• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawska spółka przebuduje torowisko na Zaspie

Maciej Naskręt
23 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Przebudowa torów tramwajowych na Zaspie zajmie budowlańcom cztery miesiące. Przebudowa torów tramwajowych na Zaspie zajmie budowlańcom cztery miesiące.

Miejska spółka GIKE 2012 wyłoniła zwycięzce przetargu na przebudowę torowisk w al. Rzeczpospolitej i ul. Chłopskiej w Gdańsku. Modernizacja linii pochłonie nieco ponad 25 mln zł. Pasażerowie nową linią pojadą już w listopadzie.



Czy zdarza ci się spóźnić do pracy lub szkoły, jadąc tramwajem?

We wtorek Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 wyłoniły wykonawcę przebudowy torowisk tramwajowych na Zaspie i Przymorzu w Gdańsku. Modernizację przeprowadzi warszawska firma TOR-KAR-SSON Kargul (partner WPRD GRAVEL z Gdańska). Mazowieckie przedsiębiorstwo zaproponowało najniższą cenę realizacji przedsięwzięcia - 25,08 mln zł.

- Jeśli do 28 czerwca nie wpłyną żadne odwołania od rozstrzygnięcia przetargu, wykonawca będzie mógł rozpocząć przebudowę już w lipcu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Wykonawca z Warszawy w I etapie przeprowadzi modernizację linii tramwajowej na odcinku od ul. Hynka do pętli na Gdańskiej Zaspie. Projekt zakłada też naprawę torowisk z wyłączeniem wyremontowanych już wcześniej przystanków na odcinku od pętli do ul. Pomorskiej. Prace nie powinny potrwać dłużej niż cztery miesiące.

W II etapie inwestycji zmodernizowany zostanie Węzeł Jana Pawła II. Zakończenie przebudowy układu drogowego planowane jest na czerwiec przyszłego roku.

Przedsięwzięcie na Zaspie i Przymorzu realizowane jest w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM) 3A. Jego koszt całkowity określono na poziomie 697 mln zł. Projekt obejmuje między innymi budowę linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Łódzkiej.

Opinie (125) 10 zablokowanych

  • i co tu komentowac?? (3)

    tramwaje sie sprawdzaja ale jak maja sprawne hamulce i caly operator dziala dobrze. w gdansku to raczej ostatnio rzadkosc.

    • 44 13

    • jak to co? (1)

      że Kargul bedzie tory naprawiał! Pewnie najpierw je rozpirzy granatem.

      • 2 2

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Zakończenie przebudowy układu drogowego planowane jest na czerwiec przyszłego roku

      jaka przybudowa? jakiego układu? wszedzie te układy i układziki !

      • 3 1

  • tramwaj to najlepszy środek lokomocji (8)

    nic ani nikt nie pojedzie tak płynnie w zakorkowanym mieście tak jak tramwaj.Troszke jeszcze unowocześnic pozamieniac stare grechoty na nówki a auto bedzie mogło stac w garażu.Jeszcze tylko jedno marzenie ...marzy mi się aby pasażerów często gówniarzy przywoływac do porządku mandatami za używanie w miejscach publicznych niecenzuralnych słów.Pozdrawiam tramwajarzy

    • 108 10

    • (1)

      No no, tylko pod warunkiem że tramwaje same nie staną w korku, a to już ma miejsce (zjazd z chełmu i przystanek centrum a także przystanek dworzec główny i rozjazd przy zieleniaku).

      • 6 7

      • +

        przy operze
        na mickiewicza

        Ale ważniejsze jest to że ja autem omine wypadek a tramwaj nie bardzo.

        • 5 7

    • a tory na Jana z Kolna? tam strasznie trzęsie w 8 i 10, to wina torowiska i chyba częściowo stanu tramwajów

      • 4 0

    • Rowerem da rade szybciej i sprawniej i....

      ....Zdrowiej i nikt nie bluzga.
      Pozdrawiam

      • 14 1

    • 2kola to wiecej niz 4 :D (1)

      rower :D:D:D:D

      • 5 2

      • Wolę na moto

        Będę szybciej niż rowerem i się nie spocę ;P

        • 0 0

    • niecenzuralne słowa (1)

      Lifcia, jak tak Cię to razi to załóż sobie słuchawki na uszy i nie słuchaj. To, jak się wyraża młodzież, świadczy tylko o ich wychowaniu. Nie wiem czy wiesz, ale żyjemy w kraju, w którym panuje wolność słowa i każdy może sobie mówić co chce i jak chce.

      • 1 10

      • hehe

        Widać, że nie masz najmniejszego pojęcia co znaczy wolność słowa:)
        A za bluzganie w miejscu publicznym można dostać kilkaset złotych mandatu.

        • 7 0

  • Jakie kryteria stanowiły wybór odcinków do modernizacji bo chyba nie stan torowiska? (2)

    Dlaczego w pierwszej kolejności nie wyremontują torów przy ul.Oliwskiej od Nowego Portu do Brzeźna lub w samym Nowym Porcie?
    Dlaczego na całym ciągu od Centrum do Oliwy pozostał niewyremontowany fragment od Słowackiego do Wojska Polskiego?
    Dlaczego opuszczono odcinek od Pomorskiej do Jelitkowa, pętlę mają tam trzy linie o dużej częstotliwości kursowania, a remontu nie pamiętam tam od 30 lat.
    Rozumiem,że jest dużo do zrobienia, ale skoro są na to fundusze to po co bić się o grosze w przetargach. Wybrać kilku sprawdzonych wykonawców i niech każdy dostanie pole do popisu. Może przez jakiś czas będzie mały chaos komunikacyjny, ale mamy przecież dortmundery,które mogą kursować wahadłowo po jednym torze, podczas wymiany drugiego i nie trzeba będzie zamykać całego odcinka, więc na zdrowy rozsądek można zrobić więcej i w krótszym czasie.

    • 43 9

    • poczytaj sobie zamierzenia GPKM 3 a się dowiesz. Zanim zaczniesz biadolić pierw się upewnij czy aby na pewno tych odcinków nie będą remontować...

      • 3 2

    • Ma Pan/Pani rację

      Mieszkam w Nowym Porcie, w Brzeźnie też jestem bardzo często i stwierdzam, że stan torów tramwajowych jest w tych obu dzielnicach Gdańska krytyczny. Czasami jadąc tramwajem zastanawiam się, czy się nie wywróci na jakimś ostrym zakręcie torów.

      • 1 0

  • Kargul będzie modrenizował torowisko, he he, dobre:) A Pawlak ułoży kostkę brukową obok siedziby budynia

    • 19 10

  • jacy decydenci sa krotkowzroczni (2)

    wybrano najtanszego. czy ten najtanszy da gwarancje na chocby 10 lat? czy odbior ma polegac, ze jendemu tramwajowi uda sie przejechac?
    zlecanie takich przetargow to rowniez myslenie o przyszlosci, o utrzymaniu na ruchu, o planowaniu remontow, itd. tutaj skupiono sie tylko na zakupie auta, a zapomniano, ze co jakis czas trzeba serwis odwiedzic...
    do szkoly panowie decydenci z powrotem

    • 20 16

    • ale Ty tępy jesteś człowieku!!!! Wykonawca bez względu na to skąd jest musi udzielić gwarancji na wykonane roboty i w razie potrzeby usunąć usterki. więc jeśli się nie znasz to lepiej nie pisz bo robisz z siebie kompletnego wała!! a poza tym partnerem tej firmy jest firma z Gdańska no ale tego już pewnie nie doczytałeś.. no tak bo dla niektórych czytanie ze zrozumieniem nie jest możliwe:/
      a wg Ciebie oferta z wyzszą cena daje gwarancję lepszego wykonania??? ha ha śmieszny jesteś!!!
      proponuję żebyś to Ty cofnął się do szkoły i nauczył się logicznego myślenia :-)

      • 6 4

    • A jesteś pewny, że nie ma w specyfikacji warunku bezwzględnego w postaci gwarancji i dopiero później ceny jako kryterium wyboru?

      • 6 0

  • hehe (1)

    tory naprawią, motorniczy będzie jechał jak szalony, kierowca auta nie zobaczy trajtka i będziemy czytać "tramwaj wypadł z torów"

    • 3 14

    • trajtek to tralejbus rybiaglowo

      • 2 0

  • Piętą Achillesową linii tramwajowych jest torowisko (22)

    Nie uzyskałem (wg mnie) przekonywującej odpowiedzi, dlatego zapytam jeszcze raz - dlaczego nie montuje się torów kolejowych jak dla pociągów?

    • 2 27

    • ale o co chodzi? (4)

      • 12 2

      • No o to że torów dla pociągów nie montuje sie wcale.

        to dlaczego robi sie tory dla tramwajów?

        Nie. Jednak to nadal jest gupie pytanie hmmm

        • 3 7

      • (2)

        Tramwaje mogłyby rozwinąć prędkość i 70 km/h i tuż po wymianie torów na niektórych odcinkach z taką prędkością tramwajem jechałem, jednak możliwość taka nie trwa zbyt długo. Patrząc na rzecz "na chłopski rozum" myślę sobie, że tory kolejowe załatwiłyby problem.

        • 2 10

        • (1)

          Ale nie załatwiłyby kwestii bezpiecznego hamowania w warunkach miejskich

          • 4 1

          • W Poznaniu czy Katowicach nie mają z hamowaniem problemów... ale tutaj nie tyle chodzi o to. by gdańskie tramwaje jechały na Zaspie i Przymorzu z jakąś oszałamiającą prędkością 60 km/h tylko o jakość i trwałość torowiska.

            • 4 1

    • (6)

      Lokomotywa waży od 70 do 120 ton i nacisk na oś lokomotywy to średnio 20 ton. Cały skład tramwajowy nie waży nawet tego (jedno pudło 105N-16,4t) a ma przeważnie 4 wózki po dwie osie. Już rozumiesz??

      A tak poza tym rozwiązania torów kolejowych są zupełnie inne od kolejowych (nie te masy składów, nie te obciążenie przewozami) a poza tym 'Rozporządzenie Ministra w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie' nie stosuje sie do linii tramwajowych, czy metra.

      Myślę że to dla ciebie przekonywująca odpowiedź.

      • 8 1

      • tak sobie wpadłem w zadumę

        A gdyby zorbic tory na jednak troche cięższe wagony to czy po 3 latach wyglądały by jak harmonijka czy jednak nie?

        • 3 2

      • (4)

        Miłośniku, to co proponujesz? Mi nie chodzi o jakieś dane odnośnie nacisków i ton, nie chodzi mi też i o "moją rację", tylko o rację nas, pasażerów - chcielibyśmy skrócić czas podróży nie trzymając się aż tak kurczowo uchwytów w czasie jazdy. Może wiesz, jak sobie z tym problemem radzą inni w Polsce i w innych krajach? Przykładowo Krakowski Szybki Tramwaj i Poznański Szybki Tramwaj - podobno tramwaje tam rozwijają prędkość 70 km/h... czyli jednak można.

        • 2 3

        • (3)

          Ale PST ma inne parametry toru. Tam rzeczywiście tramwaje jeżdżą do 70 km/h, ale poza linią PST już nie. Taką prędkość tramwaj może rozwinąć tylko na odpowiednio ułożonym torze, na własnym torowisku nieprzecinającym dróg.

          • 0 0

          • (2)

            No właśnie, chodzi mi o to, że /przykładowo/ "PST ma inne parametry toru". W Poznaniu na ulicy Roosevelta torowisko szybkiego tramwaju łączy się z klasyczną siecią tramwajową, tak więc te inne parametry toru można łączyć. Z tego co czytałem nieprawdą jest, że na trasie ST nie ma miejsc, gdzie drogi to torowisko przecinają; w takich przypadkach tramwaj ma zapewniony bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach.

            • 0 0

            • Są tylko skrzyzowania bezkolizyjne (1)

              Wystarczy spojrzeć na mapę Poznania, ale podpieram to również własnym doświadczeniem - jako miłośnik pojazdów szynowych musiałem ta linią przejechac. Poza tym fakt łączenia systemu ST z normalną linią nie zmienia faktu, że najlepszy tramwaj po starych torach nie pojedzie szybko.

              • 0 0

              • Przepraszam, że pisząc na podstawie kiedyś przeczytanej wiadomości nie sprecyzowałem, bo nie pamiętam, w którym mieście (Kraków?) na trasie ST są miejsca (a może były i już nie są?) gdzie drogi to torowisko przecinają... i przez to w moim poście wyszło jak wyszło. Ale jeśli chodzi o istotę rzeczy to nie wydaje mi się, żeby na trasie ST już po dwóch-trzech latach nie można było rozwinąć prędkości 60 km/h, bo co to za ST?

                • 0 0

    • (8)

      Bo torowisko tramwajowe ma inne parametry (np.skrętu), inny profil szyny, przenosi inne obciążenia, nie służy jako droga przepływu prądu w obodach sterowania...

      • 5 1

      • (7)

        Na omawianym odcinku trasy mamy odcinki proste... czyli co, nie da się?

        • 1 4

        • Ale o co wam chodzi?

          • 1 1

        • (5)

          Nie da się. Szyny są nieprecyzyjnie ułożone, zniekształcone, ułożone na starych podkładach.
          Teoretycznie linia kolejowa Bydgoszcz-Tczew też jest prosta, a pociągi jeżdżą 40 km/h

          • 0 0

          • (4)

            No tak, ale po wymianie torów pociągi mają jeździć z prędkością 200 km/h

            • 0 0

            • Nie na tej trasie! (3)

              Na linii Bydgoszcz-Tczew co najwyżej 140 km/h. Na linii Warszawa-Gdańsk 160 składy tradycyjne i 200 z wychylnym pudłem.

              • 0 0

              • (2)

                No tak, czyli nawet szybciej niż 70 km/h... czyli w czym problem?

                • 0 0

              • problem w tym, ze pociagi sie nie zatrzymuja co 500 m, a jak trafi na czerwone to i czesciej. (1)

                • 0 0

              • Przecież w omawianym problemie zupełnie nie w tym problem, że tramwaje się zatrzymują.

                • 0 0

    • Szyna kolejowa ma inne parametry i profil i nie nadaje się dla tramwajów, to raz. Druga sprawa, że u nas się nie dba o torowiska: pozwala np., żeby zarosły trawą. Skutkiem jest tzw. mada, czyli osad organiczny na szynie, zmniejszający przyczepność. Przez to tramwaj nie może się dobrze rozpędzić, bo potem miałby kłopot z hamowaniem. Trzecia sprawa, to ładowanie u nas na siłę drewnianych podkładów, które są mało wytrzymałe, pękają, przez co tramwaj musi zwalniać.

      • 0 0

  • Tory mogą być, czas na zmiany w sygnalizacji świetlnej. (1)

    Tramwaje by się tak nie spóźniały i jeździły szybciej gdyby zmiana świateł dokonywała się tak aby tramwaj dany odcinek trasy mógł przejechać jak najszybciej.

    • 14 2

    • Popieram. W Brzeźnie i na wielu innych skrzyżowaniach mogłoby być tak, jak /znów/ na kolei - nadjeżdżający tramwaj automatycznie uruchamia zielone światło "dla siebie" i czerwone dla przecinających torowisko innych pojazdów.

      • 3 0

  • Ale ta Zaspa brzydka :) (9)

    zamiast coś tam naprawiać, lepiej postawić wysoki płot wokół Zaspy, aby Zaspy nie było widać :) może kiedyś ludzie zapomną, że Zaspa za płotem była... i po kłopocie. Jeszcze jakiś problemik do rozwiązania? :)

    • 26 41

    • A takie "zaspy" stanowią 80% powierzni polskich miast. Nie mówcie mi, że Polska jest piękna:)

      • 6 3

    • Lepsza "brzydka" zaspa skąd wszedzie blisko

      niż jakieś zadupie typu kowale czy inne osiedla przy obwodnicy bez infrastruktury :-)

      • 19 1

    • Uuuu

      chyba nie byłeś w Brzeźnie albo Nowym Porcie ... to jest dopiero obskurne. Zaspa nie jest taka zła - tylko jakiś kretyn zrobił z niej wariatkowo malując bloki w kwiaty i choinki ... oprócz tego masa źle wykorzystywanego terenu na Zaspie - jakieś chaszcze i gąszcze zamiast zrobić coś co nie przypomina miejsca zapomnianego przez świat...

      • 8 3

    • A JA TAM SWOJĄ ZASPĘ LUBIĘ .Wszędzie blisko,morze blisko,sliczny park blisko!Czego chcieć więcej.Nie zazdrośc i nie pisz głupot!!!

      • 11 1

    • byłeś tu ??? (3)

      pewnie jesteś z jakiegoś nowego osiedla hehehe dla ułomnych a drzewa to widzisz jak wejdziesz do lasu co ??? ogarnij sie troche i wróć na tą swoją wioche

      • 12 3

      • on tylko stwierdził fakt. blokowiska są brzydkie. za komuny była taka idea realizowana-przestrzeń nie ma być ładna, ma jedynie (2)

        spełniac swoje funkcje. ale powiem wam, że takie blokowiska to dla turystów z zachodu większa atrakcja niż dług targ. jak jadą tacy w 210 z lotniska do "city" gęby rozdziawiają jak tylko bus podskakując na wertepach wjeżdża na Morenę:))))

        • 4 2

        • Myślisz że w Europie takie lub podobne blokowiska to rzadkość? (1)

          Pojedź do Portugali to dopiero zobaczysz blokowiska obwieszone praniem i wszystkie okna z markizami lub roletami to dopiero wygląda ciekawie.
          Proponuję też zajrzeć do Grecji,co prawda niska zabudowa ale równie ciekawe klocki,jeden przy drugim na wyciągnięcie ręki.
          A i w państwach bardziej rozwiniętych typu Niemcy,Francja czy Hiszpania nie brakuje blokowisk i tych starszych sprzed 30-40 lat oraz nowych.
          Nie widzę powodu do rozdziawiania gęby na takie widoki.

          • 10 0

          • widzę, że jesteś przekonany, że tak jak tutaj tak na całym świecie... gratuluję.

            • 0 4

    • idąc Twoim tokiem myślenia ,postawmy plot w południowej części Gdańska.
      po co komu nowobogaccy ludzie

      • 2 1

  • Jaka piękna jest ta nasza Zaspa. Jak cała reszta blokowisk. Jest czym się chwalić przed światem.To nasza polska spuścizna w (19)

    grodzie nad Motławą:)

    • 12 17

    • (6)

      Jak się nie podoba to wypad.

      • 4 5

      • nie podoba się i już dawno zrobiłem wypad:] a ty oszukuj się, że jest inaczej:) (4)

        • 1 6

        • Wypadłeś tam gdzie twoje miejsce (3)

          na jakimś zadupiu pod Gdańskiem.

          • 2 1

          • co ty mi powiesz "śródmiejski" blokersie:) w obesranych trawnikach też widzisz urok i będziesz ich bronić? (2)

            fakty są takie, że blokowiska oszpeciły ten umęczony wojnami kraj:)

            • 0 4

            • a co mam ci mówić "chłopku z zadupia" (1)

              to prawda o****ne trawniki są zmorą polskich miast,

              ale u ciebie psy dodatkowo szczekają tylną częścią ciała i pisiakiem wodę piją.

              fakt blokowiska nie są za piękne,ale zapewniam że wśród tych blokowisk są i budowane nowe ładne bloki i osiedla,a nie budownictwo na pustyni bez kawałka zieleni,infrastruktury,sąsiad sąsiadowi z naprzeciwka daje cześć przez okno i jeszcze obwodnicy z codziennym dojazdem około godziny po wąskich polnych drogach.To rzeczywiście może umęczyć.

              • 1 1

              • a skąd w tobie tyle agresji?;p nie potrafisz z dystansem spojrzeć na otaczającą nas szarą rzeczywistość?:)

                • 1 0

      • już dawno zrobiłem wypad, a ty oszukuj się, że jest inaczej. to są fakty, zero złośliwości.niestety

        • 0 4

    • za granicą ten rodzaj budownictwa też istnieje (3)

      więc nie gadaj, że tylko tu i akurat tu jest najgorzej ... po prostu się nie znasz ....

      • 4 1

      • istnieje ale jest w mniejszości u nas w dominującej większości. nie wolałbyś zamiast takich megabloków (2)

        mieć osiedla w bardziej ludzkiej skali???

        • 0 2

        • Jasne za granicą mieszkaja sami bogacze,wszyscy mają willę z basenem (1)

          tylko u nas bieda aż piszczy i cisniemy się w tych klatach z betonu.
          Zaponiałeś dodać że dolary rosną tam na drzewach.

          • 1 1

          • powiedziałem, że istnieje w mniejszości i to jest fakt (na zachodzie). nawet w londynie są bloki z wielkiej płyty ale nie

            napisze kto tam mieszka.

            • 0 1

    • (7)

      Jak położysz na PRLowskie bloki tynk w pastelowych kolorach, dodasz chromowane poręcze i daszki z poliwęglanu to nie będą się zbytnio różnić od nowych deweloperskich. Standard mieszkania to też kwestia wykończenia po nowemu. Różnić się będzie natomiast: zieleń i przestrzeń między nimi, zaplecze w postaci przedszkola, szkoły, sklepów, bliskość tramwaju, SKM-ki. I winda jest, a u dewelopera to już luksus.

      W czym są lepsze nowe "osiedla" na zadupiu, gdzie bloki stoją okno w okno, w błocie, dojazd prowadzi dziurawą, wąską drogą, nieremontowaną od śmierci Stalina a jedyną infrastrukturę stanowi solarium? Jedyne co mają, to wymyślne nazwy.

      • 12 1

      • wszystko ma plusy i minusy, ja się nie wyśmiewam z ludzi którzy tu mieszkają, piszę tylko o problemie jakim są a raczej będą (1)

        wielkie blokowiska. brak urody tych kompleksów jest bezdyskusyjny i za to nienawidzę komunistów:)

        • 0 3

        • A w czym jest ładniejsze na przykład tzw. Osiedle Zabytkowa i czym ten klocek różni się od komunistycznego po face-liftingu? Może i wygląda nowocześnie i świeżo TERAZ. Zieleniak i LOT też kiedyś tak wyglądały.

          • 1 0

      • Nie dokonca (4)

        Ja mieszjam na ujescisku (w nowej czesci) i tez jest tu pieknie duzo zieleni, skwerkow, stawkow, nowa szkola, duzo sklepow, bank, poczta w tym roku bedzie tramwaj, 10 min do Centrum ale za to jaka cisza i spokuj czyste powietrze... jednym slowem tereny ktore sie rozwijaja. Nowe osiedla to nie konecznie okna w okna. Za czasow PRL tak bylo ze sie wprowadzalo doslownie na plac budowy.

        • 2 0

        • czyste powietrze??? (3)

          te z szadółek?

          • 2 1

          • buhahahahahaha.... (2)

            • 1 1

            • buhahahhaha... co za zacofanie : ( co maja szadolki ktore sa kilkanascie km dalej.... glupota ludzka nie zna granic (1)

              • 3 0

              • ale wiatry zawiewają jakoś w tym kierunku

                bo w centrum nie capi a tam często

                • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane