• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • Oczywiście wszystko trzeba wyburzyć, drzewa wyciąć, zieleń zaorać i zalać betonem. Tak was boli to miejsce? Mam nadzieję że społeczeństwo się w końcu obudzi i zmieni tą deweloperską niby władze przy urnach.

    • 19 1

  • Opinia wyróżniona

    Wyburzyć estakady... (19)

    ...bo to przecież jedyne w Gdańsku bezkolizyjne skrzyżowanie z rozjazdami tramwajowymi i drogowymi. Zamiast zmodernizować i wzmocnić estakady, zróbmy tam na przykład rondo z wieloma przejściami dla pieszych i rowerzystów, a tramwaje mogą sobie poczekać na światłach.

    • 313 73

    • Dobre :)

      • 31 4

    • (11)

      Deweloper czeka z utęsknieniem na nowy teren po estakadach.

      • 81 8

      • mieszkańcy czekają na rozwiązania umożliwiające korzystanie z miasta bez poczucia potrzeby wsiadania do samochodu (10)

        w celu docierania do codziennych celów podróży: do pracy, szkoły, po zakupy lub do ośrodka zdrowia.

        • 33 50

        • takie miasto było (9)

          z pracą, szkołą, sklepem i ośrodkiem zdrowia w pobliżu miejsca zamieszkania...

          Potem zaczęły powstawać centra handlowe, szkoły zamieniono w biurowce, przychodnie na hotele a pracę można znaleźć w jednym tylko miejscu...

          Za to powstały "miejsca zamieszkania" bez żadnego zaplecza...
          I mus przemieszczać się z jednego krańca miasta w drugi...
          Samochodem, bo komunikacja miejska tak zbudowana, aby kosztował krocie - pieniędzy i czasu...

          Więc jak zmusić mieszkańców do pożądanych zachowań?!
          Zburzyć dogodne rozwiązania dawnych urbanistów, którzy wiedzieli co robią i do czego ich praca służy.

          • 65 11

          • Jaką pracę można było znaleźć za komuny na Zaspie czy Przymorzu? (8)

            Co najwyżej w obsłudze tych sypialni...

            • 20 14

            • a kto tu mówi o "komunie"? (1)

              To po pierwsze.

              Po drugie, ta praca była również na Przymorzu i Zaspie.

              • 17 3

              • Stocznie i Zakłady Pracy

                To były główne miejsca pracy w Trojmiescie, a nie parę państwowych sklepów w sypialniach mieszkaniowych.
                To do pracy w Stoczni przyjeżdżali ludzie z okolicznych wsi, to dla dojazdu robotników do pracy reanimowano poniemiecki Ubahn - SKM...
                Komuna miała wszystko zaplanowane, to była podstawa ich działania, trzeba przyznać że mieli zdolnych urbanistów i nie bali się zmian aby ukształtować sposób funkcjonowania nowoczesnego miasta, tylko ustrój ten był utopijny

                • 24 3

            • No nie można było, w ogóle żadnych zakładów pracy w pobliżu nie było! (3)

              morpak, bimet, wytwórnia gazów technicznych, zakłady przemysłu spożywczego (teraz oetker), szpital na Zaspie. To takie miejsca pracy, gdzie koniecznie trzeba było jechać autem, bo zbiorkom nie było, albo był tak drogi, że trzeba było własnym samochodem jechać.

              • 17 4

              • Nie warto z nimi dyskutować. To d.... bez podstawowej wiedzy o Gdańsku

                • 13 0

              • Ja pamiętam wszechobecne automaty na bilety.do SKM/PKP (1)

                Nie było ich po jednej sztuce jak teraz ale było kilka, kilkanaście w zależności od stacji :)

                • 19 0

              • I w ogóle były bilety kartkowe na PKP

                A teraz tylko na SKM. Gdzieś w starociach mam jeszcze parę "żółto-brązowych" biletów PKP wsadzanych do kasownika... Z czasów, gdy osobny kasownik był dla SKM, osobny - dla PKP.

                • 6 0

            • Przy samej Zaspie było CTO, Promor, fabryka mebli kuchennych , zakłady papiernicze

              a wzdłuż Grunwaldzkiej na wysokości Zaspy wiele zakładów przemysłowych. Na Przymorzu też różne zakłady pracy np. Bałtyk, fabryka farb czy Zakłady Mechaniki Precyzyjnej. Niestety, wszystko to zlikwidowano, albo przeniesiono w inne miejsca.

              • 25 1

            • Druk Markuszewscy

              Vis à vis cmentarza na Zaspie na Chrobrego. Jeszcze w 2014 roku.

              • 0 0

    • Bezkolizyjne :)

      Szczególnie Brama Żuławska i Węzeł Unii Europejskiej

      • 8 8

    • Proponuję tym zacietrzewionym cyklistom wycieczkę... (3)

      Do Goteborga. Niech zobacza jak powinno wygladać miasto przyjazne - wszystkim!!! Miasto to można śmiało porównać z naszym Gdanskiem pod kilkoma względami. Jest nieco większe, ale też jest to duży port i też potrzebuje ono skomunikowania z innymi dzielnicami oraz resztą kraju. No i tu w zasadzie podobieństwa się kończą. Goteborg dosłownie wisi na autostradach we wszystkich możliwych kierunkach, a korki, które owszem są, nie są aż tak dramatyczne jak to ma miejsce w Gdańsku. Tam każdy jeździ czym mu pasuje i dokąd chce i przy tym nikt nikomu nie przeszkadza. Tam istnieją też znienawidzone przez wszelkiej maści aktywistów parkingi kubaturowe i ich architektura to nie jest tylko beton i szkło. Są one tak świetnie wtopione w otoczenie, że ciężko je odróżnić od innych budynków. Estakad jest tam wiele i są dość rozbudowane węzły, mimo to ruch odbywa się całkiem płynnie nawet w godzinach szczytu, ale tam jest to logiczna całośc. Kto nie chce lub nie musi, ten wybiera inne środki komunikacji. Do wyboru jest dosłownie wszystko i ze wsząd. Tymczesm Gdańsk wisi na jednej głownej arterii i kilku estakadach nie tworzących spójnej ramy komunikacyjnej. Południe to już w ogóle dramat. Miasto udaje, że tworzy komunikację miejską, nie dając nic w zamian. Nawet jazda autem nie jest tu żadną przyjemnością, tylko smutną koniecznością. Zabudowa jest chaotyczna i koszmarnie rozlana, a co za tym idzie trudna do skomunikowania w jakikolwiek sposób. To co planowali komuniści, może i jest przeskalowane, ale bez tego to miasto się po prosu udusi.

      • 46 10

      • zamiast Goeteborga lepiej wybrać się do Malmoe (2)

        tam mają wygodnie przede wszystkim piesi i rowerzyści (tak jak w Kopenhadze). Zabudowa w wielu miejscach Gdańska przestaje być chaotyczna tylko powstaje według dość sensownych założeń. Miasto jak na razie rozwija sieć komunikacji tramwajowej na górnym tarasie, ponadto powoli tworzy się także sieć dróg dla rowerów. Przyszłość naszej aglomeracji leży w rozbudowie zelektryfikowanych linii PKM, zwiększeniu częstotliwości połączeń SKM i PKM oraz w radykalnej poprawie dostępu do wszystkich ich stacji dla ruchu pieszych i rowerzystów. W wielu miastach Europy i świata pseudoautostrady miejskie są wyburzane z korzyścią dla wszystkich mieszkańców oraz stanu środowiska naturalnego i społecznego.

        • 8 31

        • Miasto dla wszystkich nie tylko wybranych. Precz z komuną i eko terroryzmem

          • 30 4

        • wiecej linii kolejowych PKM

          To większy podział miasta i tworzenie nowych dużych barier przestrzennych. Szczególnie koleje wydzielają i zamykają bardzo ściśle poszczególne obszary, patrz SKM

          • 11 5

    • Jeżeli jest bezkolizyjne to po co przerabiać na kolizyjne ,jakaś totalna głupota !!!!

      • 29 0

  • s k a n d a l !

    Wiadomo, że jak się grzelak za coś bierze to skok na kasę musi być. Tyle terenu bez nowych budynków ? Skandal !

    • 22 2

  • Estakady tunele kładki to przyszłość (2)

    • 18 4

    • Nie znasz się więc nie wypowiadaj

      • 1 5

    • małe tunele dla pieszych i rowerzystów pod liniami kolejowymi są OK

      poza miastem takie małe tunele dla ruchu rowerów pod autostradami są także OK.

      • 2 0

  • Kładka na Zaspie też miała być zburzona.

    I nic się nie dzieje..
    Kiedy w końcu?

    • 3 14

  • Nie sama estakada jest problemem

    ale ból urzędników, że osiedle można by tam zbudować.

    • 25 2

  • Brakuje kasy na przebudowę wezłów? (1)

    A na dwa razy mevo, fale i kunszt wodny ile poszło?

    • 25 1

    • Tylko proste ziemne roboty.

      Obskrobywanie Bastionu Żubr nadal trwa.

      • 1 0

  • Będzie piękne osiedle to właśnie ta przestrzenna polityka miasta

    • 14 0

  • Kolejny Gdanski absurd (1)

    Piesi, rowerzyści i niepełnosprawni. Oni są zawsze najważniejsi, oni są zawsze poszkodowani. Oni muszą mieć dostęp do każdej drogi, do każdej ulicy. Jednak nie biorą oni pod uwagę tego, że mamy 21 wiek i czy tego chcemy czy nie samochody są i będą, a nawet będzie ich więcej. Zagospodarowanie w terenie musi być zbalansowane. Myślicie, że jak zburzycie drogi, to ludzie porzucą auta ? Nie, będą takie korki, że do domów będziecie wracać o godzinę później. Jest tyle dróg rowerowych, tyle alternatyw dla pieszych, ale zawsze będzie źle, bo kilku niepełnosprawnych nie może przejść się kawałek dalej. Współczuję tym ludziom, ale czemu ich kosztem "pełnosprawni" mają zawsze cierpieć? Na prawdę będzie dla Was dobrze dopiero jak da radę na wózku przejechać caly Gdańsk wzdłuż i wszerz ? Może trochę za daleko poszedłem, ale męczące jest to, że co jest planowany jakiś remont, to na pierwszym planie niepełnosprawni, piesi i rowerzyści, którzy mają tyle dróg rowerowych, że większość miast w Polsce tyle nie ma. No i tak jak napisał ktoś poniżej. Koszta rozbiórki i budowy nowego skrzyżowania byłby ogromne, a w mieście jest dużo waznieszych rzeczy do zrobienia.

    • 26 2

    • samochodów w Gdańsku już jest w przeliczeniu na 1000 mieszkańców prawie dwa razy więcej niż w Berlinie

      • 1 3

  • temat rzucony

    Teraz czas na cykl konferencji prasowych na tle estakady panów radnych z PIS .Panowie Płażyński i spółka czekam na wasze pełne troski wypowiedzi o marnotrawieniu miejskich funduszy przez zarząd miasta.

    • 4 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane