- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (412 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (54 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (392 opinie)
- 5 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (46 opinii)
- 6 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
"Wielki Brat" pilnuje peronów SKM. Więcej nowoczesnych kamer
20 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku)
Obiektywy ze zmienną ogniskową i autofocusem, oświetlacze podczerwieni (umożliwiające podgląd nieoświetlonych obszarów) oraz moduły inteligentnej analizy video - to jedne z licznych atutów nowoczesnych kamer, które montowane są w ostatnim czasie na peronach SKM. Finalnie mają zostać zamontowane na całej trasie od Rumi Janowo po Gdańsk Śródmieście.
Zaawansowana technologia na peronach SKM
- To bardzo zaawansowane kamery, które analizują zachowanie ludzi - tłumaczył pan Marcin w wiadomości przysłanej do naszej redakcji. - Wraz z nagraniem tworzą tzw. meta tagi. Zapisywane są twarze, ubrania, buty, itp., które można później porównać z innymi obrazami. To szczególnie pomocne w poszukiwaniu osób czy przedmiotów. Kamery są też w stanie wychwycić nietypowe zachowania.
Nowe kamery na trasie Rumia Janowo-Gdańsk Śródmieście
Informacje przekazane nam przez czytelnika postanowiliśmy zweryfikować u źródła, w PKP SKM. Dowiedzieliśmy się, że powstający system monitoringu jest oparty na urządzeniach i platformie firmy Avigilion.
Montowane na infrastrukturze spółki PKP SKM w Trójmieście kamery wyposażone są w obiektywy ze zmienną ogniskową i autofocusem, oświetlacze podczerwieni (umożliwiające podgląd nieoświetlonych obszarów) oraz wyposażone w moduły inteligentnej analizy wideo. Kamery będą miały rozdzielczości od 2 do 8 Mpix w zależności od potrzeb i funkcji, jakie mają spełniać.
- Monitoringiem objęte zostaną wszystkie przystanki na zarządzanej przez naszą spółkę linii 250, czyli od Rumi Janowa do Gdańska Śródmieścia oraz budynek Dworca Podmiejskiego w Gdyni - informuje Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP SKM w Trójmieście. - Monitoringiem objęty zostanie cały obszar peronów oraz krawędzie peronowe wraz z najbliższym otoczeniem. Najciekawszą funkcjonalnością tego systemu będzie inteligentna analiza obrazu, która bardzo ułatwi pracę operatorom monitoringu wizyjnego.
Inteligentna analiza obrazu
Funkcje inteligentnej analizy obrazu to między innymi:
- pojawienie się lub zniknięcie obiektu w strefie,
- przekroczenie wirtualnej granicy przez jeden bądź kilka obiektów,
- ruch w niedozwolonym kierunku,
- przebywanie obiektu w obszarze zainteresowania ponad zadany czas,
- zatrzymanie się obiektu w obszarze zainteresowania,
- pozostawienie obiektu w strefie.
- Powyższe zdarzenia będą generowały odpowiednie alarmy i reakcje (np. wygłoszenie automatycznego komunikatu przez system informacji pasażerskiej oraz wyświetlenie konkretnego zdarzenia u operatora) - tłumaczy rzecznik PKP SKM. - Te funkcjonalności tego systemu ułatwią operatorowi podjęcie dalszych działań np. wezwanie patrolu SOK SKM, Policji czy Pogotowia.
Centrum dowodzenia "Wielkiego Brata" na Dworcu Podmiejskim w Gdyni
Obraz z kamer będzie rejestrowany oraz przekazywany do centrum monitoringu, gdzie będzie wyświetlany na wielkoformatowej ścianie wizyjnej. Centrum będzie się znajdowało w sali kolumnowej Dworca Podmiejskiego, w której kiedyś mieściły się m.in. teatr i restauracja.
- Nowy system monitoringu wizyjnego wraz ze słupkami SOS, które już są zamontowane na większości peronów SKM, niewątpliwie zwiększy poczucie bezpieczeństwa pasażerów - zapewnia Tomasz Złotoś. - Ułatwi także walkę z wandalami dewastującymi nasze pojazdy.
System ten powstaje w ramach realizowanego przez PKP SKM projektu "Centrum". W ramach wartych ponad 62 mln zł robót wykonawca:
- przywróci dawny blask zabytkowemu budynkowi Dworca Podmiejskiego,
- wybuduje w nim centrum monitoringu,
- zmodernizuje przystanek SKM Gdynia Główna oraz wymieni tory,
- zamontuje nowy System Informacji Pasażerskiej i monitoring na całej linii SKM: Gdańsk Śródmieście - Rumia Janowo.