• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt Biskupia Górka: druga jezdnia otwarta

Rafał Borowski
29 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Otwarcie drugiej jezdni wiaduktu Biskupia Górka

W piątkowe popołudnie została otwarta druga nitka wiaduktu Biskupia GórkaMapka. Po nowej jezdni odbywa się ruch w kierunku Oruni i Pruszcza Gdańskiego. Dzięki temu większość linii autobusowych wróci na stare trasy. Warta ok. 165 mln zł inwestycja, która obejmuje również przebudowę okolicznych dróg, zostanie całkowicie zakończona w połowie roku.



W jaki sposób poruszasz się wiaduktem Biskupia Górka?

Przypomnijmy: budowa drugiej nitki wiaduktu Biskupia Górka rozpoczęła się jesienią ubiegłego 2019 r. Wtedy to rozpoczęły się prace rozbiórkowe starego wiaduktu, obok którego powstała nowa nitka.

Czytaj więcej: Stary wiadukt Biskupia Górka rozcięty na pół

Dotychczas ruch samochodów na pierwszej z dwóch nitek nowego wiaduktu odbywał się dwukierunkowo. W piątek został na niej wprowadzony ruch docelowy, czyli w relacji Orunia-Śródmieście. Zmiana organizacji ruchu to efekt długo oczekiwanego otwarcia drugiej nitki.

Warsztaty samochodowe w Trójmieście



Nieco później niż planowano



Jezdnia w relacji Śródmieście-Orunia została oficjalnie otwarta w piątek, 29 stycznia, o godz. 15:30. To nieco później, niż zakładano. Pierwotny termin dopuszczenia konstrukcji do użytku miał nastąpić w IV kwartale ubiegłego roku. Jak tłumaczyli urzędnicy, przesunięcie zostało spowodowane z przyczyn niezależnych zarówno od inwestora, jak i wykonawcy.

Czytaj więcej: Nocne zamknięcie wiaduktu Biskupia Górka

Mowa o procedurach administracyjnych, a dokładnie wyznaczonych przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego na początek stycznia próbach obciążeniowych. Ich pozytywny wynik był de facto ostatnim elementem, który był niezbędny do uruchomienia ruchu na drugiej nitce wiaduktu.

Zakończenie prac wykończeniowych na nowej nitce powinno nastąpić wiosną. Natomiast całkowite zakończenie inwestycji, w skład której wchodzi także przebudowa okolicznego układu drogowego oraz budowa parkingu kubaturowego, zaplanowano na połowę roku. Zakończenie prac wykończeniowych na nowej nitce powinno nastąpić wiosną. Natomiast całkowite zakończenie inwestycji, w skład której wchodzi także przebudowa okolicznego układu drogowego oraz budowa parkingu kubaturowego, zaplanowano na połowę roku.

Jakie zmiany w organizacji ruchu?



Jak już wcześniej wspomniano, nową jezdnią poruszają się pojazdy w relacji Śródmieście-Orunia. Na wcześniej powstałej nitce został zlikwidowany ruch dwukierunkowy i wprowadzony w relacji Orunia-Śródmieście. Uwaga: na każdej nitce wiaduktu otwarte zostaną dwa z trzech pasów ruchu. Pasy przeznaczone docelowo na buspasy będą jeszcze wyłączone z ruchu. Trzeba wyraźnie podkreślić, że choć nowa nitka została już udostępniona dla kierowców, to wciąż trwają na niej prace wykończeniowe. Ich sfinalizowanie zostało zaplanowane na II kwartał tego roku.

Urzędnicy tłumaczą, że nieudostępnienie przyszłych buspasów jest konieczne, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno pracownikom budowy, jak i przejeżdżającym przez wiadukt kierowcom. Z tego samego powodu nowa nitka wiaduktu w kierunku Oruni nie będzie jeszcze dostępna dla rowerzystów. Jeśli chodzi o komunikację miejską, większość linii autobusowych powróci na swoje dotychczasowe trasy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście



- Wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu linii nr 106, 111, N9 i N11. W kierunku Westerplatte, Górek Zachodnich, Przegaliny i Olszynki zostają przywrócone stare trasy. Pomiędzy przystankiem "Brama Wyżynna" i "Dobra" trasa będzie przebiegła ulicami Okopową i Toruńską. Przywrócona zostaje stała lokalizacja przystanku "Muzeum Narodowe" przy ul. Toruńskiej. Godziny odjazdów z przystanków pozostają bez zmian. Zmieniona zostaje też lokalizacja przystanku autobusowego "Toruńska" obsługiwanego przez linie: 132, 154, 189, 205, 207, 256, N1. Przystanek ten zostanie przeniesiony o około 50 m w kierunku Pruszcza Gdańskiego, w swoją docelową lokalizację. Odjazdy dla ww. linii pozostają bez zmian - wylicza Izabela Kozicka-Prus z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Mieszkańcy Zaroślaka muszą jeszcze poczekać



Jednak zakres omawianej inwestycji obejmuje więcej niż tylko budowę nowego wiaduktu. To także m.in. kompleksowa przebudowa okolicznego układu drogowego. Całkowite zakończenie prac powinno nastąpić w połowie roku. Na szczęście, nieco wcześniej - tj. wiosną - powinien zostać otwarty most nad Kanałem Raduni, który umożliwia dojazd do ul. Zaroślak i dalej w kierunku Chełmu. Wtedy także linie autobusowe nr 108 i 118 wrócą na dotychczasowe trasy.

Czytaj więcej: Kolejny piętrowy parking w Gdańsku w połowie 2021 roku

Całkowity koszt inwestycji - czyli budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka, przebudowa okolicznego układu drogowego oraz budowa parkingu kubaturowego przy Urzędzie Wojewódzkim - wynosi ok. 165 mln zł. Ok. 85 proc. tej kwoty zostało pokryte ze środków unijnych. Głównym wykonawcą jest spółka Budimex.
13:00 1 LUTEGO 21

Fajny ten wiadukt Biskupia Górka (16 opinii)

Można urwać koła na tych uskokach i wystających studzienkach. Mogli chociaż postawić znaki ostrzegawcze
Można urwać koła na tych uskokach i wystających studzienkach. Mogli chociaż postawić znaki ostrzegawcze

Miejsca

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Czy któryś z dzielnych budowniczych

    przeszedł się po wiadukcie po opadach śniegu? Po pierwsze kto wpadł na pomysł żeby na łączeniach kłaść gładką blachę? Jak po roztopach przymroziło to rano można było na tej wylewce nogi połamać. Kończąc dla pieszego przejście po wiadukcie to istna ścieżka zdrowia.

    • 10 0

  • No i fajnie , ze otworzyli . Niech dobrze służy ludziom .

    • 1 1

  • Wszystkich równo!

    To ile wyniesie kara za nie oddanie inwestycji na czas? Pamietam, ze niewładze tego miasta chcieli dochodzić kar za nieterminowe oddanie nowych tramwajów!

    • 6 0

  • Co z wystającymi studzienkami?

    Czy to tak zostanie???

    • 10 1

  • Udalo sie. Zaczynali z dwoch koncow. Gdyby sie nie spotkali wyszlaby autostrada.

    • 0 3

  • Estetyka poziom zero...

    Taka koncepcja infrastruktury miast, to tylko w Azji. Normalnie drugi Bangkok...

    • 7 1

  • otóż to

    Ok. 85 proc. tej kwoty zostało pokryte ze środków unijnych. Wg premiera Morawieckiego te 85 % wykorzystano na trawniki i chodniki. Reszta pochodziła z kasy pis. Nie myślcie więc że Unia nam coś daje bo my w tym czasie daliśmy unii dużo więcej.

    • 3 2

  • Niesamowicie zaskoczyło mnie ,że w małym mieście rządzonym przez PiS jest tyle samo narzekających co u nas. Myślałem, że to tylko Gdańsk jest miastem wiecznie niezadowolonych, napływowych malkontentów

    • 1 3

  • Armii Krajowej widukt (2)

    Czy może mi ktoś odpowiedzieć kiedy zbudują wiadukt na Armii Krajowej/Łostowicka? Jeżdżę tą drogą raz w tygodniu i szczerze współczuję tym którzy muszą stać tam w codziennych korkach.

    • 11 2

    • Gdzieś kiedyś była odpowiedź wymijająca na ten temat z Urzędu, ale to powinna być kluczowa inwestycja, bardziej od poszerzenia jezdni na Kartuskiej. No ale to inne pieniądze, bo jak jest wiadukt to już trzeba dużo z kieszeni wyłożyć. Dlatego można się skupić na tunelach tramwajowych :D

      • 2 1

    • Nikt ci nie każe.

      Zmień trasę albo wyprowadź się z Gdańska. Najlepiej wracaj na wieś skąd przybyłeś.

      • 1 3

  • Przykład gdańskiego dziadostwa

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane