• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wątpliwy bursztyn na peronie w Sopocie

Katarzyna Moritz
20 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Zapewne nie o takim odcieniu bursztynu myśleli internauci gdy głosowali na kolor kolumn. Zapewne nie o takim odcieniu bursztynu myśleli internauci gdy głosowali na kolor kolumn.

Na peronie w Sopocie pomalowano historyczne kolumny, ale na kolor odległy od tego, jaki wskazali uczestnicy konkursu zorganizowanego przez SKM.



Taki kolor kolumn wskazała największa ilość internautów. Taki kolor kolumn wskazała największa ilość internautów.
Kiedy ponad pół roku temu ruszał remont peronu w Sopocie zapowiadano, że odzyska on blask i wygląd z 1876 roku, czyli tuż po wybudowaniu. Ma tam pojawić się nowa nawierzchnia z kostki granitowej, która przypomina oryginalną, jaką kładziono w XIX wieku. Ale już są odsłonięte i pomalowane historyczne słupy, na których położony zostanie dach nad peronem.

Przed remontem miejska konserwator zabytków w Sopocie Danuta Zasławska, zapowiadała, że odzyskają one pierwotny kolor w tonacji bursztynowej. Ten wybór poparli także internauci, którzy rok temu w portalu Trojmiasto.pl i na stronie SKM wskazali taki sam kolor, jako najbardziej odpowiedni.

Bursztyn ma wiele odcieni: od ciemno brązowego, poprzez zielony, aż do jasnożółtego. Jednak kolor, jaki niedawno pojawił się na kolumnach z trudem mieści się na samym końcu tej skali. Może więc to dopiero podkład albo zabezpieczenie antykorozyjne?

- Kolumny peronu w Sopocie posiadają już docelową kolorystykę, która jest zgodna z zaleceniem konserwatora, a także z wynikami ankiety - przekonuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM.

Czy obecny kolor kolumn oddaje zapowiadaną kolorystykę?

Jego zdaniem kolumny zyskają na elegancji, gdy na ich zwieńczeniach pojawią się pomalowane na złoto głowice.

- Obiecuję, że będziemy szczególnie dbać o ten element infrastruktury peronowej, który - jak całe otoczenie - ma tendencję do pokrywania się rdzawym nalotem. To pył żeliwny pochodzący z klocków hamulcowych pociągów - tłumaczy Głuszek.

Także sopocka konserwator uważa, że kolor jest odpowiedni.

- Obecny kolor kolumn wynika z szeroko zakrojonych badań konserwatorskich i laboratoryjnych przeprowadzonych m.in. przez cztery ekipy konserwatorskie. Usunięto i analizowano 15 poprzednich warstw. Ten kolor jest najbardziej zbliżony do tego, jaki był w 1876 roku. On się z czasem trochę przyciemni - zapewnia Danuta Zasławska.

Do końca remontu jeszcze kilka miesięcy, ale wgląda na to, że kolor bursztynu zobaczymy dopiero wtedy, gdy kolumny na peronie pokryją się nalotem z klocków hamulcowych.

Opinie (239) 5 zablokowanych

  • mogliby zabudować ten dworzec, a tak jest wiata jak 200 lat temu (1)

    • 5 3

    • i jakoś we wszystkich miastach które cenią historię są stare wiaty, i jest dobrze... coś w tej wiacie nie pasuje?

      • 2 0

  • jak to jest bursztynowy to ja jestem murzynem (1)

    głupie SKM

    • 6 6

    • To nie jest sprawa skm, tylko konserwatora zabytków. Głupie było skm i ten portal, że w ogóle zorganizował ankietę zanim badania ostatecznie potwierdziły dawny kolor. Nie byłoby mowy o bursztynie, zamiast tego napisaliby, że powracamy do oryginalnego koloru, to by wszyscy byli zadowoleni... a tu wielka sprawa, że kolor nie jest bursztynowy. NIE JEST BO NIGDY NIE BYŁ.

      • 2 1

  • niestety..

    ale kolor uważam za fatalny, fatalny kremowy.

    • 4 5

  • a może by tak uzywać innych klocków hamulcowych?

    a nie takich jak 200 lat temu?

    • 14 2

  • to zdjęcie to koszmar...

    • 6 1

  • Barany

    A jakieś barany już gryzdają te słupy markerami. Łapy ucinać

    • 11 1

  • Ankieta ankieta, a nasze ELYTY i tak wiedza lepiej jak ma byc.

    • 4 4

  • kazdy architekt czy tez wykonawca jakichs elewacji powinien wiedziec, ze kolor jaki zaproponuje inaczej bedzie wygladal w warunkach swiatla naturalnego a inaczej wewnatrz pomieszczenia. Po zamatowanu zadaszenia calos powinna wydac sie o pol tonu koloru ciemniejsza. Inna sprawa wlasnie jesli chodzi o ten rdzawy nalot, po pol roku uzytkowania kolor bedzie rowniez bardzo odbiegal od obecnego, mysle, ze w tym przypadku moze go byc nawet na korzyść

    • 3 4

  • Kwestia semantyki

    Jak dla mnie to jest tzw. biały bursztyn i jest w porządku.

    • 5 3

  • "Obecny kolor kolumn wynika z szeroko zakrojonych badań konserwatorskich i laboratoryjnych przeprowadzonych m.in. przez cztery

    ekipy konserwatorskie" Dobrze, ze w magistracie nie znaja wiecej ekspertow od zdrapywania farby ze slupow, bo wtedy remont kosztowalby nie kilkanascie a kilkadziesiac milionow.

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane