• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pasażerów w Gdańsku, mniej w Gdyni

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Inwestycje w nowy tabor i trasy tramwajowe sprawiają, że coraz więcej gdańszczan chce podróżować komunikacją miejską. Inwestycje w nowy tabor i trasy tramwajowe sprawiają, że coraz więcej gdańszczan chce podróżować komunikacją miejską.

W Gdyni liczba pasażerów komunikacji miejskiej maleje od kilku lat, podczas gdy w Gdańsku przybywa ich z każdym rokiem. Czy jednak Gdańsk nie popełnia błędów w pomiarze liczby pasażerów? Urzędnicy zapewniają, że zwiększona liczba przesiadek nie ma na to wpływu.



Czym najczęściej poruszasz się po mieście?

Gdańsk od kilku lat odnotowuje coraz większą liczbę pasażerów w komunikacji miejskiej. W 2015 r. było to o ok. 3,5 mln pasażerów więcej niż przed rokiem.

- Na liniach tramwajowych i autobusowych organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku między 1 stycznia a 31 grudnia 2015 r. przewiezionych zostało dokładnie 174 488 493 pasażerów, czyli o 2,12 proc. więcej niż w 2014 roku. Tendencja zwyżkowa utrzymuje się już od kilku lat. Dwa lata temu liczba pasażerów gdańskiej komunikacji po raz pierwszy przekroczyła próg 170 milionów - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
Urzędnicy podkreślają, że tak dobry wynik możliwy był dzięki wielu inwestycjom w komunikację miejską - zarówno wymiany taboru autobusowego i tramwajowego, jak i budowy nowych tras tramwajowych.

Liczba pasażerów w komunikacji miejskiej ZTM Gdańsk
Create column charts


Warto jednak zauważyć, że tendencja zwyżkowa nałożyła się także na zmianę systemu projektowania połączeń komunikacyjnych - z bezpośrednich na system oparty o przesiadki autobus-tramwaj. Czy zatem jeden pasażer nie jest liczony podwójnie - najpierw w autobusie, a potem w tramwaju?

- Liczba pasażerów ustalana jest zgodnie z metodologią i wytycznymi Głównego Urzędu Statystycznego. Głównym składnikiem sposobu liczenia są m.in. liczba sprzedanych biletów, liczba osób uprawionych do bezpłatnych przejazdów oraz podróżnych bez ważnego biletu. Do tej liczby pasażerów doliczamy także tych korzystających z tzw. Karty Dużej Gdańskiej Rodziny oraz pasażerów z biletami MZKZG - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
ZTM zapewnia też, że w ramach kompleksowych badań ruchu liczy pasażera tylko raz, niezależnie od tego, ile razy się przesiadał. Tym samym nie bierze pod uwagę badań prowadzonych w ciągu roku przez obserwatorów w autobusach i tramwajach, ponieważ ci zajmują się jedynie szacowaniem zapełnienia pojazdów konkretnej linii.

Urzędnicy zapewniają, że przesiadający się pasażer liczony jest tylko raz w statystykach. Urzędnicy zapewniają, że przesiadający się pasażer liczony jest tylko raz w statystykach.
Ale nawet gdyby takie zapewnienia miały być niewystarczające, urzędnicy sugerują, by zwrócić uwagę na rosnącą liczbę sprzedawanych biletów.

- Udział biletów okresowych w całej sprzedaży biletów ZTM w 2013 r. wyniósł 50,2 proc, w 2014 r. - 51,2 proc., a w 2015 r. już 52,1 proc. Średnia cena biletu jednorazowego sprzedanego w 2015 r. to 2,56 zł, a średnia cena biletu okresowego - 69,10 zł. Dochody ze sprzedaży biletów ogółem w 2015 r. wyniosły 109 264 478 zł, podczas gdy w 2014 r. - 106 786 248 zł - wylicza Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Odmienny trend panuje w Gdyni, gdzie liczba pasażerów maleje. W 2015 r. z usług przejazdów organizowanych przez Zarząd Komunikacji Miejskiej skorzystało 87,9 mln pasażerów, z czego 75,9 mln wewnątrz Gdyni. Rok wcześniej było to odpowiednio 88,2 i 76,3 mln pasażerów. W 2013 i 2012 r. rocznie przewożono ok. 89 mln osób.

- Przychody netto ze sprzedaży biletów ZKM w Gdyni w 2015 r. wyniosły ok. 59,8 mln zł, z czego 55 proc. stanowiła sprzedaż biletów okresowych - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia. - Łącznie przychody netto ze sprzedaży biletów w 2015 r. obniżyły się o ok. 2,8 proc. względem roku 2014 r., przy jednoczesnym wzroście o jeden punkt procentowy udziału w sprzedaży biletów okresowych.
W Gdyni coraz mniej osób jest skłonnych do korzystania z komunikacji miejskiej. Przyczyną jest długi w porównaniu do auta czas przejazdu. W Gdyni coraz mniej osób jest skłonnych do korzystania z komunikacji miejskiej. Przyczyną jest długi w porównaniu do auta czas przejazdu.
Gdynia spadającą liczbę pasażerów tłumaczy brakiem konkurencyjności autobusów czy trolejbusów względem samochodów. Z badań preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców wynika, że podróż do pracy czy miejsca nauki z wykorzystaniem transportu zbiorowego jest dwa razy dłuższa niż samochodem.

- W sytuacji, gdy w Gdyni nie ma komunikacji tramwajowej, o wiele trudniej jest nam konkurować z motoryzacją indywidualną niż miastom z tramwajami czy metrem. Aby zahamować niekorzystny trend, należy systematycznie skracać czas podróży transportem publicznym w stosunku do czasu podróży własnym samochodem osobowym. Władze Gdyni, mając świadomość takiego stanu rzeczy, zdecydowały się na długofalową politykę wzrostu udziału transportu publicznego w realizacji podróży miejskich. W ostatnich latach powstały już pierwsze odcinki buspasów (w tym liczący aż 1,5 km buspas w ciągu ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni w kierunku Witomina) i planuje się budowę kolejnych, obejmujących całe długie ciągi uliczne - zapowiada Gromadzki.
Czytaj też: Po buspasach w Gdyni mogą jeździć taksówki

Systematycznie w kolejnych latach ma być też odnawiany tabor autobusowy i trolejbusowy. W przeciwieństwie do Gdańska nie planuje się jednak tworzenia systemu przesiadkowego, a rozwijanie połączeń bezpośrednich.

Miejsca

Opinie (278) 2 zablokowane

  • Idiotyczne artykuły (2)

    stanowią 95% publikacji - komunikacja powinna być za darmo - za bilety płacą frajerzy.

    • 17 28

    • Nie ma nic za darmo. Poczytaj co to jest redystrybucja (1)

      • 7 2

      • koszty redystrybucji są zbyt wysokie w tym kraju urzędników i ich rodzin

        zatem poprzednik trafnie zaleca ich zmniejszenie

        • 1 0

  • kierowca z gdyni (11)

    Nie dziwi mnie slaby wynik gdyni,jako kierowca autobusu,zamiast skupic sie na kierowaniu,mysle jak tu o czyms nie zapomniec by zkm nie nalozyl kary,np brak krawata i tym podobne glupoty,niech ludzie wiedza ze zarzad to jedna wielka sitwa i teoretycy

    • 51 7

    • albo na "krzakowych" (3)

      a latem przy temp. +30 piec się w długich spodniach 8 godz. w 20 letnim autobusie bez klimy.

      • 23 3

      • OŚLE (2)

        Zmień pracę jak Ci się nie podoba to nie wina ZKM, że jeździsz 20 letnim wozem!!!

        • 1 1

        • dokładnie, po to człowiek ma rozum i wolną wolę, żeby kierował swoim życiem (1)

          bo gadać to każdy osioł umie (niektóre nawet potrafią latać)

          • 0 0

          • ALE

            nie każdy nawet z tych osłów potrafi prowadzić autobus czy trolejbus

            • 0 0

    • przecież zarządy to ludzie szczurka. To nie mozliwe przecież to najlepszy prezydent. zaraz po Dudzie

      • 8 3

    • wyszomir już 70 ma na karku stąd coraz większe oderwanie od ziemi

      • 5 2

    • Drogi pseudo kierowco! (4)

      Czepiasz się ubioru! pojedz do większych miast w Polsce albo do Niemiec i zobaczysz, że kierowca wygląda jak Pan Kierowca a nie jak chamski d*pek z Gdyńskiej sieci!!! Niestety większość kierowców w Gdyni to zwykłe chamy ale nie wszyscy!!!! A ZKM powinien was bardziej ścigać za bezczelne odnoszenie do pasażerów.

      • 7 2

      • (1)

        kto ma tych kierowców ścigać?Pajace od zakochanego w sobie olgierda w?Przecież do niedawna nawet gdzie się wyszczać czy wys..ć nie mieli na pętlach.Wymagać karać itd to pierwsi a warunki pracy jakieś może by stworzyć?Bo ci pasażerowie to taka arystokracja matołku

        • 4 2

        • Pseudo kierowco

          Z tego co się orientuję to Zkm was nie zatrudnia tylko spółki, więc to prezesi powinni wam zapewnić optymalne warunki pracy. Zawsze można zmienić branżę jak się nie podoba no chyba że się ma 2 lewe ręce:)

          • 1 0

      • pamiętajmy, że nie wszyscy (1)

        tak dla przypomnienia,
        żeby się tym kulturalnym nie dostało rykoszetem
        za tych gorszych

        • 0 0

        • Właśnie

          Przez to, że większość to burki dostaje się wszystkim!
          Ale jest coraz więcej młodych, kulturalnych, wykształconych i miłych kierowców.
          Pozdrawiam

          • 0 0

  • _kb (3)

    122 proponuję wydłużyć do Centrum Handlowego w Orłowie, aby można było stamtąd dojechać na lotnisko, bo wstyd, że gdyńska linia 4A tam nie jeżdzi.

    • 28 0

    • to bardzo mądra propozycja a gdyńska S powinna dojeżdżać do oliwy no i powinny być jakieś kursy po 22...

      • 4 1

    • (1)

      W tym momencie 122 jedzie się długo na lotnisko z Sopotu obecną trasą. Gdyby doszło do tego Orłowo, bardziej na lotnisko opłacałoby się kolejką do Wrzeszcza i PKM na lotnisko.

      • 2 1

      • Adam

        Z Orłowa do Sopotu jedzie się średnio parę minut, więc raczej nie rzutuje to na długość całego kursu 122. Poza tym wstyd, żeby prestiżowa część Gdyni jaką jest Orłowo nie miała bezpośredniego dojazdu na lotnisko (pomijam tę część Orłowa położoną bliżej centrum, którą obsługuje linia 4A jadąc ul. Wielkopolską).

        • 2 0

  • U mnie w rodzinie każda para ma samochód (3)

    teściowie i rodzice
    brat, siostra, szwagier i my
    wszyscy z Gdyni :)

    nikt nie dojeżdża komunikacją do pracy
    a wszyscy z 12 osób pracują
    jest też 5 dzieci i 2 osoby je odprowadzają 'z buta' przed pracą

    dwójka najmłodszych nigdy nie jechała komunikacją
    średni skmką

    mamy jeszcze dwa skutery i motor (125ccm) w razie czego

    najdroższy samochód kosztował 13 tys zł
    mój najtańszy 2000

    • 26 18

    • facepalm :)

      • 6 6

    • wow, tyle sukcesu w jednej rodzinie (1)

      jakaz duma, wspaniale osiagniecie, dziekuje, ze sie z nami nim podzieliles

      • 13 4

      • nie rozumiesz, ten przykład pokazuje, że komunikacja miejska nie spełnia swoich zadań

        a przynajmniej pokazuje, że nie zastąpi innych środków transportu
        bo nie wszędzie będzie dobrą alternatywą

        • 1 0

  • Apel dla pasażerów (4)

    Narzekacie, że jedzie smierdziel w autobusie i gadacie że kierowca nie reaguje.
    Kierowca w kabinie nie zawsze czuje jak oni chowają się z tylu.
    Jak taka osoba wsiada to nie widać czasami i nie są się stwierdzić czy będzie śmierdzieć.
    Więc jeżeli taka osoba wsiądzie, to powiedzcie kierowcy, to go wyrzuci a nie narzekacie.
    Widocznie co niektórym podoba się ten smród skoro nie idziecie powiedzieć kierowcy.
    Co innego czasami młodzi jak siła takiego wyrzucą.

    • 28 5

    • Ja powiedziałem to tylko kierowca odburknal ze on sie nie będzie szarpal. Policji tez nie wezwal, do niego smród nie docieral wiec miał to w d*pie :)

      • 4 3

    • żart! (1)

      w tramwaju nr 6 kontrola. Wsiadł śmierdzący, bez biletu. Co zrobił kontroler? Wylegitymował go i zaraz wysiadł, bo pasażerowie zaczęli domagać się wyproszenia gościa. Tyle!

      • 6 2

      • a co mial zrobic siła wywalić? jak sie szarpią z gapowiczami to wtedy pierwsi jestescie do wyciagania telefonow komorkowych i nagrywania filmikow

        • 7 0

    • kierowca nikogo nie będzie

      wyrzucał, najwyżej zatrzyma autobus, wezwie policje i razem wszyscy w tym smrodzie poczekamy na przyjazd

      • 1 0

  • Gdyński tabor (1)

    Zamiast kombinować jakieś hybrydy kupić diesle. Już nawet te używki "od niemca" są lepsze.

    • 18 5

    • w Gdyni kolejne niemieckie wraki?, zamiast sprowadzać niemiecki szrot i truć Polaków można kupić dobre autobusy i trolejbusy w polskich fabrykach

      • 8 1

  • Gdynia to taki Białystok położony na północ od Sopotu. (8)

    Widziałem obydwa miast wiec wiem co piszę, ta sama mentalność ludzi (samozadowolenie - jak plują na nich to pewnie deszcz pada) i tak samo durno zarządzane, no i takie samo lotnisko :)

    • 36 28

    • Radom Północy

      • 10 9

    • macie problem chłopaki

      z głowami

      • 7 2

    • Do diggera

      Odwal się od Gdyni !

      • 8 4

    • (1)

      Sosnowiec pomorza...

      • 5 7

      • Radom Północy

        • 2 7

    • digger

      Po co wypowiadasz się nie na temat, wystarczy Twoje samozadowolenie bałwana

      • 2 2

    • Bolkowianinie aż tak zazdrość cię pożera? (1)

      żal mi cię...chcesz być dumny ze swojego Bolkowa ale nie masz z czego...cały świat z was beczkę kręci...ale wy tego nie chcecie widzieć...i NIKT was nie lubi

      • 4 6

      • nie jesteś gdynianinem tylko marnym prowokantem

        Gdynia nie podpisuje się pod tym cymbałem używającym słowa Bolkowo,
        nie reprezentuje nas motłoch i prostactwo jak powyżej

        • 1 1

  • Jeździłabym codziennie, gdyby kursy były dostosowane do osób niepełnosprawnych

    sama niskopodłogowośc nie wystarczy. Jeśli w autobusie jest ścisk, że nawet pełnosprawni mają problem z wejściem, to jak ja się wcisnę - a to norma w godzinach szczytu na trasie Gdynia-Kacze Buki.

    • 16 2

  • Wstawcie też wieloletnie dane z Gdyni by pokazać skalę dramatycznego odpływu pasażerów (1)

    Na przestrzeni ostatnich kilku lat to jest prawdziwa tragedia

    • 28 1

    • jaka znowu tragedia?

      ludzie zamożnieją i przesiadają się na transport indywidualny
      albo ekologiczny,
      to raczej sukces, nie sądzisz?

      • 0 0

  • to chyba nie jest dziwne.wolę stać w korku siedząc w aucie a nie stać w aurobusie... (3)

    ...,który jedzie bardzo długo.

    • 34 3

    • gdynska mentalność - a korki skąd? bo każdy siedzi w swojej furmance :) (2)

      • 6 9

      • i gra muzyka!!!mnie pasuje,w końcu korki nie trwaja 24h/dobę.

        • 6 1

      • w gdańsku nie jest lepiej w godzinach szczytu, jedynie to ta Grunwaldzka zmniejsza natężenie korków, bo rozkłada z dwóch na trzy... tak więc nie widzę różnicy

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane