• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja: "Ważny jest komfort, a nie darmowe bilety"

Polinik
3 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Uczniowie w autobusie - Gdynia Uczniowie w autobusie - Gdynia

Darmowe przejazdy czy obniżka cen biletów nie wpłyną w zauważalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową - uważa czytelnik Trojmiasto.pl, pan Polinik. Jego zdaniem tylko poprawa komfortu przejazdów jest w stanie wpłynąć na zmianę nawyków transportowych.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z auta do komunikacji?

Temat darmowej komunikacji dla dzieci w Trójmieście wzbudza dużo emocji zarówno w branży transportowej, jak i wśród ekspertów oraz - a raczej przede wszystkim - mieszkańców, którzy korzystają z tej oferty, albo są potencjalnymi pasażerami komunikacji.

Czytaj więcej: Uczniowie z Gdyni i Sopotu także pojadą komunikacją za darmo

Niedawno publikowaliśmy tekst Tomasza Larczyńskiego - eksperta od transportu, który sugerował, że straty z darmowej komunikacji miejskiej, jakie poniesie SKM, nie są duże, zwłaszcza gdy na transport w Trójmieście spojrzy się całościowo.

Zobacz także:To samochód, a nie darmowy tramwaj, jest głównym rywalem SKM

Artykuł skomentowano ponad 340 razy.

Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście. Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście.
Jeden z naszych czytelników, pan Polinik z Brzeźna uważa, że to nie cena, a komfort podróży wpływa na decyzję o tym, czym podróżujemy (w dalszej części tekstu prezentujemy jego list). Umieścił on link do artykułu z Trojmiasto.pl. w ogólnopolskim serwisie wykop.pl i doczekał się kilkudziesięciu komentarzy - tym razem także od mieszkańców innych miast.

Poniżej zamieszczamy jego refleksje na ten temat:

Moim zdaniem - obniżka cen biletów nie wpłynie w zauważalnym ani mierzalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową. Dlaczego? To proste: skoro ktoś wydaje te 200-400 zł miesięcznie na paliwo na dojazdy do pracy, zamiast kupić 2-3 razy tańszy bilet okresowy, to najwyraźniej nie jest tak wrażliwy na cenę, żeby obniżka kosztu alternatywnego dojazdu w postaci komunikacji zbiorowej zachęciła go do zmiany środka transportu.

Dla mnie osobiście o wiele bardziej liczy się komfort podróży, a polityka komunikacji miejskiej miasta "100 przesiadek na stulecie Niepodległej Polski" niespecjalnie się w ten komfort wpisuje. Już pominę fakt, że samochodem dojadę do pracy w 20 minut, a komunikacją miejską, po dwóch przesiadkach - w 90 minut.

Jakbym mógł posadzić zadek w autobusie, odpalić książkę, jechać nieprzerwanie, maksymalnie 30 min, to może bym rozważał autobus. Ale taki komfort połączeń bezpośrednich mają tylko ludzie poruszający się wzdłuż głównej arterii komunikacyjnej - umownie al. Grunwaldzkiej, gdzie pasażerowie mają do dyspozycji dublujące się tramwaje, autobusy i SKM oraz mieszkańcy niektórych dzielnic, którzy sobie wywalczyli bezpośrednie połączenie - jak mieszkańcy Kokoszek.

Czytaj też: Autobusy linii 167 wrócą do centrum Gdańska

Jak się mieszka gdzieś w bok od tej arterii, to niestety czekają go "przesiadki", bo rzekomo "nie ma tyle taboru autobusowego, żeby były bezpośrednie połączenia z Gdańskiem Głównym". Nie oczekuję bezpośredniego połączenia każdej dzielnicy z każdą, ale bezpośrednie połączenie z centrum i tam przesiadka do dowolnej innej dzielnicy nie jest poza zasięgiem. Można też rozważyć przeniesienie części połączeń do Wrzeszcza, który również jest takim naturalnym węzłem przesiadkowym.

Oczekiwanie, że obniżka cen biletów spowoduje, że ludzie, którzy i tak wydają na paliwo 2-3 x więcej niż koszt biletu zrezygnują z komfortu jest dosyć mocnym oderwaniem od rzeczywistości.

Dodatkowo, gdyby kursy odbywały się co parę minut, to nie trzeba byłoby zbytnio pilnować godziny odjazdu i wyjść na autobus czy tramwaj wtedy, gdy jest się gotowym, a nie pod dyktando rozkładu jazdy, co jest zbliżone do wygody zapewnianej przez własny samochód.

Część dzielnic ma ten komfort (głównie te położone przy wspomnianej arterii biegnącej wzdłuż linii SKM), reszta niestety nie - chociaż trudno oczekiwać, żeby z każdego przystanku były kursy co 5 minut. Należy jednak wziąć to pod uwagę przy analizie, czemu ludzie wybierają samochody.
Polinik

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (337) 3 zablokowane

  • Bezpośrednie połączenia

    W zupełności zgadzam się z wypowiedzią w artykule. Jeśli zostały by przywrócone lub stworzone bezpośrednie połączenia z centrum Gdańska lub Wrzeszcza gdzie podróżny nie musi czekać na kolejny tramwaj/autobus nawet do 10/15 min sprawa wyglądała by inaczej. Np. patrzmy Jasień, Rębowo czy też Kowale na południu Gdańska brakuje tego udogodnienia. Nie mamy się co oszukiwać też o przesiadkach drzwi w drzwi na węzłach przesiadkowych - one nie działają.

    • 11 1

  • Czytać książkę w tramwaju? Ha ha ha, dobre (3)

    Ciekawe jak, gdy miejsc siedzących w Pesie jest 28, a rano tysiące ludzi jedzie do pracy i szkoły. To jedno wielkie przepychanie się, bujanie i kurczowe trzymanie poręczy. Książka dla wybrańców, którym cudem udało się dorwać do siedzenia.

    • 18 1

    • (1)

      Ja czytam codziennie, nawet na stojąco. Dla chcącego nic trudnego.

      • 1 4

      • A ja nie chcę wybić zębów na zakręcie ani być co chwilę popychaną przez wsiadających/wysiadających ludzi, którzy muszą przepchnąć się tym wąziutkim korytarzykiem.

        • 3 0

    • A ja mam chorobę lokomocyjną

      I o czytaniu książki mogę zapomnieć, bo od tego bujania i czytania od razu mam mdłości i potężny ból głowy...

      • 0 0

  • moje zdanie (1)

    Problem to jest z tym, że normalni mieszkańcy mieszkają na obrzeżach miasta a w centrum stoją puste mieszkania dla "warszafki" na wynajem.

    • 12 5

    • Często mają mieszkania i je wynajmują w centrum a dojeżdżają niewiadomo z jaki j dawn j wsi. Paranoja....

      • 0 1

  • Gorsze dzielnice

    Dojazd z wiszących ogrodów nad morze z przesiadką będzie ok jak w 1 godzinę się wyrobię.To chyba jedne z osiedli bez bezpośredniego dojazdu nad morze a autobusy prawie co 30 min i dobrze jak o czasie

    • 7 1

  • Więcej kursów, mniejsze składy i odejscie od przegubowców. (1)

    Polecam kolejny raz włodarzom korepetycje z komunikacji w Pradze i Berlinie.
    Zlikwidować parkingi pracownicze pod urzędami to urzednicy nabiorą empatii

    • 14 1

    • W Berlinie jeżdżą piętrusy

      • 0 0

  • Niech Budyń buduje dalej gdzie popadnie nowe osiedla.

    To się już do Gdańska całe warmińsko-mazurskie, i podlaskie wprowadzi, a wtedy wszystko stanie.
    Nie zauważyliście gdańszczanie jak się robi luźno na drogach i pod blokami, jak są jakieś święta i oni wszyscy wyjeżdżają w swoje rodzinne strony?

    • 15 7

  • Komuna się skończyła ? Rozdawnictwo ? My tutaj w Gdańsku jak zechcemy to będziemy w piecach kasą palić a tobie co do tego ? (1)

    No to skoro komuna się skończyła to np. Wprowadzić opłaty zależne od odległości - strefowe ! A co ? To już prowincjonałkom nie pasuje ?

    Jedzie typ z Przegaliny na dworzec na 1 bilecie, w te i nazad, małe ogrodnictwo ma, z tobołami jedzie, dopłaty z każdej strony i zawsze źle, ale żerować na miastowych to dobrze i jeździć 30 kilometrów każdego dnia w jedną stronę z tobołami za 3 zł czy ile tam bo nie wiem dokładnie to jest dobrze?

    Podobnie i słoiczki, czy jak wam tam jest, mieszka w Gdańsku gdzieś na obrzeżach, i NACHALNIE życzy sobie częstych kursów, nowego taboru i żąda by Gmina Gdańszczan nie zrobiła np darmowych biletów dla dzieci Gdańszczan !

    W głowach wam się pop.... ?

    Nie pasuje coś to bilet do UK czy gdzie tam albo powrót do siebie jeden z drugim.
    Jak spłodzisz tutaj dzieci, pożyjesz kilkanaście lat, pot i krew zostawisz na tej ziemi to zaczniesz myśleć poprawnie a teraz żyj w ciszy, pracuj i ucz się.

    • 3 4

    • Nie wiesz co to komuna. Jesteś idiotą.

      • 0 0

  • Gdanska kiełbasa wyborcza

    O ile mozna zrozumiec darmowa komunikacje dla malolatow,ktorzy z reguly nie maja biletow, bo wola pieniadze przeznaczyc na cos innego, wiec jezdza na gape to nie rozumiem propozycji radnych PO aby zafundowac z naszych podatkow bilety dla wcale nie biednej grupy wiekowej od 60 roku zycia.
    Zdaje sie ,ze istnieje cos takiego jak ulgowy bilet wiec moze pozostanmy przy tym wariancie.

    • 4 7

  • renoma

    Podstawa to wywalić renomę, a potem można rozmawiać o dalszych zmianach

    • 7 1

  • Zgadzam się z autorem całkowicie. Jadąc w korku autobusem nigdy nie wiemy, o której dojedziemy na przystanek przesiadkowy. Często następny autobus nam ucieka i trzeba 15-20 minut czekać na kolejny. A do tego rozkłady są tak pomyślane że odjeżdżają równocześnie 2-3 autobusy w tym samym kierunku, a potem długo nic - to szczególnie dotyczy Gdyni.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane