- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (215 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (117 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (756 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (105 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (19 opinii)
Wielka reklama na falowcu jest legalna
Na ścianie jednego z falowców na Przymorzu pojawiła się wielkoformatowa reklama. Część naszych czytelników alarmuje, że to sprzeczne z uchwałą krajobrazową. Nie jest to jednak prawdą - reklama jest legalna i zgodna z przepisami. Warto więc po raz kolejny przypomnieć, że uchwała krajobrazowa nie miała na celu likwidacji reklam w mieście, a jedynie ich uporządkowanie.
Mimo to do naszej redakcji spłynęły głosy oburzenia. Powód? Zdaniem czytelników takich banerów nie powinno być w przestrzeni Gdańska po przyjęciu przez miejskich radnych uchwały krajobrazowej.
Czytaj więcej: Uchwała krajobrazowa w Gdańsku przegłosowana
Przypomnijmy: zapisy wspomnianego aktu prawnego weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., jednak ustanowiono w nim okres przystosowawczy, wynoszący dwa lata. Innymi słowy, wszystkie zainteresowane podmioty miały jeszcze sporo czasu, aby dostosować reklamy do nowych przepisów. W praktyce oznaczało to likwidację wielu wielkoformatowych nośników, przede wszystkim billboardów, a także zmianę szyldów przedsiębiorstw.
Baner z Przymorza jest legalny
Urzędnicy tłumaczą, że baner na falowcu nie stoi w sprzeczności z uchwałą krajobrazową. I nie jest to kwestia ich widzimisię. W odpowiedzi na nasze pytania precyzyjnie wskazali przesłanki, jakie muszą spełniać reklamy podobne do tej, która zawisła na Przymorzu.
Czytaj więcej: Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową
- Baner, którego dotyczy zapytanie, jest zgodny z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Uchwała dopuszcza sytuowanie reklamy na elewacji bez otworów okiennych - z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy - do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Lista wymogów jest całkiem długa
To nie wszystkie wymogi, do których musiał dostosować się reklamodawca. Jest ich całkiem sporo i trudno je uznać za nieprecyzyjne, czyli stwarzające pole do nadużyć. Zarówno wspomniany baner, jak i każdy inny musi spełniać łącznie - oprócz wyżej wymienionych - następujące warunki:
- Mieć wyłącznie formę prostokąta.
- Dolna krawędź reklamy nie może być usytuowana niżej niż 3 metry nad poziomem terenu.
- Powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji.
- Reklama musi spełniać nakaz zachowania pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych.
- Reklama nie może się pojawić w odległości mniejszej niż 50 metrów od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.
Celem uchwały krajobrazowej nie był zakaz reklam
To już kolejna sytuacja, gdy nasi czytelnicy alarmują nas o reklamie, która w ich odczuciu jest niezgodna z prawem. W drugiej połowie października opisywaliśmy nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Także i one okazały się być w pełni legalne.
Czytaj więcej: Reklam miało być mniej, a postawili nowe
Krótko mówiąc, celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej nie był całkowity zakaz reklam wielkoformatowych, lecz uporządkowanie zasad ich montażu.
Zniknęły nielegalne reklamy, pojawiają się legalne
Po całkowitym usunięciu niezgodnych z prawem reklam zaczęły po prostu pojawiać się nowe, które spełniają wskazane w uchwale wymogi.
- Uchwała krajobrazowa ściśle określa, jakie nośniki reklam oraz na jakich zasadach i warunkach zostały dopuszczone na terenie Gdańska. Celem uchwały jest uporządkowanie chaosu reklamowego, a nie likwidacja wszystkich reklam. Obecnie nie trwają prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta. Efektem reguł uchwały jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Z przestrzeni miasta zniknęło kilkaset wielkoformatowych i kilka tysięcy mniejszych nielegalnych nośników. Ponadto treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - uzupełnia Kiljan.
Miejsca
Opinie (203) ponad 20 zablokowanych
-
2021-11-08 17:00
No raczej nie jest legalna, skoro jest 50m od najbliższego skrzyżowania. Ktoś to mierzył czy na oko stwierdzili, że jest ok?
- 12 11
-
2021-11-08 17:01
Pis robi wszystko legalnie (2)
Legalnie odebrał sądom władzę, legalnie obsadził trybunał...
A ludziom to dalej nie daje do myślenia... :)- 36 25
-
2021-11-08 18:04
odbiera sądom władze absolutną bo woda sodowa uderza a trybunał jest legalny może nie twój i tyle (1)
- 4 4
-
2021-11-08 18:33
a ty dalej patrzysz przez zamknięte oczy?
powodzenia...
ciekawe co powiesz dziecom, wnukom jak dorosną...- 4 1
-
2021-11-08 17:09
Reklama z kaczyńskim to antyreklama (2)
tak to działa
- 41 17
-
2021-11-08 17:31
Jest kwik jest dobrze
- 4 3
-
2021-11-08 18:05
Może na konfidentów takich jak im dziękujemy Na zawsze polski Gdańsk wykurzyć V kolumnę
- 3 1
-
2021-11-08 17:10
Trojmiasto.pl kasuje komentarze niepochlebne władzom trójmiasta. (1)
Wolnkść słowa co lewacy?
- 30 19
-
2021-11-08 19:12
Gdy czytam wypociny takich jak ty, to zaczynam odnosić wrażenie, że "lewacy" oznacza ludzi myślących.
- 3 4
-
2021-11-08 17:17
Nieprawda
Nielegalny bilbord stoi na placu Komorowskiego na terenie spółdzielni ale urzędnicy tego nie chcą go zobaczyć.
- 9 3
-
2021-11-08 17:20
Warto być burakiem, można kraść, kraść i jeszcze raz bezkarnie kraść (1)
Można wyhaczyć niezłe stanowiska w spółeczkach skarbu państwa a i rodzince stanowiska zalatwić, albo państwowa dotacja na jakieś prawackie badania, cokolwiek, zgoda będzie na 100%
- 20 11
-
2021-11-08 18:30
wcześniej
było na lewackie. Z dwojga złego wolę prawackie
- 3 1
-
2021-11-08 17:28
Nie rozumiem o co burza
Na bloku marginesik został zachowany, zmieszczą się jeszcze ze trzy inne mniejsze reklamy rozwijane na ulicę niczym dywan. Ja bym optymalizował przestrzeń i składał hołd przepisom krajobrazowym. Warto być rozsądnym Polakiem..
- 16 15
-
2021-11-08 17:41
Do Prawilnych
Zasypywać włodarzy pozwami o odszkodowania za wymuszenia zmian reklam, i braku przychodu z najmu powierzchni.
- 3 10
-
2021-11-08 17:43
Na falowcu przy obroncow wybrzeza od strony mc donalda (1)
Cały czas jest jakaś reklama. To samo na chłopskiej 12. Wisiał kizo później jakąś reklama szpilek i to wam nie przeszkadzało?
- 22 5
-
2021-11-08 23:36
Przeszkadzało nam.
- 0 1
-
2021-11-08 17:51
Balbina się reklamuje i to u nas
- 5 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.