• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie inwestycje zmienią Pomorze i Trójmiasto

23 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Trwa debata o metropolitalnej przyszłości Trójmiasta. W ankiecie towarzyszącej ostatniemu artykułowi, około 40 proc. osób stwierdziło, że liczba mieszkańców, którzy opuszczą Trójmiasto do 2030 roku będzie niewielka i wyniesie nie więcej niż kilka tysięcy. Tymczasem urbaniści szacują, że może chodzić nawet o ponad 200 tysięcy osób!



Zgodnie z tendencjami Europy Zachodniej, intensywna urbanizacja przekracza i u nas granice administracyjne dużych miast i wylewa się gwałtownie na otaczające obszary. Początkowo wspierana przez miasta, z czasem zaczęła zagrażać ich ekonomicznej egzystencji. Do sąsiednich gmin odpływają bowiem najczęściej zamożni mieszkańcy, a wraz z nimi pokaźne wpływy z ich podatków. Miasta zaczęły się przed tym bronić, a sąsiednie gminy - zachęcać.

Plany i konkretne działania władz województwa pomorskiego mają na celu bardziej zrównoważony rozwój na obszarze daleko przekraczającym granice administracyjne Gdańska, Sopotu i Gdyni. Narzędziem budowania metropolitalnego regionu jest głównie infrastruktura komunikacyjna.

Plan został już opisany w "Regionalnej strategii rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020". Jej podstawowym założeniem (lub tezą) jest, że do roku 2020 liczba ludności naszego województwa wzrośnie o 1 proc., czyli do 2,2 mln osób, przy czym liczba mieszkańców Trójmiasta spadnie o ponad 5 proc., a liczba mieszkańców sąsiednich powiatów wzrośnie o prawie 15 proc. Jednocześnie zakłada się zwiększenie roli transportu indywidualnego (średnio 500 samochodów na 1000 mieszkańców Trójmiasta) i zwiększoną (o 20 proc.) mobilność.

Owa zwiększona mobilność będzie skierowana głównie na kierunkach: Gdańsk-Żukowo-Wocłowy-Nowy Dwór oraz Gdynia-Chwaszczyno-Żukowo i Gdynia-Chwaszczyno-Wejherowo. Na tych kierunkach przewiduje się prawie dwukrotne zwiększenie natężenia ruchu. Prawie czterokrotny wzrost natężenia ruchu zakłada się natomiast w okolicach Wejherowa i Kościerzyny.

Aby skanalizować tę (zakładaną) wielką chęć opuszczenia Trójmiasta przez wielotysięczny tłum jego mieszkańców, władze Pomorza przewidziały realizację kilku potężnych inwestycji komunikacyjnych: Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Obwodnicy Metropolitalnej oraz Trasy Kaszubskiej.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT) to tak naprawdę obwodnica tzw. Małego Trójmiasta. Ma to być dwujezdniowa trasa ekspresowa (po dwa pasy w każdą stronę) o długości 14 km, będąca przedłużeniem istniejącej Obwodnicy Trójmiasta w rejonie Chyloni, która umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową "szóstką" w Redzie, przy wylocie na Puck. Ma ona odciążyć krajową "szóstkę", którą przejeżdża obecnie przez Rumię i Redę ok. 60-80 tys. samochodów na dobę. Koszt budowy OPAT-u to ponad 1 mld zł. Szanse na uzyskanie finansowania z budżetu państwa mogą wzrosnąć po podjęciu decyzji o lokalizacji elektrowni atomowej w Żarnowcu.

Czy Trójmiasto powinno się bronić przed utratą aktywnych i przedsiębiorczych obywateli?

Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) to - zdaniem pomorskiego marszałka Mieczysława Struka - "epokowa inwestycja naszego województwa". Według "Regionalnej strategii rozwoju transportu w województwie pomorskim na lata 2007-2020" będzie się składała z trzech elementów:

1. linii od Gdyni-Wzgórze Św. Maksymiliana, poprzez Port Lotniczy w Rębiechowie, do Gdańska-Wrzeszcza. W połączeniu z istniejącą linią SKM, będzie to swoista 'pętla' wokół Trójmiasta.
2. odbicia z centrum Gdyni do nowego portu lotniczego w Babich Dołach
3. odbicia od 'pętli' (w rejonie Banina) do Kartuz i Kościerzyny (a nawet Bytowa i Chojnic). Ta część PKM nosi nazwę Kolei Kaszubskiej

O ile dwa pierwsze elementy będą służyły Trójmiastu, obsługując jego peryferyjne (obecnie) dzielnice, o tyle trzeci zdecydowanie zapowiada 'exodus' mieszkańców Trójmiasta do sąsiednich gmin.

Planuje się, że PKM będzie obsługiwała od 2,2 do 5 mln pasażerów rocznie. Sejmik Województwa Pomorskiego powołał już spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Budowa odcinka z Wrzeszcza do Rębiechowa ma się zakończyć w 2015 roku i pochłonie ok. 720 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z budżetu UE. Czas przejazdu z Wrzeszcza na lotnisko wyniesie 25 minut (na trasie jest planowanych osiem przystanków). Z kolei Polskie Linie Kolejowe otrzymały 117 mln zł z UE na modernizację trasy Gdynia-Kościerzyna, której fragmentem jest odcinek Gdynia-Osowa. Dzięki temu czas przejazdu z centrum Gdyni na lotnisko w Rębiechowie będzie wynosić około 15 minut.

Obwodnica Metropolitalna (OM), ujęta w "Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego" uchwalonym w październiku 2009 roku, będzie realizowana przez Gdańską Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Obecnie jest ona na etapie tzw. 'studium korytarzowego' (ustalania dokładnego przebiegu). Ma połączyć Gdynię (na wysokości Chwaszczyna), poprzez Żukowo, z Gdańskiem (na wysokości Straszyna). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Obszar w rejonie planowanego korytarza Obwodnicy Metropolitalnej jest już częściowo zurbanizowany i przewidziany do dalszej urbanizacji. Oprócz domów, są tam również liczne miejsca pracy w hurtowniach i zakładach przemysłowych. Prognozowany przez GDDKiA ruch na Obwodnicy Metropolitalnej będzie w większości ruchem wewnętrznym aglomeracji Trójmiasta. Jak mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA - "w perspektywie kilkunastu lat z Gdańska na jego obrzeża zamierza się wyprowadzić ok. 150 tys. mieszkańców, z Gdyni kolejne kilkadziesiąt tysięcy. Oznacza to pojawienie się dodatkowych ok. 100 tys. pojazdów na obrzeżach Trójmiasta". Obwodnica Metropolitalna znajduje się na Liście nr 1 rządowego Programu Dróg Krajowych. Koszt budowy OM szacuje się na ok. 3 mld zł. Po realizacji Obwodnicy Metropolitalnej, istniejąca Obwodnica Trójmiasta ma przejść pod zarząd i utrzymanie samorządów (głównie Gdańska i Gdyni).

Na liście nr 2 (czyli tzw. rezerwowej) jest natomiast Trasa Kaszubska (zwana też Trasą Lęborską) o długości 105 km, prowadząca z Gdyni (na wysokości Chwaszczyna) do Słupska. Jej realizacja może być zaplanowana dopiero po roku 2013. Będzie to największa w historii inwestycja drogowa w Województwie Pomorskim. Koszt budowy szacowany jest na ponad 6 mld zł. Drogowcy z GDDKiA zaprojektowali Trasę Kaszubską tak, aby łatwo było zwiększyć jej przepustowość, gdy wzrośnie ruch. Najpierw powstaną dwie dwupasmowe jezdnie, ale pomiędzy nimi pozostanie wolne miejsce na wykonanie jeszcze po jednym dodatkowym pasie ruchu w każdą stronę.

Realizacja takiej wizji rozwojowej Województwa Pomorskiego stworzy ogromną przestrzeń zurbanizowaną, zwaną 'regionem metropolitalnym' (albo 'miejskim regionem'), z wieloma różnymi, nowymi problemami. Jednym z najpoważniejszych będzie zarządzanie. To właśnie wtedy, około 2020 roku, pojawi się realna potrzeba czy wręcz konieczność stworzenia nowego, metropolitalnego poziomu zarządzania, a największym wyzwaniem metropolitalnych menadżerów nie będzie na pewno przysłowiowy 'bilet metropolitalny'.

Doświadczenia miast zachodnich pokazują, że największym wyzwaniem będzie wspólna polityka fiskalna, czyli przede wszystkim wspólne dzielenie się różnego typu kosztami. Sytuacja bowiem dramatycznie się odmieni: bogate miasta zbiednieją, a otaczające je gminy wzbogacą się ich kosztem. Co więcej - i mało sprawiedliwie - na utrzymaniu zubożałych budżetów miast centralnych zostanie np. infrastruktura społeczna, z której w dużym stopniu korzystać będą (za darmo) mieszkańcy sąsiednich gmin; parki, teatry, muzea, szkoły/uczelnie itp. O pomoc w ich utrzymaniu upomną się wtedy politycy z Trójmiasta.

Zobacz którędy pobiegnie i jak będą wyglądać przystanki Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Roman Sebastyański - na Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie poznał strategie rozwoju metropolitalnego miast Zachodniej Europy oraz trzy modele zarządzania metropolitalnego na przykładzie Frankfurtu, Lille oraz Rotterdamu. Obecnie bada partycypacyjne metody planowania urbanistycznego w ramach doktoratu na Uniwersytecie Zachodniej Szkocji w Glasgow.

Opinie (253) 1 zablokowana

  • Zwyczajna Platformerska Propaganda

    Czy gdyby rządziła inna partia, to czy rzeczywiście przez ostatnie 6 lat nic by nie powstało???. Inwstycje to proces o własne sile innercji gdy płyną, a właściwie płyneły wynegocjowane przez PIS w 2007 pieniadze. Tusk jeszcze nic nie wynegocjował. Póki co obiecuje kolejen 300 mld których Parlament UE jakos nie kwapi sie zatwierdzić. A sukces ( jak każdy) przed zcasem odtąbiony

    • 12 9

  • Za inwestycjami typowo drogowymi i kolejowymi kryja sie tylko ładne reklamy. (2)

    Metropolia nie rozwija sie absolutnie w kierunku przemyslowym i na wielka skale. Nie buduje sie zadnych wielkich zakladow produkcyjnych czy typowo polskich fabryk a co za tym idzie nie tworzy sie miejsc pracy i podstaw przyszlosci '' Metropolii''. Metropiolia sie wyludni bez miejsc pracy w centrum i poza miastami a oparcie przyszlosci na centrach hipermarketowych i sklepikach to plan '' szalonego variata '' co najwyzej !!!!!!!!! Rozwoj kolejii i drog musi generowac budowe poza miastami osrodkow produkcyjno przemyslowych i specjalistycznych . Logistyczne myslenie nakazuje to umieszczac wlasanie poza miastami gdzie bedzie jezdzic tzw. kolej metropolitalna . Tak miejsca pracy generowane sa w poblizu Berlina i sporo za nim gdzie koncerny maja swoje miejsca produkcji az po horyzont i sa to niewybrazalnie potezne hale produkcyjne roznego typu i wtedy nawet 1 godzina na dojazd jest niczym bo jedziemy w miejsce gdzie jest dobra praca, warunki i wlasciwie cale mini centrum potrzebne do doskonalego funkcjonowania w pracy bo mamy zapewnione wszystko . Drugim etapem rozwoju powinno byc juz dzis planowanie generowania miejsc pracy na masowa skale i nikt nie broni poza miastem umieszczac nawet poteznych fabryk '' Mercedesa '' czy '' innych '' . Wtedy bedzie tam praca , bedzie dobry dojazd koleja metropoitalna wiec praktycznie wszystko co potrzeba metropolii.

    • 11 3

    • Zgadzam się... (1)

      Zgadzam się. Z tym, że przyznaj, iż porównywanie Trójmiasta do stolicy innego zachodniego kraju nie jest najlepszym porównaniem.

      • 4 3

      • :) Londyn tez '' guccio'' byl kiedys malym miastem

        Nic nie stoi na przeszkodzie aby miec podobna metropolie

        • 0 1

  • Trójmiasto - najdłuższa wieś Europy

    • 9 10

  • Prawda jest taka ze dzis w miastach zostana tylko biedni i wiesniaki blokerskie.

    Wiesniaki beda dzis wlasnie mieszkac w miastach i tak juz sie dzieje ze miasto zamieszkuje biedota blokowa. Bogaci zarowno na swiecie jak i w polsce zawsze mieszkaja poza miastem i daleko od cywilizacji w domach.

    • 10 15

  • a ja chciałbym wiedzieć czy są w Pomorskiem tacy politycy jak marszałek Podkarpackiego z PSL?

    • 1 2

  • To słoiki nie będą przyjeżdzać do 3city ? (1)

    • 5 2

    • będą !!!

      Niektórzy przerejestrują swoje wehikuły i będą się szczycić literami GD, ale poznasz ich po sposobie parkowania.

      • 0 0

  • Z centrum Gdyni do Rębiechowa w 15minut

    Już dziś powiem Panu Sebatyńskiemu TO NIE REALNE !!!
    Proszę przeliczyć ile to km do tego dadać czas na postoje na przystankach czasy na rozruchy i hamowanie pociągów .Realny czas to około 25minut.

    • 5 1

  • terminologia!!

    droga ma jezdnie, na której są pasy ruchu a nie pasma.

    • 2 1

  • PRUSZCZ (2)

    Połączyć Trasę Sucharskiego z Pruszczem. Raptem parę kilometrów drogi od osiedla domków jednorodzinnych w Pruszczu do zjazdu trasy sucharskiego na obwodnicę południową znacznie ograniczyłoby ruch na trakcie świętego wojciecha.

    • 10 3

    • Popieram (1)

      Patrząc na mapę to poważna niedoróbka ,ze trasa Sucharskiego nie łączy się z drogą Pruszcz- Przejazdowo tylko jakies wygibasy.
      A co z droga rowerowa z Pruszcza do Gdanska?

      • 6 1

      • Niby tak,ale...

        Żeby taka trasa miała sens, to musiała by być też obwodnicą Wiślinki,a to trochę nieekonomiczne,bo była by praktycznie równoległa do drogi wojewódzkiej. Aż taki wygibas to to nie jest,można spokojnie jechać przez Przejazdowo

        Chyba, że marzy ci się przedłużenie do Obrońców Westerplatte za ciężkie miliony ;)

        • 0 3

  • Wielkim bledem tworzenia '' METROPOLII'' jest brak jednego osrodka zarzadzania ! i klotnie o stolki.

    Nowy Jork ma jednego burmistrza i wiele innych metropolii. U nas kazde miasteczko i wiocha ma wielkich wiochmenow na stolkach i wielu przydupasow urzedniczych i to nalezy zmienic a kto mysli inaczej ten sie grubo myli. METROPOLIA TO MA BYC CALOSC ZARZADZANA PRZEZ JEDNEGO BURMISTRZA CZY PREZYDENTA I JEDEN OSRODEK ZARZADZANIA A NIE WIELE JAK DZIS BO TO MARNOTRAWSTWO PIENIEDZY PODATNIKA, CZASU I ZWYKLA GLUPOTA !. Dzis dla wlodarzy miast wazniejsze sa ich prywatne posadki i stolki zamiast stworzenia prawdziwej jednej metropolii. Nawet dziady alwaryjskie nie potrafia sie dogadywac w sprawach jednego biletu na wszekie srodki komunikacji i jednej ceny za smieci w calej metropoli wiec z kim mozna gadac o Metropolii skoro im sa blizsze ich prywatne stolki. Czy nasi trzej prezydenci potrafia cos wspolnie zrobic ? czy potrafi dwoch odejsc na rzecz pozostania jednego jako ''prezydenta metropolii'' ? ano nie ! bo przeciez kazdy che stolek i zyc na koszt podatnika . Wiec te bajania o stworzeniu Metropolii to raczej mozecie sobie wlozyc w buty i bedziecie wyzsi . Polak to tepa istota myslaca tylko o swoim prywatnym zachlannym interesie i nie kieruja sie patriotyzmem . Jedyny Kwiatkowski mial wizje , marzenia i szersze horyzonty oraz to realizowal a dzis mamy marne spoleczenstwo ktore jest jak hipermarket bubli i tandety od gory do dolu i niestety tacy ludzie niezbuduja zadnej Metropolii. Niemcy sie kieruja interesem nadrzednym i interesem kraju wiec dlatego sa silni i bogaci bo potrafia sie nawet sami zwolnic ze swoich urzedniczych stolkow jezeli to ma pomoc w budowie silnego panstwa a u nas co ? dziad dziadem pogania a urzedniczyna mysli ze najlepiej jakby do emerytury siedziec w biurze i stempelki stawiac. Tak sie nic nie zbuduje!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane