• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Krzysztof Koprowski
2 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (425)
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.
  • Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar w Centralnym Paśmie Usługowym Gdańska, tuż obok przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W przyszłym roku powstanie wizja zmiany tego terenu.

Węzeł KlinicznaMapka doczeka się wzmocnienia estakad. Co prawda działania te są sprzeczne z polityką przestrzenną miasta, ale - jak przekonują władze Gdańska - niezbędne ze względów eksploatacyjnych. Docelowo będzie wypracowana nowa wizja zagospodarowania tego miejsca, zaś układ drogowy całkowicie przebudowany.



Węzeł Kliniczna powinien zostać:

Węzeł Kliniczna powstał pod koniec lat 70. ubiegłego wieku. Po kilku dekadach nieprzerwanej eksploatacji jego stan - zwłaszcza w części drogowej - wymaga podjęcia decyzji, co do dalszej przyszłości.

Możliwości są dwie:
  • kapitalny remont istniejącej konstrukcji,
  • całkowita rozbiórka i zagospodarowania terenu w nowym kształcie.

Biorąc pod uwagę politykę przestrzenną Gdańska, zawartą w dokumentach strategicznych w zakresie m.in. rozwoju miasta do wewnątrz, rozsądnego gospodarowania przestrzenią, likwidacji barier dla pieszych i rowerzystów, dalsze utrzymanie węzła o powierzchni zbliżonej do północnego cypla Wyspy Spichrzów jest nieuzasadnione.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów

Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczy estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej.

Jak wzmocnić estakady węzła Kliniczna?



Jednak wizja rozwoju miasta niekoniecznie idzie w parze z codziennymi działaniami urzędników. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska prowadzi właśnie postępowanie przetargowe na "wykonanie ekspertyzy technicznej oraz opracowania koncepcji projektowej remontu istniejącego obiektu w ramach zadania zadania pn. Wzmocnienie estakad na węźle Kliniczna".

W dużym uproszczeniu: wykonawca będzie musiał opracować sposób wzmocnienia konstrukcji obu estakad w ciągu ul. Marynarki Polskiej (czyli na trasie Nowy Port - Śródmieście) w taki sposób, aby nadal spełniały one wymagania w zakresie nośności i obciążenia ruchem.

Musi też m.in. przedstawić propozycję w zakresie odwodnienia konstrukcji oraz przeniesienia sieci trakcyjnej tramwajowej na osobne słupy.

Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów. Porównanie obszaru zajętego przez węzeł Kliniczna wraz z nieużywaną w ruchu liniowym pętlą tramwajową na tle północnej części Wyspy Spichrzów.

217 tys. zł na opracowanie projektu



W przetargu zostały złożone dwie oferty:
  1. Pracownia Projektowa Mid z Gdańska na kwotę 287 820 zł
  2. Konsorcjum firm z Gdańska: Pont-Projekt (lider) oraz Optem (partner) na kwotę 217 900 zł

Obecnie trwa analiza ofert kątem prawno-formalnym. Obie propozycje mieszczą się w budżecie przewidzianym na ten cel w wysokości 300 tys. zł. Na przygotowanie dokumentacji przewidziano siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.
  • Przestrzeń publiczna w obrębie węzła Kliniczna z pewnością nie jest atrakcyjnym fragmentem miasta.

Miasto: nie stać nas na przebudowę wszystkich węzłów



Wzmocnienie estakad na Klinicznej jest kolejną budzącą wątpliwości inwestycją drogową, obok remontu estakad na węzłach Unii EuropejskiejMapka oraz Bramy ŻuławskiejMapka.

Dlaczego miasto dąży do remontów obiektów, które powinny docelowo zniknąć z krajobrazu Gdańska?

- Wszystkie te węzły to obiekty inżynieryjne stanowiące barierę architektoniczną, które zostały poddane dyskusji w ramach warsztatów rozwojowych Strategii Gdańsk 2030 Plus. Węzeł Kliniczna zajmuje obszar o powierzchni ok. 10 hektarów w centralnej części miasta, a efekt komunikacyjny możliwy jest do uzyskania zdecydowanie niższym kosztem przestrzennym - przyznaje Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańsk ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Na przebudowę każdego z obiektów trzeba przeznaczyć po kilkadziesiąt milionów i w perspektywie do 2030 roku zwyczajnie nie starczy na to środków, dlatego konieczne jest wybranie priorytetów. Do czasu wniosków z konsultacji wstrzymane zostało ogłoszenie przetargu na remont węzła Brama Żuławska, a w przypadku węzła Kliniczna ograniczono zakres przetargu z przygotowania dokumentacji na jego modernizację do sporządzenia jedynie koncepcji wariantowej wzmocnienia konstrukcji z potencjalnymi kosztami.
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Dyskusyjny remont estakady na węźle UE Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana. Decyzja o remoncie estakady na węźle Brama Żuławska została (tymczasowo) wstrzymana.

Wizja zmiany węzła Kliniczna w przyszłym roku



Jak zapewnia zastępca prezydent, działania w obrębie węzła Kliniczna mają na celu jedynie podtrzymanie jego funkcji transportowej do czasu przygotowania ostatecznej wizji zmian przez Biuro Architekta Miasta.

- W przypadku gdy zapadnie decyzja o przebudowie węzła Kliniczna, konieczna będzie zmiana planu zagospodarowania poprzedzona pracami studialnymi. Rozmawialiśmy na ten temat z architektem miasta i przewidujemy, że prace studialne mogłyby rozpocząć się w przyszłym roku - dodaje Piotr Grzelak.
Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (425) ponad 20 zablokowanych

  • Zakorkujecie to miasto (1)

    Zakorkujecie to miasto tylko przejścia, światła, spowolnienie ruchu, wielkie sypialnie na obrzeżach. Coraz gorzej w tym grajdole!!

    • 25 1

    • Potrzebuja pretekstu aby nas dodatkowo kasowac za jezdzenie po miescie.

      Tak samo Matarnia wiadukt w stroje Słowackiego. Zjazd z obwodnicy i już przygotowane wyłączenie jednego z 2 pasów " bo zjeżdżający z obwodnicy" . Jest to celowe aby wygenerować wierze korki i wmówić nam, ze jest dożo samochodów i trzeba ograniczyć ich liczbę

      • 0 0

  • Niezły szpagat. Wyburzyć obiekty wybudowane dla wygody i bezpieczeństwa mieszkańców jednocześnie przekonując,że to dla ich dobra.
    Szaleństwo zagościło w magistracie i jedną wielką Świętokrzyską nam zafunduje zgodnie z hasłem "Gdańsk miastem równości"

    • 24 1

  • Czytajac komentarze mam wrazenie graniczące z pewności (1)

    O tym, ze komentarze traktujące o likwidacji, zburzenia czy zmniejszeniu tego węzła piszą ALBO ludzie nie mający pojecia o czym piszą ALBO mają płacone za wypisywanie takich wlaśnie komentarzy.

    • 18 2

    • a ja mam wrażenie graniczące z pewnością, że Szerlok ma trudności

      ze spojrzeniem na miasto z innego niż fotel samochodu punktu widzenia.

      • 1 1

  • Drzewniej decydowali urbaniści, dziś deweloperzy i populiści (1)

    • 20 1

    • wielu urbanistów zmieniło poglądy

      i zaczęło dostrzegać problemy generowane przez nadmiar samochodów w mieście. Nieskorumpowani przez deweloperów urbaniści (a są tacy) zaczęli tworzyć plany stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum i w pobliżu stacji SKM od jeżdżących i parkujących samochodów, by ułatwić mieszkańcom i przyjezdnym docieranie do węzłów przesiadkowych komunikacji publicznej.

      • 0 3

  • Część miasta wyglądająca jak z filmu apokaliptycznego, przypominająca upadłe Detroit, a ludzie przyklejeni do swoich Passatów i tak będą bronić tego monstrum do ostatniej kropli paliwa, byleby nie musieć przypadkiem przepuścić pieszego na pasach.

    • 5 16

  • (1)

    Pokolenie wladcow Polski spod pokolenia tak zwanej solidarnosci, a w gruncie pokolenie ludzi majacych tylko parcie na kase i wladze jeszcze zadnego rozwiazania komunikacyjnego na miare XXI wieku nie dokonalo, a niszczy dorobek tego cojuz bylo, oferujac zwezania pasow ruchu, mnozace sie sygnalizacjw swietlne, pasy dla pieszyh naziemne w miejscie dotychczasowych bezpiecznych podziemnych i wieczne stanie w korkach. Jak wymyslicie cos tak nowoczesnego jak w tamtych czasacch owczesne bezkolizyjje skrzyzowania to bedziecie mieli prawo do krytykowania tego co było. Inaczej jestesciue tylko zalosnymi kreaturami. I jeszcze jedno, nie jestem komuchem, wierzylem w solidarnosc ale szybko mnue z tegi wyleczyliscie

    • 22 2

    • przypuszczalnie emocje utrudniają Ci korygowanie prostych literówek

      jak na razie to być może nieświadomie należysz do "Solidarności" kierowców lub innych mieszkańców przyspawanych mentalnie do foteli swoich samochodów.

      • 0 2

  • Miasto nie ma pieniędzy

    To może niech przestanie wydawać na fikuśne gadżety do urzędu czy fikcyjne projekty w nieczynnym Kunszcie Wodnym

    • 22 2

  • Węzeł Kliniczna

    Zajezdnia konna na Grunwaldzkiej te szpecące miasto obiekty powinny zniknąć natychmiast

    • 6 9

  • Idąc tym tropem, to zaraz te pseudo organizacje będą chcieli wyburzyć wielką płytę, czyli jakieś 70% miasta xddd (3)

    • 20 3

    • (1)

      Na Zachodzie od dawna trwa burzenie wielkiej płyty, ale ty dalej niż w Żukowie nie byłeś.

      • 3 3

      • jak sie nie da więcej budować nowego

        to trzeba ludziom wyburzyć...
        Pretekst zawsze się znajdzie.

        • 2 2

    • Wielka płyta sama się zaraz zacznie walić...

      • 2 3

  • Nie inwestować kasy w utrwalanie przestarzałego g, tylko zrobić od nowa w jednym poziomie!

    • 2 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane