• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Większy port i więcej statków w Gdyni

Magdalena Raszewska
10 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 19:57 (10 lutego 2008)
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Prom firmy Stena Line w gdyńskim porcie. Prom firmy Stena Line w gdyńskim porcie.

Zwiększy się liczba i rozmiar statków kursujących na trasie Gdynia - Karlskrona. Wszystko przez rozbudowę gdyńskiego portu.



W 2010 roku morski przewoźnik, firma Stena Line zamierza przeprowadzić inwestycje, dzięki którym zdolność przewozowa linii wzrośnie o 80 proc.

- Dzięki inwestycjom Portu Gdynia w infrastrukturę portową i planach przeniesienia terminalu promowego w nowe miejsce, możemy myśleć o inwestycji w tonaż. W roku 2010 zamierzamy wprowadzić na linię dwie nowe, bardzo duże jednostki. Nie wiemy jeszcze, czy na trasie kursować będą dwa istniejące już promy Stena Hollandica i Stena Britannica, czy też dwa nowe statki, budowane właśnie w niemieckiej stoczni - wyjaśnia Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line.

Miniony rok był dla szwedzkiego przewoźnika wyjątkowo udany. Nie mogło być jednak inaczej, skoro cały rynek przewozów promowych do kraju Trzech Koron rozwija się bardzo szybko. Dynamika transportu samochodowego osiągnęła poziom 11 proc, pasażerskiego 3 proc, a frachtowego 13,2 proc. Na trasie Gdynia - Karlskrona kursują obecnie trzy promy. Kiedy do portu zawijać będą mogły promy o długości 240 metrów - zwane roboczo "Superferries", popularność morskich podróży z pewnością się zwiększy.

Zwiększenie oferty przewozowej możliwa będzie dzięki rozbudowie infrastruktury portu w Gdyni. Koszt inwestycji netto szacowany jest obecnie na 350 mln złotych.

Nabrzeże Polskie i Fińskie ma się wydłużyć i obsługiwać większe promy, nawet dwa równocześnie. W sumie, do portu będzie mogło zawinąć sześć jednostek na dobę. Planowany jest także lepszy dojazd drogowy i kolejowy.

Zarząd portu ma realną szansę na uzyskanie dofinansowania 240 mln złotych z Europejskiego Funduszu Spójności. Inwestycja znalazła się bowiem na liście projektów w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Nie wiadomo jednak, kiedy zapadnie decyzja o przyznaniu pieniędzy, ponieważ inwestycje na kwotę przekraczającą 50 mln złotych muszą uzyskać akceptację Komisji Europejskiej.

- Mimo, że wciąż czekamy na decyzją o dofinansowaniu, prace i tak zaczniemy. Trwa przetarg na wykonanie robót drogowych. Ich rozpoczęcie planujemy na kwiecień - tłumaczy Walery Tankiewicz, członek zarządu w firmie Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. - Powstanie nowa, dwupasmowa ulica Polska, łącząca ulicę Wiśniewskiego z terminalem. Zmodernizujemy także infrastrukturę kolejową i w zasadzie wybudujemy nowy terminal - dodaje.

Prace przy samym terminalu rozpocząć się mają najpóźniej w drugiej połowie 2009 roku, a zakończyć w 2011. Nowy terminal wraz z budynkiem dworca pasażerskiego, placem manewrowym oraz dwiema rampami do obsługi promów, zajmie 9 ha powierzchni.

Port Gdynia chce także podjąć współpracę z innymi przewoźnikami. Już teraz toczą się rozmowy.

Opinie (40)

  • nb

    te krzaki to Nabrzeże Bułgarskie- będzie dobudowane za unijne pieniądze. niestety wtedy krzaki znikną

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane