- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (262 opinie)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (70 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (323 opinie)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (204 opinie)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (50 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (66 opinii)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-12 17:46
a co ? (2)
ma być marmur i złote pomniki jak w ruskim metrze?Wiem jak byście stękali polaki gdyby dizajn był lepszy...że kto za to zapłaci, że za duży koszt, że kolory nie te, że trzeba tam chodzić a nie lewitować.Nic wam się nie podoba marudery, tak jak temu architektowi z MAD DIZAJN.Pewnie nie dostał zlecenie i teraz przynudza.
- 3 8
-
2011-02-12 18:48
wracaj do obory, bo dla ciebie to faktycznie skok cywilizacyjny
- 4 2
-
2011-02-12 20:06
obejrzyj sobie "ruski chamie" jak wygląda wewnątrz dworzec PKP w Gdyni,
Jak można połączyć tradycję z estetyką, na dodatek powiedzieć, że może to być gdyński styl. Dlaczego nie można w innych budowach/remontach nawiązać, do tego co ładne, co naważniejsze własne ? Powiem ci, że dworzec PKP bardzo przypomina "ruskie metro".
- 2 1
-
2011-02-12 18:26
Pani
Horszina za tą inwestycję powinna wylecieć z hukiem , no ale to dzika Polska i koleżanka Szczura , dno i żenada !!!
- 9 1
-
2011-02-12 18:43
Węzeł Wzgórze to mega dziwoląg
Tak zakręconego skrzyżowania w życiu nie widziałem. Polska to kraj dziwnych skrzyżowań. Zawsze się zastanawiałem skąd one się biorą. Pieniądze? Chyba nie, bo dziwne znaczy drogie. Głupi drogowcy? Pewnie trochę tak. Korupcja? Kto na tym może korzystać? Dostawcy rozwiązań techniki drogowej? Projektanci za biorą za kolejne projekty i poprawki? Sam nie wiem. Może ktoś wyjaśni to. Może jakiś dziennikarz mi to wyjaśni. Proszę, błagam
- 9 2
-
2011-02-12 19:15
PROJEKTANT TEGO KNOTA
powinien siedzieć w pierdlu - SZCZUREK GRATULUJEMY - REWELACJA
- 7 2
-
2011-02-12 19:42
to jest sprawa dla prokuratora !
Dlaczego gdyńska opozycja nie zgłosi tego przestępstwa odpowiednim organom???. Tak !- to jest przestępstwo! - tyle kasy zmarnotrawić na Takiego Bubla ! Komu i na jasną cholere było To potrzebne ???Dziwie się tylko urzędnikom Uni ,że nie sprawdzają i nie kontrolują jak są marnotrawione ich pieniądze !
- 7 2
-
2011-02-12 19:55
Cały ten węzeł to???
Można go było bardziej usprawnić,wjazd od ul. Morskiej przy pętli światło czerwone, zmiana ruszamy i co...w tunelu i na wyjeździe w kierunku Sopotu też czerwone trzeba swoje odstać mimo że z lewej strony nic nie nadjeżdża,brak zielonej strzałki .Dlaczego nie pomyślano o pasach wyjazdowych z tunelu które by się łączyły, po 100-200 metrach z główną drogą na Sopot,byłby wyjazd bezkolizyjny. Brak wyobraźni???
- 5 2
-
2011-02-12 21:54
Skrzyżowanie samych udogodnień
Jako mieszkaniec Wzgórza jestem zażenowany tym w jaki sposób ograniczono swobody ludzkie i wprowadzono niby udogodnienia...To ma być skrzyżowanie o przepustowości ok. 5000 samochodów (chyba mrówek)czy węzeł śmiechu?? Z którejkolwiek strony bym nie jechał czy szedł napotykam na ograniczenia albo wspaniałe udogodnienia:fala czerwonych świateł i obiecanki że 8 marca to się zmieni...,brak jakichkolwiek miejsc parkingowych przy niemałym dworcu SKM!!!,zamknięte możliwości dostania się w prosty sposób do ulic sąsiadujących z tym pięknym obiektem chwały inżynierskiej 21 wieku...,krzyżujące się co chwilę chodniki ze ścieżkami rowerowymi!!! Dostać się rowerem na drugą stronę torów z bulwarowej przejażdżki to jakiś horror.W rajdach na orientację nie ma takich trudności hahaha...Nie będę tu wymieniał dalej bo prace magisterską na 120 stron możnaby napisać swobodnie...Dziękować można za chęci ale wiadomo...
- 6 1
-
2011-02-12 22:32
Dla urzędasów Epoka Gierkowska never end....
"Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca."
GDYNIA MIASTEM EUROPY HAHAHA !!!- 5 2
-
2011-02-13 03:00
Dziękuję za artykuł
Panie Krzysztofie, dobrze, że podjęliście temat tego węzła (z przypomnieniem jak zepsuto wcześniej skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II kostką Bauma). Jest wiele krytycznych głosów, również gdynian. Po gdyńskich władzach zapewne spłynie to jak po kaczce, lecz kto wie, co będzie dalej - wszak kropla drąży skałę...
PS. Pani Grajter tyle ma zazwyczaj do powiedzenia, tymczasem cisza...- 3 0
-
2011-02-13 09:37
przed kolejnymi wyborami
nastąpi otwarcie kolejnego WIELKIGO KNOTA - ulicy Chwarznieńskiej zaprojektowanej pod kątem lat 60 tych
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.