• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Większy port i więcej statków w Gdyni

Magdalena Raszewska
10 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:57 (10 lutego 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Prom firmy Stena Line w gdyńskim porcie. Prom firmy Stena Line w gdyńskim porcie.

Zwiększy się liczba i rozmiar statków kursujących na trasie Gdynia - Karlskrona. Wszystko przez rozbudowę gdyńskiego portu.



W 2010 roku morski przewoźnik, firma Stena Line zamierza przeprowadzić inwestycje, dzięki którym zdolność przewozowa linii wzrośnie o 80 proc.

- Dzięki inwestycjom Portu Gdynia w infrastrukturę portową i planach przeniesienia terminalu promowego w nowe miejsce, możemy myśleć o inwestycji w tonaż. W roku 2010 zamierzamy wprowadzić na linię dwie nowe, bardzo duże jednostki. Nie wiemy jeszcze, czy na trasie kursować będą dwa istniejące już promy Stena Hollandica i Stena Britannica, czy też dwa nowe statki, budowane właśnie w niemieckiej stoczni - wyjaśnia Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line.

Miniony rok był dla szwedzkiego przewoźnika wyjątkowo udany. Nie mogło być jednak inaczej, skoro cały rynek przewozów promowych do kraju Trzech Koron rozwija się bardzo szybko. Dynamika transportu samochodowego osiągnęła poziom 11 proc, pasażerskiego 3 proc, a frachtowego 13,2 proc. Na trasie Gdynia - Karlskrona kursują obecnie trzy promy. Kiedy do portu zawijać będą mogły promy o długości 240 metrów - zwane roboczo "Superferries", popularność morskich podróży z pewnością się zwiększy.

Zwiększenie oferty przewozowej możliwa będzie dzięki rozbudowie infrastruktury portu w Gdyni. Koszt inwestycji netto szacowany jest obecnie na 350 mln złotych.

Nabrzeże Polskie i Fińskie ma się wydłużyć i obsługiwać większe promy, nawet dwa równocześnie. W sumie, do portu będzie mogło zawinąć sześć jednostek na dobę. Planowany jest także lepszy dojazd drogowy i kolejowy.

Zarząd portu ma realną szansę na uzyskanie dofinansowania 240 mln złotych z Europejskiego Funduszu Spójności. Inwestycja znalazła się bowiem na liście projektów w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Nie wiadomo jednak, kiedy zapadnie decyzja o przyznaniu pieniędzy, ponieważ inwestycje na kwotę przekraczającą 50 mln złotych muszą uzyskać akceptację Komisji Europejskiej.

- Mimo, że wciąż czekamy na decyzją o dofinansowaniu, prace i tak zaczniemy. Trwa przetarg na wykonanie robót drogowych. Ich rozpoczęcie planujemy na kwiecień - tłumaczy Walery Tankiewicz, członek zarządu w firmie Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. - Powstanie nowa, dwupasmowa ulica Polska, łącząca ulicę Wiśniewskiego z terminalem. Zmodernizujemy także infrastrukturę kolejową i w zasadzie wybudujemy nowy terminal - dodaje.

Prace przy samym terminalu rozpocząć się mają najpóźniej w drugiej połowie 2009 roku, a zakończyć w 2011. Nowy terminal wraz z budynkiem dworca pasażerskiego, placem manewrowym oraz dwiema rampami do obsługi promów, zajmie 9 ha powierzchni.

Port Gdynia chce także podjąć współpracę z innymi przewoźnikami. Już teraz toczą się rozmowy.

Opinie (40)

  • NASZA GDYNIA TO MYY TO SOLIDNA ROBOTA

    a niemce juz lamment.....

    • 0 0

  • Waszkaz (3)

    póki co cała Gdynia obrobiła ok.600.000 TEU,ale DCT z Gdańska bez wątpienia jest tu przeszkodą do kolejnych wzrostów,w temacie obsługi wycieczkowców,ciężko zatrzymać ich w Gdyni,bo zmykają szybko do Gdańska

    • 0 0

    • Gdynia jest na III miejscu (2)

      Cieszą mnie rewelacyjne wyniki przeładunków i planowane wielkie inwestycje. Przeładunki są najwyższe w całej historii portu - poziom 16 tys. ton, i rosną. Gdynia to też lider w ruchu pasażerskim, tylko należy pilnie przygotować NIEKONWENCJONALNY PRODUKT TURYSTYCZNY. Bo dla 80-ciu jednostek, na których było 100 tys. pasażerów to bardzo zobowiązuje i nie można zniweczyć tego.
      JA wiem, że Gdynia nie śpi w tym jak i innych tematach, i już intensywnie przygotowuje wielkie inwestycje, a taka wspaniałą wiadomością jest Terminal promowy z człym zapleczem i zabezpieczenie 2 mil. na port lotniczy w BD.
      - Miasto z marzeń staje się zdecydowanie najlepiej skomunikowanym portem w Polsce a przy dołączeniu lotniska to będzie w świecie. Trasa Kwiatkowskiego oddana w maju i ul. Janka Wiśniewskiego a następnie połączenie z portami idą pełną parą.
      Pozostało Centrum logistyczne, nowego nabrzeża z infrastrukturą i pogłębienie kanałów portowych, dokończenie falochronu i rozbudowa basenu jachtowego. Na to inwestowanie pozwala b.dobra sytuacja finansowa gdyńskiego portu.
      Pozdrawiam

      • 0 0

      • weż te swoje gryzoniowe bajeczki zostaw (1)

        na szkolenia z propagandy w um gdynia.
        W końcu macie je codziennie.
        (najlepiej w świecie he he takich głupot dawno nie czytałem)

        Najlepsze są te bajeczki z lotniskiem 70 mln przez kilka lat gryzon chce wydać ( co starczy na większa wiejksą wiate) a Gdansk ma zapewnione tylko na rozbudowe 400 mln.

        • 0 0

        • Gdansk ma zapewnione tylko na rozbudowe 400 mln.

          Znajac realia z gdańska gospodarnością, to te 400 nie wystarczą, a poprawki zabiora drugie tyle.
          Gdynia za 10% tej sumy wybuduje bardziej funkcjonalny i ładniejszy terminal.

          • 0 0

  • Wycieczkowce

    Kwestią czasu jest przejęcie ich przez Gdańsk,te statki do Gdyni tylko wpływają i z niej wypływają,turyści wsiadają w autokary i ruszają do Gdańska,zresztą ich liczba już w Gdyni maleje a w Gdańsku rośnie,Nabrzeże Westerplatte jest w stanie już przyjmować pasażery do 200 m,na DCT będą mogły cumować największe,nawet do 300 m,stamtąd do historycznego centrum Gdańska bez korków kilkanaście minut drogi auatokarem,to kwestia czasu

    • 0 0

  • Niestety, trzeba przyznać, że port w Gdyni lepiej się rozwija. Ale, z Gdańskiego GTK do DCT odszedł Containerships z ok. 26tys TEU (lub złomu) rocznie, GTK łapie oddech. Ciekawe, co będzie dalej tj. kto następny. A promy/wycieczkowce pewnie tylko czekają na kawałek stosownego nabrzeża w Gdańsku.

    • 0 0

  • Jakis baran urzedas w gdyni powinien podjac decyzje ze na czas pobytu Wycieczkowca otwiera sie dla przejazdu autokarow ul. Swietojanska i tak tempo przejazdu byloby "spacerowe",motywacja;- to co miasto ma naj.... zamyka sie przed odwiedzajacymi autokary musza przejezdzac oplotkami

    • 0 0

  • Zibi (5)

    akurat się obawiam że Gdańsk wycieczkowców - przynajmniej tych wielkich nie przejmie!
    Niestety!
    Wyobrażasz sobie np. QM2 w Gdańsku, gdzie?
    Fakt że z Gdyńskiego portu jeszcze deko można wycisnąć, ale Port Północny ma o wiele większe możliwości - tylko wykonać trasę Sucharskiego i most kolejowy na Wiśle!

    • 0 0

    • Pankracy (4)

      "ale Port Północny ma o wiele większe możliwości"
      Bardzo dobra idea.
      Pasazerowie z QM 2 mogliby wysiadac na pirsie weglowym.
      Powinni tasmociag przedluzyc az do Dlugiego Targu i problem transportu do miasta bylby rozwiazany.

      • 0 0

      • Rumun (3)

        Ty to masz łeb!
        kurde - nie pomyślałem!
        transmisja pasażerów z prędkością światła!

        • 0 0

        • Pankracy, nie przesadzaj! (2)

          Jezeli chodzi o predkosc tasmociagu, to pomyliles chyba temperature wrzenia wody z katem prostym.

          • 0 0

          • cholera , może? (1)

            a to woda wrze w kącie prostym?

            • 0 0

            • Tak,

              ale tylko w otoczeniu cisnienia atmosferycznego.

              • 0 0

  • Wystarczy dobudować kawałen nabrzeża przy DCT w miejsce istniejącej plaży tj. pomiędzy DCT a pirsem rudowym, ba, można wykorzystać sam pirs rudowy. To nie takie statki będą mogły tam zawijać. Do tego z 500m drogi i terminal wycieczkowy gotowy. A i na Westerplatte blisko, potem statkiem do miasta. Tylko niech okolice Polskiego Haka i gazowni zakryją jakąś siatką maskującą.

    • 0 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,siatka maskujaca-zakryc? Do 2012 miasto gdansk stanie sie sie najwiekszym odbiorca w/w SIATKI MASKUJACEJ.

    • 0 0

  • (1)

    Kto wie ,czy firma PLO jeszcze istnieje?

    • 0 0

    • //www.plo.com.pl/

      • 0 0

  • Piękne zdjęcie. Piękny port - a rufa w krzakach.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane