• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie inwestycje zmienią Pomorze i Trójmiasto

23 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Trwa debata o metropolitalnej przyszłości Trójmiasta. W ankiecie towarzyszącej ostatniemu artykułowi, około 40 proc. osób stwierdziło, że liczba mieszkańców, którzy opuszczą Trójmiasto do 2030 roku będzie niewielka i wyniesie nie więcej niż kilka tysięcy. Tymczasem urbaniści szacują, że może chodzić nawet o ponad 200 tysięcy osób!



Zgodnie z tendencjami Europy Zachodniej, intensywna urbanizacja przekracza i u nas granice administracyjne dużych miast i wylewa się gwałtownie na otaczające obszary. Początkowo wspierana przez miasta, z czasem zaczęła zagrażać ich ekonomicznej egzystencji. Do sąsiednich gmin odpływają bowiem najczęściej zamożni mieszkańcy, a wraz z nimi pokaźne wpływy z ich podatków. Miasta zaczęły się przed tym bronić, a sąsiednie gminy - zachęcać.

Plany i konkretne działania władz województwa pomorskiego mają na celu bardziej zrównoważony rozwój na obszarze daleko przekraczającym granice administracyjne Gdańska, Sopotu i Gdyni. Narzędziem budowania metropolitalnego regionu jest głównie infrastruktura komunikacyjna.

Plan został już opisany w "Regionalnej strategii rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020". Jej podstawowym założeniem (lub tezą) jest, że do roku 2020 liczba ludności naszego województwa wzrośnie o 1 proc., czyli do 2,2 mln osób, przy czym liczba mieszkańców Trójmiasta spadnie o ponad 5 proc., a liczba mieszkańców sąsiednich powiatów wzrośnie o prawie 15 proc. Jednocześnie zakłada się zwiększenie roli transportu indywidualnego (średnio 500 samochodów na 1000 mieszkańców Trójmiasta) i zwiększoną (o 20 proc.) mobilność.

Owa zwiększona mobilność będzie skierowana głównie na kierunkach: Gdańsk-Żukowo-Wocłowy-Nowy Dwór oraz Gdynia-Chwaszczyno-Żukowo i Gdynia-Chwaszczyno-Wejherowo. Na tych kierunkach przewiduje się prawie dwukrotne zwiększenie natężenia ruchu. Prawie czterokrotny wzrost natężenia ruchu zakłada się natomiast w okolicach Wejherowa i Kościerzyny.

Aby skanalizować tę (zakładaną) wielką chęć opuszczenia Trójmiasta przez wielotysięczny tłum jego mieszkańców, władze Pomorza przewidziały realizację kilku potężnych inwestycji komunikacyjnych: Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Trasy Kaszubskiej.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) to tak naprawdę obwodnica tzw. Małego Trójmiasta. Ma to być dwujezdniowa trasa ekspresowa (po dwa pasy w każdą stronę) o długości 14 km, będąca przedłużeniem istniejącej Obwodnicy Trójmiasta w rejonie Chyloni, która umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową "szóstką" w Redzie, przy wylocie na Puck. Ma ona odciążyć krajową "szóstkę", którą przejeżdża obecnie przez Rumię i Redę ok. 60-80 tys. samochodów na dobę. Koszt budowy OPAT-u to ponad 1 mld zł. Szanse na uzyskanie finansowania z budżetu państwa mogą wzrosnąć po podjęciu decyzji o lokalizacji elektrowni atomowej w Żarnowcu.

Czy Trójmiasto powinno się bronić przed utratą aktywnych i przedsiębiorczych obywateli?

Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) to - zdaniem pomorskiego marszałka Mieczysława Struka - "epokowa inwestycja naszego województwa". Według "Regionalnej strategii rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020" będzie się składała z trzech elementów:

1. linii od Gdyni-Wzgórze Św. Maksymiliana, poprzez Port Lotniczy w Rębiechowie, do Gdańska-Wrzeszcza. W połączeniu z istniejącą linią SKM, będzie to swoista 'pętla' wokół Trójmiasta.
2. odbicia z centrum Gdyni do nowego portu lotniczego w Babich Dołach
3. odbicia od 'pętli' (w rejonie Banina) do Kartuz i Kościerzyny (a nawet Bytowa i Chojnic). Ta część PKM nosi nazwę Kolei Kaszubskiej

O ile dwa pierwsze elementy będą służyły Trójmiastu, obsługując jego peryferyjne (obecnie) dzielnice, o tyle trzeci zdecydowanie zapowiada 'exodus' mieszkańców Trójmiasta do sąsiednich gmin.

Planuje się, że PKM będzie obsługiwała od 2,2 do 5 mln pasażerów rocznie. Sejmik Województwa Pomorskiego powołał już spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Budowa odcinka z Wrzeszcza do Rębiechowa ma się zakończyć w 2015 roku i pochłonie ok. 720 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z budżetu UE. Czas przejazdu z Wrzeszcza na lotnisko wyniesie 25 minut (na trasie jest planowanych osiem przystanków). Z kolei Polskie Linie Kolejowe otrzymały 117 mln zł z UE na modernizację trasy Gdynia-Kościerzyna, której fragmentem jest odcinek Gdynia-Osowa. Dzięki temu czas przejazdu z centrum Gdyni na lotnisko w Rębiechowie będzie wynosić około 15 minut.

Obwodnica Metropolitalna (OM), ujęta w "Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego" uchwalonym w październiku 2009 roku, będzie realizowana przez Gdańską Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obecnie jest ona na etapie tzw. 'studium korytarzowego' (ustalania dokładnego przebiegu). Ma połączyć Gdynię (na wysokości Chwaszczyna), poprzez Żukowo, z Gdańskiem (na wysokości Straszyna). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Obszar w rejonie planowanego korytarza Obwodnicy Metropolitalnej jest już częściowo zurbanizowany i przewidziany do dalszej urbanizacji. Oprócz domów, są tam również liczne miejsca pracy w hurtowniach i zakładach przemysłowych. Prognozowany przez GDDKiA ruch na Obwodnicy Metropolitalnej będzie w większości ruchem wewnętrznym aglomeracji Trójmiasta. Jak mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA - "w perspektywie kilkunastu lat z Gdańska na jego obrzeża zamierza się wyprowadzić ok. 150 tys. mieszkańców, z Gdyni kolejne kilkadziesiąt tysięcy. Oznacza to pojawienie się dodatkowych ok. 100 tys. pojazdów na obrzeżach Trójmiasta". Obwodnica Metropolitalna znajduje się na Liście nr 1 rządowego Programu Dróg Krajowych. Koszt budowy OM szacuje się na ok. 3 mld zł. Po realizacji Obwodnicy Metropolitalnej, istniejąca Obwodnica Trójmiasta ma przejść pod zarząd i utrzymanie samorządów (głównie Gdańska i Gdyni).

Na liście nr 2 (czyli tzw. rezerwowej) jest natomiast Trasa Kaszubska (zwana też Trasą Lęborską) o długości 105 km, prowadząca z Gdyni (na wysokości Chwaszczyna) do Słupska. Jej realizacja może być zaplanowana dopiero po roku 2013. Będzie to największa w historii inwestycja drogowa w Województwie Pomorskim. Koszt budowy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Drogowcy z GDDKiA zaprojektowali Trasę Kaszubską tak, aby łatwo było zwiększyć jej przepustowość, gdy wzrośnie ruch. Najpierw powstaną dwie dwupasmowe jezdnie, ale pomiędzy nimi pozostanie wolne miejsce na wykonanie jeszcze po jednym dodatkowym pasie ruchu w każdą stronę.

Realizacja takiej wizji rozwojowej Województwa Pomorskiego stworzy ogromną przestrzeń zurbanizowaną, zwaną 'regionem metropolitalnym' (albo 'miejskim regionem'), z wieloma różnymi, nowymi problemami. Jednym z najpoważniejszych będzie zarządzanie. To właśnie wtedy, około 2020 roku, pojawi się realna potrzeba czy wręcz konieczność stworzenia nowego, metropolitalnego poziomu zarządzania, a największym wyzwaniem metropolitalnych menadżerów nie będzie na pewno przysłowiowy 'bilet metropolitalny'.

Doświadczenia miast zachodnich pokazują, że największym wyzwaniem będzie wspólna polityka fiskalna, czyli przede wszystkim wspólne dzielenie się różnego typu kosztami. Sytuacja bowiem dramatycznie się odmieni: bogate miasta zbiednieją, a otaczające je gminy wzbogacą się ich kosztem. Co więcej - i mało sprawiedliwie - na utrzymaniu zubożałych budżetów miast centralnych zostanie np. infrastruktura społeczna, z której w dużym stopniu korzystać będą (za darmo) mieszkańcy sąsiednich gmin; parki, teatry, muzea, szkoły/uczelnie itp. O pomoc w ich utrzymaniu upomną się wtedy politycy z Trójmiasta.

Zobacz którędy pobiegnie i jak będą wyglądać przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Roman Sebastyański - na Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie poznał strategie rozwoju metropolitalnego miast Zachodniej Europy oraz trzy modele zarządzania metropolitalnego na przykładzie Frankfurtu, Lille oraz Rotterdamu. Obecnie bada partycypacyjne metody planowania urbanistycznego w ramach doktoratu na Uniwersytecie Zachodniej Szkocji w Glasgow.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Ciekawe jakie sa prawdziwe koszty a ile idzie bocznym torem ? (2)

    • 10 1

    • uwierz mi sporo ok 15-20 procent podatek korupcyjno-urzędniczy (1)

      uwierz mi sporo ok 15-20 procent podatek korupcyjno-urzędniczy.

      • 1 5

      • kiedyś było 10% - widać świat się rozwija :)

        • 0 0

  • A po co to jak mieszkańcow Trójmiasta coraz mniej .

    • 7 6

  • Wiochizacja (3)

    Zgadza się. ZŁOM krajobrazowy. Wystarczy przejechać się małomiejską. To Anty... miasto. Za to jest koszmarny, obłożony zardzewiałymi płytami i drogi gmach ECS...

    • 18 5

    • Małomiejska... (1)

      Małomiejska jest w takim stanie,because ponieważ bo, ma tam być prowadzona inwestycja drogowa i to już w tym budżecie UE 13-18. A zatem nikt nie będzie teraz tam inwestował, skoro większość poleci od wyburzenia. Jest to tak zwana rezerwa terenu w tej chwili już.

      • 5 0

      • Jaka większość, wyburzone zostanie ledwie pare budynków na Oruńskim Przedmieściu

        Tylko kilka skrajnych, czworaków bo te budynki to "zabytki", no i pewnie jeszcze ta chatka przy Madalińskiego i garaże przy rurociągu. Poza tym nie będzie nic burzone, bo naprzeciw szkoły już cio mieli, to wyburzyli. Bardziej mnie ciekawi, co właściwie da ta przebudowa, skoro z jednej strony będzie wąska Świętokrzyska,a z drugiej Podmiejska. Przebudowa tej ulicy jest jedynym w Gdańsku przykładem drogi budowanej ZA WCZEŚNIE, budowa powinna ruszyć dopiero, gdy będzie Czerwony Most, Nowa Chmielna, Nowa Sandomierska... Lepiej wybudować dwupasmówkę Havla-Kowale!

        • 0 1

    • Anty - Miasto

      yes, brak intensywnych pierzei wzdluz ulic i barakowa wysokosc budynkow daje efekt chaotycznych przedmiesc nawet w srodku "miasta"

      • 0 0

  • Kartuzy nalezy wlaczyc do Metropolii !!!!!!!!!!!!!!!obowiazkowo!!! (1)

    KARTUZY powinny byc miastem granicznym Metropolii i az dziwne ze o tym zapomniano bo to najwazniejszy osrodek kultury kaszubskiej na pomorzu.Bez Kartuz to zadna metropolia !!!!! Na obrzezach miast powinny powstawac fabryki . Jest mnostwo wolnych pol od Gdanska az do Gdyni ,,,Zukowo, Przodkowo itp. tam jest mostwo terenow pod inwestycje typu ,,,przemysl i fabryki i sa to tereny typowo przemyslowe.

    • 7 16

    • UWAGA TRoll

      Nie karmić Trolla

      • 6 0

  • Dlaczego strategia rozwoju systemu transportowego (5)

    nie jest zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju zapisanymi w Konstytucji naszego pięknego kraju?
    Zakładany wzrost skali ruchu środkami indywidualnej motoryzacji w wielu miastach cywilizowanego świata ulega odwróceniu: liczba samochodów na 1000 mieszkańców spada, skłonność do korzystania z nich również, a u nas się projektuje kolejne drogi "szybkiego" ruchu by stać na nich w korkach między "dźwiękochłonnymi" ekranami jeden obok drugiego. Całe szczęście powstaje też PKM.

    • 7 4

    • Nie drogi szybkiego ruchu są problemem, tylko niska częstotliwość kursowania autobusów / tramwajów / SKM-ki poza tzw. godzinami szczytu.

      • 4 1

    • (2)

      Zasady zrównoważonego rozwoju powinny być nadrzędnym prawem nad wszystkim. Zasadnym byłoby powstanie np. "policji zrównoważonego rozwoju" która miałaby na celu stanie na straży tych zasad. Na przykład - przejeżdżasz jednego dnia samochodem 30 km. Wcześniej powinieneś udać się na posterunek policji myśli ... chciałem powiedzieć policji zrównoważonego rozwoju i złożyć stosowne podanie z dokładnie umotywowanym wnioskiem dlaczego chce się takim obrzydliwym środkiem transportu jak samochód poruszać. Po pół roku odbierasz pozwolenie, na dzień przed podróżą udajesz się jeszcze raz na posterunek policji zrównoważonego rozwoju i składasz samokrytykę. To byłoby naprawdę miarą miasta cywilizowanego. I zlikwidowałoby korki.

      • 1 0

      • ;)

        hi hi

        • 1 0

      • to jest definicja socjalizmu:):):)

        • 1 0

    • zalezy gdzie

      W Chinach motoryzacja wzrasta:)...a kiedys bylo 10 milionow rowerow in bejing

      • 0 0

  • Ze wsi do miasta.... (1)

    Gdańsk zawsze będzie Metropolią a taki Prezes z Kartuz - ZAWSZE będzie zalatywał wiochą !!!

    • 10 6

    • Zgadza sie, ale jak sie z miasta wyprowadzasz na wies i postawisz sobie dom wsrod wiesniakow

      to oni podpatruja Twoje zachowania i szybko sie ucza. To jest pozytywne.

      • 5 1

  • BUDYNIOWO ... (1)

    Gdańsk obumiera i biednieje za zcasów Budynia. Tylko bogaci sie tłuścioch i jegoswita.

    • 14 12

    • chyba ty obumierasz i bedniejesz - proponuje przejrzec dane eurostatu lub GUS

      • 2 1

  • Tyle, że miasta same do tego zachęcają aby ludzie się wyprowadzali

    Gdańsk wzorem innych miast powiększa strefy płatengo parkowania. O ile jest to zrozumiałe moim zdaniem w okolicach Starówki, o tyle już w innych miejscach jest to utrudnianie życia mieszkańcom. Samych miejsc do parkowania jest również mało chociażby na osiedlach. Jeśli zaś chodzi o komunikację zbiorową, to moim zdaniem całkiem dobrze funkcjonuje w godzinach szczytu (7-8 , 14-16), ale wczesnym rankiem i późnym wieczorem autobusów jeździ zbyt mało. To samo tyczy się weekendów. Jeśli o mnie chodzi, to dojazd do pracy autobusami zajmuje mi 45 min, gdyby autobusy już od 5-tej rano kursowały tak jak między godz. 7 a 8, to ten czas skróciłby się do 25 min. Nieraz jeżdżę do pracy samochodem jak deszcz pada, czy też mam później coś do załatwienia lub rowerem w sezonie letnim. No i przejazd rowerem zajmuje mi około 50 min. Gdybym się przeprowadził poza miasto, to pewnie jeździłbym do pracy tylko samochodem, ale cóż - przed 6:00 rano nie ma korków.

    • 7 4

  • hmmm jak zwykle

    czas przyszły niedokonany. Takie kawałki to ja już słyszeliśmy za Gierka. Czy wizjonerzy tych projektów znają ceny ropy naftowej za 20 lat ? i czy przewidują jakieś skutki podwyższania się poziomu morza ? i związane z tym koszty ?

    • 3 6

  • ty

    Ida wybory. Bajki czas zaczac.
    Kto da sie nabrac...
    Kto da srodki na inwestycje...
    Banki zagraniczne tzw. polskie ...

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane