• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wieloletnia prowizorka zniknie z Wrzeszcza. Nowa nawierzchnia ulicy przy Manhattanie

Krzysztof Koprowski
5 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Rozpoczął się długo wyczekiwany remont nawierzchni drogi na przedłużeniu ul. Dmowskiego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Betonowe płyty zastąpi nawierzchnia bitumiczna. Będzie też wydłużona zatoka autobusowa, a w planach jest remont nawierzchni przyległego placu.



Czy w twojej okolicy znajdują się prowizorki budowlane?

Bezimienna ulica, zwana ul. Nową Dmowskiego (na niektórych mapach występuje jako ul. Dmowskiego lub Partyzantów), powstała podczas budowy centrum handlowego Manhattan w latach 2001-2004.

Jej nawierzchnię stanowią betonowe płyty, które miały być rozwiązaniem tymczasowym, do czasu realizacji przejścia podziemnego pod al. Grunwaldzką. Ostatecznie z tego rozwiązania zrezygnowano, pozostawiając jednak bez zmian prowizoryczną nawierzchnię drogi.

Czytaj też: Prowizorki drogowe, które trwają od lat

Początek prac w poniedziałek rano



Demontaż płyt, które zastąpi nawierzchnia bitumiczna (asfaltowa), już się rozpoczął. Prace będą prowadzone etapami, co spowoduje zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu.

- W pierwszym etapie prac roboty będą prowadzone na prawej części jezdni [po stronie wieżowca Olimp - dop. red.], a ruch odbywać się będzie jej lewą stroną. W drugim etapie prace zostaną przeniesione na lewą stronę jezdni - objaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ponadto zwężona będzie jezdnia al. Grunwaldzkiej, na której zostanie zamknięty pas do skrętu w prawo z al. Grunwaldzkiej w drogę przy centrum handlowym.
  • Obecny kształt zatoki powoduje, że pasażerowie muszą nieraz wsiadać do autobusu bezpośrednio z jezdni.
  • Zatoka zostanie przedłużona do al. Grunwaldzkiej, dzięki czemu autobusy z ul. Dmowskiego będą wjeżdżać w nią na prostych kołach.
  • Tymczasowa lokalizacja przystanku z tyłu GCH Manhattan.
  • Krawężnik przystankowy na przystanku Warneńska. Jego kształt ułatwia zatrzymanie autobusu bezpośrednio przy krawędzi peronu.

Dłuższa zatoka ułatwi wsiadanie do autobusów



Dla pasażerów komunikacji miejskiej największym udogodnieniem w ramach inwestycji będzie przedłużenie zatoki autobusowej do al. Grunwaldzkiej. O takie rozwiązanie zabiegała od lat lokalna rada dzielnicy. O planach zmian w tym miejscu informowaliśmy już w ubiegłym roku.

- Dzięki temu kierowcy autobusów z ul. Dmowskiego będą wjeżdżali w zatokę na prostych kołach, co powinno znacznie ograniczyć sytuacje, kiedy tylna część pojazdu - szczególnie przegubowego - jest znacznie oddalona od peronu, a pasażerowie muszą wsiadać do autobusu z poziomu jezdni - tłumaczy Witold Kuźmicki, przewodniczący Komisji Samorządu i Ładu Publicznego Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Nowa, wydłużona zatoka będzie posiadała betonową nawierzchnię. Niestety, z przyczyn finansowych urzędnicy zrezygnowali z montażu tzw. krawężników autobusowych, znanych np. z przystanku Warneńska zobacz na mapie Gdańska, które umożliwiają "dobijanie" kołem bezpośrednio do krawędzi peronu.

Tymczasowy przystanek i zmiana trasy linii 127



W trakcie trwania robót przystanek autobusowy zostanie tymczasowo przeniesiony na ulicę z tyłu CGH Manhattan zobacz na mapie Gdańska. Ze względu na zamknięty prawoskręt autobusy linii 127 będą kursowały objazdem przez Wrzeszcz PKP - Dmowskiego.

Planowany termin zakończenia wszystkich prac budowlanych to 8 grudnia tego roku.

  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Na placu przed Olimpem i Aioli pojawi się nowa nawierzchnia oraz elementy małej architektury.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.
  • Wstępna koncepcja zagospodarowania z lipca. Może jeszcze ulec zmianie.

Zmiany na placu w pobliżu remontowanej drogi



W najbliższych tygodniach (zależnie od warunków pogodowych) powinna się rozpocząć przebudowa placu przed Olimpem i restauracją Aioli (dawny McDonald's).

Obecny chodnik to także rozwiązanie prowizoryczne z poprzedniej dekady - wcześniej w tym miejscu przebiegała ul. Partyzantów, której jezdnia została zastąpiona płytami chodnikowymi z odzysku.

Zgodnie z przygotowaną wstępną wersją zagospodarowania tego terenu, w nowej nawierzchni chodnika zostanie podkreślony dawny przebieg ul. Partyzantów. Ponadto pojawią się dodatkowe elementy małej architektury: ławki, śmietniki, donice z roślinami, stojaki na rowery. Ze względu na uzbrojenie terenu w liczne sieci podziemne przewidziano nasadzenia tylko dwóch drzew.

Materiał archiwalny


Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nowe murale w sercu Wrzeszcza

Miejsca

Zobacz także

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • Tak (1)

    To pierwsza nagroda dla Nas Gdańszczan za mądry wybór włodarza. Tak 3maj Paweł

    • 10 8

    • Trollujesz prywatnie czy z urzędu?

      • 4 0

  • A kiedy remont ulicy Na Zboczu i Malczewskiego?

    Sporo tam inwestycji deweloperskich a drogi nie ma

    • 14 0

  • Tunel (1)

    O tym jak bardzo nie rozumiemy czym jest miasto i jak najłatwiej się po nim poruszać są komentarze, że trzeba w tym miejscu zrobić tunel. W permamentnie zakorkowanym 7 metrowym przesmyku, którym przechodzi na godzinę parę setek pieszych ktoś chce w imię kilku aut więcej stojących w korku zmusić ludzi, żeby przejście 7 metrów kosztowało ich pokonanie 50 schodów. Zysk dla kierowców? Kilka aut więcej stojących w tym samym korku.

    Drodzy kierowcy, miejsce na samochody się skończyło. Było go dużo, ale wszystko zajęliście. Warto sobie to uświadomić, bo miasto nie jest z gumy.

    • 15 5

    • Codziennie tysiące ludzi dojeżdża do pracy.

      Polikwidowano połączenia kolejowe i autobusowe, nie ma parkingów na obrzeżach miasta dobrze skomunikowanych z centrum. Ludzie dojeżdżają z konieczności. Chcesz likwidować skutki nie zważając na przyczyny? Tak się nie da. Żeby zacząć leczenie trzeba najpierw usunąć przyczynę choroby.

      • 1 0

  • (1)

    Ooo osobowki będą miały rowniejasza nawierzchnie do parkowania w zatoczce. A tak na marginesie ktoś mi wyjaśni fenomen tej restauracji co kolejki na zewnątrz się ustawiają aby tylko tam wejść.

    • 17 1

    • Byłem tam z 10 razy

      Nigdy nie było kolejki. Żarcie bardzo dobre, obsługa miła.

      • 1 3

  • Gdańsk to jedna cała prowizorka ....zwłaszczcza po wyborze prezydenta...

    • 7 8

  • i tak jest z Budyniem...

    czekanie dekadami na naprawy...

    • 11 6

  • A kiedy (3)

    Przejście podziemne dla pieszych w tym miejscu?

    • 9 6

    • po 5 latach....jak się władza zmieni...w Gdańsku

      • 3 0

    • Za cztery lata, po nowych wyborach na prezydenta.

      • 0 3

    • nigdy ! to nie słyszałeś że maja likwidować nawt te istniejące

      cały czas brzęczą że chcą w Gdańsku Głównym przejścia podziemne likwidować

      • 3 0

  • A tam nie ma tunelu pod spodem...? podobno miał być wybudowany, ile to juz lat temu? z 15?

    Może się sam zbudował ? Faktycznie czas podnieść beton i zajrzeć.
    Zaglądnąć, jak to mówi elektorat PiS-u i skamerować iwent.

    • 7 6

  • Ale będa pruć (3)

    Płyty troche ograniczaly predkosc, jak bedzie asfalt beda wypadki, na bank.

    • 7 5

    • zrobią kostkę to będzie powoli (2)

      ale za to donośnie :)

      • 2 0

      • (1)

        no przystanek na pewno zrobią z bruku zamist zrobić go częścią pasa dla rowerów. Zasada jest przecież taka że miasto sp**li wszystko co się da.

        • 2 0

        • rowery na tory do skm-ek, oczywiście za dopłatą przewozącemu pasazerowi, im iwęcej rowerów

          tym więcej dopłaty

          • 1 1

  • najszybciej, najtaniej i najlepiej jakby tylko kawałek zatoczki wydłużyli a płyty pokryi warstwą asfaltu

    i gotowe w jeden dzień a tak bedzie to kosztować grubo i długo trwać

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane