- 1 Poszukiwania 36-latka na Stogach (130 opinii)
- 2 Archeolożka i kelnerka w wojsku WOT (93 opinie)
- 3 Michał Guć odchodzi z Rady Miasta Gdyni (237 opinii)
- 4 Podpalacz i morderca w rękach policji (99 opinii)
- 5 We wtorek spotkanie na szczycie ws. pyłu (142 opinie)
- 6 Wystawa stała w MIIWŚ czeka na zmiany (113 opinii)
Wątpliwy bursztyn na peronie w Sopocie
Na peronie w Sopocie pomalowano historyczne kolumny, ale na kolor odległy od tego, jaki wskazali uczestnicy konkursu zorganizowanego przez SKM.
Kiedy ponad pół roku temu ruszał remont peronu w Sopocie zapowiadano, że odzyska on blask i wygląd z 1876 roku, czyli tuż po wybudowaniu. Ma tam pojawić się nowa nawierzchnia z kostki granitowej, która przypomina oryginalną, jaką kładziono w XIX wieku. Ale już są odsłonięte i pomalowane historyczne słupy, na których położony zostanie dach nad peronem.
Przed remontem miejska konserwator zabytków w Sopocie Danuta Zasławska, zapowiadała, że odzyskają one pierwotny kolor w tonacji bursztynowej. Ten wybór poparli także internauci, którzy rok temu w portalu Trojmiasto.pl i na stronie SKM wskazali taki sam kolor, jako najbardziej odpowiedni.
Bursztyn ma wiele odcieni: od ciemno brązowego, poprzez zielony, aż do jasnożółtego. Jednak kolor, jaki niedawno pojawił się na kolumnach z trudem mieści się na samym końcu tej skali. Może więc to dopiero podkład albo zabezpieczenie antykorozyjne?
- Kolumny peronu w Sopocie posiadają już docelową kolorystykę, która jest zgodna z zaleceniem konserwatora, a także z wynikami ankiety - przekonuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM.
- Obiecuję, że będziemy szczególnie dbać o ten element infrastruktury peronowej, który - jak całe otoczenie - ma tendencję do pokrywania się rdzawym nalotem. To pył żeliwny pochodzący z klocków hamulcowych pociągów - tłumaczy Głuszek.
Także sopocka konserwator uważa, że kolor jest odpowiedni.
- Obecny kolor kolumn wynika z szeroko zakrojonych badań konserwatorskich i laboratoryjnych przeprowadzonych m.in. przez cztery ekipy konserwatorskie. Usunięto i analizowano 15 poprzednich warstw. Ten kolor jest najbardziej zbliżony do tego, jaki był w 1876 roku. On się z czasem trochę przyciemni - zapewnia Danuta Zasławska.
Do końca remontu jeszcze kilka miesięcy, ale wgląda na to, że kolor bursztynu zobaczymy dopiero wtedy, gdy kolumny na peronie pokryją się nalotem z klocków hamulcowych.
Opinie (239) 5 zablokowanych
-
2010-01-20 13:58
mogliby zabudować ten dworzec, a tak jest wiata jak 200 lat temu (1)
- 5 3
-
2010-01-20 16:23
i jakoś we wszystkich miastach które cenią historię są stare wiaty, i jest dobrze... coś w tej wiacie nie pasuje?
- 2 0
-
2010-01-20 13:58
jak to jest bursztynowy to ja jestem murzynem (1)
głupie SKM
- 6 6
-
2010-01-20 16:25
To nie jest sprawa skm, tylko konserwatora zabytków. Głupie było skm i ten portal, że w ogóle zorganizował ankietę zanim badania ostatecznie potwierdziły dawny kolor. Nie byłoby mowy o bursztynie, zamiast tego napisaliby, że powracamy do oryginalnego koloru, to by wszyscy byli zadowoleni... a tu wielka sprawa, że kolor nie jest bursztynowy. NIE JEST BO NIGDY NIE BYŁ.
- 2 1
-
2010-01-20 13:59
niestety..
ale kolor uważam za fatalny, fatalny kremowy.
- 4 5
-
2010-01-20 13:59
a może by tak uzywać innych klocków hamulcowych?
a nie takich jak 200 lat temu?
- 14 2
-
2010-01-20 13:59
to zdjęcie to koszmar...
- 6 1
-
2010-01-20 14:01
Barany
A jakieś barany już gryzdają te słupy markerami. Łapy ucinać
- 11 1
-
2010-01-20 14:03
Ankieta ankieta, a nasze ELYTY i tak wiedza lepiej jak ma byc.
- 4 4
-
2010-01-20 14:04
kazdy architekt czy tez wykonawca jakichs elewacji powinien wiedziec, ze kolor jaki zaproponuje inaczej bedzie wygladal w warunkach swiatla naturalnego a inaczej wewnatrz pomieszczenia. Po zamatowanu zadaszenia calos powinna wydac sie o pol tonu koloru ciemniejsza. Inna sprawa wlasnie jesli chodzi o ten rdzawy nalot, po pol roku uzytkowania kolor bedzie rowniez bardzo odbiegal od obecnego, mysle, ze w tym przypadku moze go byc nawet na korzyść
- 3 4
-
2010-01-20 14:05
Kwestia semantyki
Jak dla mnie to jest tzw. biały bursztyn i jest w porządku.
- 5 3
-
2010-01-20 14:05
"Obecny kolor kolumn wynika z szeroko zakrojonych badań konserwatorskich i laboratoryjnych przeprowadzonych m.in. przez cztery
ekipy konserwatorskie" Dobrze, ze w magistracie nie znaja wiecej ekspertow od zdrapywania farby ze slupow, bo wtedy remont kosztowalby nie kilkanascie a kilkadziesiac milionow.
- 16 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.