- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Wizja zabudowy pasa startowego na Zaspie na ostatniej prostej? Drugie wyłożenie planu
Jeszcze do najbliższego poniedziałku składać można uwagi do ponownie wyłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania dla dawnego pasa startowego na Zaspie. Względem pierwszej wersji sprzed pół roku zwiększono nieco udział terenów zieleni oraz poprawiono przebieg poprzecznych powiązań pieszych.
Przypomnijmy jedynie najważniejsze ustalenia dokumentu:
- na całym obszarze dopuszczona jest zabudowa mieszkaniowo-usługowa,
- najwyższa zabudowa może powstać przy ul. Hynka - do 55 m wysokości (18 kondygnacji),
- w drugiej linii za wieżowcami zabudowa jest obniżona do 15 m (5 kondygnacji),
- wysokość zabudowy w centralnej części dawnego pasa startowego wyniesie od 20 do 23 m (6-7 kond.),
- bezpośrednio przy kładce wysokość osiągnie maksymalnie 40 m (13 kondygnacji),
- w centralnej części działki partery budynków muszą być przeznaczone w 75 proc. długości pod lokale handlowo-usługowe,
- przewiduje się liczne poprzeczne powiązania piesze, w tym ogólnodostępny plac na wysokości pawilonu handlowego z biblioteką,
- obowiązujący plan również dopuszcza zabudowę, lecz jego zapisy są nakierunkowane na realizację ogromnego obiektu (obiektów) handlowo-usługowego o pow. usługowej 50 tys. m kw. brutto i handlu wielkopowierzchniowego o pow. sprzedaży do 27 tys. m kw. (dla porównania, powierzchnia Galerii Bałtyckiej we Wrzeszczu to ok. 45 tys. m kw.).
Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni
Ponad 300 uwag mieszkańców po pierwszym wyłożeniu planu
Latem ubiegłego roku dokument był na etapie pierwszego wyłożenia do publicznego wglądu, po którym wpłynęło 316 uwag zawartych w 41 pismach oraz dodatkowo osiem uwag w trzech pismach do prognozy oddziaływania na środowisko. Wnioskodawcy domagali się m.in.:
- obniżenia i intensywności zabudowy,
- odsunięcia planowanej zabudowy od istniejących budynków,
- wprowadzenia dodatkowych terenów zieleni,
- rozbudowy układu drogowego i zwiększenia wskaźnika liczby miejsc postojowych,
- utworzenia na terenie dewelopera parkingu dla mieszkańców okolicznych budynków,
- korekty przebiegu połączeń pieszych.
Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
Deweloper postulował jeszcze większą intensywność zabudowy
Warto odnotować także uwagi wniesione przez Jacka Droszcza, właściciela Studia Architektonicznego Kwadrat i jednocześnie pełnomocnika właściciela terenu - dewelopera Spravia (wcześniej pod nazwą Budimex Nieruchomości):
- podwyższenie wysokości zabudowy do 55 metrów od strony ul. Hynka oraz kładki nad skrzyżowaniem al. Jana Pawła II - Rzeczypospolitej,
- podwyższenie wysokości zabudowy do 35 metrów na pozostałym obszarze,
- podwyższenie wskaźników intensywności zabudowy,
- dopuszczenie maksymalnej powierzchni zabudowy na poziomie 80-90 proc.
Większość uwag odrzuconych, w tym wszystkie dewelopera
Zdecydowana większość uwag została odrzucona (w tym wszystkie postulaty dewelopera), przy czym należy podkreślić, że znaczna ich część nie odnosiła się do projektu planu oraz jego granic (niejako z automatu były uznawane za bezprzedmiotowe).
Uwagi dotyczące układu drogowego z mocy ustawy nie mogły zostać rozpatrzone, ponieważ plan zagospodarowania rezerwuje wyłącznie tereny pod drogi, bez wskazywania konkretnych rozwiązań w zakresie pasów ruchu czy lokalizacji przystanków autobusowych. Ponadto w przypadku tego planu jego granice nie obejmują przyległej al. Jana Pawła II i ul. Hynka
Mieszkańcy obawiają się zalewu aut nowych mieszkańców
Zgodnie z koncepcją układu drogowego dla sąsiednich terenów (poza granicami planu), istnieje możliwość rozbudowy al. Jana Pawła na tym odcinku do czterech pasów ruchu. Jest to rozwiązanie, które nie wymusza od miasta dokonywania wykupu gruntów od dewelopera pod odtworzenie jezdni wschodniej, co postulowali mieszkańcy.
Minimalny wskaźnik parkingowy na poziomie 1,2 na każdy lokal mieszkalny wynika wprost z zapisów studium. Jego zwiększenie do poziomu dwóch czy nawet trzech oznaczałby zatem sprzeczność z dokumentem nadrzędnym i zarazem polityką przestrzenną miasta.
Postulat utworzenia miejsc postojowych dla mieszkańców sąsiednich budynków oznaczałby natomiast roszczenie ze strony dewelopera o wykup gruntów przez miasto, które w ten sposób stałoby się "sponsorem" miejsc postojowych dla nielicznej grupy mieszkańców.
Proponowana wysokość zabudowy pozostanie bez zmian
W zakresie wysokości zabudowy miasto stoi na stanowisku, że jest ona dopasowana do sąsiedniej zabudowy, zaś 40-metrowy "akcent" od strony al. Rzeczypospolitej stanowi nawiązanie do budynków znajdujących się po drugiej stronie kładki.
Ponadto należy pamiętać, że dopuszczenie zabudowy o wysokości 55 metrów od strony ul. Hynka to pokłosie planu zagospodarowania z 2004 r. (wówczas zezwolono na taką formę na obszarze 5 proc.) oraz konkursu na koncepcję zabudowy pasa startowego z 2015 r., w którym najwyżej oceniono prace autorstwa przywołanego wcześniej Studia Architektonicznego Kwadrat we współpracy z pracownią Wolski Architekci z Sopotu (Kwadrat z Wolskim przygotował też projekt pierwszych dwóch wieżowców).
Dodajmy, że zwycięska koncepcja przewidywała zabudowę o wysokości do 55 metrów także po stronie kładki, na co jednak ostatecznie miasto nie wyraziło zgody, obniżając ją do wspomnianego 40-metrowego akcentu.
Konkurs ten był zorganizowany przez Budimex pod oficjalnym patronatem Urzędu Miejskiego, zaś w jury zasiadali również przedstawiciele miasta: Wiesław Bielawski, ówczesny zastępca prezydenta ds. polityki przestrzennej (obecnie członek zarządu miejskiej spółki Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna) oraz Andrzej Duch, piastujący wówczas stanowisko dyrektora Wydziału Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miejskim (zmarł w 2018 r.).
Czytaj też:
Prace konkursowe zabudowy pasa startowego na Zaspie
Więcej zieleni oraz drzewa w przestrzeniach publicznych
Co zatem udało się wywalczyć mieszkańcom? Najważniejsza zmiana to zwiększenie przestrzeni zieleni poprzez narzucenie minimalnej powierzchni biologicznie czynnej na poziomie 35 proc. (wcześniej 25 proc.).
Ponadto zdecydowano się na wprowadzenie obowiązku przeznaczenia 35 proc. powierzchni placu w centralnej części pod obszar biologicznie czynny (wcześniejsza wersja dokumentu dopuszczała jego pełne "zabetonowanie") z wprowadzeniem - jak to określono w projekcie uchwały - "drzew wysokopiennych".
Dodatkowa zieleń z drzewami została wskazana w obrębie znacznie poszerzonego przejścia między budynkami do przychodni. Wcześniej w tym miejscu proponowano jedynie wąski przesmyk między budynkami, pozbawiony obowiązku uwzględnienia jakiejkolwiek zieleni.
Korekta przebiegu połączeń pieszych przez pas startowy
Doprecyzowano także przebieg połączeń pieszych w części działki położonej bliżej ul. Hynka. Dotychczas deweloper miał tutaj "wolną rękę" w poprowadzeniu chodników (wskazano jedynie tzw. wloty ciągów pieszych), zaś obecnie ich dokładny przebieg wskazano w rysunku projektu planu.
Uwagi do 21 lutego, niezbędna decyzja prezydent i radnych
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.
Uwagi do obu dokumentów w formie pisemnej można składać pocztą tradycyjną lub e-mailem na adresy Biura Rozwoju Gdańska w terminie do 21 lutego 2022 r.
Następnie zostaną one rozpatrzone przez prezydent miasta, która zdecyduje o ich uwzględnieniu (wówczas powtórzona zostanie procedura wyłożenia projektu planu z naniesionymi poprawkami) lub odrzuceniu i skierowaniu dokumentu na sesję Rady Miasta Gdańska (tutaj nad ostatecznym przyjęciem bądź odrzuceniem głosować będą radni).
Czytaj też:
Mieszkańcy zawsze na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne to farsa
Zrywanie płyt z dawnego pasa startowego w 2019 r.
Mapa inwestycji
Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (326) 5 zablokowanych
-
2022-02-18 16:04
P/S poprawka dot. ul.Dywizjonu 303 - 3
- 2 1
-
2022-02-18 16:15
Budować jak najwyżej! To jest miejsce na drapacze chmur!
- 5 6
-
2022-02-18 16:19
Ciekawe czy rozwiazano problem z braku nowych pizzeri
- 2 3
-
2022-02-18 16:28
Dobra wizualizacja - wyglada jak park a przecież to jest parking. Gdzie te tereny zielone co niby zostały zwiększone??
- 5 2
-
2022-02-18 16:31
Gratulacje ale nie do końca...
Niemcy tam nigdy nic nie budowali, bo wiedzieli że to nie nadający się teren pod budowę. Postanowili pobudować tylko niewymagające lotnisko. Pod pasem startowym biegnie bowiem istna podziemna rzeka (kolektor ściekowy z górnego trasu miasta).
- 10 5
-
2022-02-18 16:54
Warto dodać jakieś tablice przybliżające
historię lotniska we Wrzeszczu czyli na dzisiejszej Zaspie.Od lądowania Junkersów Hitlera po słynna mszę dla 800 tys wiernych i manifestacje zdelegalizowanej Solidarności
- 5 1
-
2022-02-18 17:03
zabudowa pasa na Zaspie (1)
Dawny pas startowy nie powinien mieć zabudowy mieszkaniowej. Ten teren powinien zostać przekształcony w teren zielony (park), ewentualnie z małą gastronomią. Taki ciąg wolnej przestrzeni o strony morza jest potrzebny do przewietrzania miasta (jakość powietrza). Ostatnio wszędzie wciska się w każdą wolną przestrzeń zabudowę. Między Hynka i JP II był parking dla mieszkańców pobliskich bloków, a już zbudowano szkołę i żłobek. Poza tym lepiej byłoby poprowadzić drugą jezdnię po drugiej stronie pasa. Teraz niepotrzebne "wygibasy" przed skrzyżowaniem z Al. Rzeczypospolitej. Zaczynam wierzyć, że miastem rządzą deweloperzy, a nie władze.
- 18 6
-
2022-02-18 19:04
Przecież duży park powstał obok
północnej części pasu startowego
- 2 4
-
2022-02-18 17:04
To nie jest miejsce na mieszkaniówkę
A na zieleń. UM niech się zastanowi jak pomysłowy Dobromir to może zrozumie
- 14 4
-
2022-02-18 17:15
Budować
Budować jak najwięcej w mieście, jak komu mało zieleni i swojskich klimatów, to na Szadułkach jest sporo wolnych lokali.
- 2 17
-
2022-02-18 17:19
Tragedia ta koncepcja
Projektanci nie umieją projektować albo zamawiający to i....
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.