• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja: "Ważny jest komfort, a nie darmowe bilety"

Polinik
3 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Uczniowie w autobusie - Gdynia Uczniowie w autobusie - Gdynia

Darmowe przejazdy czy obniżka cen biletów nie wpłyną w zauważalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową - uważa czytelnik Trojmiasto.pl, pan Polinik. Jego zdaniem tylko poprawa komfortu przejazdów jest w stanie wpłynąć na zmianę nawyków transportowych.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z auta do komunikacji?

Temat darmowej komunikacji dla dzieci w Trójmieście wzbudza dużo emocji zarówno w branży transportowej, jak i wśród ekspertów oraz - a raczej przede wszystkim - mieszkańców, którzy korzystają z tej oferty, albo są potencjalnymi pasażerami komunikacji.

Czytaj więcej: Uczniowie z Gdyni i Sopotu także pojadą komunikacją za darmo

Niedawno publikowaliśmy tekst Tomasza Larczyńskiego - eksperta od transportu, który sugerował, że straty z darmowej komunikacji miejskiej, jakie poniesie SKM, nie są duże, zwłaszcza gdy na transport w Trójmieście spojrzy się całościowo.

Zobacz także:To samochód, a nie darmowy tramwaj, jest głównym rywalem SKM

Artykuł skomentowano ponad 340 razy.

Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście. Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście.
Jeden z naszych czytelników, pan Polinik z Brzeźna uważa, że to nie cena, a komfort podróży wpływa na decyzję o tym, czym podróżujemy (w dalszej części tekstu prezentujemy jego list). Umieścił on link do artykułu z Trojmiasto.pl. w ogólnopolskim serwisie wykop.pl i doczekał się kilkudziesięciu komentarzy - tym razem także od mieszkańców innych miast.

Poniżej zamieszczamy jego refleksje na ten temat:

Moim zdaniem - obniżka cen biletów nie wpłynie w zauważalnym ani mierzalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową. Dlaczego? To proste: skoro ktoś wydaje te 200-400 zł miesięcznie na paliwo na dojazdy do pracy, zamiast kupić 2-3 razy tańszy bilet okresowy, to najwyraźniej nie jest tak wrażliwy na cenę, żeby obniżka kosztu alternatywnego dojazdu w postaci komunikacji zbiorowej zachęciła go do zmiany środka transportu.

Dla mnie osobiście o wiele bardziej liczy się komfort podróży, a polityka komunikacji miejskiej miasta "100 przesiadek na stulecie Niepodległej Polski" niespecjalnie się w ten komfort wpisuje. Już pominę fakt, że samochodem dojadę do pracy w 20 minut, a komunikacją miejską, po dwóch przesiadkach - w 90 minut.

Jakbym mógł posadzić zadek w autobusie, odpalić książkę, jechać nieprzerwanie, maksymalnie 30 min, to może bym rozważał autobus. Ale taki komfort połączeń bezpośrednich mają tylko ludzie poruszający się wzdłuż głównej arterii komunikacyjnej - umownie al. Grunwaldzkiej, gdzie pasażerowie mają do dyspozycji dublujące się tramwaje, autobusy i SKM oraz mieszkańcy niektórych dzielnic, którzy sobie wywalczyli bezpośrednie połączenie - jak mieszkańcy Kokoszek.

Czytaj też: Autobusy linii 167 wrócą do centrum Gdańska

Jak się mieszka gdzieś w bok od tej arterii, to niestety czekają go "przesiadki", bo rzekomo "nie ma tyle taboru autobusowego, żeby były bezpośrednie połączenia z Gdańskiem Głównym". Nie oczekuję bezpośredniego połączenia każdej dzielnicy z każdą, ale bezpośrednie połączenie z centrum i tam przesiadka do dowolnej innej dzielnicy nie jest poza zasięgiem. Można też rozważyć przeniesienie części połączeń do Wrzeszcza, który również jest takim naturalnym węzłem przesiadkowym.

Oczekiwanie, że obniżka cen biletów spowoduje, że ludzie, którzy i tak wydają na paliwo 2-3 x więcej niż koszt biletu zrezygnują z komfortu jest dosyć mocnym oderwaniem od rzeczywistości.

Dodatkowo, gdyby kursy odbywały się co parę minut, to nie trzeba byłoby zbytnio pilnować godziny odjazdu i wyjść na autobus czy tramwaj wtedy, gdy jest się gotowym, a nie pod dyktando rozkładu jazdy, co jest zbliżone do wygody zapewnianej przez własny samochód.

Część dzielnic ma ten komfort (głównie te położone przy wspomnianej arterii biegnącej wzdłuż linii SKM), reszta niestety nie - chociaż trudno oczekiwać, żeby z każdego przystanku były kursy co 5 minut. Należy jednak wziąć to pod uwagę przy analizie, czemu ludzie wybierają samochody.
Polinik

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (337) 3 zablokowane

  • Gdy Polnik zacznie płacić 5 zł/ ha parking szrotu to inaczej zaśpiewa

    • 4 8

  • Nie wiem czy dobrze pamiętam cyferki...

    Darmowe przejazdy dla dzieci z Gdańska - koszt kilka milionów...

    Obsługa kanarów czyli Renomy - koszt............ Kilkadziesiąt milionów !!! Płatne tak czy siak.

    Uwierzysz ?!

    Przy takiej sumie śmieszne co najwyżej już jest " Zrobienie dla mieszkańców " mini parku dla odpoczynku przy.... Skrzyżowaniu Jaśkowa / Grunwaldzka ! - kilka ławeczek i mnóstwo SŁUPKÓW BY AUTA NIE PARKOWAŁY - koszt jakieś 400.000 zł ! a dziwnym zbiegiem okoliczności wówczas zaczął w budynku tam istniejącym urzędować nowy Prezes MZK do niedawna " Ręka Owicza " w U.M, na dzień dobry wymyślił nową nazwę GAiT. " Dobrodziej " tunelowy..., " Naczelny Szlauchowy " miasta.

    a co mu tam będą jakieś auta parkować pod oknami ? A wiadomo kto w takim aucie siedzi? albo i po chodniku pojedzie ?
    Takie mamy Cary w mieście.

    • 11 3

  • Powinna być całkowicie płatna albo bezpłatna komunikacja (2)

    Zresztą to zwykła kiełbasa wyborcza, nie ma nic za darmo, zresztą czemu miałbym płacić za darmowy przejazd dziecka sąsiada? Co ja gorszy? Nienawidzę socjalizmu, ale niestety duża część społeczeństwa ma złodziejską, roszczeniową postawę, by dostawać "za darmo", brzydzę się i gardzę takimi ludźmi, ale to przecież":wyborcy" i mamy "demokrację"...

    • 9 5

    • ja lubię socjalizm, ale to po prostu głupota i kradzież

      • 0 0

    • dotacją kupujesz zmniejszenie gęstości korków

      wszystkich, ale to totalnie wszystkich stać na samochód. nawet bezdomny degenerat-narkoma, może czasem wysupłać te 300 i kupić dezel ze złomu i czasem nawet paliwo, gorzej z ceną OC. żeby dało się gdzieś dojechać, musisz część przekupić, żeby nie pojechali samochodem, tylko inaczej.

      tak to widźcie. z socjalizmem to ma niewiele wspólnego. to jest dil. deal. opłacalny dla wszystkich stron. tutejszego żula-"mtematyka" nic nie przekona do trolejbusa. pewnie są tu równie maniakalni zwolennicy pubcomu. dotacja, nawet darmoprzewóz spowoduje tylko
      że proporcje nie będą 100:1 a 60:40, w najlepszej sytuacji. więcej raczej niemożliwe.

      i tak to warte każdego grosza.

      • 0 0

  • Komunikacja u Adamowicza to największy syf, drogie bilety, ciągłe spóźnienia won że złodziejami

    • 5 4

  • nie jest ważny komfort - co właściwie to słowo ma oznaczać? (2)

    Ważny jest koszt, niezawodność, możliwość oraz zaspokojenie potrzeby
    Wszystkie te czynniki są nieobecne w ofercie komunikacji zbiorowej. W jej organizacji widać przemożną chęć forsowania własnego zdania urzędników i przerzucania kosztów na pasażerów.

    • 9 4

    • na pasażerów przerzucają koszty osoby podróżujące samochodami (1)

      terenochłonne pojazdy powodują korki - a to są główne koszty ponoszone przez pasażerów i operatorów komunikacji miejskiej.

      Dlatego warto promować korzystanie z rowerów i rowerów wspomaganych elektrycznie: w połączeniu z SKM to dużo lepsza opcja wizji systemu komunikacji miejskiej w Trójmieście niż inwestycje w tunele pod pachołkami i inne tego typu kosztochłonne fanaberie.

      • 0 1

      • Piszesz o połączeniu z SKMką - SKMką, która miała opóźnienia po 30 minut ostatnimi dniami?

        • 1 0

  • Adamowicz ta kurka sprowadziła weki ze wsi

    • 5 3

  • Brzydze się adamowicza i wsiunow w komunikacji

    • 3 5

  • Na zdjęciu uczniowie racja, ale nie w autobusie, tylko trolejbusie lini 25

    • 3 1

  • Wsiunow won

    • 3 2

  • Wsiuny won wczoraj taka kurka GKS dostała od rodowodowe gdańszczan

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane