- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (221 opinii)
- 2 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (760 opinii)
- 3 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (119 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (116 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (55 opinii)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Wielka reklama na falowcu jest legalna
Na ścianie jednego z falowców na Przymorzu pojawiła się wielkoformatowa reklama. Część naszych czytelników alarmuje, że to sprzeczne z uchwałą krajobrazową. Nie jest to jednak prawdą - reklama jest legalna i zgodna z przepisami. Warto więc po raz kolejny przypomnieć, że uchwała krajobrazowa nie miała na celu likwidacji reklam w mieście, a jedynie ich uporządkowanie.
Mimo to do naszej redakcji spłynęły głosy oburzenia. Powód? Zdaniem czytelników takich banerów nie powinno być w przestrzeni Gdańska po przyjęciu przez miejskich radnych uchwały krajobrazowej.
Czytaj więcej: Uchwała krajobrazowa w Gdańsku przegłosowana
Przypomnijmy: zapisy wspomnianego aktu prawnego weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., jednak ustanowiono w nim okres przystosowawczy, wynoszący dwa lata. Innymi słowy, wszystkie zainteresowane podmioty miały jeszcze sporo czasu, aby dostosować reklamy do nowych przepisów. W praktyce oznaczało to likwidację wielu wielkoformatowych nośników, przede wszystkim billboardów, a także zmianę szyldów przedsiębiorstw.
Baner z Przymorza jest legalny
Urzędnicy tłumaczą, że baner na falowcu nie stoi w sprzeczności z uchwałą krajobrazową. I nie jest to kwestia ich widzimisię. W odpowiedzi na nasze pytania precyzyjnie wskazali przesłanki, jakie muszą spełniać reklamy podobne do tej, która zawisła na Przymorzu.
Czytaj więcej: Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową
- Baner, którego dotyczy zapytanie, jest zgodny z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Uchwała dopuszcza sytuowanie reklamy na elewacji bez otworów okiennych - z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy - do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Lista wymogów jest całkiem długa
To nie wszystkie wymogi, do których musiał dostosować się reklamodawca. Jest ich całkiem sporo i trudno je uznać za nieprecyzyjne, czyli stwarzające pole do nadużyć. Zarówno wspomniany baner, jak i każdy inny musi spełniać łącznie - oprócz wyżej wymienionych - następujące warunki:
- Mieć wyłącznie formę prostokąta.
- Dolna krawędź reklamy nie może być usytuowana niżej niż 3 metry nad poziomem terenu.
- Powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji.
- Reklama musi spełniać nakaz zachowania pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych.
- Reklama nie może się pojawić w odległości mniejszej niż 50 metrów od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.
Celem uchwały krajobrazowej nie był zakaz reklam
To już kolejna sytuacja, gdy nasi czytelnicy alarmują nas o reklamie, która w ich odczuciu jest niezgodna z prawem. W drugiej połowie października opisywaliśmy nowe tablice wolnostojące przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Także i one okazały się być w pełni legalne.
Czytaj więcej: Reklam miało być mniej, a postawili nowe
Krótko mówiąc, celem wprowadzenia uchwały krajobrazowej nie był całkowity zakaz reklam wielkoformatowych, lecz uporządkowanie zasad ich montażu.
Zniknęły nielegalne reklamy, pojawiają się legalne
Po całkowitym usunięciu niezgodnych z prawem reklam zaczęły po prostu pojawiać się nowe, które spełniają wskazane w uchwale wymogi.
- Uchwała krajobrazowa ściśle określa, jakie nośniki reklam oraz na jakich zasadach i warunkach zostały dopuszczone na terenie Gdańska. Celem uchwały jest uporządkowanie chaosu reklamowego, a nie likwidacja wszystkich reklam. Obecnie nie trwają prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta. Efektem reguł uchwały jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Z przestrzeni miasta zniknęło kilkaset wielkoformatowych i kilka tysięcy mniejszych nielegalnych nośników. Ponadto treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - uzupełnia Kiljan.
Miejsca
Opinie (203) ponad 20 zablokowanych
-
2021-11-08 22:38
a kim on byl (3)
- 0 8
-
2021-11-08 22:44
idź do szkoły tam czegoś się nauczysz, ale to też nie jest pewne (1)
- 3 1
-
2021-11-09 04:37
Taki Starosta Adamowicz...
- 0 1
-
2021-11-09 10:37
Prezydent
Wstyd, jesteś Polakiem?
To takich inteligentów mamy w Gdańsku?- 0 1
-
2021-11-08 22:41
Kojarzy sie z propagandowymi plakatami z czasow prl-u. (1)
Ha, ha, ha, ale numer! Wiadomo dlaczego ta reklama jest legalna, jakzeby inaczej. Niech zyje nam nasz najjasniej panujacy !!!!! Oto tylko chodzi, moim zdaniem. Z uslug tego banku nie korzystalismy i korzystac nie zamierzamy.
- 0 9
-
2021-11-09 09:35
Czasami mural Adamowicza nie był wcześniej? Myśl zanim coś napiszesz.
- 0 0
-
2021-11-08 22:42
Podniecacie się jak małolaty na widok obrazka z golizną, wyluzujcie niech sobie wisi
Budyń też ma obrazek na ścianie i dobrze, coś tam po sobie zostawili że ludzie ich doceniają
- 3 2
-
2021-11-08 23:11
Do 60% elewacji?
Jak na moje oko, to jakieś 80% elewacji.
- 0 3
-
2021-11-09 07:08
Gdyby (3)
Tam był Tfusk na tle flagi niemieckiej to baner spełniałby wszystkie oczekiwania Gdańszczan.
- 3 2
-
2021-11-09 07:46
Hehehe
I napis "warto być jurgeltnikiem".
- 1 0
-
2021-11-09 07:51
Napij się wody, pomaga na nadkwasotę
- 0 0
-
2021-11-09 08:45
Zgadzam się
Nie lubię Rudego
- 1 0
-
2021-11-09 08:14
już jakiś parszywy piesek
pożalił się gdzie trzeba.
- 2 0
-
2021-11-09 08:44
(1)
Jak zwykle są równi i równiejsi, chciałabym się wreszcie dowiedzieć (ale od osoby naprawdę mądrej) co takiego zrobił LK dla Polski? poza tym , że zginął, mój mąż też zginął i jakos nikt o tym nie pisze chociaż na 100% zrobił dla Polski więcej niż ten pan z wiszącej reklamy
- 32 10
-
2021-11-09 09:04
reklama jest legalna
proponuję by spoldzielnia falowcowa podjeła sie otwarcia placówki pocztowej, wtedy będa mogli wszystko jak i inne rozzuchwalone sieci handlowe. to tylko Gdansk.
- 1 1
-
2021-11-09 09:13
Czy Adamowicz zasługuje na mural? Według jednych tak , według drugich to skandal. To samo tyczy się Kaczyńskiego, jednym to pasuje drugim nie. Więc jeżeli komuś to przeszkadza niech nie patrzy w tą czy inną stronę. Po co ta wzajemna nienawiść? Wydajecie tylko świadectwo o swojej osobistej kulturze.
- 2 0
-
2021-11-09 09:15
W Gdańsku przeszkadza wszystko co dotyczy Polski !!!!
- 3 1
-
2021-11-09 09:49
Naprawdę trojmiasto.pl
Czy zamierzacie robić co chwila robić takie artykuły, to już chyba 5 jaki widzę, bo komuś się wydaje, że jest niezgodna z uchwałą krajobrazową?
I taki człowiek zamiast zwrócić się do odpowiedniej instytucji żeby zapytać, to nie, od razu leci do mediów.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.