- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (264 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 20:18
no i kaska do koleżków za budowę poszła że niby te lampy i ta farba taka droga była.Brawo
- 6 2
-
2011-02-11 20:34
(2)
Czepiacie się pierdół. Mnie nie przeszkadza, że kolorek taki sobie, że oświetlenie niedzisiejsze czy ściana na przeciw wyjścia.
Mnie wkurza, że z czterech wyjść z tunelu tylko trzy są dostosowane dla osób niepełnosprawnych! To jest parodia!
Przy SKMce jest ok, są schody i łagodny podjazd. Przy Kopernika jest także łagodny podjazd. Przy Plymouth jest/będzie winda, a na Władysława są schody oraz podjazd, na którym osoba niepełnosprawna może się zabić. Takie podjazdy to się robiło kiedyś, tylko po to żeby były. Teraz to wstyd i poruta.
Przejście podziemne jest udane w 75%. 25% to wstyd dla Gdyni.- 6 7
-
2011-02-11 21:55
Dlaczego nie szanuje się niepełnosprawnych !
Także mnie wkurza, że z czterech wyjść z tunelu tylko trzy są dostosowane dla osób niepełnosprawnych! W dodatku schody są zbyt strome! Nie odpowiadają (zbyt duże wysokości stopni i zbyt małe szerokości stopni) przepisom Prawa budowlanego. Czy projekt i odbiór techniczny został należycie wykonany?
- 1 1
-
2011-02-11 22:38
Czy świat składa się tylko z niepełnosprawnych?
Doceńcie wszystko co dostajecie, bo wmówiliście sobie, że świat jest waszym wielkim dłużnikiem. Może i tak jest. Ale więcej wdzięczności.
- 0 4
-
2011-02-11 21:32
dla wandali jest tam system nowoczesnych kamer obrotowych
może na ścianach też coś powstanie, choć na dziś jest brdzo przaśno
- 1 2
-
2011-02-11 21:32
Na logikę
"Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. " - Tu nie ma kwestii dyskusyjnej- ten budulec nie jest reprezentacyjny- bo jak wynika z wypowiedzi, jest na innych chodnikach w mieście.
- 2 5
-
2011-02-12 00:21
kostką bauma jest wporzo, bo jest szorstka! Alternatywą jest marmur, który nawet na sucho jest śliski (3)
A wystarczy tylko jedna mała kropla... Nie, nie płynu do naczyń. Tyciutenienieczka kropileńka, wręcz kropilusia wody. I schody i podłoga, które zamarzyli sobie maruderzy stają się tak śliskie jak w slapstkiwowych komediach. Kto nie złamie sobie od razu karku, będzie leciał na jednej nodze tak szybko, że przebije się na drugą stronę torowiska.
Zastanówcie się. Chyba, że to boli.- 5 6
-
2011-02-12 02:26
(2)
Marmur alternatywą dla kostki bauma?
Chyba w twojej łazience!
Proponuję nie wypowiadać się na tematy, o których nie ma się pojęcia.- 5 2
-
2011-02-12 16:47
Zakpiłem sobie z tym marmurem. Tak naprawdę myślałem o granicie (1)
Wystarczy, żeby komuś z kebaba spadła tyciutenienieczka kropileńka, wręcz kropilusia sosu i dosłownie ofiara jak się poślizgnie to wybije dziure w torowisku w kształcie antropomorficznym.
- 1 2
-
2011-02-13 02:48
to przejdź się nowym i starym (nieremontowanym) fragmentem tunelu od City Forum w kierunku dworca. Wyremontowany odcinek nie jest wyłozony kostką Bauma i wcale nie jest śliski.
- 0 1
-
2011-02-12 11:24
Masakra! A co z prawem budowlanym
A co z prawem budowlanym? Z tego co pamiętam to chodnik musi mieć 1,5m szerokości, a przy tym słupie (zresztą rozwiązanie z obejściem :) - pogratulować! ) jest maks 0,8m - jak tam ma się matka z wózkiem zmieścić?
Latarnia to chyba jakiś wyrób własny ślusarzy garażowych - nawet w PRL-u takich nie stawiali.
Jestem z Gdańska i całe szczeście,że nie muszę tego oglądać, chociaż u nas też jest kilka "perełek".- 6 3
-
2011-02-12 12:44
Regres w myśleniu władz miasta Gdyni zauważyłem dawno
Gdy zbyt długo piastuje się stanowisko prezydenta miasta ,przewodniczącego rady miasta następuje zmęczenie materiału rutynowe bezmyślne działania.
Uśmiechy stają się mniej szczere a z czasem zamieniają się w szyderstwo.
Gdy Guć ze Szczurkiem zamordowali jeden z najlepszych w Polsce ośrodków pomocy dzieciom na Chylonii wiedzialem już , że to patologia samorządowa.
Współczuję społeczeństwu Gdyni "skazanemu na sukces".- 4 5
-
2011-02-12 12:52
HAHA. Inżyniery po PG. Gratulacje ułomności od studentów kierunków humanistycznych.
Nawet po akademii muzycznej chyba nikt nie zatwierdził by takich rodzynków!
- 9 2
-
2011-02-12 14:19
w normalnych krajach
ściany w przestrzeni publicznej takie jak tunele czy metro, wykłada się kaflami przemysłowymi, kładzionymi na cement łącznie z fugami. w berlinie ddatkowo często kładzie się płyty ze stali inox.po wszystkich tych materiałach można mazać i błyskawicznie usuwać. kiedy w końcu polak przestanie malować tunele farbkami czy "cekolować".sąsiedzi z zachodu mówią na to polnische wirtschaft i rację mają..
- 8 1
-
2011-02-12 15:34
Panie Prezydencie Gdyni
nie wstyd panu za tę inwestycję?? A Pani Teresa Horiszna za swoją bezczelnośc i ograniczoność powinna stracić posadę. Wszystkie z***ki na forum słusznie sie Wam należą mam nadzieję, że przynajmniej przeczytaliście.
- 11 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.