba wybudować
    most w ... Kwidzynie, Którego mieszkańcy czekają
    już kilka lat....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane