• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy ile sopocianie zapłacą za śmieci

Katarzyna Kołodziejska
4 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 15:31 (5 kwietnia 2013)
W Sopocie od lipca za wywóz odpadów będzie obowiązywać tzw. metoda powierzchniowa W Sopocie od lipca za wywóz odpadów będzie obowiązywać tzw. metoda powierzchniowa

Prezydent Sopotu zdecydował o obniżeniu stawek za wywóz śmieci w kurorcie. Podczas piątkowej sesji Jacek Karnowski zaproponuje radnym pod głosowanie dwie metody naliczania. Jednak opozycja może nie zgodzić się na żadną z nich.



Czy wiesz już, ile zapłacisz za odbiór śmieci od lipca?

Aktualizacja godz. 15:29. Po prawie czterogodzinnej dyskusji sopoccy radni wybrali sposób naliczania opłat za wywóz śmieci. Od lipca mieszkańcy Sopotu będą płacili według metody powierzchniowej. W mieszkaniach do 110 metrów kwadratowych opłata wyniesie 0,52 zł za każdy rozpoczęty m kw., a w większych 10 groszy za m kw. Stawki dotyczą śmieci segregowanych.

Wprowadzono natomiast poprawkę do zaproponowanej przez prezydenta Sopotu stawki za odbiór odpadów zmieszanych. Jacek Karnowski chciał, żeby opłata ta wynosiła 1,04 zł za m kw (w mieszkaniach do 110 m kw), radni jednak zgodzili się na 0,78. W większych mieszkaniach (powyżej 110 m kw) - lokatorzy zapłacą 20 groszy za metr kwadratowy.

Członkowie klubu Kocham Sopot, czyli Jarosław Kempa i Wojciech Fułek, złożyli wniosek, żeby wprowadzić metodę osobową. Chcieli żeby każdy sopocian płacił 10 złotych miesięcznie za segregowane, a 20 zł za zmieszane odpady. Nie uzyskali jednak poparcia większości radnych.

***

Sopoccy urzędnicy zaproponują radnym dwie metody naliczania podatku od wywozu śmieci w mieście. Pierwsza z nich to ryczałt, ale z uwzględnieniem powierzchni mieszkania. I tak - 16 zł (wcześniej proponowano stawkę - 17 zł) miesięcznie mieliby płacić sopocianie, którzy mieszkają w lokalach nie większych niż 45-metrowe. 39 złotych (było 41) mieliby do zapłacenia mieszkańcy lokali od 45 do 90 m kw., a 55 zł (wcześniej 62) mieszkańcy lokali większych niż 90 m kw.

Drugi wariant, który prezydent chce zaproponować radnym, to naliczanie opłat w zależności od powierzchni mieszkania. Tu w mieszkaniach do 110 metrów kwadratowych opłata ma wynieść 0,52 zł za m kw. (było 0,56). Nadwyżka metrażu miałaby być opodatkowana w wysokości 10 gr za m kw.

Opłaty te mają obowiązywać w przypadku segregowania odpadów. Za śmieci zmieszane ma być dwa razy drożej.

- Po ostatecznych analizach, konsultacjach i szacunkach dotyczących liczby mieszkańców, którzy nie będą segregować odpadów, postanowiłem obniżyć proponowane stawki - tłumaczy Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Jednocześnie wprowadzamy system wsparcia dla osób samotnych oraz dla rodzin wielodzietnych, analogiczny do systemu dodatków mieszkaniowych. Oba zaproponowane warianty naliczania opłat za wywóz śmieci, z uwzględnieniem obniżki, preferują osoby samotne mieszkające w małych mieszkaniach oraz rodziny wielodzietne. Premiujemy także zdecydowanie segregowanie odpadów.

Propozycje opłat i metod do wyboru prezydent przedstawi radnym podczas piątkowej sesji. Niewykluczone jednak, że żadna z nich nie będzie obowiązywać od lipca w Sopocie.

- Podczas sesji zaproponujemy własną koncepcję na ten temat - powiedział nam przewodniczący klubu Kocham Sopot, Jarosław Kempa. - Nie jest powiedziane, że wybierać będziemy tylko z tych dwóch metod.

Jeszcze dziś ma się odbyć w tej sprawie spotkanie klubu KS.

Jeżeli propozycję radnych Kocham Sopot poprze PiS, wniosek prezydenta w sprawie naliczania opłat za wywóz śmieci przepadnie.

Takie stawki przyjęto w Gdańsku i Gdyni

W Gdańsku opłata uzależniona jest od powierzchni mieszkania. Stawki to 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

W Gdyni radni przyjęli następujące stawki: 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., (28 zł przy braku segregacji), 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. (48 zł) i 39 zł - gdy lokal przekracza 80 m kw. (58 zł).

Miejsca

Opinie (74) 3 zablokowane

  • Sopot !!! Ponownie strzelił stawka dla bogaczy :) a co tam stać nas :( (1)

    Według moich obliczeń wygląda to tak.
    Wyliczenie z przyjęciem 100m2, niesegregowane śmieci, mieszkańcy zapłacą.
    Gdynia-58zł
    Gdańsk-88zł.
    Sopot-wariant pierwszy 110zł., wariant drugi 104zł.

    • 4 2

    • To segreguj LENIU

      • 0 0

  • Jesli mam mieszkanie 100m2 to rocznie zapłacę -za niesegregowane

    "korzystna":)opcja tj. wariant pierwszy - 1248zł.
    niekorzystna opcja tj.wariant drugi - 1320zł.
    a Gdynia - 696zł.

    • 5 0

  • Ciekawe jak to załatwi sie we wspólnotach czy blokowiskach ? (1)

    Jedni beda chcieli segregować, a inni nie , no ciekawe :)

    • 10 1

    • Każdego zachęci opłata.

      A jak nie, załóżcie straż obywatelską, która wyniucha wichrzyciela i nauczy moresu.

      • 2 0

  • Powinno być od osoby - tak jak obecnie. (2)

    Obecnie płaci się za osobę - i jest dobrze. Dlaczego na siłę to zmieniają?

    • 13 3

    • Bo musieliby znow ruszac glowa jak egzekwowac obowiazek meldowania sie.
      To juz dla nich pewno enigma.

      • 1 0

    • smieci

      Bo za rok znika obowiązek meldunku

      • 1 0

  • ...jedni beda segregowac - inni nie

    No coz!! W Gdansku Lisicki wyraznie powiedzial,
    ze bedzie ODPOWIEDZIALNOSC ZBIOROWA!!!!
    Powiedzial,ze ci co segreguja MAJA PECHA,ze beda
    musieli placic za niesegregujacych!
    Sopocianie a jak tam u was z podwyzka czynszow?
    Czytalam,ze buntujecie sie,ze macie miec podwyzki
    do 7zl(i cos)za m2.Co mamy powiedziec my Gdanszczanie!! Mamy najdrozszy czynsz w Polsce!!!
    10,20 lub 9,70 za m2!!!
    Za smieci tez powinni nam obnizyc stawke(wygrala najtansza firma),ale lisicki powiedzial - NIE OBNIZYMY!!! Moze za rok!! Kto w to uwierzy!!
    Takiej buty i lekcewazenia mieszkancow nie ma chyba
    ZADEN wice i prezydent w Polsce!

    • 3 0

  • A czy urzędnicy, którzy już wyliczyli "opłaty śmieciowe"

    (daninę,PO-datek - czy jak tam zwał) pomyśleli, jak logistycznie rozegrać segregację śmieci - tzn. czy mają już odpowiednio dostosowane do zbierania posegregowanych i nie posegregowanych śmieci samochody, odpowiednio dostosowane wysypiska - czy wszystko raczej będzie lądować w jednym "worku"? Co z segregacją śmieci przez mieszkańców w blokach? - jak będzie się sprawdzać, kto segreguje, a kto nie? (czy może z definicji zakłada się odpowiedzialność zbiorową?) Jak często firma która wygra przetarg będzie w rzeczywistości odbierać śmieci - raz na tydzień, czy raz na miesiąc (co będzie ją motywowało do regularnego odbierania śmieci, jak już się pozbędzie wszelkiej konkurencji w regionie? - a może "łatanie dziury w budżecie" jest najważniejsze - i wyjdzie jak zwykle.. ?

    • 4 1

  • Źle!

    Jak łatwo zauważyć oczywistym skutkiem tej "reformy" będzie ogromny wzrost opłat. Jesteśmy więc okradani pod każdym pretekstem!

    • 4 3

  • Smiecie przez Wielkie S

    Uwazam,ze jest to jedno wielkie i jawne oszustwo!!!!!Nikt z nas nie powinien sie na to godzic!!!!Jest to zwylky przekret i kradziez!!!!Ale jesli bedziemy o tym wypowiadac sie tylko i wylacznie na forum,to niestety nic nie zdzialamy!!!!Obudzmy sie!!!!Zmienmy cos!!!!W jednosci sila!!!!

    • 2 0

  • śmieci

    od kiedy to metry kwadratowe produkują śmieci. Chyba Ci nasi radni wcale rozumu nie mają

    • 0 2

  • Może opłata za puszkę/worek?

    Czy nie można po prostu ustalić, że opłata jest za puszkę na tydzień/dwa ewentualnie kupować worki za określoną kwotę i tylko takie worki będą zabierane? Jak ktoś produkuje więcej śmieci, to płaci za dwie puszki (lub więcej) lub kupuje więcej worków.
    Jedyne czego się obawiam w tym rozwiązaniu to mentalność Polaków i wyrzucanie śmieci do lasu czy palenie nimi w piecu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane