• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieloletnia prowizorka zniknie z Wrzeszcza. Nowa nawierzchnia ulicy przy Manhattanie

Krzysztof Koprowski
5 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Rozpoczął się długo wyczekiwany remont nawierzchni drogi na przedłużeniu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Betonowe płyty zastąpi nawierzchnia bitumiczna. Będzie też wydłużona zatoka autobusowa, a w planach jest remont nawierzchni przyległego placu.



Czy w twojej okolicy znajdują się prowizorki budowlane?

Bezimienna ulica, zwana ul. Nową Dmowskiego (na niektórych mapach występuje jako ul. Dmowskiego lub Partyzantów), powstała podczas budowy centrum handlowego Manhattan w latach 2001-2004.

Jej nawierzchnię stanowią betonowe płyty, które miały być rozwiązaniem tymczasowym, do czasu realizacji przejścia podziemnego pod al. Grunwaldzką. Ostatecznie z tego rozwiązania zrezygnowano, pozostawiając jednak bez zmian prowizoryczną nawierzchnię drogi.

Czytaj też: Prowizorki drogowe, które trwają od lat

Początek prac w poniedziałek rano



Demontaż płyt, które zastąpi nawierzchnia bitumiczna (asfaltowa), już się rozpoczął. Prace będą prowadzone etapami, co spowoduje zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu.

- W pierwszym etapie prac roboty będą prowadzone na prawej części jezdni [po stronie wieżowca Olimp - dop. red.], a ruch odbywać się będzie jej lewą stroną. W drugim etapie prace zostaną przeniesione na lewą stronę jezdni - objaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ponadto zwężona będzie jezdnia al. Grunwaldzkiej, na której zostanie zamknięty pas do skrętu w prawo z al. Grunwaldzkiej w drogę przy centrum handlowym.
  • Obecny kształt zatoki powoduje, że pasażerowie muszą nieraz wsiadać do autobusu bezpośrednio z jezdni.
  • Zatoka zostanie przedłużona do al. Grunwaldzkiej, dzięki czemu autobusy z ul. Dmowskiego będą wjeżdżać w nią na prostych kołach.
  • Tymczasowa lokalizacja przystanku z tyłu GCH Manhattan.
  • Krawężnik przystankowy na przystanku Warneńska. Jego kształt ułatwia zatrzymanie autobusu bezpośrednio przy krawędzi peronu.

Dłuższa zatoka ułatwi wsiadanie do autobusów



Dla pasażerów komunikacji miejskiej największym udogodnieniem w ramach inwestycji będzie przedłużenie zatoki autobusowej do al. Grunwaldzkiej. O takie rozwiązanie zabiegała od lat lokalna rada dzielnicy. O planach zmian w tym miejscu informowaliśmy już w ubiegłym roku.

- Dzięki temu kierowcy autobusów z ul. Dmowskiego będą wjeżdżali w zatokę na prostych kołach, co powinno znacznie ograniczyć sytuacje, kiedy tylna część pojazdu - szczególnie przegubowego - jest znacznie oddalona od peronu, a pasażerowie muszą wsiadać do autobusu z poziomu jezdni - tłumaczy Witold Kuźmicki, przewodniczący Komisji Samorządu i Ładu Publicznego Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Nowa, wydłużona zatoka będzie posiadała betonową nawierzchnię. Niestety, z przyczyn finansowych urzędnicy zrezygnowali z montażu tzw. krawężników autobusowych, znanych np. z przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska, które umożliwiają "dobijanie" kołem bezpośrednio do krawędzi peronu.

Tymczasowy przystanek i zmiana trasy linii 127



W trakcie trwania robót przystanek autobusowy zostanie tymczasowo przeniesiony na ulicę z tyłu CGH Manhattan zobacz na mapie Gdańska. Ze względu na zamknięty prawoskręt autobusy linii 127 będą kursowały objazdem przez Wrzeszcz PKP - Dmowskiego.

Planowany termin zakończenia wszystkich prac budowlanych to 8 grudnia tego roku.

  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.

Zmiany na placu w pobliżu remontowanej drogi



W najbliższych tygodniach (zależnie od warunków pogodowych) powinna się rozpocząć przebudowa placu przed Olimpem i restauracją Aioli (dawny McDonald's).

Obecny chodnik to także rozwiązanie prowizoryczne z poprzedniej dekady - wcześniej w tym miejscu przebiegała ul. Partyzantów, której jezdnia została zastąpiona płytami chodnikowymi z odzysku.

Zgodnie z przygotowaną wstępną wersją zagospodarowania tego terenu, w nowej nawierzchni chodnika zostanie podkreślony dawny przebieg ul. Partyzantów. Ponadto pojawią się dodatkowe elementy małej architektury: ławki, śmietniki, donice z roślinami, stojaki na rowery. Ze względu na uzbrojenie terenu w liczne sieci podziemne przewidziano nasadzenia tylko dwóch drzew.

Materiał archiwalny


Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nowe murale w sercu Wrzeszcza

Miejsca

Zobacz także

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • Nareszcie

    K…… ..wa wkoncu. Urzedasy poszli po rozum do, glowy.

    • 28 4

  • A mnie zastanawia, (4)

    Czy jak by wczoraj to Kacperek by wygrał, to czy PiSowskie trolle by piały że to jego zasługa... Już pierwszego dnia po wyborach!

    • 38 11

    • prawie 20 lat prowizorki (3)

      to zasługa Cara I Budynia

      • 9 5

      • (2)

        Chłopie, umiesz czytać ze zrozumieniem?
        Czy ja twierdzę że Budyń jest super że w końcu ruszyło? Czy twierdzę że Budyń nie dał ciała tym fragmentem? Czy może pytam się czy by Kacperek sobie przypiął łątkę za tę przebudowę. Wiem, że Wam, ofiarom PiS-indoktrynacji czytanie ze zrozumieniem ciężko przychodzi, a materiałów nie propagandowych to już w ogóle, ale spróbuj, zobaczysz, otworzy się przed Tobą nowy świat.

        • 5 2

        • a kogo obchodzi frustracie (1)

          twoje zdanie w tym temacie?

          • 4 2

          • Oooo, to już jestem frustratem?
            W sumie, masz rację - jestem sfrustrowany ignorancją, ciemnogrodem i cholernym fanatyzmem, który dzieli Polaków na gorszych i lepszych... Jak usłyszałem wypowiedź Pana Sasina o tym, że przegrali tylko tam, gdzie nie ma Polaków albo stanowią mniejszość to masz rację, furię poczułem do tych zaplutych karłów szczujących ludzi na siebie.
            A wiesz co najgorsze jest w mojej opinii, którą możesz sobie wsadzić w rzyć ku swej uciesze, że ludzie łykają ich brednie i fanatyzmy jeszcze bardziej niż kłamstwa PO...
            Więc tak, można powiedzieć że jestem sfrustrowany obecną sceną polityczną, nastawieniem społeczeństwa i ogólną wrogością do trzeźwego myślenia...

            • 4 1

  • Prawoskret w omawiana ulice jest do poprawy! (13)

    Nie wytrzymuje natezenia ruchu. W godzinach szczytu na zielonym jest taki tabun pieszych, ze z tego prawoskretu zdaza skrecic na zielonym 3 samochody.

    Moze daloby sie puscic lewoskret i prawoskret z Grunwaldzkiej jednoczesnie? Lewoskret skierowac na lewy pas omawianej ulicy a prawoskret na prawy. Zeby nie bylo kolizji to na wjezdzie dac miniaturowa wysepke rozdzielajaca oba pasy, zeby kierowcy z lewoskretu widzieli nakaz jazdy lewym pasem.

    Co o tym sadzicie?

    • 14 24

    • (2)

      To całe skrzyżowanie trzeba poprawić. Z drugiej strony wpuszczenie więcej samochodów na Dmowskiego oznacza automatyczne zablokowanie ulicy obok Manhattanu. W większości przez tych kierowców, którzy zamierzając skręcić w Jaśkową stoją na prawym pasie już od Grunwaldzkiej.

      • 10 0

      • Nie za bardzo rozumiem. A gdzie niby maja stac? (1)

        Jadac Grunwaldzka od strony Sopotu i chcac skrecic w Jaskowa caly czas zostaje sie na prawym pasie. I tu wlasnie problemem jest zatkany prawoskret, gdzie korek czesto ma po 100 metrow bo samochody nie maja z niego kiedy zjechac.

        • 1 3

        • Chodzi o odcinek Dmowskiego/Partyzantów od Grunwaldzkiej do Jaśkowej Doliny

          • 1 1

    • (1)

      Będzie problem ponieważ za wysepką (ktorych nie lubię) samochody będą na siłę tasowały sie. Nie wszyscy jadą na Morenę.

      Może po godzinie 15:00 do 20:00 dynamiczna zmiana kierunku ruchu. Możliwość skrętu z Grunwaldzkiej w ulicę Jaskowa Dolina na czas drogowego szczytu.

      • 3 1

      • Z moich obserwacji wynika, ze 90% jedzie na Morene.

        Nieliczni skrecaja w Partyzantow.

        • 3 2

    • ja sądzę, że myślenie głównie lub wyłącznie na temat problemów wynikających z lub wiążących się (4)

      z poruszaniem się samochodem po mieście nie prowadzi do poprawy jakości życia w mieście (prowadzi raczej do stopniowej degradacji jakości życia w centrum Wrzeszcza).

      Tworzenie dodatkowych pasów do skrętu utrudnia ruch pieszym - zmierzającym np. do tramwajów, jest przeciwne zdrowej zasadzie tworzenia "miasta krótkich odległości".

      To nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich jest głównym źródłem problemów osób decydujących się na korzystanie z samochodu, a nie "brak dodatkowych pasów do skrętu" na takim czy innym skrzyżowaniu.

      • 9 8

      • Sorry, ale piekarz Ci bulek na plecach do sklepu nie niesie. (3)

        A proponowane rozwiazanie wcale nie wydluza drogi dla pieszych ani czasu spedzonego przez nich na swiatlach.

        • 2 7

        • (2)

          Sugestia, jakoby korki powodowały dostawy bułek jest cokolwiek zuchwała.

          • 8 1

          • Oczywiscie, ze dostawa bulek sama z siebie nie spowoduje korkow. (1)

            Tylko ze za bulkami jedzie do pracy elektryk dzieki ktoremu masz prad, pracownik firmy dzieki ktorej masz internet w domu, itp.

            • 5 5

            • Jedzie też Janusz-cyklista, którego jedynym celem jest wkurzanie innych ludzi

              • 0 2

    • Dlatego warto myśleć i albo wcześniej skręcić w Jesionową, albo pojechać dalej i skręcić w Do Studzienki. Albo nawrócić na wysokości Jaśkowej i później skręcić w lewo ;)

      • 3 0

    • Niczego tu sie nie da poprawic

      Dopóki ten tabun pieszych musi poruszać się na tym samym poziomie co tabun pojazdow.

      • 2 1

    • Ja sądzę, że Grunwaldzką należy zwęzić i poprawić transport publiczny

      Nie da się rozwiązać problemu korków poszerzając ulice, ale da się zmienić swoje przyzwyczajenia i wybrać efektywniejsze formy komunikacji.

      • 2 2

  • Do AIOLI karocą (1)

    Warto przy okazji zrobić porządek z parkującymi pod aioli, którzy zastawiają samochodami cały chodnik, nie zostawiając nawet centymetra dla pieszych. Towarzystwo podjeżdża samochodami niemal pod same drzwi, a ludzie muszą poruszać się slalomem. Dla osób starszych, niepełnosprawnych i rodzin z wózkami, nie ma wcale opcji przejścia na Partyzantów.
    Pizza i drineczki chyba nie są aż tak pilną sprawą do załatwienia i korona nikomu z głowy ,nie spadnie. jak zaparkuje kilka metrów dalej.

    • 48 1

    • kilka metrów dalej też są miejsca zastawione samochodami

      wybierając się samochodem do centrum Wrzeszcza trzeba się liczyć z potrzebą płacenia za parkowanie (na pewno będą w tym temacie podwyżki opłat) lub z potrzebą pokonania kilkuset metrów (np.pieszo, tramwajem lub hulajnogą elektryczną) by dotrzeć na pizzę i drineczki w Aioli.

      • 7 1

  • Cala prawda

    Ze wzgledow finansowych zrezygnowano z wygodnych krawedzi peronowych ulatwijajacych wsiadanie.... ot prawda o faktycznym stanie tego miasta, ktore lekka reka daje milion dotacji na film tvnu czy 4 mln na strone internetowa...

    • 25 10

  • tam miał być tunel dla pieszych! (2)

    tam miał być tunel dla pieszych!

    • 24 17

    • A w Warszawie, po wygraniu wyborów przez przyjezdnego (1)

      miałyby być trzy kolejne linie metra

      • 7 3

      • nieodpowiedni przykład.

        nada bolsze czitać

        • 1 0

  • Przejście podziemne do Manhatanu (10)

    Dlaczego zrezygnowano z tego pomysłu i kto podjął taką decyzję? Proszę o konkrety i nazwiska. Panie Krzysztofie czy zdał Pan takie pytanie w ZDiZ?

    • 26 23

    • obywatel (3)

      No, właśnie co z podziemnym przejściem? Dopiero jego wybudowanie znacząco poprawiłoby ruch w tym miejscu o bezpieczeństwie nie wspomnę.

      • 5 14

      • Wybudowanie podziemnego przejścia pogorszyłoby komfort (2)

        poruszania się ludzi do przystanku tramwajowego.

        Warunki ruchu samochodów i autobusów pozostałyby na takim samym, miernym poziomie jak dotychczas. Z czasem uległyby pogorszeniu, gdy coraz więcej ludzi przesiadałoby się z tramwajów na samochody.

        Jeśli myśli się głównie o ruchu pojazdów, to mamy to co mamy: smog, hałas i wypadki.

        Trzeba wreszcie zacząć myśleć całościowo - o poprawie warunków ruchu ludzi decydujących się na mniej terenochłonne środki transportu niż samochody prywatne.

        • 11 5

        • Korek z kazdej strony powodowany jest glownie tym (1)

          Ze piesi poruszają się na tym samym poziomie co pojazdy. Wybacz, ale tym stwierdzeniem, ze warunki ruchu pojazdow by się nie zmienily, gdyby wyeliminować ruch pieszych, wykluczyles możliwość potraktowania Cie poważnie.

          • 3 6

          • dokładnie

            tunel dla samochodów to jedyne rozwiązanie tego problemu

            • 2 2

    • budowa tuneli dla pieszych nie jest zgodna z nowoczesnymi zasadami zrównoważonego rozwoju miasta (5)

      tunele dla pieszych w centrach dobrze zarządzanych miast się likwiduje, a nie tworzy nowe.

      Komfort i bezpieczeństwo pieszych, redukowanie i uspokajanie ruchu kołowego - to są zasady stosowane w dobrze zarządzanych miastach, w których ludzie zamożni poruszają się pieszo, rowerami (wspomaganymi elektrycznie), tramwajami, szybkim transportem szynowym.

      W źle zarządzanych miastach biedni poruszają się samochodami lub są upychani w busikach prywatnych przewoźników.

      • 18 10

      • Nie wiem czy zauważyłeś (4)

        ale w tym miejscu po drugiej stronie ulicy jest czynne wejście podziemne do centrum handlowego, co za różnica czy ludzie schodziliby do sklepu 10 metrów szybciej?

        • 5 11

        • spróbuj spojrzeć na to co się dzieje przy wyjściach z tuneli na przystanek tramwajowy (2)

          przy dworcu PKP Gdańsk Główny.

          Wysiądź z samochodu i zacznij wreszcie myśleć o ludziach, inżynierku

          • 12 8

          • Bezkolizyjne przejścia (1)

            Przejścia powinny być bezkolizyjne - tunele dla samochodów lub dla pieszych. Plusy:
            + zwiększenie wydajności poruszania się (więcej czasu dla każdej osoby na inne czynności)
            + bezpieczeństwo pieszych
            + zmniejszenie kosztów transportu (tańsze produkty i koszty wszystkiego)
            + mniejsze spalanie (nie trzeba stać w korkach)
            Minusy:
            - koszt inwestycji (w krótkiej perspektywie się zwraca, ponieważ każdy oszczędza na czasie)

            • 7 8

            • żeby nie stać w korkach w tak zaprojektowanym mieście

              trzeba po prostu wysiąść z samochodu.

              O tym nie pomyślałeś?
              Tylko współczuć.

              • 3 1

        • Bo nie idą do sklepu. Przechodzą dalej, na przystanek i za Jaśkową

          Szkoda, że ci to nie pryzszlo do głowy :)

          • 1 0

  • Betonowe płyty z Manhattanu połóżcie na ul. Astronautów, bo jest w stanie krytycznym.

    • 19 5

  • ale przecież tamn miał być tunel dla pieszych.

    miał go zbudowac inwestor budujący manhattan.

    a tak w ogóle to powinno być odwrotnie:

    Tunel dla samochodów od galerii do skrzyżowania z Miszewskiego. Dośc trucia ludzi i dość tego hałasu i burdelu z samochodziarzami. Po co oni jadą na morenę samochodami skoro tam az tyle autobusów jeździ? Co za lenie śmierdzące.

    • 19 15

  • Pytanie powinno brzmiec inaczej . (1)

    Podczas pobliskiej budowy Quattro Towers deweloper na wlasny koszt mial zamienic plyty na asfalt. Pytanie dlaczego tak sie nie stalo ? Jezeli deweloper wplacicl kase miastu to dlaczego miasto przejadlo pieniadze a jezeli miasto zrezygnowalo to dlaczego ?

    • 35 6

    • Slusznie. Wywalil takie gmaszysko, do ktorego musi dojechac kupa ludzi i klientow do roznych firm sie tam znajdujacych. Na moim osiedlu znnay developer tez postawil duzy dom,ale za to wyremontowal droge. Czyli wladze osiedla potrafia sie dogadac z deweloperem, a wladze miasta nie?

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane