• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Windy na stacji w Orłowie będą miały kilku właścicieli

Patryk Szczerba
21 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

W połowie maja zaczną działać windy przy zmodernizowanej kładce i peronach na stacji Gdynia Orłowo zobacz na mapie Gdyni. Już wiadomo, że cztery urządzenia nie będą miały jednego zarządcy, a być może nawet... trzech.



Winda, która prowadzi na peron dalekobieżny, będzie najpewniej w utrzymaniu Zakładu Linii Kolejowych. Winda, która prowadzi na peron dalekobieżny, będzie najpewniej w utrzymaniu Zakładu Linii Kolejowych.
Windą, którą będzie można zjechać na peron SKM, zajmie się trójmiejski przewoźnik. Windą, którą będzie można zjechać na peron SKM, zajmie się trójmiejski przewoźnik.
Niewykluczone, że windami na kładkę zajmie się z kolei miasto. Niewykluczone, że windami na kładkę zajmie się z kolei miasto.

Jak oceniasz sytuację: cztery windy, jedna stacja, różni właściciele?

Od dłuższego czasu czekają na nie zwłaszcza pasażerowie, którym z różnych względów ciężko wchodzić po stromych schodach. W związku z tym, że pojawiły się w projekcie, nie zaplanowano na schodach chociażby podjazdów dla wózków. Początkowo urządzenia miały pojawić się w czerwcu zeszłego roku - kilkanaście dni po zakończeniu prac na kładce. Kolejnym terminem, który wskazywało PKP PLK był listopad. Dźwigi nie pojawiły się, a u przewoźnika można było usłyszeć, że przedłuża się ich sprowadzenie. W końcu urządzenia zostały zamontowane, są już po odbiorach technicznych i teraz czekają na pozwolenie na użytkowanie.

Wsiąść do nich będzie można prawdopodobnie w drugiej połowie maja. Możliwe, że do tego czasu wyjaśni się, kto będzie utrzymywał i serwisował dźwigi. Wiadomo, że cztery urządzenia (dwa na kładkę i dwa na perony), choć na jednej stacji, będą na utrzymaniu... co najmniej dwóch podmiotów.

- Na razie nie prowadziliśmy żadnych konkretnych rozmów w tej sprawie, ale zamierzamy serwisowanie dwóch wind przekazać do Szybkiej Kolei Miejskiej. Chodzi o windy, którymi można wjechać na kładkę od strony dolnego Orłowa oraz zjechać na peron SKM. Całość nie wyszła na razie poza uzgodnienia techniczne - wyjaśnia Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK.

Dlaczego PKP PLK chce przekazać w użytkowanie SKM aż dwie windy? Przedstawiciele firmy podkreślają, że to logiczne, bowiem będą z nich korzystać głównie pasażerowie trójmiejskiego przewoźnika. W praktyce może się jednak okazać, że nie wszystkie dźwigi będą jednakowo zadbane i konserwowane.

- O udział w utrzymaniu dwóch pozostałych wind chcemy też zapytać miasto. Kładka służy przecież nie tylko pasażerom, ale także mieszkańcom, którzy przemieszczają się z jednej części Orłowa na drugą - tłumaczy Lewiński.

Dodaje, że nie byłby to pierwszy obiekt infrastruktury kolejowej utrzymywany przez Gdynię. Podobna zależność ma miejsce w przypadku tunelu prowadzącego na ul. Żwirki i Wigury. Na razie nie wiadomo, czy w przypadku wind miasto również będzie skłonne pomagać w utrzymaniu.

W SKM na propozycje PKP PLK również patrzą przychylnie, choć o tym, że propozycja jest we wstępnej fazie rozważań, świadczy fakt, że w spółce mówi się o utrzymywaniu jednej windy - prowadzącej na peron.

- Dzięki takiej konfiguracji mają być szybciej serwisowane. Jesteśmy jako firma na miejscu, więc możemy szybciej reagować na usterki i wyłączenia wind - zapewnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM i jako przykład współpracy podaje fakt, że w czasie remontu linii E-65 do Warszawy wiele elementów infrastruktury należącej do SKM zostało wyremontowanych środkami PKP PLK.

- Utrzymywanie przez nas wind może być dobrym przykładem współdziałania spółek kolejowych i w takich kategoriach to traktujemy - dodaje.

Przypomnijmy, że w ramach całej przebudowy stacji, którą wielu kwestionowało, podkreślając, że odpowiednim rozwiązaniem jest tunel, udało się wyremontować nie tylko kładkę i zamontować windy, ale także zbudować nowy peron dla pociągów dalekobieżnych z małą architekturą. Całość jest utrzymana w białym kolorze.

Prace były prowadzone w ramach modernizacji linii kolejowej z Gdyni do Warszawy.

Miejsca

Opinie (77) 5 zablokowanych

  • Miś

    Najbliższa czynna winda osobowa we Wrocławiu.

    • 2 0

  • Rowerem przez kładkę (1)

    Nie będzie można wwozić rowerów windą, zanim zabili je dechami widziałam naklejki na drzwiach z przekreślonym rowerem. Oznacza to, że od początku zakładano, że rowerzyści swe dwa kółka targać będą na peron lub na drugą stronę na własnych plecach. Codziennie jeżdżę do pracy ze stacji w Orłowie i widzę rzesze cyklistów mordujących się na wyższych, niż wcześniej schodach. Pogratulować pomysłodawcy i podziękować pięknie. Za krótkowzrocznośc, tumiwisizm, brak empatii i wyobraźni. Kolejny bubel za ciężkie pieniądze. Tak trudno było zaplanować i wykonać rynnę dla rowerów? W dzisiejszych czasach, gdy ludzie masowo uprawiają sport a SKM proponuje darmowe przewozy rowerów w swych składach? Chciałabym poznać personalia osoby odpowiedzialnej za taką, kompletnie nieżyciową konstrukcję. Do czerwca wykonywane są poprawki, może przegonić inwestora po tych schodach z 10 razy z własnym rowerem na plecach i rowerkami dzieci na dodatek? Wielka żenada i wielki wstyd. Na długie lata.

    • 2 0

    • Kiedyś prócz kładki było tam dla ludzi z manelami i z rowerami przejście po torach
      teraz je zaspawano, ohydnie i prowizorycznie. (teraz ~ tak z 10 lat temu)

      dla nas najlepiej by było jak by te prowizorkę rozwalić i puścić nas tamtędy, dołem właśnie, z olaniem tych alpinistycznych schodów, ale na to pierdzistołki urzędnicze nie pójdą, ze strachu przed odpowiedzialnością za wypadki.

      a jednocześnie nieustraszenie pozwalają kolejarzom skupiać się na wydawaniu groszowej reszty w bilonie za bilety. jaja jak berety, kpiny ze zdrowego rozsądku

      • 1 0

  • Dla Matek z wozkami i osoba straszym jak najbardziej (1)

    Ale zeby rowerzyści ludzie wpełni aktywnie fizycznie sie tego domagali to troche zenada. jak nie dajesz rady wnosic roweru to moze rolki lub hulajnoga

    • 1 1

    • kretyn, aż nie chce się kolejnemu młotkowi tłumaczyć

      • 1 0

  • Ja moge administrowac windami. Wprowadze bileciki i bede mial biznes.

    • 1 0

  • winda w sopocie

    po remoncie tunelu na moniaku pod torami kolejowymi, zainstalowano windy które więcej czasu spędzają na awariach,zamiast służyć starszym i matką z dziećmi w wózkach. Komu to służy,To jest paranoja żeby w XXI w. nie można zrobić czegoś porządnego. W dodatku jeszcze ruszają się płyty położone w tunelu i na schodach.
    ktoś wziął za to pieniądze gdzie jest odbiór przez urzędników?Rzadko tędy przechodzę ale po co jest zamontowana kamera która nie jest podłączona?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane