• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceprezydent Gdyni: zmiany w centrum muszą być kompromisem

Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni
15 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego. Jednym z elementów Klimatycznego Centrum jest stworzenie miejsca do rekreacji przed budynkiem Akwarium Gdyńskiego.

- Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni, odpowiadając na opublikowany przez nas w poniedziałek artykuł czytelnika dotyczący stanu al. 17 Grudnia i odnosząc się do krytyki programu Klimatyczne Centrum.



Czyje argumenty bardziej do ciebie trafiają?

Przypomnijmy: w poniedziałek opublikowaliśmy artykuł pana Michała, naszego czytelnika, który twierdzi, że projekt "Klimatyczne Centrum" powinien zająć się pracą u podstaw i rewitalizacją miejsc, które istnieją, ale odstraszają swoim wyglądem, a dopiero potem realizacją nowych koncepcji. Jako przykład zaniedbań podał al. 17 Grudnia, będącą aleją parkową, która łączy Wzgórze św. Maksymiliana z dworcem PKP.

Czytelnik o centrum Gdyni: "najpierw rewitalizacja, później nowości"



Poniżej publikujemy odpowiedź Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni. Odnosi się do krytyki czytelnika, a także negatywnych opinii o parkowaniu i komunikacji w śródmieściu wyrażanych przez czytelników w ostatnich tygodniach, kiedy opublikowaliśmy dwa artykuły mieszkańców:

Mieszkaniec: jak parkować w centrum Gdyni


Czytelnicy: miejsce parkingowe nikomu się nie należy



Oto jego wypowiedź:



Serdecznie dziękuję za duże zainteresowanie Klimatycznym Centrum Gdyni, które potwierdza, że to projekt potrzebny i ważny. Głos mieszkańców jest dla nas niezwykle cenny - zapewniam, że wszystkie konstruktywne uwagi i pomysły są omawiane podczas regularnych spotkań zespołu odpowiedzialnego za ten projekt. Poniżej odniosę się do kilku poruszanych w ostatnich tygodniach kwestii.

Pan Michał pisze, że w projekcie Klimatyczne Centrum "skupiono się wyłącznie na stworzeniu nowych miejsc, a nie renowacji istniejących". Tymczasem praktycznie wszystkie działania, które obecnie realizujemy, dotyczą przebudowy i modernizacji miejsc już istniejących - przywracaniu lub nadawaniu im przyjaznego dla mieszkańców klimatu.

Panie Michale, fakt, iż obecnie nie obserwujemy metamorfozy alei 17 Grudnia, nie oznacza, że nie pracujemy nad nią i nie uwzględniamy jej w planach. Gdy w styczniu tego roku ogłaszaliśmy projekt Klimatycznego Centrum Gdyni, przedstawiliśmy blisko dwadzieścia konkretnych działań, których realizacja trwa od kilku miesięcy. Co niezwykle istotne, równocześnie ogłosiliśmy, że projekt nie ograniczy się wyłącznie do przedstawionej listy, a będzie działaniem długofalowym, które stopniowo obejmować będzie kolejne lokalizacje zarówno w centrum, jak i w gdyńskich dzielnicach.

Aleja 17 Grudnia jest jednym z miejsc, które przejdą metamorfozę, a prace - z włączeniem w nie przedstawicieli rady dzielnicy - już się odbywają. Dlaczego alei nie uwzględniono w pierwszym etapie realizacji projektu? Ponieważ część działek, przez które przebiega, stanowi własność prywatną (jak na przykład wspomniane okolice pogotowia). To bardzo ważna kwestia, której nie możemy pomijać podczas dyskusji o rewitalizacji tego miejsca.

Zależy nam, by docelowa metamorfoza alei 17 Grudnia była spójna i przemyślana. By nie doszło do powtórki z sytuacji związanej z przywołaną drogą dla rowerów, przebiegającą wzdłuż alei i pozbawioną ciągłości. Warto poczekać trochę dłużej, by ostateczny efekt zadowolił wszystkich.

Sztuka kompromisu



Zmiana przestrzeni silnie zurbanizowanej musi stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców i uczestników ruchu a wieloma innymi uwarunkowaniami. Praca w terenie zabudowanym znacznie różni się od tworzenia rozwiązań od zera, bez konieczności uwzględniania aspektów, z którymi mamy do czynienia w przypadku realizacji Klimatycznego Centrum.

Jednym z najważniejszych czynników, które bierzemy pod uwagę, jest świadomość zachodzących zmian klimatycznych, co wiąże się z wyzwaniem neutralizowania ich konsekwencji. Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym uwzględniać musimy wiele znaków zapytania. Stale monitorujemy czynniki wpływające na przyszłość i rozpatrujemy je podczas podejmowanych działań. Działań, które - w miarę możliwości - rozkładamy na etapy współtworzące dużą inwestycję lub projekt. To model, który - w razie potrzeby - pozwala reagować na nowe okoliczności. A tych w obecnych czasach nie brakuje.

Parkuj i jedź



Burzliwa dyskusja towarzyszyła tematowi zmian w strefie płatnego parkowania (SPP) oraz generalnie parkowania w Gdyni, szczególnie w jej centrum. Paradoks polega na tym, że w przeciwieństwie do tezy przyjętej w wielu komentarzach efektem podjętych działań będzie zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych. Kluczowe jest tu słowo: "wolnych".

Z przeprowadzonych badań wiemy, że uśredniony czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godziny w dni robocze do nawet 6 godzin w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji na miejscach parkingowych i zapowiedziane zmiany przyniosą pożądany efekt. Mieszkańcy stref objętych SPP będą mieli możliwość preferencyjnego zakupu abonamentu uprawniającego do parkowania w pobliżu miejsca zamieszkania.

Równocześnie przygotowujemy dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Prace są bardzo zaawansowane i wkrótce informować będziemy o szczegółach.

Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. Za półmetkiem jest budowa węzła integracyjnego Gdynia Chylonia, a niebawem prace rozpoczną się również przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstanie nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Buspasem prędzej



W tym miejscu warto przypomnieć jeszcze jedną, dającą do myślenia statystykę: na tysiąc gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina (326) czy Londynu (351). Jestem świadomy, że zmiana przyzwyczajeń to długotrwały proces, jednak bez dwóch zdań warto go rozpocząć. Może pomóc w tym prosty eksperyment: porównanie czasu podróży z Chwarzna do Śródmieścia w godzinach szczytu - autobusem i samochodem. Dzięki kontrbuspasowi i buspasom to właśnie komunikacją miejską dotrzemy do centrum prędzej.

Jestem przekonany, że analogiczną sytuację obserwować będziemy po oddaniu do użytku buspasów na poszerzonej ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego. Zdaję sobie sprawę z faktu, że nie wszyscy mogą pozwolić sobie na przesiadkę z samochodu do autobusu, jednak im więcej z nas zdecyduje się na takie rozwiązanie, tym szybciej będziemy przemieszczać się bez względu na to, który środek transportu wybierzemy.
Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni

Miejsca

Opinie (318) ponad 20 zablokowanych

  • Klimatyczne centrum do wypoczynku. W Parku Centralnym hałas od nowego mini skateparku zrobionego z desek że przechodząc obok

    trzeba wkładać stopery do uszu, nie mówiąc o rekreacji

    • 21 4

  • A wąska PAWIA wciąż dwukierunkowa. (2)

    Tu się już nie da mieszkać. Rozjeżdża nas DPS, Dobre Przedszkole I Protek System. Ruch powrotny powinien się odbywać pustą i szeroką ul. Sępią. Kto wpuścił taki ruch (8 ton) w zabudowę jednorodzinną !?

    • 6 4

    • nie pasuje to sie wyprowadz :D (1)

      • 0 4

      • To jest osiedle mieszkaniowe

        a nie dzielnica przemysłowa po której jeżdżą ciężarówki lekceważące znaki drogowe. Pracownicy DPS-u i klienci Dobrego Przedszkola nie stosują się do nakazanej prędkości. A ul. Pawia ma ruch pieszy po jezdni.

        • 0 0

  • ... gdyby decydent, jeden z drugim, wydał jakiś, zarobiony w pocie czoła, grosz

    i zwiedził kilka europejskich miast, zajarzyłby, że :
    1. Tam ludzie mają tyle samo rąk, nóg i głów co my i mają podobne problemy ...
    2. Mają jakieś sprawdzone już pomysły i je realizują ..
    Na ten przykład, aby zwiększyć rotację samochodów na miejscach parkingowych w Hamburgu, do parkometru nie można wrzucić więcej pieniędzy niż na 2 ( dwie ) godziny postoju. Proste ?
    I zaręczam, że jest to strasznie uciążliwe, biegać co 2 ( dwie ) godziny i dopłacać, więc warto się w tym czasie zmieścić.
    ... mam nadzieję, że nie wymagam za dużo od gościa na eksponowanym stanowisku, aby poznawał zwyczaje sąsiadów ... inny język, to prawda ... ale chyba przeszkoda nieduża ? Wystarczy mieć oczy otwarte ...

    • 21 1

  • A Gdynię to se porównaj do Rumunii

    Londynu im się zachciało

    • 30 0

  • Mieszkaniec_Gdyni

    Moja odpowiedź na tą "pseudo zieloną" politykę betonowych doniczek i plam z farby (za ciezkie pieniadze) na najwiekszych parkinagach w centrum miasta jest jedna. Nie macie co Państwo Łucyk i spółka liczyc na mój głos w wyborach samorządowych i sądzę że większość kierowców bedzie głosowała podobnie. A fantasmagorie o tym że jak zabierzemy 90 % miejsc parkingowych w centrum to bedzie latwiej zaparkować to mozecie opowiadać dzieciom które jeszcze w bajki wierzą

    • 33 0

  • Samorządność Szczurka rządzi od 25 lat,

    Przez ten okres wyszły im dwie rzeczy, zadłużyli Gdynię na miliard złotych i zatrudnili tylu urzędników, że urząd miasta jest największym pracodawcą w Gdyni.

    • 38 0

  • Gdynianka

    Panie Łucyk wydaje mi się, że najpierw powinny powstać parkingi buforowe umiejscowione bliżej centrum np przy gdyńskiej hali lub Dworcu Głównym Osobowym (może na tyłach poczty) ewentualnie na Kamiennej Górze, a dopiero likwidować miejsca parkingowe w centru. Poza tym nadal nie widzę alternatywy dla autokarów przywożących wycieczki. Jaka jest koncepcja dla przyjeżdżających zwiedzających Oceanarium, Muzeum Miasta Gdyni i Teatr Muzyczny. Podkreślam że parking podziemny przy Teatrze Muzycznym nie jest dostosowany do autokarów i nie pokrywa potrzeb teatru. Przedstawienia kończą się często bardzo późno i nie ma możliwości skorzystania z komunikacji miejskiej. Często przyjeżdżają ludzie spoza miasta. Mówienie o węźle komunikacyjny w Chyloni jest nie do końca zrozumiałe dla ludzi przyjeżdżających spoza Gdyni, którzy planują kilku godzinne zwiedzanie centrum miasta - jak miasto planuje tych turystów przekierować do Chyloni lub co lepsze na Karwiny, aby z tamtą przyjechali do centru? O jakich kontrbuspasach Pan mówi - o tych fragmentarycznych na chwarznieńskiej w lesie, czy na kieleckiej, a może o estakadzie? Żadna trasa autobusowa nie jest w 100% wydolna. Koniec Skweru to kultowe miejsce dla Gdynian, wieczorne miejsce spotkań młodzieży, miejsce do którego w pierwszej kolejności kierowali się turyści. Tymi donicami i sztuczna trawą zniszczyliście kultowe miejsce spotkań, spacerów gdynian i turystów.

    • 36 1

  • Na zmasowaną krytykę Łucyk odpowiada, że cieszy go duże zainteresowanie projektem oraz, że dowodzi to, że koncepcja jest słuszna

    Niech mnie ktoś uszczypnie.

    • 38 0

  • Promocja kandydata na następcę Szczurka

    I zaczęła się akcja promocyjna pt. "Łucyk kolejnym prezydentem Gdyni"

    • 31 1

  • Pięknieje nasza gdynia !!! brawo szczurek! (1)

    • 0 31

    • chyba tu nie mieszkasz

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane