• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieloletnia prowizorka zniknie z Wrzeszcza. Nowa nawierzchnia ulicy przy Manhattanie

Krzysztof Koprowski
5 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Rozpoczął się długo wyczekiwany remont nawierzchni drogi na przedłużeniu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Betonowe płyty zastąpi nawierzchnia bitumiczna. Będzie też wydłużona zatoka autobusowa, a w planach jest remont nawierzchni przyległego placu.



Czy w twojej okolicy znajdują się prowizorki budowlane?

Bezimienna ulica, zwana ul. Nową Dmowskiego (na niektórych mapach występuje jako ul. Dmowskiego lub Partyzantów), powstała podczas budowy centrum handlowego Manhattan w latach 2001-2004.

Jej nawierzchnię stanowią betonowe płyty, które miały być rozwiązaniem tymczasowym, do czasu realizacji przejścia podziemnego pod al. Grunwaldzką. Ostatecznie z tego rozwiązania zrezygnowano, pozostawiając jednak bez zmian prowizoryczną nawierzchnię drogi.

Czytaj też: Prowizorki drogowe, które trwają od lat

Początek prac w poniedziałek rano



Demontaż płyt, które zastąpi nawierzchnia bitumiczna (asfaltowa), już się rozpoczął. Prace będą prowadzone etapami, co spowoduje zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu.

- W pierwszym etapie prac roboty będą prowadzone na prawej części jezdni [po stronie wieżowca Olimp - dop. red.], a ruch odbywać się będzie jej lewą stroną. W drugim etapie prace zostaną przeniesione na lewą stronę jezdni - objaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ponadto zwężona będzie jezdnia al. Grunwaldzkiej, na której zostanie zamknięty pas do skrętu w prawo z al. Grunwaldzkiej w drogę przy centrum handlowym.
  • Obecny kształt zatoki powoduje, że pasażerowie muszą nieraz wsiadać do autobusu bezpośrednio z jezdni.
  • Zatoka zostanie przedłużona do al. Grunwaldzkiej, dzięki czemu autobusy z ul. Dmowskiego będą wjeżdżać w nią na prostych kołach.
  • Tymczasowa lokalizacja przystanku z tyłu GCH Manhattan.
  • Krawężnik przystankowy na przystanku Warneńska. Jego kształt ułatwia zatrzymanie autobusu bezpośrednio przy krawędzi peronu.

Dłuższa zatoka ułatwi wsiadanie do autobusów



Dla pasażerów komunikacji miejskiej największym udogodnieniem w ramach inwestycji będzie przedłużenie zatoki autobusowej do al. Grunwaldzkiej. O takie rozwiązanie zabiegała od lat lokalna rada dzielnicy. O planach zmian w tym miejscu informowaliśmy już w ubiegłym roku.

- Dzięki temu kierowcy autobusów z ul. Dmowskiego będą wjeżdżali w zatokę na prostych kołach, co powinno znacznie ograniczyć sytuacje, kiedy tylna część pojazdu - szczególnie przegubowego - jest znacznie oddalona od peronu, a pasażerowie muszą wsiadać do autobusu z poziomu jezdni - tłumaczy Witold Kuźmicki, przewodniczący Komisji Samorządu i Ładu Publicznego Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Nowa, wydłużona zatoka będzie posiadała betonową nawierzchnię. Niestety, z przyczyn finansowych urzędnicy zrezygnowali z montażu tzw. krawężników autobusowych, znanych np. z przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska, które umożliwiają "dobijanie" kołem bezpośrednio do krawędzi peronu.

Tymczasowy przystanek i zmiana trasy linii 127



W trakcie trwania robót przystanek autobusowy zostanie tymczasowo przeniesiony na ulicę z tyłu CGH Manhattan zobacz na mapie Gdańska. Ze względu na zamknięty prawoskręt autobusy linii 127 będą kursowały objazdem przez Wrzeszcz PKP - Dmowskiego.

Planowany termin zakończenia wszystkich prac budowlanych to 8 grudnia tego roku.

  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.

Zmiany na placu w pobliżu remontowanej drogi



W najbliższych tygodniach (zależnie od warunków pogodowych) powinna się rozpocząć przebudowa placu przed Olimpem i restauracją Aioli (dawny McDonald's).

Obecny chodnik to także rozwiązanie prowizoryczne z poprzedniej dekady - wcześniej w tym miejscu przebiegała ul. Partyzantów, której jezdnia została zastąpiona płytami chodnikowymi z odzysku.

Zgodnie z przygotowaną wstępną wersją zagospodarowania tego terenu, w nowej nawierzchni chodnika zostanie podkreślony dawny przebieg ul. Partyzantów. Ponadto pojawią się dodatkowe elementy małej architektury: ławki, śmietniki, donice z roślinami, stojaki na rowery. Ze względu na uzbrojenie terenu w liczne sieci podziemne przewidziano nasadzenia tylko dwóch drzew.

Materiał archiwalny


Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nowe murale w sercu Wrzeszcza

Miejsca

Zobacz także

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • (1)

    porzadne polnocnoeuropejskie miasto.

    • 7 3

    • prowizoryczne miasto....jak przyjdzie deszcz zaleje beton...

      • 4 0

  • Bardzo bym prosił żeby słoiki nie dodawały żadnych opinii . (3)

    Możecie pisać opinie o swoim PGR-ze .
    Wara od Naszego Gdańska
    Gdańsk jest Nasz a wy macie swój PGR, z gów.....m za oborą ,i róbta tam co chceta .

    • 11 3

    • to przeciwko wolności słowa i demokracji prośba.. (1)

      • 4 0

      • Wolność słowa

        Jeśli świnka mówi hrum, hrum to niech sobie hrumka, krówka muu,muu to niech sobie muczy a demokracja i wolność słowa to właśnie jest to co Ty i ja piszę , piszesz co chcesz mówisz to mówisz . Pozdrawiam.

        • 3 1

    • A babcia i dziadek to skąd przyjechali?

      • 4 0

  • zapraszamy drogowców na ulicę Człuchowską

    Tam również od wielu lat prowizorka w postaci płyt

    • 3 4

  • Prowizorka to ta jezdnia po 3 pasy w jedną stronę, czasami - cztery, oraz tramwaje./

    ludzie, XXI wiek, a tutaj fundują naturze (w tym ludziom) przelotówę przez sam środek miasta dla dizlarzy, spaliniarzy itp. a ludzie musza się chować w tunelu albo czekać aż łaskawcy wreszcie przejadą swoimi luksusowymi blachosmrodami.

    Z czym do ludzi? Zbudujcie w końcu tunel dla tych śmierdzących samochodów i motocykli i dajcie ludziom oddychać i wreszcie niech się słyszą. Bo tam jest około 90 decybeli. To jest nieznośny łomot.
    W czym problem? Ile lat będzie trwać ten koszmar? Robicie projekty wstępne, piszecie wstępny kosztorys, składacie wniosek na konkurs strukturalny UE i macie kasę.
    Na czym polega problem?

    • 1 8

  • Już myślałem, że chodzi o zataśmowane wyświetlacze na dworcu...

    • 6 0

  • Konserwacja prowizorki w Gdańsku ciąg dalszy

    Kto widział rozwinięte miasta w cywiziliwanym świecie ten rozumie, że inrastruktura drogowa i przestrzeń publiczna w Gdańsku to nędza. Ani Adamowicz ani Płażyński tego nie rozumieją, bo tak się  tu dobrze ustawili, że interesuje ich głównie kultura i działania charytatywne (za publiczne pieniądze oczywiście, broń Boże za swoje). Brakuje w tym mieście kogoś z jajami, z wizją nowoczesnego miasta. Nie zaliczm do nich zdecydowanie FRAGowców, którzy najlepiej sprawdziliby się w roli reformatora kołchozu.

    • 6 0

  • zatoka to utrudnienie dla pasażerów

    po likwidacji zatoki pasażerowie komunikacji miejskiej odnieśliby same korzyści: skrócenie czasu jazdy, autobusy łatwo podjeżdżają blisko do krawędzi, jest więcej miejsca dla pasażerów oraz autobus nie musi czekać aż go kierujący łaskawie wpuszczą na pas ruchu.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane