• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja architekta: muzeum na pirsie

mgr inż. arch. Anna Maria Sokołowska
9 lipca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Tak może wyglądać Muzeum Modernizmu w Gdyni, które mogłoby powstać na południowej część pirsu Dalmoru. Tak może wyglądać Muzeum Modernizmu w Gdyni, które mogłoby powstać na południowej część pirsu Dalmoru.

Jak zagospodarować środkowy z trzech gdyńskich pirsów wychodzących na Zatokę Gdańską, z Nabrzeżem Kutrowym i Molem Rybackim? Miasto wprowadza poprawki do planu zagospodarowania przestrzennego, a nasi czytelnicy mają swoje pomysły. Dziś wizja architekt Anny Marii Sokołowskiej.




Widok od strony Basenu Prezydenta. Widok od strony Basenu Prezydenta.
Widok od strony Skweru Kościuszki. Widok od strony Skweru Kościuszki.
Opracowany przeze mnie projekt obejmuje kompleks dwóch zintegrowanych ze sobą budynków, z których większy pełni funkcję muzealno-wystawienniczą z towarzyszącymi funkcjami, takimi jak biura, sale konferencyjne, kawiarnie, restauracje, puby, kluby, centrum rozrywki itp.

Budynek niższy pełni funkcje modelarni oraz biur i sal wykładowych dla uczniów, studentów oraz absolwentów wyższych uczelni technicznych i plastycznych.

Budynek modelarni w największym stopniu dopełniałby zapotrzebowanie muzeum na modele detali architektonicznych, fragmentów elewacji i modeli z zakresu wzornictwa przemysłowego oraz pozwalał się zajmować konserwacją i renowacją obiektów dostarczanych do muzeum z całego świata.

Innowacyjność funkcji muzeum wynika z faktu, iż nigdzie na świecie nie istnieje muzeum, które prezentowałoby wystawy przekrojowe przez całą epokę modernizmu na świecie oraz okres poprzedzający, jak i nurty postmodernistyczne.

W skład wystaw wchodziłyby wszystkie zagadnienia wybranych okresów: architektura, architektura wnętrz, malarstwo, grafika, rzeźba, tkanina, film, fotografia, plakat, literatura, ubiór, wzornictwo przemysłowe, przemysł, kultura, życie codzienne itp.

Głównym założeniem bryły budynku było umieszczenie w końcowym odcinku nabrzeża obiektu będącego zarówno dominantą kubaturową, przeciwwagą dla istniejącego wysokościowca Sea Towers oraz punktem odniesienia widocznym od strony wody i lądu.

Gdynia powinna inwestować w rozwój terenów poprzemysłowych oraz nieużytków w centrum miasta. Jednym z nich jest również teren międzytorza (ul. Jana z Kolna, ul. Polska), a o prywatyzacji terenów Dalmoru głośno było już od kilku lat. Przyszli inwestorzy powinni skupić się na właściwym wykorzystaniu walorów tego miejsca, odrestaurowaniu zabytkowych hal i przeznaczeniu je na nowe funkcje oraz stworzeniu ogólnodostępnych terenów rekreacyjnych.

Funkcja mieszkalna nie powinna zdominować tego terenu, ale dać również możliwość stworzenia mieszkańcom Trójmiasta i turystom centrum atrakcyjnego rozrywkowo i kulturowo, co nadal jest słabym punktem tak szybko rozwijającego się miasta jakim jest Gdynia.

Gdynia jest perełką architektury modernizmu, synonimem rozwoju i nowoczesności, miastem "z morza i marzeń" - dajmy jej więc symbol, dzięki któremu będzie na językach wszystkich nie tylko w czasie czterodniowych imprez masowych.

Wizualizacje pochodzą z dyplomu wykonanego w Katedrze Architektury Morskiej i Przemysłowej w roku akademickim 2007/2008. Temat: "Muzeum Modernizmu "MoDeUm" w Gdyni - Molo Rybackie - Nabrzeże Kutrowe". Zadaniem było stworzenie koncepcji zagospodarowania końcowego odcinka (Nabrzeże Kutrowe) pirsu, na którym znajduje się Dalmor.
mgr inż. arch. Anna Maria Sokołowska

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (172) 6 zablokowanych

  • Kanał zasypać (1)

    Taka konstrukcja uniemożliwia korzystanie z nabrzeża (nic wysokiego nie podpłynie do kei). Jak koniecznie chcą zlikwidować port to może kanały portowe zasypać będzie więcej powierzchni do zabudowania.

    • 3 0

    • koncepcja

      kolejny raz pragnę nadmienić iż jest to koncepcja dyplomowa, czyli projekt który nigdy nie powstanie, jest jedną z wielu propozycji zagospodarowania tego terenu:) ciekawostką projektową:) więc proszę nie traktować go jako projekt do realizacji:)

      • 0 0

  • podoba mi sie troche surowy projekt ale fajny jest ten ostatni budynek nad woda no i pani architekt nie zapomniala o zieleni

    • 1 0

  • super (1)

    szczególnie jak zahaczy o ten szklany budynek jakiś pijany kapitan :)

    • 0 1

    • spoko....

      nasi kochani gospodarze dążą do tego, zeby już tam statki z kapitanami (tym bardziej pijanymi) nie wchodzili do portu. Bo port się likwiduje na rzecz "ogólnodostępnych" budynków, widocznie handel morski Polsce jest nie potrzebny.

      • 0 0

  • ładne pudełeczko takie leciutkie

    • 1 1

  • klasa !

    Bardzo mi się podoba ten projekt. Szkoda, że tak mało zdjęć i szczegółów.
    Właśnie tacy architekci powinni się zajmować dużymi projektami !

    • 1 2

  • słabe wizki

    bryła może być

    • 0 1

  • Brawo!!!!!!!

    Brawo za inicjatywę, brawo za pomysł (mniejsza o to czy gustowny, czy nie), za temat do dyskusji. Gdynia potrzebuje zmian. Taki jest wymóg. Swiat idzie do przodu. Takie są fakty. Jeśli chcemy zachować tu skansen z Dalmorem w roli głównej (jak wielu konserwatywnych mieszkańców chce) to nie widzę przyszłości tego miasta w kolorach.

    • 1 1

  • Dyplomik OK!

    • 0 2

  • Zerżenite z budowanego wlasnie biurowca w Gdańsku

    Wypisz wymaluj. Moze ten sam architekt

    • 1 0

  • budynek budynkowi nierówny

    jest wiele budynków na świecie między którymi można się doszukać podobieństw a to w elewacji, a to w układzie rzutów, rozwiązaniach materiałowych, konstrukcyjnych itd. to że oba budynki mają wystające nadwieszenie to jedyne co je ze sobą łączy tak jak z kilkoma innymi budynkami użyteczności publicznej w Europie, ale forma, konstrukcja, i wykorzystane materiały są diametralnie różne we wszystkich przypadkach.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane