• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o gazoport w Gdańsku

Mikołaj Chrzan
20 września 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pływający gazoport mógłby powstać w Porcie Północnym w Gdańsku. Byłby dwukrotnie tańszy niż budowa klasycznego portu w Świnoujściu. Pływający gazoport mógłby powstać w Porcie Północnym w Gdańsku. Byłby dwukrotnie tańszy niż budowa klasycznego portu w Świnoujściu.
Gazoport w Świnoujściu będzie co najmniej dwa razy droższy niż w Gdańsku. Portowe lobby z Pomorza opracowało znacznie tańszą koncepcję - pływającego terminalu w Porcie Północnym

W grudniu 2006 r. zapadła decyzja: terminal do przeładunku gazu ziemnego powstanie w porcie w Świnoujściu. Utratę wartej kilkaset milionów euro inwestycji na Pomorzu przyjęto z niedowierzaniem. Powodem zdziwienia było m.in. to, że w Gdańsku do budowy gazoportu planowano wykorzystać gotową infrastrukturą Portu Północnego. Wariant ze Świnoujściem wydawał się dużo droższy, bo tory wodne, nabrzeża i falochrony trzeba tam wybudować od podstaw.

Rafał Wiechecki, były już minister gospodarki morskiej ze Szczecina (LPR) bagatelizował tę sprawę. Niezbędne w Świnoujściu falochrony wycenił na ok. 150 mln euro (ok. 600 mln zł) i planował, że budowę ich niemal w całości sfinansuje UE.

Wiechecki grubo się pomylił - ostatnie analizy wykazały, że falochron ma kosztować aż 1,2 miliarda złotych! To więcej niż wyceniany na miliard złotych gdański stadion Baltic Arena, którego finansowanie wciąż stoi pod znakiem zapytania.

Tak wielkich kwot na budowę falochronu w funduszach unijnych nie ma. To jednak nie okazało się przeszkodą - tydzień temu rząd podjął decyzję, że inwestycja sfinansowana zostanie z budżetu państwa. A na wydatkach na falochron się nie skończy, bo budowa samego terminalu gazowego ma pochłonąć kolejne 1,6 mld zł.

Oficjalnie nikt decyzji o wyborze Świnoujścia nie kwestionuje. "Gazeta" dotarła jednak do przygotowanego w Gdańsku alternatywnego projektu budowy gazoportu u nas.

- Jest koncepcja budowy "pływającego gazoportu", który mógłby powstać po przedłużeniu pirsu naftowego w Porcie Północnym. W Stoczni Gdynia wybudowano by specjalną barkę, na której zamontowane byłoby instalacje do przeładunku skroplonego gazu. Podziemny gazociąg połączyłby Port Północny z projektowanymi podziemnymi zbiornikami gazu w podgdyńskich Mechelinkach. Podobne rozwiązania, oparte na pływających instalacjach, powstają już w innych krajach-odbiorcach skroplonego gazu - mówi nasz informator.

- Prowadziliśmy w tej sprawie rozmowy. Jeśli będzie zamówienie, jesteśmy w stanie w naszym suchym doku wybudować barkę na potrzeby terminalu - mówi Arkadiusz Aszyk, członek zarządu Stoczni Gdynia.

- Pływający terminal to bardzo ciekawa koncepcja, dobrze komponującą się z planami budowy w Porcie Północnym miejsca schronienia dla uszkodzonych statków - ocenia Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Największym atutem są niskie koszty - cały gdański projekt można by wybudować za 700 mln zł. Na razie Przedsiębiorstwo Górnictwa Naftowego i Gazownictwa rozkłada jednak ręce. - Lokalizacja w Świnoujściu jest ostateczna, jesteśmy już w trakcie wyboru projektanta terminalu w tym porcie - mówi Tomasz Fill, rzecznik Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Inaczej uważają jednak posłowie opozycji. - Jeśli po wyborach przejmiemy władzę, postaramy się zmienić te decyzje - mówi Anna Zielińska-Głębocka, posłanka PO z Gdańska. - Znam analizy dotyczące obu wariantów. Wynika z nich jasno: lokalizacja terminalu w Gdańsku jest dwa razy tańsza i nie szkodzi przyrodzie w takim stopniu, jak budowa w Świnoujściu. Nie ma powodów, by marnotrawić pieniądze podatników.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (54) 6 zablokowanych

  • (1)

    pieniadze nie sa z budzetu, w całości finansuje to Unia, róznica jest nie 500 ale 600 milionów.
    in minus.
    pieniadze na most w kwidzynie moga się znależć bo unia postanowiła zasypac nas kasa na inwestycje i ochrone srodowiska.
    pytanie czy bedziemy umieli z tego skorzystać?

    • 0 0

    • to może jak już propaganda sieje, że inwestycja nie ma żadnego sensu ekonomicznego, łaskawie raczy obliczyć potencjalne koszty użytkowania gazoportu w obu miejscowościach i może łaskawie spojrzy na mapę gdzie widać czarno na białym, że świnoujście jest o setki kilometrów bliżej od źródeł. Co z tego że gdańszczanie robią analizy korzystne dla gdańska jak szczecinianie robią analizy korzystne dla świnoujścia. Te wszystkie ekspertyzy można wtedy o kant tyłka potłuc. To jest decyzja polityczna, jak każda przy inwestycjach kluczowych dla bezpieczeństwa czy porządku wewnętrznego państwa ale na Boga! więcej obiektywizmu i prawdy. No chyba że takie teksty nazywamy lobbyingiem bo dla mnie to jest raczej jakaś reklama dla ubogich.

      • 0 0

  • Plywajacy w Swinoujsciu

    http://www.e-swinoujscie.pl/index.php?function=show_all&no=3122

    • 0 0

  • SVANTOBOR (2)

    o jakim zagrozeniu zachodniego pomorza ty mowisz???
    ze strony niemieckiej??? skad ty tu przybyles???
    z marsa??? niedlugo bedzie kazdy w europie posiadac taki sam dowod osobisty "europejczyk", a tobie sie sni zabor Szczecina przez niemcow.
    chlopie przestan sie bac, a wez sie do roboty!!!

    • 0 0

    • Co sie dziwisz

      Svantobor, jak ok.30 % spoleczenstwa lyknal haczyk przedwyborczy sprawiedliwych.

      • 0 0

    • "wez sie do roboty!!!"

      do jakiej roboty? sama weź się do roboty

      • 0 0

  • (1)

    Myślę, że jednak ze strategicznego punktu widzenia gazoport w Świnoujściu będzie lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem. Nie możemy wszystkiego kumulować w jednym miejscu(rafineria, porty, gazoprt). Potęzne inwestycje w miejscu, które jeszcze 62 lata temu było rdzennie niemieckie dają sygnał innym, że mamy poważne plany na przyszłość z tymi terenami. Jeżeli będziemy bali się tam lokalizowac ważne dla nas gałęzie przemysłu to sami potwierdzamy tymczasowość tych ziem. A im więcej "Polskiego" na zachodzie kraju tym lepiej zwłaszcza, ze przez najblizsze lata integracja się pogłebi a granice będą tylko w podręcznikach.

    • 0 0

    • popieram

      popieram

      • 0 0

  • PiS zawiódł

    Posłowie rządzącego PiS-u z Gdańska po prostu nie postarali się o to aby gazoport ulokować właśnie u nas a to byłoby piękne uzupełnienie naszego naftoportu. I mimo tego że u nas będzie taniej to przecież PiS i J. Kaczyński nigdy się nie mylą, a że mamy "solidarne państwo" to gazoport zostanie w Świnoujściu jak znowu PiS wygra. Także głosujmy na PO albo LiD.

    • 0 0

  • osel z lpr i wszystko jasne

    burak jest ze swinoujscia i wszystko jest jasne, poza tym jest z lpr, a te oszolomy sie do niczego nie nadaja, pokazal to juz tow. giertych. brak slow

    • 0 0

  • falochron falochronem, ale zatoka gdanska jest jednym z glebszych akwenow baltyku, natomiast podejscie do swinoujscia to plycizny i to dodatkowo ze skaly. gazowce manewry zaczynaja na dlugo przed portem, a obecnosc skal w podlozy jest wysoce niewskazana ze wzgledu na mozliwosc kolizji i katastrofy ekologicznej. no ale ta pinda lpry zwana ministrem o tym nie myslala bo po co, swoje trza promowac. ciekawe kto trafi niechcacy do rady nadzorczej tego terminalu

    • 0 0

  • Drodzy "jedynie słuszni Europejczycy" (2)

    "Nowe przysłowie Polak sobie kupi, że przed szkodą i po szkodzie głupi"... Jeżeli myślicie że Niemcy nie pragną konsekwentnie odzyskać (w taki lub inny sposób) Pomorza, Śląska i Mazur to jesteście naiwni i historia niczego Was nie nauczyła... Przykre... Ja jestem Europejczykiem dlatego, że jestem Polakiem (to jest pierwotne i ważniejsze)... Nie ma czegoś takiego jak wspólny europejski język, historia, kultura, państwowość, są Polacy, Niemcy, Hiszpanie, Francuzi itd. i każdy z tych narodów i państw ma swoje własne interesy międzynarodowe-wewnątrzeuropejskie... A wspólne to mamy dopiero intersy zewnątrzeuropejskie np. względem Azji, USA (a i tu różnie to wygląda), Rosji itd... Zresztą Państwo Polskie istnieje grubo ponad 1000 lat, a Unia ile? A skąd wiecie ile jeszcze będzie istnieć Unia? Trochę pokory dla historii i racjonalnego myślenia o przyszłości życzę...

    • 0 0

    • (1)

      i cóz z tego? jak to widzisz? niemcy zechca odzyskac nie tylko tereny polskie, ale rowniez czeskie, i francuskie?
      a francuzi? angielskie?
      a hiszpanie?
      BZDURA.
      przez lata czasy sie zmieniły, od dzieki bogu 60 lat nie mielismy wojny w nowoczesnej europie, a bajki które sie dzieja pt. erika stainbach to szczegól,pogrobowce, rzady nie roszcza zadnych
      praw,nie wpadaj w panike i paronoje antyeuropejskie. inne czasy, inni ludzie, nikt nie chce wojny, nawet w imie naszych zachodnich, tudziez wschodnich terytoriów

      • 0 0

      • sasiedzi chetnie podporządkują nas ekonomicznie

        • 0 0

  • Ludzie, spokój

    Danziger Bowke i SVANTOBOR (sorry za pomyłkę) mają rację. Polska musi dbac o wszystich POlaków. Równomierny rozwój miast jest zaletą nie wadą. W historii POlski byly okresy, kiedy należeliśmy do kilku bardzo bogatych państw. Niestety, nie były to czasy dla nas dobre. Intergracja europejska to nie jest nowy pomysł, juz w średniowieczu cesarz niemiecki miał takie zapędy. POczytajcie jak to sie zakończyło.

    Pracuję w firmie, którą przejęli francuzi. Mieliśmy nadzieję, że szybko pożegnamy kierownictwo jeszcze z PRL, że nowi włąsciciele pozwolą na samodzielne decyzje i postawią na rozwój spółki na zasadach rynkowych. Zamiast tego przysłano do nas tzw. "trzecie garnitury", ludzi głupszych od nas, nie mających odpowiedniego doświadczenia. Ci nie robili nic, ponieważ nie znali ani kraju ani rynku, wysługują się znajomościami starych działaczy, starają się tylko wykorzystywać swoją pozycję monopolisty w regionie. I co - wszystko po staremu.
    Radziłbym uważać na hurra optymizm jednego dowodu i obywatelstwa europejskiego. Jak pokazuje niedawny szczyt unijny, pomimo wspólnego "obywatelstwa" niektóre państwa sąeuropejskie bardziej a niektóre mniej. Niekorzystny sposób liczenia głosów, a także niekorzystny podział choćby ilości emitowanych gazów cieplarnianych to tylko przykłady. A to wplywa na gospodarkę naszego państwa.

    Co do wyceny gazoportu, to ceny budowy były opracowane kilkanaście miesięcy temu. Ceny mateiałów budowlanych zmieniły się o 400% w ciągu kliku miesięcy. Różnice kosztów budowy to właśnie ten skok cen (wywołany spekulacją, zresztą).Dodatkowo nieuregulowana kwestia własności ziemi na której ta inwestycja miałaby się znaleźć. Portal pisał o tym już wcześniej.
    Moim zdaniem lepiej jak ten gaz będzie w Szczecinie przełądowywany. Dziwne jest to, że rury mająsię ciągnąćprzez cały gdańsk, aż do gdyni

    • 0 0

  • (1)

    Jeszcze jedno - kto robił analizy ekonomiczne? Wiechcecki sam niczego nie robił, o ile pamiętam to chyba PriceWaterhouseCoopers robiło analizy...

    I jescze coś -czy pływający terminal to NOWY pomysł? Jaką lokalizację dawano dorozpatrzenia wcześniej?

    • 0 0

    • Wiechecki sam niczego nie robił? jasne ze nie ale płacił słona kase za analizy.
      i na pewno nie płacił z własnej kasy.
      mamy prawo ufac ministrowi, czy nie?
      I JEGO, JAK WIADAC GłUPIM DECYZJOM.
      jesli tak tosmy durni, bo zaufalismi głupocie.
      ale jakie wyjscie mamy?
      DOBRZE PRZYJRZEC SIE PRZED WYBORAMI.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane