• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej kasy na Trasę Sucharskiego

Sławomir Sowula
15 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 22:35 (15 stycznia 2008)
Most na Martwej Wiśle to jedyny istniejący dziś fragment Trasy Sucharskiego. Most na Martwej Wiśle to jedyny istniejący dziś fragment Trasy Sucharskiego.

Ministerstwo Infrastruktury chce przeznaczyć więcej pieniędzy na Trasę Sucharskiego, bez której trudno sobie wyobrazić sprawną obsługę ruchu przy okazji mistrzostw Europy w piłce nożnej.



Trasa Sucharskiego połączy projektowaną obwodnicę południową Gdańska z ul. Marynarki Polskiej. Trasa Sucharskiego połączy projektowaną obwodnicę południową Gdańska z ul. Marynarki Polskiej.
Kilka dni temu minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przekazał do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego "Listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013". Wśród nich jest projekt budowy Trasy Sucharskiego na odcinku od tzw. Obwodnicy Południowej Gdańska do ul. Marynarki Polskiej.

- Lista jest właśnie analizowana i oceniana. Na razie nie chciałbym się wypowiadać na temat sum na poszczególne projekty. Odbieram setki telefonów z takimi pytaniami. Ujawnianie takich informacji niczemu nie służy - mówi Stanisław Krakowski, rzecznik MRR.

Trasa Sucharskiego ma "dostać" więcej pieniędzy niż w ubiegłym roku zaproponował rząd Jarosława Kaczyńskiego. Wtedy mówiono o 200 mln euro.

- Potrzebnych jest 350 mln euro. Ostatnio w rozmowach w Ministerstwie, gdzie prezentowaliśmy projekt i sumę, nikt jej nie kwestionował - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta w Gdańsku.

Pismo z Ministerstwa Infrastruktury to jednak tylko propozycja, decyzję podejmuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Przedstawiciele tego resortu jednak milczą.

- Podamy informację po koniec stycznia - ucina rzecznik tego resortu.

- To projekt strategiczny dla państwa polskiego. O kształcie projektu decyduje wprawdzie MRR, ale myślę, że w tym przypadku ostatnie słowo należeć będzie do premiera - mówi Rudziński.

Trasa Sucharskiego to fragment gdańskiego "ringu", który ma zapewnić nie tylko sprawną obsługę ruchu kibiców do stadionu Baltic Arena, ale także do Portu Północnego z rosnącym przeładunkiem kontenerów. Jest początkiem autostrady A1 i europejskiego korytarza transportowego, który kończy się na Bałkanach.

Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska wierzy, że w razie zbyt małej hojności rządu istnieje wariant rezerwowy.

- Gdyby przyznano nam zbyt małą kwotę, musielibyśmy na przykład zrezygnować z części bezkolizyjnych węzłów na tej trasie - mówi.

Krzysztof Rudziński uważa, że wariant okrojony Trasy jest mało realny: - Trasa to fragment unijnego korytarza i obowiązują nas unijne standardy jej wykonania.

Nawet jeżeli Ministerstwo sięgnie do kieszeni głęboko, nie zakończy problemów z ringiem. By go domknąć - na odcinek od ul. Marynarki Polskiej do Słowackiego - potrzebne jest jeszcze 600 mln zł.

- Mamy nadzieję i te pieniądze pozyskać z programu Infrastruktura i Środowisko - mówi wiceprezydent Szpak.

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to budowę będzie można rozpocząć najwcześniej w 2009 r., a zakończyć w 2011. Na razie gotowa jest bowiem tylko koncepcja trasy. Trzeba stworzyć projekt. Koszty całego mogą również wzrosnąć. Nie jest to bowiem łatwa inwestycja. W jej przebiegu znajdują się bezkolizyjne węzły, ale również tunel pod Martwą Wisłą.
Gazeta WyborczaSławomir Sowula

Opinie (33) ponad 10 zablokowanych

  • Niech Gdańsk skończy wreszcie swoje PRL-owskie "PROJEKTY"... (1)

    Wtedy ruszycie do przodu ale gierka to wy nawet po 50 latach nie mozecie dogonic.... a co na PRZYSZLOSC???

    GDYNIA POZDRAWIA, GDYNIA RADZI , GDYNIA PROWADZI !!!

    GDAńSK DO BOJU ! DAJCIE JAKIS PRZYKLAD !

    • 0 0

    • buehehe

      No,wam budowa TK zajela tylko 30 lat,wysmienity wynik, szypkie miafto gdinia ;]
      Z naszej strony to bedzie TS,Baltic Arena,Obwodnica Poludniowa i rozbudowa Rafinerii terminala kontenerowego.To tak na poczatek i proponuje,zebys sie zajal swoim miastem,bo za chwile nie bedziecie mieli Open'era,ale w zamian dostaniecie port lotniczy mieszczacy sie w dwoch barakach na krzyz.

      • 0 0

  • od koncepcji do projektu trasy czyli co jest trudniejsze? bezkolizyjne węzły czy tunel pod Wisłą?

    "Na razie gotowa jest bowiem tylko koncepcja trasy. Trzeba stworzyć projekt. Koszty całego mogą również wzrosnąć. Nie jest to bowiem łatwa inwestycja. W jej przebiegu znajdują się bezkolizyjne węzły, ale również tunel pod Martwą Wisłą.

    Sławomir Sowula, Gazeta Wyborcza

    • 0 0

  • Trasa Kosmiczna od zera (poczatek autostrady na Bałkany) szacowana jest na 350 mln euro, a domkniecie drogi dla kibiców miedzy Słowackiego a Marynarki Polskiej około połowę tego ~ 170 mln euro .

    • 0 0

  • projekty III:
    www.gdansk.pl/
    article.php?category=508&article=5822&history=508:

    • 0 0

  • I po co ta GŁUPIA i ZAŚCIANKOWA wojenka

    Gdańsko-Gdyńska???

    Trójmiasto jest jedno.

    • 0 0

  • Gdańsk przeprasza za J.Kurskiego

    • 0 0

  • gryzonie się potną mamy już 200 mln euro

    a będzie 350 mln czyli więcej niż wszystkie inwestycje w gdyni od 90 roku.

    Dodajmy do tego most wantowy który jest warty tyle co trasa kwiatkowskiego.

    • 0 0

  • lubię czytać takie zdania:

    "Krzysztof Rudziński uważa, że wariant okrojony Trasy jest mało realny: - Trasa to fragment unijnego korytarza i obowiązują nas unijne standardy jej wykonania."

    wreszcie jakieś konkretne stwierdzenie.

    i o to chodzi, i o to chodzi...

    • 0 0

  • O kasę na inwestycje bym sie nie martwił wszak mamy Donalda w stolicy

    Więc pewnie do 2012 wykonamy plan inwestycyjny.To jednak samo w sobie nie zmieni wizerunku naszego miasta(a własciwie trzech)-konieczne jest bowiem radykalna zmiana naszego podejścia do otaczającej nas przestrzeni-chodzi mi przede wszystkim o otaczające nas góry śmieci stare sypiące sie zdewastowane urządzenia użytku publicznego typu wiadukty chodniki, brak smietników i toalet-tu potrzbna jest wielka publiczno obywatelska inicjatywa w doprowadzeniu naszej Metropolii do porządku-tak by nie wstydzić się naszych miast i ich otoczenia...

    • 0 0

  • zee

    Wiesz jak to jest z inycjatywami społecznymi. Jak ludziom zaczniesz wytykać ich brudy to się oburzą i powiedzą, że wsio jest ok. Muszą przyjechać turyści na euro, muszą skonsumować polskę i wydac opinię. Dopiero taka opinia zmobilizuje naszych rodaków. Jak usłyszą, a tam było to i to, to zaraz będzie mobilizacja i gadki typu "on miał lepiej, jak to, zaraz pokaże jak to się robi w polsce/gdańsku".

    Cóz, takie życie...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane