• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • Pewnie jakiemuś developerowi spodobał się teren! (2)

    Co te dur nie z UM jeszcze wymyślą ze szkodą dla mieszkańców?

    • 29 4

    • interesy mieszkańców nie są przeciwstawnie sprzeczne z interesem deweloperów (1)

      mieszkańcy cieszą się z możliwości docierania do wielu celów codziennych podróży o ile nie leżą one w dużej odległości od ich miejsca zamieszkania. Stąd warto tworzyć sklepy, szkoły i parki w pobliżu osiedli mieszkaniowych.

      • 2 2

      • A co Budyń z deweloperami zrobił z Pd. Gdańska? Sparaliżował

        • 4 1

  • Znowu podnosić będzie głos najbardziej roszczeniowa grupa (5)

    Rozpuszczona państwowym dofinansowaniem. Także w czasach komunistycznych. Nikt z samochodziarzy osobowych nie płaci podatku drogowego ale krzyczą Daj Daj kolejna droga , kolejny pas. A jak zaparkować to nie na swoim tylko na darmowym. Normalnie patusy żyjący z socjalu.

    • 5 37

    • O nie!!!! Ludzie pracują i chcą mieć infrastrukturę do szybkiego przemieszczania się? (1)

      No nie wytrzymam, przecież można jeździć na koniu. Komu te blachosmrody potrzebne?

      • 6 5

      • Można mieć cywilizację i samochodem jeździć tylko nad jezioro w wakacje.

        Można też zaorać wszystko pod drogi i parkingi, a potem dziwić się że wszyscy kisną w korkach...

        • 4 2

    • Wypad!

      • 2 1

    • (1)

      Podatek jest w paliwie ciemny człowieczku

      • 7 2

      • Podatek w paliwie idzie na drogi krajowe i autostrady, ciemny człowieku...

        • 4 6

  • Gdansk Nowy Port ul.Wyzwolenia (2)

    Może wreszcie zróbcie dojazd do portu gdańskiego!!!!Od lat mieszkancy ul.Wyzwolenia słyszą tylko obietnice,a cały ciężki ruch samochodowy odbywa się środkiem osiedla mieszkaniowego,ul.Wyzwolenia.Ile to już zebrań odbyło się przez lata,jak nie Nowa Wyzwolenia,to Zielona Wyzwolenia miały być.A hałas i smog rośnie,mieszkańcy chorują!

    • 25 2

    • (1)

      Ale tu nie chodzi o to, żeby umilić życie mieszkańcom już istniejących osiedli, tylko żeby wybudować nowe w miejscach, które można deweloperom sprzedać. Czego nie rozumiesz?

      • 9 1

      • A tego,że miała być Nowa Wyzwolenia,a powstają coraz to nowe bloki w Letniewie.Nie ma już rezerwy na obwodnicę dzielnicy NP?

        • 2 0

  • (2)

    W Warszawie wszystkie estakady wyremontowano ! Może warto podpytać jak to się robi . I zastanowić się, czy jest sens burzenia ?

    • 34 1

    • (1)

      I te estakady upłynniły ruch czy Warszawka nadal stoi w permanentnym korku przez większość czasu?

      • 2 7

      • Dzień dobry

        Proszę nie pytać nas jak to się robi bo nie odpowiemy hihihih

        • 1 2

  • Zamkną i zrobią ścieżki rowerowe

    " mądre " głowy

    • 19 2

  • Dalej likwidujmy, zwężajmy jezdnie, zabierajmy pasy dla rowerzystów i pieszych. Polityka miasta to nie budowa do wewnątrz a zwijanie i stagnacja. Jedno z miejsc gdzie ruch odbywa się w miarę płynnie... Ech, brak słów... To miasto się nie rozwija. Ale niebawem stanie i zapcha się samo w sobie.

    • 28 2

  • Niewazne co napiszecie w komentarzach miasto G. juz podjelo decyzje (4)

    W ramach Gdanskiej Strategi rozwoju 2030 plus - wystarczy przeczytac skrot na trojmiasto.pl zeby zobaczyc jak odlecialy wladze miasta po tzw "konsultacjach"

    • 31 2

    • przecież treść zapisów Gdańskiej Strategii 2030+ powstała w wyniku uwzględniania opinii mieszkańców (3)

      Ciekawe, co biorą autorzy takich wpisów?

      • 1 6

      • "w wyniku uwzględniania opinii..." (2)

        Oraz interpretacji tej opinii przez urzędników.

        • 7 1

        • jakieś konkrety? (1)

          • 1 1

          • obecnosc w przestrzeni publicznej oszolomow od rowerow i woonefow albo innych "takich".

            To dzialalnosc nieszkodliwa dla aparatu i tania, dajaca preteksty dla "rewolucyjnych" rozwiazan (konsumpcja rezerw), a jednoczesnie pozwalajaca na skanalizowanie ludzkiej frustracji... Jak piorunochron...
            W gabinetach cicho i spokojnie a hunwejbini tacy czy inni zuzywaja sie na ulicy.

            • 2 0

  • Jedynie zwrócę uwagę władzom miasta (1)

    Że przerabiając węzeł kliniczna na skrzyżowanie jednopoziomowe, sprawicie, że tramwaj zyska dodatkowe światła, na których będzie stał i tracił czas. Taki sam błąd popełniliście przy światłach na Bramie wyżynnej oraz skrzyżowaniach Powala z Chmielną czy łąkową. Chcecie zachęcić ludzi do korzystania ze zbiorkomu to zróbcie to tak, aby nie wylewać dziecka z kąpielą ...4 raz

    • 39 2

    • Ale

      młody Tusk będzie mógł przytulić kasę jak przyśpieszy tramwaje na np. Marynarki Polskiej, kasa będzie się zgadzać, przecież nie robią tego za swoje. Polska to bogaty kraj.

      • 6 4

  • A co tu sprzecznego

    Plan jest by nie budować nowych takich konstrukcji i z czasem je przebudowywać.
    W jaki sposób ma się to kłucić z faktem że potrzebny jest remont?

    • 2 10

  • Zostawcie wy rowerzyści ten węzeł w spokoju!

    To jedyny sensowny jak na razie dojazd skumulowanym ruchem samochodowym, tak osobowym jak i ciężarowym do tunelu na drugą stronę Wisły.

    • 37 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane